Myös korttimaksu toimii

Moottoriyörän sähköt

Aloittaja Maukka, 16.08.13 - klo:23:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Maukka

Kun nyt jutut muutenkin meni jo moottoripyörä hommiin...

Niin kyselläänpä onko kukaan tehnyt itse näitä "black bokseja" tms. diy henkeen.
Lähinna tuo mini paino kytkimillä, hoidetut vilkkujen valojen yms ohjaus kiinnostaisi toteuttaa omaankin pyörään.
Tässä yksi esimerkki. http://motogadget.com/en/electrics/electronic-control-box-m-unit/m-unit-digit-tastersteuerung-u-sicherung.html

Eli noissahan vain ohjaus singnaali tulee kytkimeltä ja virrat kulkee boksilta etiä päin.

Ei varmaan kummoinen tehdä varsinkin jos jättäisi tuon varashälytimen pois.

pave


Ilari

Eiköhän kahvassa ole tuo piiri...

http://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/DS2408.pdf

Pikkasen epäilyttää tuossa pitemmän päälle se että kahvan kytkimet on suuniteltu toimimaan isolla virralla.
Hituvirralla ei välttämättä kontaktit pysy toimivina. Toisaalta eivät ainakaan pala :)

Maukka

#3
Vilkut, Pitkat valot, töötti ja startti nappula, eli viisi piuhaa ja maa sarvilta boksille sitten sieltä ohjailu itse laitteille ei tartte can väylää.

Kytkimethän on tarkoitus vaihtaa kuitenkin jonkinlaisella suojauksella oleviin micro kytkimiin. Niin kyllä luulisi pelaavan.
Tarvisi rakennella tuo boksi vain, että painallus, vilkku päälle toinen pois päältä. Ja valot samalla periaatteella ja sitten startti ja töötti omineen.

edit: tässä vielä yksi kevyempi versio box:ista http://catalog.zodiac.nl/en/Catalog/04+Lighting%2c+Indicators+%C3%BE+License+Mount/Lighting%2c+Indicators+%C3%BE+License+Mount/Wiring+Harnesses+%C3%BE+Modules/THE+ZODIAC+BRAIN+BOX+%C2%A8LITE%C2%A8/Product.aspx

Kremmen

Elektroninen momenttikytkin on melkein triviaali: boksiin P-kanava -tehofetti joka kytkee akun + jännitettä kuormalle. Hilalta karva painonapille joka maadoittaa, ja poiskytkeytymisen varmistamiseksi iso-ohminen pikku vastus hilalta + jännitteeseen.
Vaihtoehtoisesti jos kytkin saa olla kuorman maapuolella, niin N-fetti ja hilalle ohjataan +-jännitettä painonapilla.

Salpakytkin vaatii enempi tavaraa, mutta siihenkin löytyy kyllä muutaman komponentin ratkaisuja.

Jos kiinnostaa enempi niin voin kyllä piirtää äkkiä piirikaavion, mutta kuten sanottu, rakentelun saatte hoitaa itse.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Maukka

Jos vaan aikaa liikenee niin kiinnostaa. Voisi tuota itse protoilla jotain tuohon ennen kuin sen valmiin boksin ostaa.
Omalla jyrsimellä voisi tehdä näppärästi piiirilevyt yms. yms.


Ilari

Itse laittaisin kytkinelementiksi automotive smart fettejä..
Niissä kun on sulake ominaisuudetkin mukana.

Helpoiten toiminnat saisi pikku mikrokontrollerin avulla...
Jos jostain saisi nopeus pulssin niin sais vilkun lopetuksetkin automaattiseksi.

Kremmen

Tässä protoiltavaksi simppeli kytkentä P-feteillä.
Fetit on tyyppiä IRF9540N (100V 23A) tai vastaava.
Vastukset R1-R5 voi olla melkein mitä vaan, 1 kohm - 100 kohm toimii varmasti.
Sulakkeet on mini-autosulakkeita ja niiden pesät löytyy esim Parcolta (Partcon koodi SULPES AMINP).

*.GB?.txt tiedostot on gerbereitä. .drl.txt on porauskaavio
.dip.txt on Diptrace layout joka aukeaa Diptracella kun poistaa .txt -lisukkeen perästä.

Fetit on TO-220-koteloisia ja ajateltu jäähdytettäviksi metallikotelon avulla, mistä syystä sijoittelu laitaan. Kiinnikeläystäke on eristettävä kiille- tai silikonilapulla kotelosta.
Johdot on ajateltu juotettavaksi kiinteäati kortille kun ei tätä toosaa kai juuri siirrellä.
Akkusähkö täppään joka on merkattu +12V. Jähdöt J1-J5 ja ohjaukset J6-J10. Maadoittamalla ohjaustäppä menee vastaava fetti johtavaksi eli tuuppaa +12V jännitteen lähtötäppään.
J6 ohjaa J1 jne jne.
Päävirtakiskot on levennetty 4mm mutta niihin kannattaa tinata vielä eristämätön kuparijohdin lisäavuksi jos virtaa menee jossain piirissä kovasti.

Tämä nyt on siis tämmöinen simppeli versio kokeiltavaksi. Mitään suojauksia ja hienouksia sulakkeita lukuunottamatta ei ole. Sulakkeet on lähinnä kaapelipalojen estämiseksi, fettejä ei autosulakkeet pysty suojaamaan jäykässä oikosulussa. Eli ei oikariin tätä kytkentää, pliis.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Maukka

Jees, tämähän näyttää mielenkiintoiseltä.

Tässä ilmeisesti nyt nämä kaikki on mallia momentary, onnistuuko se salpa juttu helposti vilkkuja ja pitkiä valoja varten.?
Eli protoon kolme molempia. Voiko fetiti suojata jotenkin helposti koska pyörissä se oikkari helposti tulee.

Täytyy vielä huomenna tutkailla miten noista tiedostoista saan helposti jyrsittävät mallit niin pääsee protoileen näitä.
Ensi viikolla voisi jotain jopa kokeilla kun on tuota lomaa vielä jäljellä.

Kremmen

Piirikaavion ja gerberit voin tehdä salpautuvista kytkimistä, mutta protoilu jää sitten vastaanottajan harteille :)

Fettien suojaamisessa ongelma on juuri siinä, että se ei ole helppoa. Sulake on se helppo konsti, mutta fetti toimii paremmin sulakkeen suojana kuin päinvastoin. Jotta fetti saataisi suojattua pitää olla virranmittaus ja ylivirtakatkaisu hilaohjauksessa. Se taas on aivan eri asia ja tekee kytkennästä todella paljon mutkikkaamman. Mahdollista se toki on, mutta silloin ei enää puhuta tämmöisestä helposti piirretystä kokeilukytkennästä, vaan piirit pitää kunnolla simuloida ja protota. Ja justiinsa siihen ei mulla ole nyt aikaa kun on näitä muita projekteja.
Mutta jos intoa riittää niin voin mä piirrellä kaaviota jahka ehdin. Sillä periaatteella, että vastuu on enempi kuulijalla :)
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

jyrki.j.koivisto

Tässä olis tämmönen "älykäs" fetti, http://www.thierry-lequeu.fr/data/BSP772T.pdf. Näitä käytetään muun muassa profibus väylällä olevien laitteiden sähöjen ohjauksessa. Hintaa näillä taitaa olla sitten hieman enemmän, en tosin ole katsonut mitä kustantavat.

Ilari


Kremmen

Ettei tulisi pettymyksiä niin on syytä pitää mielessä että tämmöinen(kin) sovellus on kokonainen järjestelmä eli systeemi.
(elektroniset) järjestelmät koostuu osajärjestelmistä joita on mm. mekaniikka ja virtapiirit jotka jälkimmäiset puolestaan koostuvat komponenteista. Eli yksittäiset komponentit voi olla hyviä, mutta ne eivät ole koko ratkaisu. Hyvänkin komponentin pitää istua siihen piiriin josta systeemi rakennetaan. Sen takia ei riitä, että komponentti on "hyvä" sen pitää täyttää systeemin kyseiselle piirille asetetut vaatimukset.
Jyrkin linkkaama älykäs fetti on "hyvä" mutta kun sen virrankesto on vain 2 A ja risat, niin siitä ei ole yleisratkaisuksi.
Ilarin Infineon-kompot on myös "hyviä" mutta ne pitää suunnitella sisään piireihin joista järjestelmä koostuu. Yleensä systeemi asettaa vaatimukset piireille, jotka puolestaan komponeneille. Eli toisin sanoen ruuville ei etsitä sopivaa reikää vaan kiinnitystarpeeseen etsitään sopiva ruuvi. "Ruuvi" voi toki löytyä tältä listalta, mutta vain jos tarve osuu. Toki tarvetta voi säätää sen mukaan mitä osia on tarjolla, mutta periaate kutenkin kuten yllä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Maukka

Odottelinkin jo kremmeniin kommentiä noista äly fetteistä.

Mutta jos tällä haavaa kremmenillä aikaa riittää tehdä tuohon ensimmäiseen protoon tuo salpa hommeli niin voisi sen toimivuutta jossain vaiheessa kokeilla.

Näillä mun jutuilla ei ole sitten mikään kiire pitkä talvi on aikaa jne.
Ja jos ei omista protoiluista tule kalua niin ennen kevättä jotenkin tehdään sähköt uusiksi pyörään että saadaan entisen omistajan tekemät johto hirviöt pois.

Kremmen

Pitää saada muutama muu homma ensin pois alta ennenkuin kehtaa kovasti kiinnostua muista jutuista. Mutta sikäli kun aikaa liikenee niin voin noita salpajuttuja edistää. Ei ne nyt niin vaikeita ole.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk