Myös korttimaksu toimii

Manuaali ja cnc samassa sorvissa

Aloittaja mpr, 11.06.12 - klo:23:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

timopen


Timo Hotti

Moottoreiden jarrutus on suoraan verrannollinen siihen, kuinka pieni resistanssi käämin toisessa päässä on.
Jos on irto moottori niin helppo testata kun laittaa johdot oikosulkuun niin ei hevillä motti pyöri.  :)

timi
timi

mpr

Lainaus käyttäjältä: timopen - 28.02.13 - klo:12:44
Tuollainen sivu tuli vastaan pikaisen googletuksen jälkeen: http://www.micromo.com/microstepping-myths-and-realities.aspx

- Timo

En kyllä tajua tuota puhutaan pitomomentista, mutta mikä on vääntömomentti silloin kun akseli pyörii se minua kiinostaisi, tuon linkin kaavion mukaan ei moottori jaksaisi pyörittää mitään muuta kuin 1/1 askeleilla .
Mutta käytännössä ei noilla askelpituus valinnoilla tuntuisi suurta eroa olevan pyörimiseen, voisiko joku asiantunteva selittää tämän.

Jonne

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 27.02.13 - klo:20:57
Todella mielenkiintoinen projekti ! Mites tuolla sähköisellä vaihteella onnistuu kierteytys  ?
Onko teoriassakaan mahdollista ? Laita ihmeesä projektin valmistuttua lopullinen arvio tarvikekuluista ja ohjelmoinnista... Tiedän  muutaman kaverin joka saattaa olla kiinnostunut kun kuulee sähköisestä syötöstä ;)

Jussi

Onnistuu kierteytyskin, kunhan on kooderi karalla ja Deltan 28SV-logiikka. Ikävä kyllä kun logiikasta on kyse, se lukee vain 24V (HTL) signaalia... Toinen tapa on sitten ottaa muutama pulssi karalta ja laskea keskeytyksen avulla pyörimisnopeus.

Voisin aikaisemmassa viestissä mainitsemalla systeemillä parsia harrastajille sähköisen syöttövaihteen tuolla SV28:lla (kunhan saan heti-heti-hommat pois ;) ), katsotaan jos saadaan siihen vielä samaan pulssipyörät ja X-akselin ohjaus kulmassa ;)
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

mpr

#49
Lainaus käyttäjältä: Timo Hotti - 28.02.13 - klo:13:24
Moottoreiden jarrutus on suoraan verrannollinen siihen, kuinka pieni resistanssi käämin toisessa päässä on.
Jos on irto moottori niin helppo testata kun laittaa johdot oikosulkuun niin ei hevillä motti pyöri.  :)

timi
Piti kokeilla tuota irrallisella mootorilla ja huonoa oli pyöriminen, ihmejuttu enpä tuotakaan oo aiemmin tiennyt.
"Suomalainen ei usko ennen kuin näkee ja pohjalainen ennen kuin kokeilee."

Timo Hotti

Lainaus käyttäjältä: mpr - 01.03.13 - klo:07:51
Piti kokeilla tuota irrallisella mootorilla ja huonoa oli pyöriminen, ihmejuttu enpä tuotakaan oo aiemmin tiennyt.
"Suomalainen ei usko ennen kuin näkee ja pohjalainen ennen kuin kokeilee."

Tuo perustuu siihen että askelmoottori toimii dynamona eli pyöritettäessä tuottaa sähköä. Ja kun kuorma on oikosulussa niin tarttee kovasti voimaa pyöriäkseen. Ja mitä kovemmin yrittää pyörittää sitä kovemmin panee vastaan.
Askelmoottoreista saa kivoja pieniä tuulikeneraattoreita vaikka pihavaloja lataamaan...

:)
timi

ttontsa

No generaattorinahan se toimii kuten kaikki kestomagneettimoottorit. "Oikeisiin" käyttöihin lisätään tästä syystä usein myös jarruvastus johon tuo syntyvä teho saadaan upotettua. Joidenkin ohjainten kohdalla on ollu myös varoitus että tuo generaattori ilmiö voi jopa nostaa syöttöjännitettä, jos ja kun mitoitettu liian lähelle ohjainpiirien maksimijännitettä niin sanoo poks. Eli ainakin teoriassa voisi olla mahdollista särkeä ohjain myös jarruttamalla liikettä.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Timo Hotti

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 01.03.13 - klo:08:51
No generaattorinahan se toimii kuten kaikki kestomagneettimoottorit. "Oikeisiin" käyttöihin lisätään tästä syystä usein myös jarruvastus johon tuo syntyvä teho saadaan upotettua. Joidenkin ohjainten kohdalla on ollu myös varoitus että tuo generaattori ilmiö voi jopa nostaa syöttöjännitettä, jos ja kun mitoitettu liian lähelle ohjainpiirien maksimijännitettä niin sanoo poks. Eli ainakin teoriassa voisi olla mahdollista särkeä ohjain myös jarruttamalla liikettä.

Tosin askelmoottori ottaa herkästi "nokkiin" jos äkillinen jarrutus, niin pysähtyy siihen ja jurruttaa paikallaan. Kunnes pyöräyttää esim. käsin liikkeelle tai antaa uuden käskyn kulkea ja momentti riittää saamaan liikkeelle.
Myös hauska koe on laittaa kaksi askelmoottoria johdot kytkettynä toisiinsa rinnakkain. Kun pyörittää toista moottoria käsin niin pyörii myös toinen...
timi

mpr

Aika hiljaista, laitetaanpa arvon foorumilaisille hieman päivityksiä ja kuvia.
Herbertiin on nyt saatu kiinni pulssianturi karalle (omronin lattamallinen induktiivinen anturi) ja pähkinäpuisella hatulla varustettu sähköisensyötön kytkin jonka rinnalla on rajakytkin joka pysäyttää syötön jos sorvari ei huomaa irroittaa otetta.

Kokeilin testailla tuota rajaa: sorvasin kunnes raja pysäyttisyötön nollasin dro siihen ja viisi kertaa ajoin vasten rajaa toistotarkkuus yllätti tasan 0.00 4 kertaa -0.01 kerran. (Raja pelaa ja deltan logiikka ehtii)
Olakkeen sorvaukseen oiva peli kun voi ajaa päin rajaa, lisäksi kun herbertin varustukseen kuuluu tuo toppari reukku, jossa kierretangon pituutta muuttamalla tai kääntämällä eri tanko toppariksi voidaan syötön pituus määrätä.

senaattori

Moro  vaan, mukava nähdä miten vanha sotaratsu kehittyy uudelle vuosituhannelle, kun itse on manuaalina sitä hikipäässä pyörittänyt. Mielenkiinnolla seuraan mitä tästä vielä kehkeytyy...tsemppiä uniikkiin projektiin....
Reijo Martinpoika Tuomala

mpr

#55
Pientä edistystä tälläkin rintamalla, nyt sähköisensyöttövaihteen nopeudet on logiikan muistissa ja binäärikytkimen asento vastaa 0= 0.075 mm/r ja asento 7 = 0.5mm/r ja kuusi muuta vaihdetta on tältä väliltä.
Kuvassa ajettu 1mm halkaisiasta 7;llä ja aloitettu uusi 0;lla. Laitetaan vielä terävämpi kuva syöttö 7 = 0.5mm/r erottuu jo kierre.

Sähkökoteloakin on hieman aloiteltu, piti saada toimintakuntoon joutui kytkemään väliaikaisesti piuhat. tarkkasilmäisimmät voivat havaita foorumilaisille tuttuja komponentteja.  :)

mpr

#56
Herbertin päivitys nykyaikaan edistyy pikkuhiljaa, sähkökaappi alkaa olemaan valmis näiltä osin.
Varsinainen cnc ohjaus on vielä optio tasolla mutta olen luottavainen sen valmistumisen suhteen z- akselin ohjaukseen on vaihtoreleet kytketty tietokoneella tapahtuvaa ohjausta varten.
Sähköinen syöttövaihde kuitenkin toimii loistavasti, ergonomia myös hyvälllä tasolla kaikkiin hallintalaitteisiin ulottuu kurkottelematta.
Mulju pumppu on myös lisätty varustukseen, sähkökaapin yläosassa on tilaa kosketusnäytölle.
Nyt joutuu vain jättämään tämän rakentelun pienelle tauolle muiden kiireiden vuoksi.
Eikös vain näytäkin tekniseltä 60 vuotiaaksi koneeksi "keppejä on enemmän kuin vanhainkodin porstuassa"
Niin Kremmenin kierrosluku mittarikin on toiminnassa logiikka syöttää sille pulsseja sitä mukaa kun saa niitä karalta. Kiitokset kremmenille konsultoinnista.
Muutama kuva:


JuKa

Oletko laittanut tuohon pakan eteen oikein hätätapin ? Se ei ole varmaan ollut vakiovaruste vuonna  50-60...  :P  Voisin tulla jokupäivän ihastelemaan rakennelmiasi, jos vain lasket sisään...

Jusso

mpr

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 09.03.13 - klo:10:08
Oletko laittanut tuohon pakan eteen oikein hätätapin ? Se ei ole varmaan ollut vakiovaruste vuonna  50-60...  :P  Voisin tulla jokupäivän ihastelemaan rakennelmiasi, jos vain lasket sisään...

Jusso
Jos tarkoitat tuota pakan yläpuolella olevaa tankoa, se on kylllä vakiovaruste, käsittääkseni sen tarkoitus on antaa lisätukea kärkipylkän työkaluille. Tuo reukussa oleva holkki siis liukuu tangon päälle, tangon saa myös helposti irti jos se on tiellä.
Tuohon reukkuun saa monenlaisia tukia ja teränpitimiä kiinni, esim.viiste tai pyöristys kappaleen päähän, toki terien säätäminen on aika työlästä, vaatii jonkinlaisen sarjan ennenkuin viitsii tehdä. Mutta monenlaisia lisä mahdollisuuksia työn tekoon tuo antaa.

Kuvat kertoo enemmän.

Niin ja tervetuloa sekaiseen pajaani.  :)



JuKa

Eiku tarkoitin tuota punaisen rajakytkimen päässä olevaa veistellyn näköistä hattua :)

Kiitos, katsotaan miten aikataulut saadaan sopimaan :)

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk