Myös korttimaksu toimii

A-akselin keskitys

Aloittaja Lammy, 20.04.16 - klo:16:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lammy

Olisi aika ottaa käyttöön 4. akseli - mutta mikä on oikea tapa keskittää A-akseli?

erppe

En tiiä onko tämä oikea tapa, mutta käyttäny menestyksekkäästi: Pyöreä, tasapaksu pulikka esim. hydraulisylinterin varren pätkä kiinni. Ensin heitto pois akselin molemmista päistä, a-akselia pyörittäen.

Sitten koneella ajaen kellolla katsoen y-(ja z) yhdensuuntaisuus kohdilleen. Sitten prisma pulikkaan kiinni ja mittaus prisman pohjasta akselin laitaan. Prisman tasainen pohja kellotetaan XY (XZ) tasoon  (Oletus, että pyörimisakseli on X-akselin suunnassa.)

Siihen saa magneettikkiinnitteisen gaugen (mikähän sen nimi oikeesti on?), jolla sitten mittaus ja siitä laskemalla keskipisteen. Toki jos mittaustapa mahdollistaa keskipisteen mittaamiseen suoraan pulikasta (terällä hipaisu, sopiva mittapää yms.) niin silloin ok.

Itse joutunut nuilla välineillä tekemään ja tarkan tuolla konstilla saa, mutta työtähän siinä vähän on.

Lammy

Kiitos - ohje kuulostaa käyvältä.
Mutta  ::)...mikä prisma?

pave

Viimeksi tein näin: Pitkä aihio kiinni vastakärjellä, siivu pois, kääntö 180ast., siivu samalla korkeudella.
Mittaus mikrometrillä. Näin voi todeta Z-suunnan ja kärjen/kääntöpöydän korkeuden samanlaisuuden.
Sitten kääntö 90ast. Kellottamalla kyljistä voi todeta kärjen/kääntöpöydän aseman heitto Y-suunnassa ja
kyljistä keskityslaitteella todeta kääntöakselin keskiön asema Y-suunnassa.

Ville Vaho

Jos akselissa on tasolaikka, kellota se suoraan kahteen suuntaan. Valmista.

Jos tasolaikka/holkki istukka heittää, korjaa se.

Nollapisteen määritys ohjaukselle on hankalampi keissi... Varsinkin jos edellä mainitut faktat ole kunnossa.

Ei riitä että hakee nollaterällä raapaisun, varsinkin jos tehdään jotain muuta kun kiilaura yhdelle pinnalle. Asia muuttuu hankalaksi jos ja kun mittoja halutaan laskea, joko koneen koordinaatistoja tai suoraan ohjelmaan cämillä. Kääntökeskiön määritys ja kinematiikka... Konstit on monet, mutta tapa mikä perustuu lastuamiseen, on väärä. Kello ja tuurna on kova sana, yleismaailmallista ohjetta on paha antaa.

Työkalun pituuden korjaaminen tai koordinaatiston korjaaminen on äärimmäisen tärkeää tehdä oikein!! Jos valehtelee terää ja kääntökeskiö on pielessä, tai toisinpäin aiheuttaa todellakin ongelmia. Tästä vois kuvan piirtää jos osais. Satasen kusetus voi olla pienilläkin matkoilla kymppejä.

Minkälainen kone ja ongelma? Ja onko akseli a, b vai c. Niistä kun on joskus joku sopinut, ja silti käytetty nimitystä väärin.

Jos tarkoitus on vain porailla eikä ole niin väliä, ei kannata murehtia. Jos haluat koneistaa jotain, mieti ja tee kerralla asiat selväksi. Kääntökeskiön määritys on ollut itsellä lähes viikottainen työ. Muuten olis reijät avartuneet samaan reikään pienellä pykälällä. Eikä jokaista kokkaretta voi lastulla kokeilla tai kellottaa!
-vilderi

Lammy

Kiitos pavelle ja Ville Vaholle neuvoista.

Kiinan heitto-kello tulossa ja pajalla odottelee mopon etuhaarukan iskariputki A-akselin kellotuksen kohteeksi.
Varsinaista ongelmaa ei ole vielä syntynyt kun 4. akselin käyttöönotto on vasta alussa.
Kone on 2.2kW kiinalainen, työalana 600x900x110mm.
Heittokellon kiinnitys spindleen on seuraava haaste jollei magneettijalustaa saa modattua järkevästi.
Heittokellolle on kai jossain saatavissa ER20 istukalle sopiva varsi.

t.matti

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk