Myös korttimaksu toimii

lpt ja mach3 ongelma

Aloittaja asetukset, 04.12.08 - klo:22:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

asetukset

ois semmonenen ongelma että luultavasti mach3 ei kommunikoi lpt portin kanssa?
mulla on vsd-a kortti ja se menee heti alarmiin kun laittaa tietokoneen päälle?
jos mittailee pinnit nii 1-16 5v loput commeja. tarvin rautalanka ohjeet lpt portin asetuksien
hallinnasta. kone mulla acer aspire m3100,  amd sempron 3800+, 1gb DDRII, bios ro1-a1.
ja vielä että mach3 pinni asetukset ei vaikuta mitään. ja lpt kortti on pci väylässä. SUNIX merkkinen

JuKa

#1
Mitä on VSD-A:n ja LPT:n välissä ? On tällä hetkellä tuollainen saman merkkinen LPT kortti koneessa, en oo ikinä saanut toimimaan. :(

Jussi

Stoppari

Toimiiko tuolla portilla tulostus?

asetukset

välissä on vsd-a rev 2 breakout board v1.1

petko

Lainaus käyttäjältä: asetukset - 04.12.08 - klo:22:28
ois semmonenen ongelma että luultavasti mach3 ei kommunikoi lpt portin kanssa?
mulla on vsd-a kortti ja se menee heti alarmiin kun laittaa tietokoneen päälle?
jos mittailee pinnit nii 1-16 5v loput commeja. tarvin rautalanka ohjeet lpt portin asetuksien
hallinnasta. kone mulla acer aspire m3100,  amd sempron 3800+, 1gb DDRII, bios ro1-a1.
ja vielä että mach3 pinni asetukset ei vaikuta mitään. ja lpt kortti on pci väylässä. SUNIX merkkinen


Olethan laittanut ensin GDtoolilla VSD-A:n moottoriparametrit kuntoon ja sen jälkeen SPI-jumpperin paikalleen ?
Jos nuo on ok niin tarkasta LPT:n pinni 14, se disabloi VSD-A:n. En nyt tähän hätään muista kumminpäin se toimi...

ttontsa

onhan LPT portin asetuslehdykällä Mach:ssa valittu LPT portin osoite oikein? Ja samainen osoite vastaa vinkkarin system:n mukaista osotetta.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

asetukset

nyt on tilanne se että pinneihin 1,4,10,11,12,13,14,15,16. tulee 5v. 
com1 osoite on 03f8-03ff ja mikä tuo IRQ 04 on?
mach osoite on 0x3F8. onko muita asetuksia mitkä voi vaikuttaa asiaan?

simppa

Tuo 0x3F8  on sarjaportin osoite. IRQ 04 on keskeytys . Jos meinaat LPT portin osoiteen kautta ohjata.niin tuon SUNIX  portin osoite on minulla jotai 0xd400 . Emolevyllä olevan LPT portin osoite on yleensä 0x378.

ttontsa

jep tohon ylempään viestiin piti lisäillä että vinkkarin valikosta kaivaa LPT:n portin tiedot ja asettelee ne samalla tapaa mach:iin. Koneessa ei ole lpt porttia ni ei saanu tot esimerkkiä oikein. 

Jonkinasteinen lpt portin testausohjelma jolla saa pinni kerrallaan päälle ja pois ja joka lukee ja näyttää tulojen tilan on ihan kätevä "säätäesssä". Ite aikanaan tappelin käsitteiden Pin, Bit, byte, 1, 0 looginen 1 ja 0 ja siihen lisättynä optoerotuksen suoltama vaiheenkääntö ..."normaali" ihmiselle noihen logiikka ja vastaavuus ei oikein ollu yhtä suora kuin 1" teräsputki. :P

liekö auttaa:
http://neil.fraser.name/software/lpt/
http://www.beyondlogic.org/pardebug/pdebug.htm
http://electronickits.com/kit/complete/elec/ck1601.htm

printterikaapelin pinnin ja maanväliin ledi + etuvastus ja testaamaan.

***

Ahaa elämys tuli koettua aikanaan myös siinä että lpt portti kykenee antamaan muutaman hassun milliamperin, mutta nielemään useamman oliko max~20mA/pin. Eli käytännössä pinnit vedetään ylösvetovastuksilla +5V ja kun halutaan pinnin tilassa muutos maadoitetaan ylösvetovastus ja tila luetaan ylösvetovastuksen alta..eli lpt portti ei syötä virtaa vaan nielee sitä. Mitä suurempi "nielemisvirta" niin sitä vähemmän se on altis häiriöille. Optoerotuksen/breakoutboardin rakenne, onko niitä ensinkään ja kääntääkö ne pinnin tilan vai ei eli onko ohjelmasta annettu looginen 1 lopulta ohjainpiirin nastasta mitattuna +5v vai 0v. Mac:n setup:ssa dir active low step active low motor outputs lehdykällä vaikuttaa muistaakseni softan resetoinnin jälkeiseen tilaan mikä pinneistä löytyy. Harvinaista lienee mutta joku ohjainpiiri saattaa olla kranttu sille että resetin jälkeen pinnien tila tulee olla tietyssä loogisessa tilassa. hmmm ketähän tääkin taas kiinnosti  ;D ;D  ..kun ostaa valmista niin eipä noihen kanssa tarvi paljoa tapella..
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

asetukset

sen verran on alkanu pelittään että kirjoitin portti toimii jotenkin. biossissa oli asetukset automaatilla ja kun otin pois nii
alko toimiin osote on 4008. mutta eipä taida toimia oikein, jotain häikkää vielä. tein semmosen ledihässäkän. ledejä palaa
vaikka ei käske niitten palaa.

Stoppari

Oot vissiin polttanut printteriportin....on kokemusta...:)

porepe

Lainaus käyttäjältä: Stoppari - 25.12.08 - klo:23:24
Oot vissiin polttanut printteriportin....on kokemusta...:)

Parista emosta on mullakin lpt portit päästänyt savut ulos harrastuksen alkumetreillä...
Sikäli jännä homma, kun osa pinneistä voi toimia hyvin, osa ei ollenkaan ja loput sekoilee miten sattuu :)
Petri Junnila
Mynämäki

asetukset


OH6HGN

Moro

Mulla myöskin oli LPT hajonnut kun testailin jotain laitetta ja piti saada varmistettua onko näin. Tuolla meidän robotti sivulla on kätevä testi ohjelma millä voi katsoa onko pinnit ok.
http://robotti.wikidot.com/lpt-portin-testaus Muutama pinni ei vaihtanut tilaansa mitenkään. Onneks saa PCI LPT kortteja vielä  :P


T: Teemu

Stoppari

Joo, kortteja saa, mutta eriasia on sitten saako niitä pelaamaan...Itse hankin sellaisen, mutta ei pelitä tulostinkaan, ei, vaikka asetuksetkin pitäs olla oikein.... >:(

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk