Myös korttimaksu toimii

Alottelija rakentaa ensimmäistä jyrsintään

Aloittaja ParturiA, 04.10.11 - klo:18:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ParturiA

Päivitetty alotusviesti:
Rakennan cnc-jyrsintä lähinnä puun jyrsintään. Jos kone alumiiniin pystyy, niin toki sitten sitäkin. Jyrsimen runkomateriaalina on metallipalkit.
Akseleita liikuttaa overkill 1000w servomoottorit. Karaksi tulee 2.2kw kiinankara, jonka perään köytän kressin jyrsimeen tarkoitetun työkalunvaihtajan. saa nähdä miten kestää, kun on tuplasti tehokkaampi moottori pyörittämässä vaihtajaa, kuin mihin on tarkoitettu. Harmillisen pieneksi jää tällä setupilla maksimi terän koko(8mm) mutta eiköhän tuolla pärjää. Työkaluvaihtajissa on se ongelma, että tuosta seuraavat ja isommat maksavat tuhansia, tämän maksaessa 600e :/.
X-akselin kelkoilla on pituutta 2.8m ja Y-akselilla 1.6m. X-akselia liikuttaa hammastankosysteemi, jossa on vain yksi moottori. liike toiselle puolelle hoidetaan akselilla. Saa nähdä mitä rakenteesta tulee, en ole vielä törmännyt vastaavaan ;P. Jos jollain on tietoa projektista, jossa tällaista on käytetty, kertokaa ihmeessä. Y-akselille tulee kuularuuvi.
Konetta tulee pyörittämään Mach3, smoothstepperin kanssa.
Sähkölaatikko(ikean metallinen toimistokaappi) tulee pöydän alle jemmaan. Tulee sisältämään kaiken elektroniikan, sekä tietokoneen. Tietokoneesta lähtee johto näytölle, sekä usb kaapeli näppäimistölle ja hiirelle.

Ehdotuksia, kysymyksiä, sekä neuvoja saa esittää.



Jonne


750W kuulostaa hiukan yliampuvalta, ellet halua jotain ääntänopeampia liikkeita koneeseesi. 400W lennättää konettasi ihan tarpeeksi.

Mekanexilta löytyy hyvät laskurit servojen mitoittamiseen: http://www.mekanex.se/ber/fi-vridmom_skruvdrift.shtml

Ruuvin kriittisen nopeuden voit laskea tällä:
http://www.mekanex.se/ber/fi-kritiskt_varvtal.shtml


PS. Käytettyjä servoja ja Granitea kannattaa miettiä, AC-moottori on miltei ikuinen. Ostoilmoitusta foorumille...
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Metalfusion

Noin isossa kannattais varmaan panostaa kahteen kuularuuviin ja vaihtaa rakenne täysin tuettuun pöytään, jossa ei ole alapalkkia ollenkaan. Melkein kaikki teolliset vehkeet käyttää tuota rakennetta. Hammastanko on myös kelkan ajamiseen isommissa koneissa paljon suositumpi ratkaisu. Saa nopeutta ja servoissa varmaan riittäisi vääntöä sen ajamiseen suoraan yhden sopivan kokoisen hammaspyörän kautta.
Jotain tämän tyylistä siis: http://www.mechmate.com/
Muistelen tosin että tuo on jo jotain 5000e hintanen vehje itse rakennettuna.

ParturiA

Mites klappi hammastangolla jos ajaa pelkästään hammaspyörän kanssa? Damencnc:llä on tarjolla joku vaihdehässäkkä hammastangolle, on vain suolasen hintainen.
Miten on, kannattaako?

ParturiA

Taidan kyllä kallistua hammastankoon, mutta arveluttaa (ja on hintavaa) laittaa servot molemmille puolille. Toimisiko rakenne, jossa hammastanko on pöydän alla keskellä, ikäänkuin väärinpäin, ja moottori olisi kiinni kelkassa pöydän alla. Suunnilleen sama rakenne, kuin metalfusionin jyrsimessä, mutta hammastanko olisi kuularuuvin tilalla tuettuna koko matkalta. Tällä systeemillä pärjäisi yhdellä moottorilla.
Tuleeko kellään mieleen, miksi ei toimisi? En ole internetissä törmännyt vastaavaan.
Jos jollain on ideoita tai linkkejä, niin arvostaisin suuresti :).

NiVa

Moikka!

Ainakin laittaisin kaksi hammastankoa, siis x-liikkeen molmpiin reunohin ja akselin väliin ja päihin rattaat. Moottorin voi laittaa toiseen päähän akselille tai välityksellä (hammashihna/ratas) vaikka sinne keskelle.
Saattaa muuten reunoissa tulla taipumaa jos vaan keskeltä yhdellä h-tangolla.

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

mpr

Lainaus käyttäjältä: NiVa - 09.10.11 - klo:20:37
Moikka!

Ainakin laittaisin kaksi hammastankoa, siis x-liikkeen molmpiin reunohin ja akselin väliin ja päihin rattaat. Moottorin voi laittaa toiseen päähän akselille tai välityksellä (hammashihna/ratas) vaikka sinne keskelle.
Saattaa muuten reunoissa tulla taipumaa jos vaan keskeltä yhdellä h-tangolla.
Kannatan NiVa;n esittämää  rakennetta jos haluaa vedon yhdellä moottorilla.

ParturiA

Hyva idea Nivalta, otan tuon rakenteen suunnittelun pohjaksi. Miten on, kaykohan akseliksi tavallinen metalliputki, vai pitaako olla tankoa? akselinhan voi laakereilla tukea monesta kohtaa.

saulij


ParturiA

Projekti on edennyt siihen pisteeseen, että kuularuuvit Y ja Z akseleille, sekä kaikki johteet saapuivat rollcosta tänään. Muitakin pikkuosia on tullut haalittua, esim työkalunvaihtajaa. Servot ja kara vielä uupuu ja terästä pitäisi alkaa ostamaan. Onko kukaan suorittanut minkäänmoista tutkimusta pääkaupunkiseudun palkkitarjonnasta (eli missä on halpaa  ;D)?

Srveiksi tilasin 400wattiset, mutta myyjä ilmoitti, että niitä ei juuri nyt ole, mutta laittaa 750wattiset samaan hintaan. Kohta tulikin maili, että nekin ovat loppu, joten lähetti 1000wattiset :D. hieman yliampuvaa, mutta eikai tuosta haittaakaan ole kun rajoittaa vain tehot sopiviksi?
Sitten tuosta X hammastankosysteemistä mietteitä. Sopivan kokoisilla rattailla reijän koko on ainoastaan 6mm. Riittääkö tämä akselin paksuudeksi, vai olisiko parempi sorvauttaa paksummasta akselista tämä, vai riittääkö sekään?

Kuvia laitan, kuhan on jotain muutakin kuvattavaa kuin irrallisia osia :).

mpr

Moi
Rattais taitaa olla vain 6mm alkureikä joka suurennetaan akselille sopivaksi, akselikoko olis hyvä olla vähintään sama kuin moottorissa.

ParturiA


Jonne

Lainaus käyttäjältä: ParturiA - 08.11.11 - klo:23:33
Srveiksi tilasin 400wattiset, mutta myyjä ilmoitti, että niitä ei juuri nyt ole, mutta laittaa 750wattiset samaan hintaan. Kohta tulikin maili, että nekin ovat loppu, joten lähetti 1000wattiset :D. hieman yliampuvaa, mutta eikai tuosta haittaakaan ole kun rajoittaa vain tehot sopiviksi?

Liian isolla servolla syntyy sellainen tilanne, että kun moottorissa on enemmän inertiaa kuin koneessa, energiaa kuluu enemmän moottorin kiihdyttämiseen kuin itse koneen kiihdyttämiseen. Lähitulevaisuudessa tuollaisen energian tuhlauksen seurauksena tulee eko-gestapo kylään ja vie koneen mennessään, ehkä käyttäjänkin ???  ;)
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

ParturiA

Lainaus käyttäjältä: Jonne - 09.11.11 - klo:22:12
Liian isolla servolla syntyy sellainen tilanne, että kun moottorissa on enemmän inertiaa kuin koneessa, energiaa kuluu enemmän moottorin kiihdyttämiseen kuin itse koneen kiihdyttämiseen. Lähitulevaisuudessa tuollaisen energian tuhlauksen seurauksena tulee eko-gestapo kylään ja vie koneen mennessään, ehkä käyttäjänkin ???  ;)

No hyvä, ettei mitään "oikeaa" ongelmaa kuitenkaan  ;)

Jonne

Lainaus käyttäjältä: ParturiA - 09.11.11 - klo:22:21
No hyvä, ettei mitään "oikeaa" ongelmaa kuitenkaan  ;)

;D !

Voi kyllä sellainen ongelma tulla, että säätäminen voi olla hiukan haasteellista, mikäli moottorilla ei ole inertiaa kiihdytettäväksi (yleensä kun moottoreita ei käytetä irrallaan), välillä on tullut revittyä tuppoja päästä vastaavissa tapauksissa. Deltan ASDA-B:n kyllä pitäisi tuon hoitaa kuntoon automaattitunella.
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk