Myös korttimaksu toimii

Maadoittaminen

Aloittaja mkuivamaki, 07.09.13 - klo:20:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mkuivamaki

Terve

Tuossa rupesin miettimään, että miten yleinen tapa on maadoittaa hakkurin DC puolelta miinusnapa suojamaahan (ja hakkurin syötön PE jätetään kokonaan kytkemättä)?
Kysymys heräsi ohimennen kun tälläistä esimerkkikuvaa katselin:

http://www.edingcnc.com/upload/wiki/figure_A10.png

Eli onko tuo järkevin tyyli?

Kumpumäen seppä

Kyllähän syötön PE-liitin on kytkettävä määräystenkin takia aina. Varsinkin saksalaiset harrastaa tuota toisiopuolen miinuksen maadoittamista. Tuolla väitetään olevan etua häiriöiden vähentämiseksi. Jotkut käskevät maadoittaa tuon ison paperikondensaattorin kautta. Liekö tuo sitten parempi tapa vai ei. Joskus tuota olen harrastanut, yleensä en. Hyötyä tai haittaa tuosta en ole koskaan havainnut.

Kremmen

#2
Joskus on hakkupowereissa sisäisesti maadoitettu toisio Y-konkalla. Häiriöiden vähentämisestähän siinä on kyse. Jos powerin muuntajassa on kunnolliset suojat ensiön ja toision välissä ja ne maadoitettu, niin tuskin juuri tuolla on mitään ratkaisevaa merkitystä. Kuten seppä toteaa niin PE-liitin kytketään aina, muuten ei ole mitään järkeä hommassa.
Tuohon kuvaan viitaten, niin moottorikaapelit on syytä olla kunnolla vaippasuojattu ja vaipat _oikein_ maadoitettu. Eli ei mitään rotanhäntiä johonkin epämääräiseen maaruuviin, vaan kunnon klamppipuristimet  koko vaipan ympäri maadoituskiskossa. Ja ei sitten ohjauselektronikan kaapeleita ollenkaan samaan nippuun voimakaapeleiden kanssa, eikä mielellään samansuuntaisia lähekkäisiä vetoja. Tuo seinillä kiertely on varmaan ajateltu hyödyntämään metallikotelon vaippaefektiä, mutta ei se siellä faradayn häkin sisällä mitään vaimenna, joten kunnon vaipat+maadoitus on se oikea konsti. Ja tietty EMI-filtterit ettei häiriöt juokse kuparia pitkin.
Jos koneen maadoitukset on kunnossa niin vaipat maihin molemmista päistä, sillä saa pienimmät säteilyt. Riskinä on moottorien laakerivirtojen kasvu jos maadoitukset ei nyt sitten kuitenkaan ole kunnossa. Eli moottorin ja koneen rungon, erityisesti moottorin pyörittämän akselin väliset maadoitukset pitäisi olla mahd. hyvät.

Muok: kiroitusvihreitä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk