Myös korttimaksu toimii

DC-moottorin nopeus

Aloittaja mpr, 27.09.12 - klo:01:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mpr

Terve

Osaisiko joku sanoa millaisella nopeudella kuvassa keskellä olevaa dc-moottoria voidaan maximissaan pyörittää?

Tarkoituksena olisi laittaa tuo 100W servomoottori tuon dc;n tilalle pyörittämään vasemmalla olevaa vaihdetta, mutta riittääkö servon kierrokset? (kyltissä 3000 rpm) pitäisi pyörimisnopeutta kasvattaa alkuperäisestä. Tuossa vaihteessa välitystä reilusti n.1:150 ja vaihteen jälkeenkin on välityksiä

Vanha optinen polttoleikkauskone olisi tarkoitus muuttaa cnc ohjatuksi ja lisätä myös plasma siihen ( sen takia nopeutta lisää)

Kremmen

Tuskin moottorin maksiminopeutta pystyy kukaan ihan ulkonäön perusteella sanomaan. Siinä ei tietenkään ole minkäänlaista arvokilpeä josta näkyisi mitään?
Mittanauhan perusteella mylly on aika pienikokoinen, joten mekaanisesti kommutaattori kestää varmaan 10-15 000 rpm ja ylikin ennenkuin alkaa repeämään. Onko ankkuri tasapainotettu ja laakeroitu tuollaisille kierroksille, ja kestääkö hiilet sitä, on arvoitus.
Jo sulla olisi mekaaninen kierroslukumittari käytössä niin voisi hahmottaa koneen k-arvoa. Jos siitä lähtee tarpeeksi kierroksia ennenkuin jännite nousee huolestuttavan korkealle (sanotaan nyt yli 50 V noin pienelle koneelle), eikä se pidä pahaa ääntä tai värise ikävästi niin voisi sitä kokeilla. Mutta ellei dokumentaatiota löydy, niin minä en uskaltaisi syöttää moiseen purkkiin ainakaan yli sataa volttia enkä edes kovin lähelle. Siellä on niin pieni kommutaattori sisällä että jos se on vähänkään paskaantunut niin voi mennä kehätulelle ja se on sen koneen loppu.
Ihan vertailun vuoksi muinaiset Strömbergin isot GNAU-tasavirtakoneet meni kehätulelle 440V ankkurijännitteellä kun kierrokset meni yli 3000-4000 rpm. Ja niissä kommutaattorin kehä oli sentään melkein metri ympäri mitaten. Koelabrassa noita tapahtui ja vaikuttava näky kieltämättä; vähän kuin ukkosenjumala olisi käynyt kylässä, valoa ja jytinää riitti. Onneton se joka sattui juuri silloin katsomaan kommutaattorin tarkistusikkunaan päin :)
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

eemeli

Hep.

Ilmeneekö tuota kehätulta muutens myöskin vaihtovirtakoneissa? Yhden yläjyrsimen kanssa taisi silleen käydä jokunen vuosi sitten, tehot loppu ja viitteitä tulesta kommutoinnin tietämillä oli ilmassa, sekä tulisen ringin, että erityisen pahan hajun muodossa.

Käryn takia meni purkamatta roskiin.

Puolikkaan tikkuaskin kokosissa moottoreissa 12V DC jännitteellä kommutaattori tuntuu räjähtävän taikka käämilanka venyy ja leikkautuu poikki magneetin reunaan (abt 350 euron tuho), ennenkuin mitään tulirengasta ilmenee =) kierroksia noi harvoin kestää yli 150 kRPM, vaikka kupariliuskat on tuettu aika jykevästi kokoonsa nähden. Varmaan tarttis koittaa tehdä hopeasta, että millanen tulis.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Ville Vaho

Vaihda välitykset uudelle sopivaksi, älä murehdi vanhaa.
-vilderi

porepe

Eikös tuossa kuvassa ole yaskawan tai omronin 100w ac servo???? Muistaakseni et saa tuosta ulos kuin 4500-5000 rpm ja motti kestää sen kyllä, mutta vääntökäyrä laskee kuin lehmän häntä 3000 rpm:n jälkeen...
Petri Junnila
Mynämäki

Kumpumäen seppä

Joo jos on tarkoitus vaihtaa uusi moottori vanhan tilalle, niin on aika turhaa ajanhukkaa miettiä, kuinka lujaa se vanha on pyörinyt. Paljon helpommalla pääsee, kun selvittää kuinka lujaa sen haluaa liikkuvan ja laskee sitten millaisen välityksen tarvitsee, että haluttu max. nopeus saavutetaan tuolla 3000 r/min.

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: eemeli - 27.09.12 - klo:09:44
Hep.

Ilmeneekö tuota kehätulta muutens myöskin vaihtovirtakoneissa? Yhden yläjyrsimen kanssa taisi silleen käydä jokunen vuosi sitten, tehot loppu ja viitteitä tulesta kommutoinnin tietämillä oli ilmassa, sekä tulisen ringin, että erityisen pahan hajun muodossa.

Kyllä vaihto/yleisvirtakonekin tuon voi tehdä jos siinä on hiiliharjakommutaattori. Ilmiö syntyy kun harjojen välille syntyy ionisoitunut kanava ja se yleensä tapahtuu kun kierrokset ja jännite kasvavat ja kuljettavat varausta ja erityisesti varautunutta moskaa kunnes lopulta syntyy se johtava kanava hiilien väliin ja tuli lentää.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

mpr

Lainaus käyttäjältä: Kumpumäen seppä - 27.09.12 - klo:14:24
Joo jos on tarkoitus vaihtaa uusi moottori vanhan tilalle, niin on aika turhaa ajanhukkaa miettiä, kuinka lujaa se vanha on pyörinyt. Paljon helpommalla pääsee, kun selvittää kuinka lujaa sen haluaa liikkuvan ja laskee sitten millaisen välityksen tarvitsee, että haluttu max. nopeus saavutetaan tuolla 3000 r/min.
Näin se menee, tässä taas koitin hakea oikotietä mutta niinkuin yleensäkin ei se onnistunut  :(
Olisi vain ollut helppo vaihtaa moottori vanhaan vaihteeseen.
Kokeilin syöttää 24V tuohon dc moottoriin ja mittasin nopeudeksi 3200 rpm. ja kun avasin muuntajan kotelon siellä oli 56V lähtö eli servolla ei konetta tuolla vaihteella ainakaan nopeammaksi saa.
Koneessa on kitkaveto jonka saa vivulla avattua jolloin portaalia voi siirtää käsin siten että moottorit ei pyöri, sen haluaisin säilyttää siksi tuota vanhaa vaihdetta tai sen runkoa yritän hyödyntää.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk