Myös korttimaksu toimii

Perustan yrityksen ongelmia!

Aloittaja VH.koneistus, 30.05.13 - klo:12:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VH.koneistus

Sunnittelemaan perustan oman pikku konepaja tämän kesällä,ostan cnc sorvi ja jyrsinkone,mutt mun täytyy etsin muutama asiakas ensin,todella hankala etsimässä nyten,kuka voi sanoo miten etsimään asikkaat?
sunnittele oman yrityksen perustaminen,joten etsimässä käytetty cnc sorvi,ja jyrsinkonetta,ja työkalusto,ohjaus toivonta FANUC,muutt ei jo pakkolinen!

jjude

Suomessa helpottaa paljon kun ensin opettelee kielen :P .

CNCpossu

Lainaus käyttäjältä: VH.koneistus - 30.05.13 - klo:12:18
Sunnittelemaan perustan oman pikku konepaja tämän kesällä,ostan cnc sorvi ja jyrsinkone,mutt mun täytyy etsin muutama asiakas ensin,todella hankala etsimässä nyten,kuka voi sanoo miten etsimään asikkaat?

Voi olla aika vaikea saada tilauksia, ennenkuin pystyy antamaan toimitusajan. Toimitusaikaa on paha antaa, jos ei ole koneita.

Itse laittaisin ilmoituksen vaikka Metallitekniikka lehteen. Ainakin ilmoitus, webbisivut yms. tosiaan kannattaa oikoluettaa. Suomea oppii kyllä, mutta kirjallisen materiaalin pitää näyttää asialliselta, jotta firma näyttää ammattimaiselta.

Ilmoitukseen laittaisin vähintään:
- mitä materiaaleja koneistat (muovit, metallit, erikoisemmat metallit esim. hastelloy yms.)
- minkäkokoisia sarjoja tai teetkö yksittäiskappaleita
- minkäkokoisia osia (alle 100kg? max D300x500 sorvaus?)
- onko oltava konepiirustukset vai teetkö protoja tupakkiaskipiirustuksista
- lupaus, että jokaiseen tarjouspyyntöön vastataan (tämä olisi itselle hyvä syy ottaa yhteyttä, itse kiroan aina kun etsitään uusia tekijöitä osille töissä ja pajat ei viitsi vastata mitään, ellei soita perään ja anele tarjouksia)
- binikipimu jotain osaa pitelemässä (miehet niitä tilaa kuitenkin, mun suosikki erikoisterästoimittajalla Abrams steelillä Saksassa on vähäpukeisia naisia kataloogeissa yms..)
- vielä kerran oikoluku ja mielipide tutuilta ilmoituksesta, omalle työlle on sokea

Onnea!

Tapani Honkanen

Tämä VH.Koneistuksen kaveri on puhelinnumeron nimen perusteella Kiinanpoika. Heillä on motiivi yrittämiseen melkoisen paljon suurempi kuin keskimäärin suomalaisella "pullamössö"tekijällä. Tosin yrittäjänä tuolla koneistuspuolella pitää olla osaamista ja motiivia. Suomalaisen teollisuuden alihankkijalla pitää olla venymistä ja hieman orjankin roolia. On se niin tiukkaa. Seurasin muutamaa alihankkijaa ja tein vähän yhteistyötä entisen työnantajani alihankkijoiden kanssa. Entisestä työnantajastani en voine sanoa mitään ikävää alihankkijoiden kohtelusta. Syynä erään alihankintaostaja Matin sivistynyt suhtautuminen alihankkijoihin.
Kyllä lienee olla vaikeata tuon VH.koneistuksen kaverilla saada asiakkaita. Kunhan lueskelee vaikkapa CNC-possun kommentteja. Se on ehkä  selvää, että nykyisen työnantajansa alihankkijaksi ei kannattane ryhtyä. Täytyy löytää omat vahvuutensa ja niiden avulla löytää asiakkaat. Saattaa olla vahvuus tuo joustavuus, venyminen.
Mitä tulee Suomenkielen osaamiseen, sehän paranee koko ajan, eikä liene vaikeimpia asioita yrittämisessä. Tervetuloa foorumille ja onnea yrittämiseen. 

Jonne


Lehdessä mainostaminen on ainakin omalla kohdalla ollut vähän plusmiinusnolla, 1% asiakkaista sanoo nähneensä mainokseni lehdessä... Tai sitten olen mainostanut täysin väärissä lehdessä ;) ...ja aivan liian vähän.

Tietenkään lehtimainonta esim. Eurometalli-lehdessä ole kallista, muutama satanen varttisivun ilmoitus, koko sivukaan ei taida olla kuin reilun tonnin, mutta omalla kohdalla on tuntunut hiukan hukkaan heitetyltä. Tietysti Eurometallilta voi kiristää mainoksen ottamisen yhteydessä jutun lehteen, joka varmasti lisää näkyvyyttä ja kiinnostavuutta lukijoiden (niiden kymmenen kahvihuoneessa kyllästyneen ;) ) osalta. Ja yksikin kontakti sitten voi ollakin se lottovoitto.

Itselläni nuo kontaktit ovat syntyneet aika pitkälle puskaradion kautta sekä soittamalla esittelykäyntejä. Ja pakko nostaa hattua tälle foorumille, kun tämä on ainoa sosiaalinen media, jossa CNC-modernisointi on seksikästä :D , täältä niitä kontakteja on tullut enemmän ja vähemmän.

Toivottavasti aloittajan unelma koneistamosta toteutuu!
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

TeacDance

2-vuotta siinä menee kun ihmiset löytää yrityksen.. Paikallis lehteen vain  joku ilmoitus ja pikku duuneja haalia sieltä täältä siinä oppii vähän mitä menee lupaamaan kellekkin ja saa hoidettua homman
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

ttontsa

Uutena yrittäjänä CNC Markkinoille ja jaloilleen pääsyssä lienee vaihtoehtona haalia joku idioottihelppo kikkare tahi pari ja houkuttimena painaa hinta niin alas ettei siitä jää paljoa muuta käteen kuin paskaa ja laastari.  Painaa pari vuotta silmän aluset mustana yötä myöden. Perustoimeentulo kun pyörii niin markkinoi ja haalii lisää kontakteja.

Kakkosena lienee se että sulla on joku spesiaali kone tai olet jossakin lajissa verraten parempi kuin muut. Pitää markkinoida spesiaalia ja myös lunastaa lupauksensa.

Kolmosena voisi koittaa paikata isompien firmojen kiirepiikkejä ja paskahommia. Huolii Pikku sarjat ja yksittäiskappaleet. Useammasta mid- ja keskisarjan koneistamosta esim yksityiskyselijät heitetään niskaperseotteella pihalle, ei ole aikaa pikkuhommille. Eli kyselee onko suuremmilla koneistamoilla näitä "ylijäämä" hommia.

Nelosena oma tuote.

Kieli ja kulttuurikysymys on tietty vaikea kompastuskivi. Karvan rasistiset ja epäilevät ajatukset kuitenkin jyllää ja luottamussuhteen luonti on vaikeampaa. Itseltänikin 35v ammatikseen sorvannu puolalaisittain murtava ex naapuri kyseli myynti ja markkinointi apua, tarjos suoraan että myy ja ota välistä.

Eikun pienestä aloittaen.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

awallin


Nykyään löytyy paljon avointa (ilmaista!) ohjelmistoa jonka hyvä osaaminen saattaisi olla kilpailuetu. Perinteinen meinikihän on että ajetaan sitä samaa 1980 hankittua DOS-sovellusta koska se on ainoa mitä osataan käyttää :)

esim:
- oikein hyvät CAD piirtäjät ovat varmaan aika harvassa. monimutkaiset 3D pinnat, kokoonpanot, liikkuvat mallit jne.
- FEM/lujuuslaskenta analyysi osille. miksei myös lämmönjohtavuus jne.
- CAM osaaminen sille tasolle että voi tarjota 3D-pintoja tai jopa 4/5-akselikoneistusta.

CNCpossu

Lainaus käyttäjältä: Tapani Honkanen - 30.05.13 - klo:16:46
Kyllä lienee olla vaikeata tuon VH.koneistuksen kaverilla saada asiakkaita. Kunhan lueskelee vaikkapa CNC-possun kommentteja.

Ettei tule väärää käsitystä mun listasta, siinä oli vaan esimerkkiä, mikä olisi minun mielestäni tosi hyvä konepajan ilmoitus. En siis todellakaan vaadi, että kaikki on, mutta mitä selkeämpi ilmoitus (josta ilmenee mitä paja tekee ja millaisia asiakkaita haluaa sarjojen koon yms. suhteen), sitä pienempi kynnys ottaa yhteyttä.

Edellisellä kerralla, kun lähetin nipun konepiirustuksia tarjouspyynnön kera uusiin konepajoihin, jotka Metallitekniikka yms. mainosten pohjalta voisivat sellaisia AISI316 pikkusarjoja tehdä (yhteisarvo muutama tonni), yksikään ei vastannut mitään. Ei yksikään. En tiedä miten sitten etsiä uusia konepajoja vaihtoehdoiksi nykyisille (siis kun nykyisillä tilauskirjat täynnä, olisi kiva olla vaihtoehtoja, joilla voisi olla aikaa tehdä osia aikaisemmin, eikä joutua odottamaan useampaa kuukautta osia). Piensarja-asiakkaana olemme kuitenkin prioriteetissa alimmaisia, kun suurille asiakkaille tehdään tietysti ensin, ja tämä on ihan ymmärrettävää. Miksi mainostaa, jos ei viitsitä vastata tarjouspyyntöihin. Sen takia, jos itse laittaisin tommosen ilmoituksen, lupaisin vastata jokaiseen tarjouspyyntöön - "ei sovi meille" on myös vastaus.

Asiakaspalvelu on varmaan tärkein yksittäinen asia. Jos menee pieleen osat tai on myöhässä, olisi kiva kuulla pajalta siitä, eikä itse soitella perään, ja kuulla ettei olla ehditty aloittaakaan, mutta ehkä ensi viikolla. Sitten tuo tarjouspyyntöihin vastaaminen. Ystävällisellä yhteydenpidolla saa anteeksi tosi paljon kaikkia mokia.

Yhdestä pienestä konepajasta, joka teki tosi hyvää työtä, jouduttiin luopumaan, kun osat saattoi olla 0-10 viikkoa myöhässä, ja välillä ei saanut yhteyttä pariin viikkoon. Oli niin kiire tehdä osia, ettei ehtinyt vastata puhelimeen/sähköposteihin ei ole selitys. Ei tilaaja voi pyöritellä paria kuukautta peukaloita, kun osat ei tulekaan, eikä mitään tietoa koska tulee. Kerran voi käydä noin, mutta ei jatkuvasti.

Itse joskus laskeskelin, mitä konepajan perustaminen vaatisi koneiden lisäksi. Tulin tulokseen, että joku 400000e on minimiliikevaihto, jolla hommaa pystyy pyörittämään kohtuullisella katteella hinnoissa. Kolme ihmistä. Yksi myyjä, yksi koneistaja, yksi pomomies. Tuolla homma alkaisi pyöriä ilman tappiota. Koneistaja tekee osat, myyjä saa tilauksia sisään, pomomies pitää firman pyörimässä ja hoitaa byrokratian. Jos siis puhutaan ihan todellisesta firmasta, jolla elättää itsensä 8-16 työllä. Koneiden myös pitää täyttää CE kuviot ja työturvallisuusvaatimukset, kun on ulkopuolinen firmassa.

Ei mikään totuutena pidettävä kuvio, mutta tuosta itse totesin, etten uskalla tommosta kokeilla. Yksin ei saa riittävää liikevaihtoa (ja voittoa), että saisi edes nykyistä palkkatyötä vastaavaa toimeentuloa (kun laskee nimenomaan tuntihinnan ajalleen). Aikaa vaan ei vuorokaudessa riitä myymiseen, tekemiseen ja byrokratiaan yhdellä ihmisellä, vaan homma jää pakosti aina pienimuotoiseksi. Jos siis ei tee vain paria vakio-osaa mielipuolisia määriä parille asiakkaalle, mutta tämä ei ole oikein mahdollista, kun sitten on vaarana, että verottaja purkaa firman veronkiertona, kun asiakkaita on liian vähän ja olettaa, että pitää mennä töihin niille asiakkaille. Näitäkin on käsittääkseni tapahtunut, jos firmalle ei ole ollut rahallisesti merkittävää konekantaa, ainakin tilitoimistoni mukaan. Tuo verottaja-riskikin kannattaa ottaa huomioon, jos meinaa tehdä vain yhdelle asiakkaalle osia. Voi napsahtaa pahastikin - tilaaja-firmalle palkan sivukulut maksuun laskutusmäärästä, itselle kaikki firman vähennykset takaisinmaksuun verottajalle.. Ainoa tapa, miten yhden miehen firmana pyörisi, olisi tehdä omia tuotteita, millä on todella hyvä kate. Sitten ne pitäisi saada myytyä suurelle määrälle asiakkaita, mutta mielellään ei kuluttaja-asiakkaita, ettei tule ongelmia kuluttajansuojan kanssa. Ei helppo kuvio.

Nimimerkillä: yrittäjä sivutoimisesti, palkkatyöläinen päätoimisesti..

jussi

Täsmälleen samoihin asioihin törmännyt kun edellinen kirjoittaja.Nykyisessä toimessani missä suunittelu ja kokoonpano ainoastaan on itsellä. 90% osista teetetään alihankintana ja loput valmiina komponentteina. kaikki tuo on arkipäivää.
Vielä lisäisin ,että tilausvahvistus helpottais elämää.Läheskään kaikki ei sitä tee.Ei tarttis aina kysellä perään ,että tuliko vai ei.

Tapani Honkanen

Mitä ihmettä niin fiksu CNCpossu kertoikaan. Että yksi "sorvari", yksi pomo ja yksi myyjä. Ei hemmetissä kukaan sorvari pysty elättämään kolmea. Kyllä sorvari pomottaa itseään ja hoitaa kaikennäköistä muutakin. Kyllä "sorvareita pitää olla ainakin kolme tai enemmän, jotta myyjälle ja pomolle, jotka ovat sama persoona, saadaan leipää. Toki sorvarikin voi olla pomo. Tämä oli sivullisen mielipide ja toivottavasti minun teesin kumotaan.

JH-Q

#11
Samoilla linjoilla edellisen kanssa. Jos laskutustavoite on 400t eur/v, tällöin sorvarin pitäisi tuottaa 227.3eur/h. (11kk/v, 160h/kk), mikä hyvin pitkälti mahdotonta nykypäivänä. Todellinen hintataso on lähempänä neljäsosaa tuosta, mikäli on taitava sorvari ja hyvät peruskoneet. Eri asia toki, jos on erikoiskoneet jotka ajaa itekseen ja sorvari pystyy käyttämään useampaa yhtäaikaa. Sitä varten tarvitaan pitkiä sarjoja kappaleita, joissa eivät terät juurikaan kulu tai mitat heitä. Juuri tästä syystä ne sarjat ovatkin kilpailluimpia, ja hinta menee todella alas...

Allekirjoittanut on elättänyt itsensä yhden miehen sorvaamolla viimeiset neljä vuotta. Ei tässä tuntipalkoille pääse ja joka päivä kuluu aamusta iltaan verstaalla, mutta silti on katto pään päällä ja leivälle päällisiä.  ;)

Asiakkaidenhankinnasta:
Toimivin markkinointikeino suomessa on ns. puskaradio. Eli tee laatutyötä järkevällä hinnalla, niin sana kiertää ihmisten kertoessa verstaastasi lähipiirilleen. Aikaa menee muutama vuosi, ja alkuun joutuu ehkä tekemään turhaltakin vaikuttavia projekteja, mutta sen jälkeen alkaa töitä riittämään.
Jos mietit tilannetta omalle kohdallesi; Tarvitset palvelua X. Tilaatko palvelun siltä, joka lähetti suoramarkkinointikirjeen sinulle? Entä siltä, jonka mainos on lehdessä, radiossa tai kadun varressa? Vaiko siltä, jota ystäväsi suositteli, kun kysyit häneltä että tiedätkö ketään joka tuottaa palvelua X...?

VH.koneistus: Ilmoittele vähän kun saat konekantaa hankittua, että mitä pystyt tekemään. Voisin ohjata osan asiakkaista sinne suuntaan, kun itsellä alkaa olla vähän liikaa tekemistä.

tanantunari

#12
Mielenkiintonen keskustelu!

Ja ymmärsinköhän oikein että jos tohon 227.3 euroon päästäis niin sen yhden sorvarin/koneistajan pitäs veivata sujuvasti melkein neljää konetta?

melko utopistinen ajatus jos ei tosiaan ole miljoona sarjaa ja robotteja apuna

Pinkbeard

 Niin,nythän meikäläinen heräs.
ajatuksia on puolesta ja vastaan,ja hyvähän se että niitä löytyy.
itse vasta parikymmentä vuotta yrittäneenä olen huomannut että ei
kaikkia voi miellyttää,ihmisiä on kaiken moisia,ja ihmiset tätä systeemiä pyörittää.
kuten ttontsa totesi alussa homma voi kestää ja pienellä kun toimii niin riski pysyy
pienenä.
noita koneistamoja kun on välillä myynnissä konkurssipesinä,että ei kaikki voi
onnistua.
mitä vähemmän velkaa,sen vähemmän on riippuvainen muista rahojen suhteen.
JH-Q kanssa on oivaltanut ilmeisesti että yhteistyö voi olla voimaa.
itse en kilpaile kuin itseni kanssa, ja että vieläkö jaksan lähteä verstaalle töihin,no rahanhan
takia asiakkaiden kanssa koitetaan elää.
no,kai se että koittaa pitää kulut  pienenä(kyllä yrittäjän pussille kävijöitä riittää)
rahan liikkeellä,eli laskut maksetaan ja laskutetaan kohtuu ajassa
ja luodaan luotettavia kontakteja ja tosiaan keskittyä siihen mitä osaa(itseään kun ei kannata
liikaa hajoittaa,eihän sitä kroppa ja pääkään kestä) niin ainakin
itse olen nauttinut yrittämisestä sen verran että sitä olen jaksanut tehdä.
virheistään voi joskus jopa oppia.
onnea vaan alulle jos jotain tulee.
terv: Pekka
hups?jaa että mitäkö se terä maksaa???

CNCpossu

Lainaus käyttäjältä: Tapani Honkanen - 31.05.13 - klo:21:34
Mitä ihmettä niin fiksu CNCpossu kertoikaan. Että yksi "sorvari", yksi pomo ja yksi myyjä. Ei hemmetissä kukaan sorvari pysty elättämään kolmea. Kyllä sorvari pomottaa itseään ja hoitaa kaikennäköistä muutakin. Kyllä "sorvareita pitää olla ainakin kolme tai enemmän, jotta myyjälle ja pomolle, jotka ovat sama persoona, saadaan leipää. Toki sorvarikin voi olla pomo. Tämä oli sivullisen mielipide ja toivottavasti minun teesin kumotaan.

Mielipiteet on kuin perserei'ät, jokaisella on yksi. Erimieltä saa olla vapaasti. Ei tarvi vittuilla fiksuudesta.

IMHO: Minimi miehitys on 3 ihmistä, sitä PIENEMMÄLLÄ MÄÄRÄLLÄ ei pärjää todellisessa firmassa. Samoin kirjoitin, että vähintään 400000e on oltava liikevaihtoa, että homma kannattaisi 3 ihmisellä. Jos noilla luvuilla ei pärjää (=riittävän erikoista hommaa, että asiakas maksaa mitä pyydetään), pitää joko muuttaa kuviota (vaikka lisää koneistajia, niinkuin kirjoitit) tai olla tekemättä. Jos lisää koneistajia, tuo minimi liikevaihto nousee. Mun pointti oli aika lailla, että pienempänä ei toimi.

Itse en usko, että koneistaja ehtii myydä työtään ulos (antaa tarjouksia ja hoitaa markkinointia, kiertää asiakasfirmoja etsimässä, messuilla), sekä hoitaa firman byrokratiaa (verottajalle päin, laskutukset, ostolaskut, viranomaisjuttuja, rahteja, työkaluhankintoja, ATK ylläpitoja, kaikkea 1000 juttua mitä tulee vastaan), koneistushommien ohessa, niin että hommaa pystyy pyörittämään 8-16 työnä 5 päivää viikossa, pitäen kesäloman ja muut lomat. Firmaa aloittaessaan voi ajaa itsensä piippuun, mutta pitkällä aikavälillä ei, tai burn-out kolkuttelee nurkissa ja perhe katoaa.

Laskin muuten piruuttani, että meillä duunissa (muutaman miehen pikkufirmassa) oli viime vuonna 241euroa/miestunti liikevaihtoa. Katsokaapa piruuttaan vaikka Kauppalehdestä noita liikevaihdon ja työntekijöiden suhteita pikkufirmoista.. Voitte yllättyä.. Pitää vaan löytää ala, missä osaamisesta maksetaan.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk