Myös korttimaksu toimii

Mach3 ja I/O linjat

Aloittaja Jonne, 23.10.07 - klo:11:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jonne


Ongelma on seuraava sorvin modernisointi projektissani:
Koneeseen tarvitaan yli 50 kpl input linjoja ohjauspaneelilta.
Outputeihin riittävät kaksi LPT:tä. Mutta mistä noi input linjat repii?
Näppäimistö adapterilla ( ja noita mistä saa? ) ?
ModBus-kortin saisi CNC4PC.com:sta mutta siinä on maksimissaan
32 inputia kaksi yhteen kytkettynä. Missään ei selvinnyt saako
niitä enempää laitettua koneeseen kerralla. Ja onko ModBus-kortteja
missä muualla tarjolla?

Hyvät ja miksei huonotkin ideat ovat tervetulleita.
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Martzis

Lainaus käyttäjältä: Jonne - 23.10.07 - klo:11:54
Ongelma on seuraava sorvin modernisointi projektissani:
Koneeseen tarvitaan yli 50 kpl input linjoja ohjauspaneelilta.
Outputeihin riittävät kaksi LPT:tä. Mutta mistä noi input linjat repii?
Näppäimistö adapterilla ( ja noita mistä saa? ) ?
ModBus-kortin saisi CNC4PC.com:sta mutta siinä on maksimissaan
32 inputia kaksi yhteen kytkettynä. Missään ei selvinnyt saako
niitä enempää laitettua koneeseen kerralla. Ja onko ModBus-kortteja
missä muualla tarjolla?

Hyvät ja miksei huonotkin ideat ovat tervetulleita.


Eikös tuo MACH tue USB-hid -laitteen (esim. peliohjain)  käyttämistä inputtina? EMC:ssä tuki on ainakin ja muistelen myös Machissa saman featuren nähneeni. Periaatteessa ei olisi kovin hankala tehdä mikrokontrollerista ja tri-state buffereista sellainen laite joka näkyisi tietokoneelle 50-nappisena peliohjaimena ja joka osaisi lukea 50 sisääntulon arvot näyttäen ne nappien tiloina. Ohjauspaneelin kytkimissä ei liene reaaliaikavaatimuksia joihin tuo USB-hid toteutus ei pystyisi?

Jonne


Juu, ei ole reaaliaikaisuudella väliä. Joku helpompi systeemi ( lue: ostettava... ::) )
olisi kyllä poikaa ( tai paremminkin tyttöä... ).  Ei jaksaisi millään ruveta tekemään ja
vielä ohjelmoimaan tuollaista HID-systeemiä. Jossain olen nähnyt näppäimistön
breakout boardin, en kylläkään missään myytävänä. Se olisi vaan helppo säätää
Mach:lle. Tosin tarvisin ihan normaalin näppiksenkin, miten kahden tuollaisen virittäminen
sitten onnistuu on toinen juttu...
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Jonne


Taisinkin löytää aika hyvän ratkaisun:
http://www.hagstromelectronics.com/products/ke72detail.html#switchtypes

Tuolta sivulta löytyy kaikkea muutakin kivaa.
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Martzis

Kaivoin esille taannoin tekemäni USB-näppiksen koodin ja kytkennän. Muutaman muxin lisäämällä saisi laajennettua sellaiseksi että löytyisi liitännät esim. 64 napille, 4:lle potikalle ja 1-2 mpg:lle. Tein eilen koodiin tuen yhdelle mpg:lle 4x resoluutiolla, mutta sitten tuli mieleen että noissa pulssipyörissä taitaa olla pykälät vain 1x resoluutilla. Jos näin on, niin koodi yksinkertaistuu paljon.

saulij

Käsittääkseni pulssipyörä antaa 100 quadrature-pussia/kierros

Sauli

Jonne

LainaaKaivoin esille taannoin tekemäni USB-näppiksen koodin ja kytkennän. Muutaman muxin lisäämällä saisi laajennettua sellaiseksi että löytyisi liitännät esim. 64 napille, 4:lle potikalle ja 1-2 mpg:lle. Tein eilen koodiin tuen yhdelle mpg:lle 4x resoluutiolla, mutta sitten tuli mieleen että noissa pulssipyörissä taitaa olla pykälät vain 1x resoluutilla. Jos näin on, niin koodi yksinkertaistuu paljon.

Viitsitko pistää kuvan kytkennästä ja koodista?
Noista quadrature pulsseista, 2x,4x riippuu luetaanko pulssin muutokset
jokaiselta nousevalta ja laskevalta reunalta vai vaihdolta,
näin ainakin itse olen ymmärtänyt...


Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Martzis

Lainaus käyttäjältä: Jonne - 25.10.07 - klo:16:28
Viitsitko pistää kuvan kytkennästä ja koodista?
Noista quadrature pulsseista, 2x,4x riippuu luetaanko pulssin muutokset
jokaiselta nousevalta ja laskevalta reunalta vai vaihdolta,
näin ainakin itse olen ymmärtänyt...

Laitan lisätietoa jakoon jahka olen vähän testannut toimivuutta. Tuo 4x resoluutio tulee siitä että kummankin signaalin tilamuutos ylös ja alas huomioidaan. Jostain vaan tuli mieleen, että noissa mpg-pyörissä olisi 100 pulssia/kanava/kierros, jolloin 4x moodissa lukemalla tulisi luettua 4 askelta jokaista mekaanista pykälää kohden.

Ainakin tämän http://www.sumtak.co.jp/english/products/manualpulse/lgt.pdf datalehden mukaan tollasen pyörän mekaaniset pykälät olisivat neljän 4x tilamuutoksen välein. Eli siis tossa mun koodissa riittäisi että seurataan toisen signaalin tilamuutoksia jompaan kumpaan suuntaan ja tutkitaan toisen sigaalin arvo tilamuutoksen hetkellä. Tuo antaisi mahdollisuuden lukea helposti ilman lisäosia tolla mun käyttämällä picillä vaikka viittä mpg pyörää.

Martzis

Tuossa on pari kuvaa testikytkennästä:
http://martzis.wippiespace.com/images/album/USB%20HID%20input%20device/

Tuossa on toistaiseksi vain 6-nappia. Oli vähän ongelmaa USB HID descriptorin luonnissa. Lopulta kaikenlaista testattuani huomasin että kääntäjän tuotokset meni väärään hakkariin ja olin koko ajan testannut väärällä tiedostolla. Kokeilen varmaan tänään kasvattaa nappien määrää. HID Desriptor Tool antoi muuttaa nappien määrän suoraan 63:een asti, mutta pitää tutkia aiheuttaako tuo jotain ongelmia pakettien koon suhteen.

Ton picin ympärille saisi käyttäen apuna 4kpl 74150 piirejä (Onko muuten vastaavaa jossa olisi 3-state output?) aikaiseksi 64 kpl nappi-inputtia ja lisäksi 4 kpl mpg- (1x tai 2x) ja 3 kpl AD(potikka)-inputtia. Tai sitten 5 kpl AD ja pari mpg:tä vähemmän. Osia lisäämällä toki voisi linjojen määrää kasvattaa lisää.

Jonne


TTL-datakirjan mukaan löytyisi 74 850 ja 74 851, jossa olisi tristate output.
Eroa enable-signaaleissa, tuskin kovin merkittävää tässä tapauksessa.
Löydät varmaan data-lehden netistä...
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Martzis

Lainaus käyttäjältä: Jonne - 27.10.07 - klo:18:02
TTL-datakirjan mukaan löytyisi 74 850 ja 74 851, jossa olisi tristate output.
Eroa enable-signaaleissa, tuskin kovin merkittävää tässä tapauksessa.
Löydät varmaan data-lehden netistä...


Vähän edistystä: http://martzis.wippiespace.com/images/image/USB%20HID%20input%20device/32buttons.jpg

Saakohan noita 74 850/1 piirejä mistään nykyisin? Kovasti vähän löytyy tietoa.

Jonne


Voi olla vähän kiven alla... Ulkomailta, ehkä...
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Martzis

Tuo 32-nappinen versio ei jostain syystä tunnistunut machin keygrabberilla. Yritin tehdä myös 40 napin version, mutta siitä windowssin pelikontrollerihallintaikkuna näki vain ekat 32 nappia. Nappirajoitusta voi ainakin kiertää sillä, että laittaa mikrokontrollerin näkymään useampana ohjaimena. Kuvassa pic16c745 joka näkyy koneelle ja mach3 keygrabberille kahtena 6 nappisena joystickina.
http://martzis.wippiespace.com/images/image/USB%20HID%20input%20device/2controllers_using_one_pic.jpg

Smuli

Täytyy kysästä tähän väliin että millastas alustaa martzis käytät noitteen piccien ohjelmoimiseen? ja mitä softaa?

Martzis

Lainaus käyttäjältä: Smuli - 29.10.07 - klo:17:59
Täytyy kysästä tähän väliin että millastas alustaa martzis käytät noitteen piccien ohjelmoimiseen? ja mitä softaa?
Microchipin sivulta ladattavalla MPLAB IDE:llä olen koodia tehnyt ja IC-Prog 1.05C softalla "polttanut" koodin chippiin. Programmerirautana on vanha muutaman osan sarjaporttikyhäelmä pic16c84:n ohjelmointiin.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk