Myös korttimaksu toimii

Sorvin johteiden oikaisu?

Aloittaja SO, 28.02.14 - klo:18:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

pave

Espoon Soukassa löytyy. Voin tulla katsomaan. Katso kotisivulta puhelinnumero.

SO

#16
Nyt on kone linjassa tarkkuus vaa'alla laitettuna, oli propellilla. Kiitoksia pavelle. Tosin edelleen kartiokkuus on ongelma. Tälläisellä "perinteisellä" tyylillä karasta löytyi 0,07-0,09 välystä kun antoi voimaa. Tässäkö syy? Mitenköhän laakereiden kiritys mahtaa tapahtua ko. sorvissa?



mpr

Lainaus käyttäjältä: SO - 03.03.14 - klo:22:58
Nyt on kone linjassa tarkkuus vaa'alla laitettuna, oli propellilla. Kiitoksia pavelle. Tosin edelleen kartiokkuus on ongelma. Tälläisellä "perinteisellä" tyylillä karasta löytyi 0,07-0,09 välystä kun antoi voimaa. Tässäkö syy? Mitenköhän laakereiden kiritys mahtaa tapahtua ko. sorvissa?

Onko se välystä vai joustoa, välyksen luulisi tulevan esille kohtuu pienellä voimalla.

Ville Vaho

Ei välyksetön laakeri pyöri. Näyttäis olevan kiristettävissä rattaan? kohdilta laatikon sisästä. Mutta en ihmettele vaikka siellä välystä olisi ja kappale tulisi silti suoraksi. Missä lämpötilassa sorvi on ja vaikuttaako välyksiin kun saa työlämmön päälle?

Kellotus ylös, karalaatikkoa vähän löysälle, suoristus niin että kellon virhe puolittuu ja takas kireeseen. Toistetaan tarvittava määrä, yleinsä kerta riittää. Vaakitus kannattaa tehdä useaan kertaan, ensin sillä kirvesmiehen passilla, sitten sillä tarkalla, viikon levon jälkeen vielä uudestaan. Ja sitten on parempi piilottaa se passi ja ajatella että se on hyvä..

Eli karalaatikkoa kääntämään perästä itseen päin niin että kepin pää siirtyy puolet heitosta. Yleinsä pultit on suht kireellä kun se naputellaan kohdilleen. Toki siellä voi olla kartiosokka joka pitäis kalvaa uusiksi kun laatikko suorassa, sen voi myös jättää ehkä poiskin, antaa sitten myöden kun möhlitään.  :)
-vilderi

senaattori

Jos karan laakerit säätää ns. kylmällä koneella liian pienellä välyksellä, niin käytössä varmasti rupeavat ahistamaan ja mahdollisesti vaurioituvat. :-X
Reijo Martinpoika Tuomala

mpr

Millainen on pinnanlaatu, saako hienoa jälkeä jos karassa liikaa välystä luulisi sen näkyvän värinänä ja huonona jälkenä.

Tuossa omassa weibertissä sellainen ilmiö. Kylmänä kaikki ok. mutta kun sorvi lämpenee usean tunnin työstön jälkeen, alkaa värinä ja pinnanlaatu kärsii, vaikka aivan samoilla työstö arvoilla ajetaan kun kylmänäkin ja samanlaisia kappaleita. Kun sammuttaa sorvin ja käy vaikka syömässä ja aloittaa taas kun sorvi hieman jäähtynyt kaikki taas ok.
En ole tarkemmin tutkinut mutta lämpölaajenemisella selkeästi merkitystä

senaattori

Hankittuani Portugalilaisen  kärkisorvin, teki se pintaan aina nousullisen uran riippumatta syötöstä tai pyörimisnopeudesta. Vika poistui kun vaihdoin uudet karalaakerit, ja ensiksi tietysti kuten hommaan kuuluu, liian suurilla välyksillä. Ei muuta kuin isovälykselliset laakerit pois ja tarkkuuslaakerit paikoilleen. Puoli päivää meni hakiessa mahdollisimmman pientä välystä siten ettei rupea käytössä ahistamaan, elikkäs tässä tapauksessa ainakin laakerien kunto näkyi hyvin pinnanlaadussa.
Reijo Martinpoika Tuomala

pave

Tässä  Casanovassa on karalaatikko yhtä puuta rungon kanssa, joten se ei käänny mitenkään.

ttontsa

Entäpä sitten case oikein pahoin kulunut johde? Johde ja kara voi olla sivu suunnassa edelleen linjassa mutta jos kuluman takia kelkka "kyykkää" lähellä pakkaa niin terän keskiökorko putoaa kappaleen keskilinjan alle. Kartioikkuuden pitäs olla sitä suurempaa mitä alempana terän keskiö on kappalekeskiötä.

Heitäppä mittakello siihen kelkan päälle ja mittaile kuvan tapaan johteen päältä (molemmilta puolin kelkkaa) ja mahd suoran pakkaan kiinnitetyn akselin päältä. kello niin pitkän olakkeen päähän kelkasta kuin yltää. Kellottele koko johteen mitta edestakaisin, onko muutoksia..
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Qatom

Tarkistappa ja tarvittaessa kiristä poikkikelkan kiila. Jos poikkikelkka on kovin väljä, aiheuttaa se yhtä ja toista. On nähty aiheuttaneen mm. kuvaamasi kaltaisen ilmiön.

A.Härkönen

Jos kone on hyvän betonilattian päällä, pulttaa se lattiaan ja tee väliin "säätökengät" jonka jälkeen vääntää/pakottaa rungon niin että tekee suoraa.Pulttaamalla lattiaan paranee koneen tukevuuskin.

SO

Koitin mittailla ttontsan tyylillä, mutta en saanut aikaiseksi kovin luotettavaa mittausta.. täytyy koittaa tehdä tukevampi pidike kellolle.

Missäs tuo poikkikelkan kiila on? Kelkan takana oli 2 kpl "paloja" johteiden alapuolella jotka olivat löysällä, kiristin ne mutta ei vaikutusta.

Koitin huvikseni 40mm alumiinitangosta ottaa 0.5mm lastun hyvin kevyesti, laitoin tangon kunnolla ulos pakasta. Mitä kauemmaksi menee pakasta, kartiokkuus kasvaa samaa tahtia. Tuon kuvan tangon päässä oli jo 0.25mm heittoa, eli päästä ohuempi.



Avasin vaihteiston sivuluukun ja pyörittelin samaa aikaa käsin karaa, kuulostaa ihan kuin laakeri rullat / kuulat "putoisivat" kun lopettaa pyörittämisen. Häkki paskana laakereissa, jos niissä on sellaista?

ttontsa

Onkos toi kone sulle uusi? koneen historiasta tietoa? Kaadettu, ajettu kolari, nostettu pakan kaulalta siirrossa. Uusi / vanha ilmiö? Ootko tehny ylipäänsä sorvilla hommia? Terät, aluspalat, terävaret, terän kiinnitykset kunnossa. syötöt ja kierrosnopeudet sinnepäin?

tollasesta värinävammasta en lähtis antamaan minkään näköstä mittaustulosta ja miksi 40mm akseli ton kokoluokan koneella värisee, tuntus että joku mättää?

Väljän paikkojahan sielllä on joka liikkeellä kiilat, liikeruuvien mutterit ja laakerit, pakan ja leukojen kiinnitysruuvit, pakan leukojen johteet, leukojen oikaisu etc etc.

Mittakelloa kiinni ja joka rakoon mittausta
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

SO

Suhteellisen tuore, noin 2 vuotta ollut. Ei mitään tietoa historiasta. Silloinkun sorvi mulle tuotiin niin epäilen, tai aika varma että kuljetusfirma oli nostanut koneen toisen pään karasta.

Terä, syöttö ja kierrosnopeus on ok. Toi värinä on kyllä pahentunut mun aikana, kyllä aikaisemmin pysty ajamaan samalta etäisyydeltä paljon pienemmällä värinällä.

Sitä ajan tässä lähinnä takaa, että voiko toi johtua karanlaakeroinnista. Ei todellakaan viitsi turhaan alkaa ko. hommaan.

Prove Koneistus

Selvästi karanlaakeroinnissa väljää, voi parantua kiristämällä mikäli laakerit vielä kunnossa.
Teeppä toi sama rautakanki testi siten että laitat mittakellon pidemmän kappaleen päähän.

Nostamalla konetta karan kaulalta ei ole mitään merkitystä, sillä ei välystä eikä vahinkoa tehdä.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk