Myös korttimaksu toimii

pc:lle rele ohjauskortti

Aloittaja Maukka, 28.03.12 - klo:09:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

petteriu

Olisiko kortille (mk II) mahdollista lisätä ohjausta esim. taajuusmuuttajalle ?

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: petteriu - 14.05.12 - klo:12:21
Olisiko kortille (mk II) mahdollista lisätä ohjausta esim. taajuusmuuttajalle ?
Monet asiat on mahdollisia. Tarkoititko jonkinlaista analogista nopeusohjetta + tamun tilaohjaussignaaleja, vai oliko sulla jotain muuta mielessä?
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

petteriu

Lainaus käyttäjältä: Kremmen - 14.05.12 - klo:15:56
Monet asiat on mahdollisia. Tarkoititko jonkinlaista analogista nopeusohjetta + tamun tilaohjaussignaaleja, vai oliko sulla jotain muuta mielessä?
Juurikin näin. Tilaohjaus (päälle/pois, suunta ?) taitaa onnistua jo nyt, mutta tuo nopeussignaali ei taida vielä onnistua.

Kremmen

Joo analoginen nopeusohje ei tuossa bob-versiossa onnistu suoraan. Semmoisen aikaansaaminen ei sinänsä ole ongelma, mutta ensin pitää määritellä, mistä tuo ohje ylipäänsä tulee kortille ja missä muodossa. Näitä bob:eja ilmeisesti käytetään enimmäkseen Mach3:n perässä, ja siellä voi määritellä yhden lähdön spindleksi jolle annetaan pwm-ohjausta. Aika helppo olisi tehdä lähtöön pieni satelliittikortti tms jolla demoduloidaan tuo pwm analogijännitteeksi. Enable- ja dir-tiedot ilmeisesti saisi konfattua Machilta suoraan ohjaussignaaleiksi eteenajo/taakseajo. Olisiko tuo ratkaisu? Silloin voisi käyttää olemassaolevaa korttia eikä mitään menisi hukkaan.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Jarkko Nieminen

Moi,

Mulla kanssa kävi tuo sama ajatus omron 3g3ev tamun ohjaamiseksi, eli tuo tamu kun ei suoraan osaa PWM signaalia käyttää nopeuden ohjaamiseksi, vaan analogia tuloa pelkästään....kai.
Toinen tamu mulla uudenpi Yaskava V1000, se ottaa vastaan sitten jo molempia, kun on sen verran uudenpi.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Kremmen

Joo 3g3xx -sarjan tamut haluaa jännitettä. Mulla on marsussa Jonnelta vaihtokaupalla saatu 3g3hv joka haluaa normaalisti eteen / taakse -kosketinohjauksen ja analogisen nopeusohjeen. Mulla kun on LinuxCNC niin itse käytän Mesan I/O-rautaa mutta ohjausperiaate on ihan sama.

Onkohan kellään tietoa tai mahdollisuutta mitata mikä tuon Mach3:n pwm-taajuus on? Osaisi sitten suunnitella sille sopivan alipäästöfiltterin.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

petteriu

Minulla LinuxCNC ja joku kiinantamu eBay:stä, ohjekirja ei juuri nyt käsillä, mutta siinä oli muistaakseni useampi tapa ohjata nopeutta.
Viimeksi taisin testimielessä kytkeä ja asettaa sen niin, että yhtä potikkaa pyörittämällä valitaan samalla paitsi pyörimissuunta, myös nopeus valittuun suuntaan.

Kremmen

#112
Joo, tuohan on analogiservoille tyypillinen signalointi. Kosketintietona menee pelkästään enable ja nopeuden ohjearvona on jännite, tyypillisesti alueella +/- 10 V vaikka voi se olla jotain muutakin.

Muok: Niin siis piti lisäämäni, että jos tällaista tarvitaan, niin sitten tulee hitusen isompi remontti kun pitää kehittää kaksipäinen jännitesyöttö sille lähtövahvistimelle.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

ollie

Jos muutoksia tulee, voisko mukaan saada vielä sen charge pumpun.

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: ollie - 15.05.12 - klo:18:18
Jos muutoksia tulee, voisko mukaan saada vielä sen charge pumpun.
Joo täytyy ottaa sekin ohjelmaan. Harmi kun ei tullut hewti puheeksi. Itsellä ei niin sytyttänyt, kun mulla on marsussa turvarelesuojaus jossa ei tuommoista tarvitse. Mutta pistetään listalle. Se syö yhden lähtösignaalin joskin sen voi aina laittaa valittavaksi joko pumpulle tai muulle.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Jarkko Nieminen

Moi,

Mitäs jos toi PWM otettas vain PC relekortin lähdöstä ja sitten olis ihan erillinen kortti omalla kaksipäisellä virta syötöllä? ikään kuin laajennuskorttina. Tuohan on peruskorttina aivan loistava masteri, tehdään vaan kylkeen muutama erilainen slave..... vai olenko ihan hakuteillä?

Vai onko kuitenkin tuo nykyinen kortti helpommin muokattavissa? ettei tarvi erillistä piiriä tehdä? kaiketi tuo ei nyt ihan hirveen montaa komponenttia kaipaa, jos esim tekisi erilliselle kortille?

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Kremmen

Niin siis juuri tuollaista ratkaisua itse asiassa ajattelinkin. Yksipäisellä lähdöllä olisi selvitty varastamalla valmis 12V kortilta suoraan, mutta kaksipäisen syötön negatiiviselle puolelle tarvitaan lisää konsteja.
Tällä hetkellä olisin miettimässä sellaista lisäkorttia johon tuodaan sama syöttöjännite kuin varsinaiselle breakout-kortillekin. Sen voinee varastaa juotospisteestä J14 (jos nyt oikein muistan). Lisäkortilla tehdään +/- 15 V tai mitä opparit nyt vaatiikin.
Muutamastakin syystä nuo jännitteet tai ainakin negatiivinen pitänee tehdä hakkurilla joka lievästi mutkistaa piiriä siinä tarvittavan muuntajan takia. Kaksipäisen syötön voi toki simuloida siirtämällä nollapistettä yksipäisen syötön puoliväliin, mutta sitä konstia ei tässä kohtaa kannata käyttää koska sen jälkeen systeemissä on kaksi epäyhteensopivaa referenssitasoa. Simuloitua nollatasoa kun ei voi yhdistää "oikean" nollatason kanssa.
No, tuohon on useita ratkaisumalleja, pitää vaan hakea niistä mahdollisimman edullinen toimiva.

Kuinkahan monelle tämmöinen toiminto nyt sitten olisi tarpeen? Eli onko halukkaita?

Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

petteriu

#117
Ainakaan minulla ei ole todellista tarvetta ohjata suuntaa ja nopeutta samalla signaalilla, kunhan testailin eri ominaisuuksia ja asetuksia. Nopeusohjaus voi hyvin olla erillään suuntasignaalista, varsinkin jos se yksinkertaistaa ratkaisua. Lisäkorttina hyvänä, niin ei menisi varsinaiset kortit heti uusiksi/turhiksi.

Jarkko Nieminen

Moi,

Mulla olis vaan tarve saada tuo 3g3ev toimimaan mach3 turn ohjelmalla niin että pwm muutettaisiin 0-10V jännitteeksi. en tarvi mitään suunnan muutos mahdollisuutta sorvissa. ilmeisesti silloin en tarvi myöskään mitään negatiivisia jännitteitä lankulle. luulen että tähän homman ei kannata edes piirilevyjä tilata, vaan jyrsisi tai syövyttäisi itse.  Ilmeisesti voisin sen toteuttaa näin http://www.cnc.info.pl//files/pwmconverter_572.pdf

Mach3:sen  valittu spindle pwm taajuus laitetaan PWMbase freq box ehdotettu väliltä 5-10Hz

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Kremmen

Toi piirikaavio näyttää kohtuullisen hyvältä harrastekäyttöön. Ainakin siinä on vältetty ne kaikkein simppeleimpien toteutusten heikkoudet. PSRR tässäkin piirissä on aika nolla, mutta sitä voi torpata jollain yksinkertaisella syöttöjännitteen vakavointikytkennällä. Toisaalta jos piirin 12V syöttö on stabiili ja häiriövapaa niin se menee ihan tuollaisenaankin.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk