Myös korttimaksu toimii

Z EI PYSY

Aloittaja Kai, 22.01.15 - klo:02:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hannu

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 23.01.15 - klo:00:26
Mä nyt ylipäänsä lähtisin koneen testauksessa ja pystytyksessä siitä että heittäs tollaset 3d softat ja cam:t jordaaniaan ja hakkais idioottivarman testikoodin käsin alkumäärittelyt ja vaikkapa exel:llä generoisin 1000rivin pistejoukon ja näistä liikevariaatio jossa tiedetään laskennallisesti   alku ja loppupiste.

Ensin testaus akseli kerrallaan jostakin inhimillisestä nopeudesta ja lisäten nopeutta kunnes jotain ongelmaa alkaa ilmetä. Ja sitten vasta sirtyisi useamman akselin ajoon.

Idioottivarmasti kun tietää että mekaniikka skulaa niin siitä voi jatkaa softan ihmettelyä

Kaikki ongelmat kun kerää yhtäaikaa klimpiksi cad, cam, post, mach, servot, cs labs, mekaniiikka, käyttäjävirhe etc etc niin on siinä suo seuloa se neula..

Oletko tehnyt tuon.!  Alku ja loppu piste on oltava sama.
Tai voit vaan helposti  toistaa saman ajon uudelleen irroittamatta jo työstettyä kappaletta, senkin voi sitten vetää muutaman kerran läpi ja tutkia
millaista siirtymää tulee.

En tiedä noista työstö hommista juurikaan mitään mutta sen olen oppinut jos kokeneemmat viitsii neuvoa heitä kannattaa nöyränä kuunnella.


Kai

Minä koittaisin jollain muulla camillä tehtyä koodia ,mutta kun mulla ei ole sellasta camia joka tajuaisi G-koodia.
Rolandin omaa  koodia on turha tarjota,niitä camejä löytyy.
Kun tolla Madcamillä niitä ratoja tulen tekemään niin,sen takia teen sen radan sillä.
Jos joku tekisi tollasen pyöritys akseli koodin niin voisin koittaa, tekeekö saman virheen ,kun koodi on tehty jollain muulla camillä.
  Kai

Kai

Lainaus käyttäjältä: Hiekkaranta_92 - 24.01.15 - klo:00:16
Ota silmä käteen ja katso :DD

Noniin koodissa ei pitäs suurta vikaa olla kympin luokkaa se keksii arpoa jostain syystä ztaa, mutta lienee meshin tarkkuus asetuksista kiinni...

Minun järjen mukaan tuota ei pitäisi tapahtua... no pari juttua mitä kannattaa kokeilla
-kokeileppa laittaa tuola alussa tuo G40.1 -> G40.0
-tarkista terän kiinnitys, jos joku kartioholkki niin kireämälle... Terä voi tollasessa työstössä vetää itseään pidemmäksi, kun tulee äkillisiä kuormituksen muutoksia terälle.

Ton näköset mesh asetukset>>http://screencast.com/t/qI70cA1H6Y4

Hannu

Et sitten lukenut noita edellisiä juttuja.Lue uudelleen!
Et tarvii mitään cam ohjelmaa testataksesi konetta.

Toistoa:Aja viallista akselia edestakaisin työkierto, nopeuttaen ja kuormittaen joka kerran jälkeen ja katso paikoituksen toistotarkkuus ,muuta keinoa ei ole.
Siihen riittää paperi ja tasainen pinta jota vasten ajat paperi tietysti väliin.

Jos camilla nyt välttämättä haluat leikkä niin kirjoita käsin sinne coodin väliin testi ztalle  joka käydään tarkistamassa jossain tunnetussa korkeudessa vaikka tolla paperi
tempulla ööö turhan vaikeeta.Tällä voi elimnoida muiden akselien viat pois.
Tai ota A akselista sähköt pois  ja anna Z vatkata siinä ja katso muuttuuko paikka.

Hannu

  FL 2mm.txt ,
Muutin tuossa G40.1 ->G40.0 , G50 pois en tiedä miks vaati ton Emc herjas.
B akseli poistettu // merkillä koko rivi. Käy käteväsi editorilla.
A akseli poistettu kokonaan.

Noilla annoin Z vatkata omaa paikkaansa ei mitään ongelmaa Z pysyi paikallaan tietenkin, mitään siirtymää ei tullut kun se ei G tiedostossakaan muutu.
Jos tuo onnistuu sulta niin että Z paikka ei muutu.

Sitten otat B akselin käyttöön jos se muuttaa  Z suhteessa kääntymiseen niin sitten on edessä koneen ohjaus softan parametrien ronkkiminen.
Ehkä myös koneen rihtaus joka on kyllä epätodennäköinen koska z muutos on jyrkkä täyden pyörähdyksen kohdalla.

Elä kose mihinkään Cämmiin ennen kuin saat koneen toteuttamaan sitä mitä  G tiedostossa lukee kopio vaikka teksti editorilla joku tiedosto pätkä ja aja sitä.



Isto

Koodin alussa näyttää olevan myös G64, mach3:n mielestä se on "constant velocity mode" ja emc/linuxcnc "Path Blending", pitää ottaa pois Emc- testissä.

Koodissa on myös M6 T12 eli ensin tool change ja sitten tool prepare, tietääkseni nuo pitäisi olla toisin päin eli T12 M6.
Jos työkalulle on määritetty offsetteja niin G43 vielä perään tai ei toimi oikein. Saattaa olla edellisen työkalun offsetit käytössä.

Olen samaa mieltä muiden kanssa, kannattaa ensin kokeilla käsin kirjoitetulla g-koodilla. Ja myös tutustua käytetyn ohjaimen tunnistamiin G- koodeihin ja mitä ne tarkoittavat, säästää paljon ihmettelyaikaa.

Jos ajat tämän tyyppisellä koodilla (TARKASTA ENSIN!) eli vain B- akselin pyöritys samalla Z korkeudella niin tuleeko kappaleeseen tasainen ympyrä vai muuttuuko Z korkeus ajossa ?
Jos muuttuu niin koneen 0 ei ole B:n keskellä.

G17    // XY plane
G21    // mm
G80    // cancel motion
G49    // cancel tool length offset
G40    // cancel cutter radius compensation
G64    // constant velocity mode
G90    // absolute distance mode
G50    // reset all scale factos to 1.0
T12 M6
M03 S8000
G0 Z23.500
G0 X0.000 Y0.866 A0.000 B-90.000
Z13.500
G1 Z12.200 F200
Y1.048 F300
B0.000
B90.000
B180.000
B270.000
G0 Z23.500
M5 M9
M30

Hiekkaranta_92

Vaikka ei olisikaan aivan keskellä niin ei siihen rappua tulisi, lastun vahvuus vain muuttuu erikohdilla kehää, mutta ei synny rappusta. Jonnen testin jälkeen minua en usko että koneen liikemekaniikassa olisi vika.

Mutta  varsinki kovametalli terilä voi käydä niin että terän nousu vetää terää pidemmäksi... Ja minusta alkaa vaikuttaa että tässäköhtaa on siitä kyse.

Kai

#22
Kirjoitin aiemmin että epäilen postaa syylliseksi,kun mulla on kokemus saman firman postasta Rolandin jwx10 koneelle,joka ei toiminu,mutta sain sen pienellä muokkauksella tekemään sen mitä halusin.
Piirsin Rhinolla uuden renkaan,ja tein siihen 3mm tapilla radan joka näkyy tässä>>http://screencast.com/t/aGHlU9ZTdk
Sitten Madcamillä koodi josta video >> http://screencast.com/t/ttJ6Gwc6
Kuvasta jossa terän alla on alku ja loppu,, ei enää näe mitään pykälää,eli se ongelma ratkesi  väliaikaisesti muokkaamalla postaa.
Olen ajanu ton testipalan 5 kertaa,ja täytyy tehdä erilaisia ratoja varmistukseksi,ettei tule nuolastua ennen kuin tipahtaa.
Pitää tehdä oikeaan sormukseen toi rata ja kattoo onko alku ja loppu samassa paikassa.

Hannu

Et sitten pysty antamaan periksi ja testaamaan konettasi kunnolla  esim onko Z ja B akselit jotenkin naimisissa keskenään koneen ohjaus softassa oliko se nyt Mach.
Katso Iston postaus siinä oli asiaa selkeässä muodossa.
Älä leiki millään postprosessorillakaan ennen kuin olet tehnyt nuo em. jutut.
Jos tosiaan et kuuntele niin älä sitten huuda ja paru että kukaan ei auta.

Kai

#24
Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 23.01.15 - klo:22:59
sorry, siis tässä simulaatiossa (vähän puhelimen kanssa veivaaminen tuskallista linkityksen kanssa):

http://screencast.com/t/co0bmsBmR

etenkin ton x arvon juoksu ihmetyttää kun tossa txt tiedostossa ei ole kuin yksi x-rivi
Siinä madcamin simussa ei ne x y z kirjaimet pidä paikkaansa, ja se on asia mihin mä en voi vaikuttaa, eikä tekijät vastaa yhtään mitään kun sitä kysyy.
X= oikeasti Z:n liike
Y= oikeasti Bakseli pyöriminen
Z= oikeasti Y:n liike

http://screencast.com/t/tcLxaVnfcYJ

Tossa  mun  laittamalla videolla näkyy paremmin mitä tarkoitan.

Hiekkaranta_92

Lainaus käyttäjältä: Kai - 24.01.15 - klo:17:10
Kirjoitin aiemmin että epäilen postaa syylliseksi,kun mulla on kokemus saman firman postasta Rolandin jwx10 koneelle,joka ei toiminu,mutta sain sen pienellä muokkauksella tekemään sen mitä halusin.
Piirsin Rhinolla uuden renkaan,ja tein siihen 3mm tapilla radan joka näkyy tässä>>http://screencast.com/t/aGHlU9ZTdk
Sitten Madcamillä koodi josta video >> http://screencast.com/t/ttJ6Gwc6
Kuvasta jossa terän alla on alku ja loppu,, ei enää näe mitään pykälää,eli se ongelma ratkesi  väliaikaisesti muokkaamalla postaa.
Olen ajanu ton testipalan 5 kertaa,ja täytyy tehdä erilaisia ratoja varmistukseksi,ettei tule nuolastua ennen kuin tipahtaa.
Pitää tehdä oikeaan sormukseen toi rata ja kattoo onko alku ja loppu samassa paikassa.

Mikä postassa oli vialla?
Edellisessäkään kappaleessa ei olis pitäny olla G-koodin mukaan mitään vikaa, joten postan muokkauksestakaan ei merkittävää apua pitäisi olla?
Mutta jos eriterällä samaa ongelmaa ei esiinny voisin väittää että se toinen terä luisti...

Kai

#26
Ei kai siinä postassa mitään vikaa ole,poistin vaan sieltä kaikki G alkukomennot,ja sitten koitin yhtä pientä juttua,mutta ei se mitään auttanu.
Ja olen tässä odotellu jo useamman päivän camin ja postan tekijältä Joakim Mölleriltä,neuvoja voisiko sille postalle tai camille tehdä jotain,hän on vaan niin kiireinen että vastaus kestää.

Kai

Ajoin ton Iston ehdottaman koodin,ja tulee täysin pyöreää palikka, niinkuin olisi sorvattu,Z pysyy siinä mikä on ohjelmassa oleva arvo.
Servo ohjaimen päästä näkee saman eli luku ei z suhteen muutu mihinkään.
Ps tässä kohtaa aihe-otsikko ei ole korrekti,Z pysyy.

Hannu

Hyvä kun koitit tota nyt on sitten suljettu pois Z ja B akselin naimisisissa olo virheen muodossa koneen ohjaus softassa.
Älä nyt vaan luovuta, muokkaa se tiedosto missä virhe tuli FL 2mm.txt , alkuun ja loppuun sellaiset referenssi pisteet että pystyt tarkistamaan
koneen fyyfisen paikan niissä kone pysäytettävä näihin.
Mikä nyt helpoimmalta tuntuu mittakellotkin on hyvä vaihtoehto.
Ja myös ohjauksen ilmoittamat paikkatiedot pitää täsmätä näiden referennssi pisteiden kanssa.
Tästä näet luistaako mekaniikka ,esim. terän kiinitys .
vai pettääkö ohjaus  pulssianturi ,softa pullssitus epäonnisttuu servoille miten takaisin kytkentä hoidettu, pystyykö korjaamaan.

Käytä tota samaa  sulla siirtymän aiheuttavaa tiedostoa koko ajan älä tee yhtään uutta ennen kuin olet sevittänyt tuon mistä tuo siirtymä johtuu.
Tohon menee vartti.

Kai

#29
Se ongelma Z suhteen taisi ratketa   :D päivittämällä CS labsin boxi,eli siihen viimeisin firmware,ja tuloksen voitte kuvista katsoa itse.
Se eka kuva on koneen alta,toinen on mikroskoopin läpikuva 20 kertaa suurennettu,,se mitta-asteikko pitää tossa suunnilleen paikkansa,eli ne pienet krapit (.3mm halk) tulee
timantin ympärille, viimenen on huono kuva, mutta siinä näkyy kun ne on vierekkäin se sama kolo,joka oli aikaisemmin tulos.
Kun ajelin tota ja kattelin kesken ajon servo-ohjaimen päästä lukemaa joka pysyi koko ajan samana niin olin melko luottavainen siihen että lopputulos on hyvä,ja nyt toi työstöjälki on parempi mihin Roland  pystyy.
Siinä on mulla 0.1 steppi,joka näkyy mikroskooppikuvassa,ja jos sitä haluan paremmaksi niin olen käyttäny 0,04 tai kun tehdään vielä pienempiä osia voi sen laittaa vaikka 0.01
Siinä vaan työstöaika tulee pitkäksi,joten en tossa kohtaa viitsi laittaa tarkempaa,kuin tuo.
Alimman kuvan reunassa työstöälueen ulkopuolella on pieni reikä,siinä on aloitus ja lopetus.

Tässä samalla voin antaa ISOT KEHUT Mikalle joka on jeesannu minua niin paljon että ei paremmasta väliä,niin ja samassa kiitos muillekin,,jotka ootte ollu hengessä mukana :D

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk