Myös korttimaksu toimii

F zimmermann; fz5 unimill, ongelma

Aloittaja Tuomo Rinne, 23.11.13 - klo:20:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ttontsa

mystinen on vähän rakenne. Mihinkään vakiolaakeriin tuo alla oleva holkki ei kyllä kuulu. Miten sitten laakeriin liitetty? Hiottu soviteolake, kitkahitsaus, kovajuotto, liimaus. Suuri kysymysmerkki myös miksi holkki olisi pitänyt liittää kiinteästi laakeriin. No enivei tuon holkin tulisi juuri rajoittaa sitä kuinka syvälle rullalaakerin kartio pääsee uppoamaan karan kartioon. Upotessaan tietty sisärengas venyy eli halkaisija kasvaa ja laakerin säteisvälys pienee. Tuollaista laakeroinnin säteisvälystä ei siis säädetä tuon akselimutterin tiukkuudella, toki sillä on joku asennus/kiristysmomentti. Holkin pituuden tulee stopata liike mekaanisesti. Uuden laakerin vaihto voi siis vaatia useampaan otteeseen tuon holkin shimmaamista. Ammattimies osaa varmaan taulukoiden ja käppyröiden mukaan laskea paikalleen kiristetystä ja mitatusta laakerivälyksestä oikean shimmin tarpeen. Tuurillahan se on kohdallaan.

Mulla on TOS:n työkalujyrsimen vaakakarassa vastaavanlainen laakerointi ja olen sen kertaalleen purkanut ja kasannut. Laakeri on joko karvan liian tiukalla tai rasvaa on liikaa, tämä ilmenee laakeroinnin lämpenemisenä. 15min 3000rpm ja karakartion sisäpinnassa ei kärsi sormea pitää. 1000rpm:llä ei lempene nimeksikään eli epäilen liian suurta/ karvan vääränlaista rasvalaatua. Piti olla  super rasva mutta viimeinen tietämyksen huippu kasauksessa uupui.

Tos:n opuksesta löytyy laakeroinnille säätö ohje ja se menee osapuilleen näin: x millimetrin päähän karakartiosta asetetaan työkalutuurnalle 35kg:n massa ja heittokellolla mitataan karalaakeroinnin jousto ja tämän tulee olla tietyssä min -max ikkunassa.  sulla näytti valmistaja olevan melko hövelillä päällä datan suhteen, vaikka karvan  irrelevanttia näytti olevankin, niin sieltä vois kysäsätä myös jos löytys ihan lontooksi laakerin asennus säätö ja voiteluohje.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Tuomo Rinne

Lähti se alaholkki irti siitä rullalaakerista kun varovasti käytti ulosvetäjää. Sain sen holkin kiinni koneruuvipuristimeen ja laakeri irtosi melko helposti. Jotenkin  se holkki oli kiinnitetty siihen laakeriin, sillä ne ei mene sisäkkäin toisiinsa nähden ollenkaan vaan sauma oli ihan puskusauma. Molempien sisäreiän halkaisija on siis sama. Molempiin jäi kontaktipintaan vaaleanharmaata ainesta, en osaa sanoa onko liimaa. Pistin kontaktipintojen nykytilanteesta kuvan liitteeksi jos se kertoo jotain.

Nyt on sitten purkutyöt toivottavasti takanapäin. Karan kaikki osat on irti ja laakeritkin irroitettu holkeista sun muista. Seuraavaksi pitäs varmaan pystyä päättelemään jostain, että onko noista laakereista mihinkään ja ruveta säästämään uusia varten jos tarvis. Asennustyö menee kyllä jollekkin siitä veloittavalle ammattilaiselle, sillä vaikuttaa mulle vähän liian vaikealta. Yritän vaan saada sieltä saksanmaalta jotain ohjetta asiaan.

kannatanee ilmeisesti putsata tuo pinoliputkikin sisäpuolelta tämän huollon yhteydessä?

Tapani Honkanen

Laitoitko sen irtihajallepullahtaneen laakerin kasaan takaisin? Kaippa puhdistit ja öljysit sen hyvin ennen laittoa?
Pitäisi varmaankin käydä katsomassa, millaiset niiden laakerien kunto onkaan. Voisiko ne käyttää vielä?
Koska sopisi käydä siellä? 

Tuomo Rinne

#78
Tapani- Pistin purkautuneen laakerin kasaan ja tein kuten sanoit: putsaus, öljyäminen, kasaus.

Olen pajalla 6.1.2014 asti arkisin ja lauantaisin. Jos olet sunnuntaina (joko 29.12 tai 5.1)  liikkeellä, niin olen paikalla silloinkin. Asun ihan verstaan lähellä, joten voin olla paikalla periaatteessa joka päivä paitsi uudenvuodenaattona ja -päivänä. Tervetuloa.

Muokkaus: Tänään (28.12) pajalla vasta klo 16 jälkeen.

Tuomo Rinne

#79
Vähän päivitystä tähänkin projektiin:

Laakerit on nyt hankittu ja ovat yhdellä tutulla koneistajalla asennuksessa. Se mikä on vielä epäselvää, että mitä rasvaa niille pitäisi laittaa? Koneen kierroslukualue on56-4500rpm ja rasva on nimenomaan tuolle viistokuulalaakeriparille. Rullalaakeri oli kunnossa ja se pistetään takaisin.

Sain valmistajalta myös sen jousen mikä oli poikki, mutta voi olla että jätän asentamatta kun pitäisi ehkä muuten purkaa se pinolin syöttöakseli. Kaverin mukaan se vain palauttaa pinolin yläasentoon, eikä se mun mielestä ole kovin hankala veivata ylös.

Muuten on kaikki varaosat paikoillaan, eli kun saan karaan rasvat niin pian pääsee taas työstämään.

Muokkaus: Rasvaongelma ratkaistu, SKF:ltä löytyi vastaus ja rasva.

Tuomo Rinne

Homma lähenee loppuaan. Nyt on kara kasattuna uusilla laakereilla ja odottaa vain pinolin syvyysrajoittimelle uutta nahkaista johdesuojaa jonka jälkeen saan pinolin paikalleen.

Positiivisena yllätyksenä olikin tuon pinolin nostojousen poisto yllättävän helppoa. Koko jousi oli kierretty pyöreän holkin sisään joka taas oli vain painettu kiinni koneessa olevaan aukkoon.  Kuvassa "jouset ja holkki" näkyy hyvin tuo osa jonka sisällä jousi oli. Toisesta päästään se oli kiinni kupariniitillä tuossa holkissa ja toisesta ruuvilla pinolin syöttöakselissa. Holkin paikka näkyy toisessa kuvassa.

Nyt on ihmetyksen aiheena uuden jousen asentaminen. Tuossa vanhassa on nimittäin aikamoinen mutka pinolin syöttöakselin päässä ja olettaakseni vastaava pitäisi tehdä myös varaosajouseen. Hieman asiasta tietoa etsineenä olen siinä ymmärryksessä, että jousta pitäisi kuumentaa ennen taittoa, jottei se katkea. Jos täällä olisi joku jolla on asiasta kokemusta tai tietoa, olisin taas erittäin kiitollinen avusta. Uuden jouse päät näyttäisi olevan päästetty ainakin värin perusteella, en tiedä onko koko jousi karkaistu.
Tarkoituksena olisi taitoksen jälkeen liittää jousen päät paikoilleen ja vierittää se jännitykselle holkin sisään pinolin asennuksen yhteydessä. Kun saan pinolin hampailleen, kiinnitän jousiholkin paikalleen jousen pitäisi auttaa pinolia nousemaan ylä-asentoon.

Olenko menossa metsään?

Tuomo Rinne

Juttelin tänään yhden tutun koneistajan kanssa ja hän oli sitä mieltä, että kuvassa näkyvä mutka jousessa ei siihen kuuluisi. Ilmeisesti väännetty väärään suuntaan kun pinoli on ollut poissa hampailtaan. Täysin mahdollisesti, että minun toimestani. Kuitenkin kuoleentunut se vanha jousi oli, koska pinoli ei noussut vaikka lukitus oli auki, joten en taida asiasta hirveästi ahdistusta ottaa. Uusi jousi kannattaa kuulemma asentaa löysänä sisään ja kirisitää pyörittämällä tuota holkkia. Koska holkin voi lukita jokaisen pyörityksen jälkeen ja testata kuinka nopeasti vaiko ollenkaan pinoli nousee, niin voi jousen voiman säätää rauhassa kokeilemalla. Sopiva olisi kuulemma rahallinen nousu ala-asennosta yläasentoon kun lukitusvivun irroittaa.

Eli nyt kun saan sen syvyysrajoittimen johdesuojineen niin alkaa kasaus. Ihan näpit syyhyää kun pääsis kohta jyrsimään....

Tuomo Rinne

Nyt on kara kasassa ja paikoillaan. Myös jousen sain kierrettyä paikalleen ja jännitettyä, muttei se tuota pinolia ylös nosta korkeintaan keventää vain. Ei riitä voima mitenkään tai jos kierrän tiukemmalle niin ei pinoli mene alas asti.

Jyrsin toimii ja ketjun alussa mainitsemani ongelmat ovat poissa. Ei enää nouse kara sormivoimin ja useiden ajojen välille ei tule pykäliä. Myös persiillä leikkuu loppui. Nyt vain sitten opettelemaan koneen käyttöä.

Suuret kiitokset kaikille ketjuun osallistuneille auttajille, en olisi uskaltanut lähteä tähän urakkaan ilman näin ystävällistä ja auttavaista porukkaa. Erityiskiitos sinulle Tapani lukuisista tiedontäyteisistä puhelinkeskusteluista ja kärsivällisestä aloittelijan opettamisesta.

Alla kuva koneestä käytössä. Piti saada yhteen pikkuhöylään parempi terä ja tuossa se on työn alla. Seuraavassa kuvassa valmiina vanhan terän vasemmalla puolella.

viilari

Mulla on TOS FN 22 jyrsinkoneessa myös palautusjousi pinolille.Pinolin ollessa pystyssä se vain keventää,mutta kun pinolin kääntää vaaka-asentoon jousi  vetäisee rivakasti pinolin sisään.Onkohan näin ollut jo alunperin?

Tuomo Rinne

Ei kuulosta yhtään hullummalta, pitääpä testata. Tutkiskelen myös manuaalista kun saan sitä pikkuhiljaa käännettyä. Lueskelin jotain englannikielisiä forumeita hakusanalla "quill spring" ja siellä oli monissa koneissa puhuttiin kevennyksestä ja tasapainotuksesta pinolin ollessa pystyssä, kukaan ei kyllä maininnut tuota vaakajyrsintää, sehän ei tietenkään tarkoita etteikö niin voisi olla.

Minua hieman ihmetytti jo jousta paikalleen kiertäessä, että miten ihmeessä se jaksaa nostaa melkein viidentoista kilon pinolin joka on vielä melko tiukalla sovitteella rungossa. Uudenkin jousen sai nimittäin viiltosuojhanskat kädessä kierrettyä paikalleen ihan käsivoinmin, eikä tullut kovakaan hiki.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk