Myös korttimaksu toimii

Rajakytkimien optoerottelu

Aloittaja hokkaju, 05.02.14 - klo:19:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hokkaju

Ajatuksena olisi käyttää 24V raja/kotikytkimien ajamiseen ja erotella sitten signaali optisesti pienellä apulevyllä 5V järjestelmästä.

Oikeastaan kysymys liittyy tuon konkan häiriönsyömiskykyyn. "ilmaisesta" komponenttivarastosta ei löydy kuin piko-nanoluokan kerkoja.
Riittäisikö elko vai pitäisikö hommata oikein keraaminen? Onko servo/tamu ympäristössä läsnä niin nopeata häiriötä että elko käy hitaaksi?

Tai olisiko tuossa jotenkin muuten jotain erikoisempaa mitä pitäisi ottaa huomioon??? Tehtiin töissä tänään proto ja kytkentä toimii, mutta tuon todellisen häiriönsiedon testaaminen varmaan jää käytännön kokeiluihin.


Kremmen

Siis olisiko tässä häiriönsiedossa kysymys siitä, että paljonko tuo kytkentä itse kestää höiriöitä, vai siitä ettei sen läpi kulje häiriöitä muualle piireihin?
Ensimmäiseen kohtaan vastaus on, että tuollainen ledipiiri on sen verran matalaimpedanssinen, että ei se ota ihan pienistä nokkiinsa. Periaatteessa tuo konkka on vähän väärässä paikassa kun releen kosketin oikosulkee sen aiheuttaen turhan virtapiikin (onko ne mutkaviivat ikäänkuin rajoitusvastuksia?). Ilmeisesti se on noin jos on vain sulkeutuva kosketin ja halutaan toiminta noin päin. Silti itse uhraisin vielä yhden muutaman pennin fetin ja vastuksen, ja kääntäisin toiminnan niillä välttäen konkan oikosulkemisen (kts kuva). Sinänsä joku 10 uF elko suotaa kyllä käyttöjännitteestä hitaita piikkimäisiä huippuja ja notkoja, mutta ei se mitään megahertsiluokan noisea piiristä pois suoda. Elko muuttuu kelaksi jo aika matalilla taajuuksilla jolloin efekti on liki päinvastainen kuin tarkoitus. Mutta ei liene isokaan huoli tässä.

Toiseen vaihtoehtoon vastaus on, että elkolla ei ole vaikutusta. Sellaiseen suotoon tarvitaan muut konstit. Mutta palataan siihen jos se oli ajatus.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

hokkaju

Kiitos paljon avusta, itse en ole sähköalan ihmisiä ammatiltani joten tässä edetään aika haparoivin askelein.

Yksinkertaisuudessaan tavoitteena on saada aikaan rajakytkimille anturointi joka ei ole herkkä anturin johtoihin mahdollisesti indusoituville häiriöille.
Hienossa kytkiksessä syherö on tosiaan 562ohmin vastus, joka vain tiputtaa jännitettä ettei opton inputti kärtsähdä alkuunsa.

Ajatus lähti liikkeelle siitä että jokatapauksessa joudun laittamaan ulkoisen lähteen NPN.n (anturit muuten 6-36V)  kaveriksi joten miksi signaalin jännitetasoa ei sitten samalla voisi hieman nostaa.
Jos tuo elko ei ole kuin kiusaksi niin eikös tuo toimi sitten vähintään yhtä hyvin kuin ihan peruskytkentä ilmankin elkoa. Ja jokatapauksessa CPUlevy on piilossa tuolla Opton toisella puolella, joten joku hasardi anturien johdoissa ei CPu-levylle pääse...

Jos olen ymmärtänyt oikein monessa BOBssä on optoerottelu, mutta USBCNC.n dokuista ei tämä ole minulle varmaksi selvinnyt.
Ja tähän eddingin laitteeseen on nyt mieli kallellaan...





CNCpossu


OP kuvassa vaikka rajakytkimen repii pois, kytkentä ei huomaa sitä.. Se ei ole hyvä piirre turvapiireissä.

Itse laittaisin yksinkertaisesti rajakytkimet (NC) sarjaan optoerottimen ledin kanssa. Nyt jos jotain menee pieleen (piuha katkeaa tms.) rajakytkin estää laitteen käytön. Syöttö ledille siis rajakytkimien kautta sopivan vastuksen kautta (jotain >10mA ledivirtaa tms. opton speksien mukaan, jotta fototrankku jaksaa vetää) 24V powerilta.

Opton npn fototrankku vetämään TTL linjan alas, eli tuohon sopiva vaikka 10k ylösveto +5V siitä TTL linjalta.

Ihan hyvä yksinkertainen tapa tehdä asia. Itse vainoharhaisempana laitoin opton tilalle ihan releen. Releen käämi rajakytkinten kanssa sarjassa, releen ulostulokärki vetää TTL linjan 0V. Sama toiminnallisuus kuin tuolla optoerottimellakin.

porepe

Itse laitan AINA erillisen turvalogiikan keskukseen jossa on sekä hätäseis että rajakytkimet kytkettynä. Sitten erillinen ohitus nappula joka ohittaa rajat mutta ei hätäseispiiriä. Edellä mainittu nappi siis yliajojen varalle.

kuittaus nappulan piiri on kytketty myös karan kontaktorin etc tarpeellisten vermeiden kautta jolloin hätäseissin kuittaus ei onnistu jos esim karan kontaktori on vetävässä tilassa...

Koneen kokonaisbudjetissa tuskin huomaa satasen turvapiiriä...
Petri Junnila
Mynämäki

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk