Myös korttimaksu toimii

Sopivin terä "line boring" työkaluun

Aloittaja v-i-z, 31.08.15 - klo:18:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

v-i-z

On kehitteillä "line boring" härveli pienkuormaajan aisan reikien työstöön. Akseliksi on valikoitunut 25mm akseli, koska valmiiden reikien halkaisijat tulevat olemaan 35mm ja 40mm. Mikähän olisi tuohon paras terä/teränpidin? Akseliin voisi tehdä esim. 10mm reikiä terälle/pitimelle ja vaikka 6mm pidätinruuvit, jolla terä/pidin lukitaan. Terän ja pitimen pitäisi olla sellaiset, että itse teräpala, eikä mikään muukaan osa, ole tuota 10mm reikää mihinkään suuntaan suurempi, jotta terä saadaa tarvittaessa menemään sisään akseliin. Tämä sen tähden, että akselin ja alkureiäin välillä on tyhjää tilaa vain muutama milli. Ohuempaa akseliakaan en tohdi tuohon laittaa.

Jos aihe ei ole tuttu, niin vaikkapä tästä pääsee jyvälle:

https://www.youtube.com/watch?v=2rBthcsJDso


J.R

mpr

Minulla on tuollainen 35mm akselilla oleva linjapora. Akselissa on 10mm reikä minne terä menee ja kohtisuoraan pidäkeruuvi lukitsee sen.
Terän pitimiäkin löytyy mutta pikateräs esim. poikenneesta kierretapista tehty on yhtähyvä ainakin kestää värinää paremmin kuin pala.
25 akselilla ei kovin isoa lastua pysty ottamaan, kun tuolla 35 sama ongelma.
Suosittelen tekemään värinän välttämiseksi niin suuresta akselista kuin mahdollista. Tuolla 35mm akselilla olen suurentanut n. 36mm reiän (alkuperäinen 35mm mutta soikea) lastuilla ahdasta mutta onnistui.

pave

Kannattaa käyttää useampaa tukilaakeria, jos mahdollista. Suojatut kuulalaakerit ei paljon maksa. Olen aikoinaan avartanut siirrettävällä kalustolla reikiä tyyliin halk.350mm , reikäväli 3000. Kara oli halk.100.

mpr

Kyllä, molemmin puolin korvaketta tukilaakerit muuten ei pienillä akseleilla onnistu.

v-i-z

Joo, nimenomaan on tarkoitus käytää reiän molemmilla puolilla tukilaakereita. Toki isompi akseli aina parempi, teen siis 30mm akselista. Osaisitteko kertoa työkalun nimen tai tyypin mikä tuohon parhaiten soveltuu ja mistä niitä voi käteisellä ostaa (mielellään Tampereen- tai pääkaupunkiseutu). Ei ole näistä hommista juuri kokemusta, niin oikeat termit saattaa olla hakusessa. Eli sellainen HSS palikka jonkä pää teroitetettu oikeaan kulmaan tuollaista työtä varten ja muuten pyöreä 10mm(voi siinä toki yksi sivu olla suorakin, niin pidätinruuvi purree paremmin.

J.R

mpr

Lainaus käyttäjältä: v-i-z - 31.08.15 - klo:19:46
Joo, nimenomaan on tarkoitus käytää reiän molemmilla puolilla tukilaakereita. Toki isompi akseli aina parempi, teen siis 30mm akselista. Osaisitteko kertoa työkalun nimen tai tyypin mikä tuohon parhaiten soveltuu ja mistä niitä voi käteisellä ostaa (mielellään Tampereen- tai pääkaupunkiseutu). Ei ole näistä hommista juuri kokemusta, niin oikeat termit saattaa olla hakusessa. Eli sellainen HSS palikka jonkä pää teroitetettu oikeaan kulmaan tuollaista työtä varten ja muuten pyöreä 10mm(voi siinä toki yksi sivu olla suorakin, niin pidätinruuvi purree paremmin.

J.R
Pikaterästä (eli HSS) näytti olevan videollakin terämateriaali. Ns. Säästöpalaa eli HSS tankoa on myynnissä mutta niihin joutuu kyllä itse hiomaan teräkulmat ja tason pidäkeruuville. Mutta esim. katkennut pora tai kierretapin varsi on samaa tavaraa.

mpr

Siinä yksi laite linjaporattuna.

v-i-z

Ei oikein innosta alkaa paloja hiomaan ja kokeilemaan, kun ei juuri kokemusta ja tietoa siitä ole, sekä puuhaa tässä on riittävästi ilmankin. Joten valmiina pitäisi saada.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk