Myös korttimaksu toimii

Kolme Y-pöytää samassa jyrsinkoneessa?

Aloittaja Teppo Leinonen, 30.01.15 - klo:21:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Teppo Leinonen

Mielessä pyörii ajatus sellaisesta jyrsimestä jossa olisi yksi kiinteä X-puomi(2600mm), jossa Z-akseli on kiinni.
Mutta Y-pöytiä(1250mm)olisi kolme(tai kaksi) rinnakkain.
Ajatuksena olisi että jyrsin hoitelee yhden pöydän jyrsinnät kerralla, jolloin voi käydä vaihtamassa toisten pöytien kappaleet uusiin.
Ja kun uusi kappale olisi kiinni, niin kuittaisi sen koneelle ajovalmiiksi, kunhan on saanut edellisen valmiiksi.
Ja mahtavinta olisi jos Y-pöydät voisi tarvittaessa yhdistää yhdeksi isoksi pöydäksi, jolloin työstöala olisi 2600mm x 1250mm. Ja työkalunvaihtaja tietysti koneessa tulisi olla.
Mikä ohjausjärjestelmä kykenisi tukemaan tällaista konetta?
Muita huomioitavia asioita aivopieruuni otetaan vastaan.
En mä kaikkia ajatuksiani toteuta....
...mutta niitä ajatuksia vaan tulee ja tulee...

pave


Snowfly

#2
Sanotaan tähän väliin että mitä meinaat jyrsiä sillä? Puuta, alumiinia, rautaa,. muovia???
Jos totta puhutaan jos haluat ns. monta työtasoa se on mahdollista tehä, mutta tiedätkö mitä se maksaa... loppu summassa ei ole mitään järkeä...
Ammattilaiset käyttävät vaihettavia pöytiä... eli sulla on koneessa pöytä paineilmalla kiinni ja rullilla työnnettävissä sisään... toinen pöytä ulkopuolella valmiiksi ladattuna. Toinen pöytä valmis toinen työnnetään sisään...

Teppo Leinonen

Työstettävä materiaali olisi puu, MDF ja vaneeri.
Ajatushan on että tarpeen mukaan voisi jyrsiä täysikokoista levyä, sekä tehdä kolmivaiheista jyrsintää sarjatyönä. Eli ensimmäisessä pöydässä olisi levy kiinni imulla ja kun se on jyrsitty irti levystä ja kohdistysreiät tehty, niin se siirretään ylösalaisin seuraavaan pöytään omaan jigiin. Sitten viimeiseen pöytään taas toisin päin jigiin viimeisteltäväksi.
Joo, tiedän että tässä tapauksessa pitää hankkia neljä johdetta, kahdeksan kelkkaa, kaksi kuularuuvia ja kaksi moottorinohjainta enemmän kuin yhteen isoon y-pöytään.
Ja varmasti kalliimpi vaihtoehto, mutta juuri kriittistäkin palautetta toivoin ajatuspierulleni.
Toiminnallisuudesta ajattelin sellaista, että g-koodi olisi kolmivaiheinen, jossa kun ensimmäinen vaihe on valmis, niin koodi antaisi käskyn vaihtaa y-signaalit toisen pöydän moottoriohjaimelle mikäli sen pöydän "ladattu"-nappia on painettu. Ja sama kolmannen pöydän kanssa.
Sitten isoa levyä ajettaessa kaikki kolme y-pöytää on kytketty rinnan, toimimaan identtisesti.
En mä kaikkia ajatuksiani toteuta....
...mutta niitä ajatuksia vaan tulee ja tulee...

Maukka

Ajetaanko kaikkia pöytiä samalla karalla ? Ideaa en nyt oikein ymmärtänyt tähän hommaan..
Voit laittaa yhdelle isolle pöydälle kolme eri kiinnitintä ja kolmet eri nollat ja kolme eri ohjelmaa ja sitten laittaa ne ajamaan ja yhdellä pysätyksellä vaihtaa kalikan joka kiinnitimeen. Kiinnitimestä toiseen... Ja sillon kiinnittimet jigit purkamalla sulla on yksi iso pöytä...

Teppo Leinonen

Joo. Kaikkia ajetaan samalla karalla.
Jos olisi vain yksi iso päytä, niin kone seisoo sillä aikaa kun käyttäjä vaihtaa kappaleet.
Kolmella pöydällä kone käy kokoajan.
Ja sitten vielä energiatehokkuus:
Yhtä isoa y-pöytää liikuttaisi 500W servo, kun taas kolmea erillistä liikuttaisi 200W kutakin.
En mä kaikkia ajatuksiani toteuta....
...mutta niitä ajatuksia vaan tulee ja tulee...

Maukka

Puu koneissa suositaan portaali koneita joissa pöytä on paikoillaan ja y-puomi tai silta liikkuu.. Tämä antaa mahdollisuuksia luoda pöydälle alueita johon kone ei aja ilman lupaa ja sitten mahdollistaa kappaleen vaihdon koneen ajaessa.. Mutta melko isoja sarjoja/ hankalat kiinnittimet pitää olla että tälläkin ratkaisulla isoja ajallisia säästöjä saataisiin..

Teppo Leinonen

Vähän niin kuin tällainen oli mun mielessä.
En mä kaikkia ajatuksiani toteuta....
...mutta niitä ajatuksia vaan tulee ja tulee...

Teppo Leinonen

Noissa portaalikoneissa on edelleen toi energiatehokkuus ongelma.
Mulla oli Masterwood kone, jossa 800kg piti liikutella, vaikka jyrsittiin kuinka pientä aluetta tahansa.
En mä kaikkia ajatuksiani toteuta....
...mutta niitä ajatuksia vaan tulee ja tulee...

saulij

Laita kara liikkumaan xyz suunnassa ja iso kiinteä pöytää. Esim. linkin koneissa on mahdollista ajaa kahta asetusta kerrallaan. Pöytä jaetaan väliseinällä kahteen osaan. Paljon halvempi ja ihan yhtäkäyttökelpoinen.

http://www.correanayak.eu/en/product-range/1174982867-boring-machines-bed-type/1239890066-xperta/#

Teppo Leinonen

Toi Masterwood toimi juurikin niin. Siinä oli pöytä jaettu kahteen alueeseen, mutta viittaan edelliseen viestiini.
En mä kaikkia ajatuksiani toteuta....
...mutta niitä ajatuksia vaan tulee ja tulee...

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk