Myös korttimaksu toimii

pc:lle rele ohjauskortti

Aloittaja Maukka, 28.03.12 - klo:09:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pelti

Kusti polki, paketti tuli perille. Kiitos
Jukka Peltonen

HTL

Vieläkös kortteja löytyy? 1kpl olisi tarvetta.

TeacDance

Löytyykö jostain nätisti tuohon piikkirimaan sopivaa liitintä missä olisi johdot mukana?
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

mpr


Kremmen

Lainaus käyttäjältä: TeacDance - 22.02.13 - klo:11:05
Löytyykö jostain nätisti tuohon piikkirimaan sopivaa liitintä missä olisi johdot mukana?
Rimat ja välistykset on suunniteltu aivan luterilaiselle 10-napaiselle lattakaapeliliittimelle. Niitä nyt on "kaikki" paikat täynnään. Valmiina voi olla paha löytää, mutta moisen kaapelin teko itse on aivan triviaalia ja kestää käsiajanotolla alle 10 sekuntia.
Tuossa linkki vaikkapa Partcolta löytyvään liittimeen:http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=23_1921_1582&products_id=8295
Ja tässä siihen sopiva kaapeli: http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=1919_1256&products_id=7664

Kaapelin teko: Liittimestä sanka pois (ellei olekin jo valmiiksi erillään). Liitinrunko näppiin siten, että toisesta kyljestä ulkoneva nokka on itseen päin ja naarasreiät alaspäin. Kaapeli työnnetään rakoonsa merkkiväriraita vasemmalle. Painetaan raosta löysät käsin pois, ja rako kiinni asti ruustukissa tms kunnes pitokynnet napsahtaa kiinni. Kaapeli taitetaan liittimen yli ja sanka painetaan käsin paikoilleen mihin se napsahtaa. Valmis. Väriraita on 1-pinnin merkin puolella.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: Harri Liias - 22.02.13 - klo:09:09
Vieläkös kortteja löytyy? 1kpl olisi tarvetta.
Löytyy. Laita osoitetiedot vaikka yv:nä niin pistän tulemaan. Hinta ja maksutili löytyy tästä ketjusta aiemmista viesteistä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: mpr - 22.02.13 - klo:11:11
Tuolla on jotain mutta mikä tyyppi?
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=60_717
Ei ole mikään noista, vaan siis 0,1 x 0,1 " rasterin lattakaapeliliitin. Kts äsköinen toinen viestini.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

PekkaNF

Mullekkin tuli paketti. ISO KIITOS!

En tosin kerinnyt vielä yhtään katsomaan sitä ja arpomaan edes printteriliitintää.....mutta pitää laatia viikonloppuna jotain opiskelupakettia itselle....nyt kun on otettu ratkaiseva askel CNC:n suuntaan.

PekkaNF

Tauru

Ja kun minulla odottaa pieni Emcon cnc-sorvi modernisointia niin onko tämä kortti juuri sopiva PC:n ja askelmoottoreiden väliin?
Jos niin minulle voi toimittaa yhden kappaleen (jos on jäljellä).

Kremmen

Siihenhän tuo on tarkoitettu. Suunnitteluperusteena on ajateltu liitäntää Mach3:een, mutta mitään muuta ratkaisua ei ole poissuljettu, jos ne vaan toimivat riittävän samalla tavalla. Lähinnä kriittistä on se, että tässä breakoutissa on printteriliittimen pinniin 1 kytketty varauspumppu, jolle on pakko toimittaa ~12kHz herätesignaalia, muuten kortti ei aktivoidu. CNC-softassa siis pitää olla tämä toiminto, sekä lisäksi konfiguroitavat kytkennät signaaleista printteriportin pinneihin ja signaalien aktivointisuuntien valinta. Noilla eväillä toimii. Kortti välittää neljä pulssikanavaa jotka voi olla akselit X,Y,Z,A tai jos käyttää uloista pwm/jännitemuunninta, niin A-kanavalla voi ohjata karaa joka ottaa analogijännitteen. Tätä viimemainittua toimintoa ei siis ole kortilla valmiina, vaan se täytyy tehdä erilliselle satelliittikortille. Joku taisi sellaisen taannoin toteuttaakin siihen edelliseen breakout-malliin.

Eli päättele tuosta sopisiko tämä ja kerro. Yksi valmis kortti on edelleen jäljellä. Voin sen myydä koska minulle jää vielä Iteadin ylimääräisenä toimittamat ekstrakorttipohjat, joita ei ole e-testattu enkä niitä sen takia myy. Mutta voin käyttää debuggauksen apuna jos jollekulle tulee jotain ongelmia, eli en jää kädettömäksi.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Tauru

No minä lunastan tuon viimeisen kappaleen koska mitä ilmeisimmin se sopii tarkoitukseen ja hintakin on varsin maltillinen.
Sinulla pitäisi olla minun osoite kierroslukumittarin toimituksesta mutta jos olet sen kadottanut niin saat osoitteen YV:llä.
Maksanko heti vai odotanko että paketti tulee perille?


Kremmen

Selvä, minä pistän sen viimeisen tulemaan sulle sitten.
Maksun voit hyvin tehdä sitten kun kortti on sulla näpeissä ja näytää sopivalta. Osoite löytyy tosiaan sieltä kiekkamittarin listasta. Se on mulla vielä tallessa.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Maukka

Morjens,

Onkohan merkitystä jos on opto erottimet relekortissa ja myös itse ohjaimissa.?
Jostain syystä en saanut toimimaan tämän vanhemman kortin kanssa omaa ohjaintani jossa opto erotin.

Mutta toimi kyllä hyvin suoraan printteri portista. Täytyykö hommata tai kolvata haarotin printteri porttiin??

Muutama stepperi ohjain joissa optot myös, toimi relekortin kanssa.  Mutta tämä omronin servo ohjain ei toiminut. Suoraan lpt:stä toimii. Ja niin on ajeltu testit.
Vai oisko mulla tullut joku johto häiriö liittäessäni relekortiin.



Kremmen

Semmoinen mikä tulee ekana mieleen on, että breakout-kortin optoja pitää syöttää ulkopuolelta, niissä ei ole omaa jännitesyöttöä.
Eli siinä lähdön piikkirimassa on pinni 9 johon pitää tuupata sähköä, samoin pitää kaikki parilliset ja pinni 7 olla maadoitettu kyseisen jännitelähteen nollaan (tai no, ainakin jotkut niistä, ne on kaikki yhdessä breakout-kortilla).
Tuota epäilen syyksi, eli kaksia peräkkäisiä optoja ei voi kytkeä noin vain peräkkäin, koska lähtöopton transistorin ja tulo-opton diodin välillä ei kulje mitään ellei sinne työnnetä sähköä.
Toinen mahdollinen syy toimimattomuuteen on, että optojen ns. virransiirtokyky on yleensä noin 50%. Kun breakoutin diodia ajetaan noin 20mA virralla, kykenee lähtöpuolen transistori johtamaan noin 10 mA. Optosta + jännitteeseen menevä ylösvetovastus on mitoitettu siten, että optotransitori jaksaa varmasti vetää signaalitason alas. Jos servolla on sarjassa toinen optoerotin niin nyt sen diodia syötetään tuon vastuksen läpi (1,2 kohm). Se on todennäköisesti liian iso eikä seuraavan opton diodi saa tarpeeksi virtaa. Jos välipiirin jännite on 5V, virtaa menee joku 2,5 mA joka ei välttämättä enää riitä. Jos välipiirin jännitteen nostaisi 12 volttiin, virtaa menisi noin 8 mA mikä riittää varmasti.

Koeta siis tämmöistä:
-ensiksi kytke jostain noin 5 V pulssikanavan jännitepinneihin ja jos toimii luotettavasti niin hyvä.
-ellei toimi, nosta jännite 12 volttiin jolloin sen pitäisi kyllä toimia.

Tuossa 12 voltin jännitteessä on yksi ikävä piirre; se melko varmasti vaikuttaa maksimitaajuuteen jota opto pystyy välittämään. 5 V jännitteellä läpi menee vielä noin 50 kHz mutta korkeammalla jännitteellä alkaa opton Miller-kapasitanssi vääristämään pulssimuotoa. Tätä voi torpata välitransistorilla, mutta mennään siihen vasta jos se osoittautuu tarpeelliseksi.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Maukka

Joo olenkin kortin optolle laittanut 5v. ja maan. Ulkopuolelta.

Mutta ongelmat siis johtuu varmaan kahdesta peräkkäisestä opto piiristä.

Helpoin varmaan vaan viedä singnaalit suoraa lpt porttiin tuon omronin osalta ja muilta ohjaimilta kortin kautta niin kuin tähänkin asti. Täytyy vaan puukottaa joku johto sitä varten tai joku haara johonkin väliin.


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk