Myös korttimaksu toimii

Kuularuuvituen laakerit

Aloittaja kkkalle, 05.04.24 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

kkkalle

Kuularuuvin tuessa, joka moottorin päässä, on 7002 viistokuulalaakerit "vastakkain".
Mitenhän siinä mielestäni kevyessä käytössä (CNC puulevyjä työstetään) kestäisi normi 6002?
Muutenkaan en ymmärrä mikä arvo se on jota tuo viistokuula kestää enemmän
kun SKF:n sivulla 7002 staattinen on 2.32kN dynaaminen 4.94kN
ja 6002 staattinen 2.85 ja dynaaminen 5.85kN kierroksia 7002 enemmän.

Jostain syystä nuo Greenlabin tuessa olevat 7002 "rutisee" aikalailla. Ruuvi 20mm 10mm nousulla...

Snowfly

En tiedä olisko asia niin yksinkertainen että halvat kiinalaiset laakerit olleet? kun mitä katoin greenlabin hintoja niin ei siellä tod. ainakaan mitkään saksalaiset tai japanilaiset laakerit ole...

Sitten tuo laakeri tyypin valinta...
Tarkempi selvitys löytyy tästä:https://evolution.skf.com/robust-bearing-sets-for-low-loads/
Sitten siellä on kokonainen kappale liittyen "Paired angular contact ball bearings"

Mutta lainaan siitä nämä kuvat:




Lyhyt selvitys: Laakeri parilla pystytään vaikuttamaan välyksiin helpommin ja saadaan molemman suuntaiset voimat hoidettua paremmin eli se on kokonaisuutena vain parempi ratkaisu käyttökohteeseen. Se että voiko siihen asentaa normi kuulalaakerin ei sitä mikään estä, mutta se kuinka paljon se käytännössä pystyy aksiaalisia voimia ottaan vastaan niin löytyy varmaan jostain isommista datalehdistä... Kannattaa muista kaikki välys varsinkin kuularuuveissa lähtee herkästi kertaantumaan joka näkyy sitten työstölaadussa....


kkkalle

Kiitos taas Snowfly valaisevasta vastauksesta!

Joo eihän nuo Greenlabin myymän tuotteen laakerit voi olla kauhean laadukkaat
jos irtolaakeri maksaa vajaa 200e (Suomi hinta) ja tuote jossa 2 laakeria maksaa tyyliin 50e.
Mutta silti ihmetyttää kun 16mm kuulariivin laakerit ei pidä mitään ääntä, mutta kahden
akselin 20mm ruuvin ääntää aika lailla. Tosin 16mm ruuvia käytetään hihnalla sivusta
ja 20mm ruuvissa on moottorit suoraan päissä kiinni.

Youtuubissa kun asennettiin 700x laakerit vastakkain, laitettiin "simmiprikka" väliin, näissä
GB:n tuotteissa ei ole prikkaa. Laakereissa näyttäisi olaven asennus suunta "nuolella" merkattu, onko aina näin? 

Onko tiedossa joku eurooppalainen (jopa Suomi)paikka mistä saisi laadukkaat laakeri kohtuu hintaan?

Snowfly

Tuli vaan nyt mieleen että eihän vika ole vaan päätypesän linjauksessa?
Myös moottori linjaus voisi aiheuttaa tuon...

Sitten jos se päädyn koneistus laatu epäilyttää että onko ne päädyt samoihin mittoihin ja linjaan koneistettu niin...
https://www.tuli-shop.com/fixed-side-support-bk tai https://www.tuli-shop.com/linear-motion/ball-spindles/support-units
Tuollakin on economy ja ns. parempi taiwanilainen.
Ellen väärin kattonut sulla on käytössä
"BK 15 SYK   18/20   SYK   €78.16 (€95.36 Incl. Tax)"
Mutta tarkista mitat että täsmää
https://www.tuli-shop.com/media/custom/upload/SYK_support_units_SEP_2019.pdf

Toinen on ostaa pelkät laakerit:
https://www.tuli-shop.com/skf-bearing-7002-cdga-p4a-15x32x9mm

Ville Vaho

Parihiotut viistokuulat maksaa suomessa sen pari sataa, mutta tavallisiakin viistokuulia kannattaa harkita. Kiinasta tilasin yhteen koneeseen parihiottuja johonkin 30€ hintaan, oli oikeinkin hyviä. Laakerien shimmaus on monessa kohteessa aivan joutavaa, parihiomaton pari on yleensä ollut aika nolla välyksellä. Tavallista kuulalaakeria en lähtis käyttämään. Ne "tavalliset" viistokuulat on yleensä vähän leveämpiä, mutta aina koneessa pari milliä on tilaa.

Kuularuuvin saa pitämään tosi pahaa ääntä jos laakerin ruuvin suuntainen olake jostain syystä ei ole suorassa. Laakerin reijässä oleva isohko pyöristys herkästi painaa laakerin vinoon jos kuularuuvi on metritavarasta tehty, eli olake on osittain nousullisessa osassa. Jotkut valmistajat käyttävät melko terävä nurkkaista prikkaa tilanteen korjaamiseksi, mutta kunnon ruuvissa ei ole kuulien nousullista uraa tehty päätyyn asti.

Asiallisissa koneissa on käytetty yhtä neulalaakeria ja kahta painelaakeria molemmissa ruuvien päissä.
-vilderi

kkkalle

Sain tuon aikalailla hiljenemään kun laitoin ohkasen simmin toiselle puolelle kiinnitysruuvien alle.
Jotenkin se alimiiniprofiili veti sitä vähän luokille kun ruuvit oli piukassa.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk