Myös korttimaksu toimii

Lamello jyrsin harrastelijalle, mikä merkki ?

Aloittaja JuKa, 19.06.13 - klo:23:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JuKa

Terve,

Olen tässä viime aikoina rakennellut "vanhanaikaisia" huonekaluja ja nyt olisi
aika siirtyä tappi liitosten kanssa seuravalle tasolle.

Onko kenelläkään kokemuksia "halpis" mallisista lamellojyrsimistä ?
Mikä merkki harrastelijan kannattaisi ostaa ?

Jussi

PekkaNF

Toiselta palstalta:
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=3043.0

Sivulla 4 pääset nykypäivään. Lamello lienee edelleen paras, toki hiukkasen kallis satunnaiseen käyttöön.  Mutta jos tekee jokoajan, niin sitten vaihtoehtona lamellon lisäksi on vain makita ja urheilumielellä voi kokeilla jotain muutakin.

Mulla on ollut satunnaisessa käytössä Bauhuussin Alphatoollis väljä lousku. Siitä puuttuu soft-startti, joten turha yrittää kohdistaa ja sitten käynnistää. ELi pitää olla käynnissä koko työn ajan. Sitten välyksiä löytyy. Joten tarviit vasteen (esim. puristimella lauta levyyn) jota vasten tyrkkööt pohjan ja painat siitä motista aina samalla tavalla. Monella jouset olivat liian jäykät. Mulla niin löysät, että pitää varoo laskiessa, ettei vetäse terällä vatusseja työstettävän levyn pintaan. Mutta kyllä sillä liitoksia tekee.

PekkaNF

Kremmen

Jo aikoja sitten hommasin sellaisen jyrsinpöydän johon saa alakautta kiinni tavallisen yläjyrsimen (minulla iso 1/2" Bosch siinä kiinni). Siihen tuli hommattua teräsetti jossa 3 kiekkoa erikokoisille keksiliitoksille (20, 10 ja onkos se pienin 5 vai mikä). Terän akselille kunkin kiekon mukainen laakeri jolla estetään ylisyvät jyrsinnät ja hyvin tuo on pelannut. Ainoa että teräkiekon halkaisija on pienempi kuin alkup. Lamellossa ja vastaavissa, joten pientä sivuliikettä tarvitaan että saa riittävän leveän uran. Ei ole haitannut - yhtään liitosta ei ole sen takia pettänyt. Ja pöytä tekee kohtisuoruuden varmistamisesta triviaalin. Itse asiassa paljon vaikeampaa saada jyrsintä menemään vinoon kuin suoraan.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

PekkaNF

joo, jos on olemassa alajyrsin tai edes auttava jyrsinpöytä, niin biscuitterä on hyvä vaihtoehto. Tosin pari laadukasta terää maksaa saman kun halppislamelokopio ja jos pitää saada pöytäpintaa vastaan keksit (kuten jos tekee jotain kaapin runkoo), niin pöytämalli vaatii lisäkäsiä tai -kavereita. Ja keskelle levyä kohtisuoraan (kuten kirjahylly, kehysrakenne) yläjyrsimellä ei synny liitokset. Valintoja, valintoja.

Mutta jos tekee "vanhanaikaisia" huonekaluja, niin kannattaa miettiä tekiskö sinkkaukset käsin tai tekis keksien sijaan liitokset yläjyrsimellä. Jos liittää materiaali levyksi, niin siihen löytyy oikein kivoja teriä, joita pystyy käyttää jopa yläjyrsimessä ja jos on tukeva 1/2" tai 12 mm jyrsin + pöytä, niin siihen saa sen verran teriä, että syntyy ihan vakuuttavan näköisiä liitoksia eikä tarvitse turvautua lastulevyikeaaskoitkupotkumuotokieleen.

Keksiliitoksilla tosin tekee runkoo ja kehystä kokolailla nopeeseen tahtiin ja "jikit" syntyy c-puristimella kiinnitetystä laudasta tai lauta + ruuveilla stoppari. Jyrsimellä tehdyt liitokset välillä vaatii pari tuntia jikin tekoo ja minuutti per liitos jyrsimistä asetteluineen.

Kiskosaha (upotussaha, mulla Makita SP6000) saa myös tehtyä hyvin näppärästi urat ja sen sukulaisliitokset vaikka keskelle levyä. Ennen mun lempaprityökalu oli yläjyrsin, nyt tota tulee käytettyä jopa enemmän. Ja sen kisko on yhteensopiva feston yläjyrsimen ohjurin kanssa!

Ja jos käsin tekee, niin ei tarvii edes imuria ja hengityssuojainta.

PekkaNF

JuKa

#4
Moi,

Tuolla PekkaNF:n linkissä olikin paljon kokeilijoita ja hintahaarukkaa. Kävinkin tänään ihan ilkeyttäni paikallisessa honkkarissa ja totesin, että vaikka olisin kuinka harrastelija, niin en missään tapauksessa ostaisi tuota Einhelin punaista vekotinta. Olen tuhlannut rahaani niin monesti tuohon kiinalaiseen keskeneräiseen romuun ja nyt alkaa olla mitta täynnä. Eli kun on ostanut jotain halpaa, niin on melkein saanut ostaa saman kalliimpana heti perään. No käyhän noilla valmistajilla joskus vahinkojakin, eli saattaa tulla ihan toimiva laite.

Oikein sydämestä raapaisee kun katsoo, että miksi tuollaiseen viitsitään käyttää materiaalia ja aikaa, kun sen näkee otsallaan että sillä ei voi saada mitään aikaiseksi. Joka kohdassa oli klappia, "mitta viivoitukset" säätökulmissa ei olleet missään oikein... Per***ele...

Eli jos ja kun menen tuollaista hankkimaan, en taida siedettävää mallia löydä alle kolmensadan... Tuon herkuleksen/alphatoolsin vois kyllä käydä tsekkaamaassa. Ryobi voisi olla kannattava tarkastaa myös...

Mistä kannattaisi katsella noita kiekkoteriä yläjyrsimeen ? Minkä merkkinen on PekkaNF tuo sinun upotussahasi ?

Tuo yläjyrsin ja pöytä olisi ihan hyvä, mutta isompien levyjen kanssa tulee hieman ongelmia. Nuo perus tappiliitokset on ilkeitä tehdä jos puut on hiukankin kieroja ja pitempiä kuin metrin... Liittenä kuva vanhasta ja modernista kalustostani :) Makkariin olen täällä hetkellä tekemässä uutta komeroa ja yhden jo tein, mutta siitä ei saa enää pimeällä kunnon kuvaa...

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 20.06.13 - klo:23:21
[...]
Mistä kannattaisi katsella noita kiekkoteriä yläjyrsimeen ? Minkä merkkinen on PekkaNF tuo sinun upotussahasi ?
[...]
Enpä enää muista mistä tarkkaan ottaen omani hankin, mutta britiläisen Trendin tekeleitä ovat. Googleta "trend woodworking" niin linkkejä pukkaa. Netistä ostaminenhan on helppoa ja hauskaa ja kama kannetaan ovelle.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

JuKa

#6
Jep, netistä ostaminen on kivaa.
Tuollaisen löysin http://www.dm-tools.co.uk/product.php/section//sn/TRET20K ja tekis mieli tilata...
Näyttää löytyvän tuolta kaikkea muutakin hyvän näköistä tavaraa !

Ps. Eipä toimittele tänne tuppu kylään...

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 20.06.13 - klo:23:21
...Tuon herkuleksen/alphatoolsin vois kyllä käydä tsekkaamaassa. Ryobi voisi olla kannattava tarkastaa myös...

Tuo alphatools on samansortin kiinankauraa....Pyydä myyjä paikalle ja sano, että olet ostamassa jos eka avattu laatikko (anna myyjän avata) sisältää tuotteen, jolla voi tehdä töitä. Ne on tosiaan kun laatikko suklaata - ikinä ei tiedä millainen seuraavaksi sattuu käteen. Asteikot ei näissä ole ihan kohdillaan ja välyksiäkin saattaa olla. Alkuun joudut tekemään harjoituspalikan, johon säädät syvyydet yms. kohdilleen ja katsot että kaikki ruuvit on kiinni ja terä tekee suoran jäljen. Mun malli vaati muutaman yrityksen ja vähän ruuvien kääntelyä, mutta sen jälkeen alkoi tulla liitoksia. Merkkivehkeet pysyy paremmin säädöissä ja asteikot eivät ole pelkästään koristeita. No mun mallissa sentään kohdistusviivat olivat terän suhteen oikein, joten liitokset tulee siihen mihin pitikin, mutta matalammalla käyttömukavuudella.

Ryöbin kaappaa olen käynyt katsomassa ja ne vaikuttavat siistimmin tehdyltä (tiedä sitten mitä ovat sisältä) kun ihan alphaherculesykshelvettihorsepover, mutta kun nekin on tehty PRC. Joten olen miettinyt että ostanko kunnon käsisahan vai tarviinko oikeesti paremman koneen.

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 20.06.13 - klo:23:21...Minkä merkkinen on PekkaNF tuo sinun upotussahasi ?
Mun upostusaha on Makita ja ostettu kahdella kiskolla Axminsteriltä. Festo on ainakin yhtä hyvä ja joku on väittänyt pärjäävänsä keltaisella bläkkändekkerillä (DeWalt) muut oli muutama vuosi sitten vähän huonompana pidetty.
http://www.axminster.co.uk/makita-sp6000k1-plunge-saw-and-14m-rail-prod656310/

Se 1,4m kisko on vähän kompromissi. Pitäs silpoo toinen lyhyemmäksi ja pultata siihen vaste suoraan kulmaan. Tolla vakiokiskollakin menee rakennuslevy ja pöytätasot, mutta haaveissa ostaa yhtenäinen pidempi kisko (jotain vähän yli ovenmitta) - joku päivä. Kiskojen yhteenliittäminen on mulle sellaista sätöstelyä, että mieluummin laitan linjarin kiskon viereen ja siirrän aina kiskoo sijansa sitä vasten kun tarviin pitää leikkausta.

Yleisesti tosta kategorista ylempään sitten olis erikoistuneempia vehkeitä, kuten matkamiehen unelma:
http://www.biggersavings.co.uk/catalogue--iID--129--Mafell-KSP-40-Flexi-Guide-Track-Saw-System.php

tai sitten tälläinen, vähän raskaampi ja isompiakin löytyy samalta valmistajalta:
http://www.biggersavings.co.uk/catalogue--iID--331--Mafell-MT55cc-Plunge-Saw-240v--16m-Guide-Track.php

Huonekalujen rakennus on täynnä taktisia valintoja. Välillä isoja valurautakoneita tulee ikivä, muttei niitä haluais pitää tallissa ja se purun poisto sekä pölyn poisto. Mun valinta on nyt imuriin liitettävät pikkukoneet ja sitten ihan käsityökalut. Tosin höylä, vannesaha ja alajyrsin valurautaisena malmikasana olisi välillä kiva.

PekkaNF

JuKa

Kiitos Pekka viitseliäisyydestäsi kertoa faktaa! Kävin vielä toisen kerran honkkarissa katsomassa sitä eiheliä ja katsoin että kaksi milliä tuli helposti välystä kun liikutteli vasteita ja terää. Periaatteessa lamello uraan saa neljän millin eron aikaiseksi, kun heitot menee vahingossa ristiin :) Kävin myös tutkailemassa Makitan lamellojyrsintä ja paikallisesta tk-liikkeestä hinta putosi 590 eurosta > 440 euroon tinkaamisen jälkeen. Tuo malli oli siis toisiksi viimeinen malli, joka näyttää jo hieman "vanhalta". Noh, tilasin tuon samaisen laitteen eilen 260euron hintaan Briteistä ja luulen että se on ihan kohtuullinen summa siitä ja minun käyttööni aivan maksimaalinen.

Vastaavia devaltteja olisi tainnut saada edullisemminkin, mutta mielestäni niissä on liikaa liikkuvia osia. Samoin Trend merkkisenä olisi
ollut ja hinta samaa luokkaa tuon makitan kanssa. Minulle tuo Trend on hieman oudompi merkki, joten en sellaista sitten miettinyt sen enmpää.

Tuollainen Makitan upotussaha voisi todella olla seuraava hankinta. Katselin tuon Axminsterin viedoita noiden ominaisuuksista ja ainakin se vaikutti aika pätevältä laitteelta. Tähän asti olen sahannut lähes kaikki liimalevyt ym. käsisahalla ja sitten tarvittaessa yläjyrsimellä oikaissut/tasoittanut lopuksi. Perus käsisirkeliä en ole käyttänyt juurikaan vaikka niitäkin muutama löytyy, koska  ne vaan tekee ruman jäljen ja repii...

Palaan asiaan kun makita tulee :) Olkkarin senkki ja tv-taso saa odotella lamelloja siihen saakka ;)

ilsaarin

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 28.06.13 - klo:23:09
  Perus käsisirkeliä en ole käyttänyt juurikaan vaikka niitäkin muutama löytyy, koska  ne vaan tekee ruman jäljen ja repii...

Ei mun festoolini ainakaan revi yhtään ja jälki on ihan priimaa. Pitää vaan olla oikea ja kunnollinen terä.

JuKa

Juu, festooli on omaa luokkaansa mun sahoihin verrattuna... Terän laatu varmasti ratkaisee eniten...

Jussi

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 28.06.13 - klo:23:09
... Perus käsisirkeliä en ole käyttänyt juurikaan vaikka niitäkin muutama löytyy, koska  ne vaan tekee ruman jäljen ja repii...

Käsisirkkelit on melkoisen erikoistuneita, vaikka ne näyttävät samanlaisilta. Mun näkökulmasta pääluokat ovat:

1) Rakennuspyörösaha: Tyypillisesti peltinen pohja, Laudan halkaisuun tarkoitettu terä, lyhyt joustava ohjain (toimii hyvästi kieron laudan halkaisussa, ei yhdettä pölynpoistoon (pölyimuria ei viitsitä roudata esim. katolle) ja vaatimattomat säädöt/asteikot
http://www.skileurope.com/fi/fi/diyocs/Ty%C3%B6kalut/1187/1130/pyoeroesahat/pyoeroesaha/
http://www.ikt.fi/product_details.php?p=2471
http://www.ikt.fi/product_details.php?p=3170
Hyvä valinta rakentamiseen ja jos tippuu katolta alas, niin ei harmita yhtään niin paljon......

2) Yleispyörösahat: Joitakin em. ominaisuuksia on optimoitu tarkkuuden tai työn jäljen parantamiseksi, jolloin on menetetty joitakin rakennusahan hyviä ominaisuuksia....
http://www.verkter.fi/Sahkosahat/Pyorosahat/Pyorosaha-Makita-5903RK.html

3) Upotussaha: Eli ns. kiskosaha. sahan terä on aurauksessa kiskoa "kiskoa kohti", joten kiskon alle jäävä siisti puoli ei rispaannu sahan terän jättöpuolen hankauksesta. Kiskon ekalla kerralla sahattu kulutuslista pienentää repimistä (joissakin feston sahoissa on terän edessä muovilirpake joka tekee suunnilleen samaa. "Piirtotoiminto" eli rajoitin, jolla saadaan tehtyä "takaperin" eli vetämällä parin millin ura levyn pintaan, jonka jälkeen sahataan juuri ja juuri levyn läpi, jolloin repimistä on molemmin puolin levyä vähemmän.
Tästä on kahta variaatiota: a) Keittiöasentajien käyttöön, maksimi juuri 18 mm levyn läpi ja ehkä jonkun hieman yli 25 mm tason upotussahauksiin, pienempi, kevyempi ja hinnakkaampi. b) muut eli hieman isommat ja tehty yleiskäyttöisempiä (raskaampia ja isompia)

Sitten on tietysti amerikkalaisten käsitykset erityisesti pitkittäin moottoroiduista rakennuspyörösahoista ja akkukoneet, mutta ne menee OT:ksi.

Terän valinta on tärkeetä. Erityisesti katkaisuun ja halkaisuun (erityisesti jos on vähääkään tuoreempaa/kosteenmpaa puuta) on omat teränsä. Mellulevyille mieluummin omansa.

Mutta pointti on siinä, ettei kaikkeen sopivaa yleiskonetta ole, siinä on aina komromissejä. Terällä, pohjalevyllä (vaikkapa paksu muovi tai vanerilevy, jonka läpi sahataan paikoillaan ura) tai ylimääräisillä ohjaimilla voi tuunata rakennusirkkeliä sen verran, että sillä saa homman tehtyä, mutta aikamoista sätöstelyä se on.

Tossakin yksi idea:
http://www.popularmechanics.com/home/reviews/4283497
http://benchnotes.com/Skillsaw%20Guide/skillsaw_cutting_guide_boa.htm

PekkaNF

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk