Myös korttimaksu toimii

3-leukaistukan pyörintätarkkuus

Aloittaja Tapani Honkanen, 15.10.13 - klo:21:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

pave

Oma tapani: Kappale kiinni pyöröpöytään, heittokello karaan magneettijalalla kiinni, pyöritetään kappaletta ja tarvittaessa shimmataan heitottomaksi, karaan kiinni kosketusanturi, kosketellaan joka suunnasta nollien löytämiseksi.

PekkaNF

onko muutkin sotkeutuneet vielä tähän (vai olenko minä ainoa halpoihin/kuluneisiin pakkoihin seonnut?) vikatyyppiin:
* Yleisimmässä/halvimmassa itsekeskittävässä pakassa kierukkalevy on välyksellisesti rungossa.

Välissä jopa siinä määrin, että saa koneistettua hieman kulmikkaan pyörähdyskappaleen. Tämä on kyllä kätevä keskittää messinki/lyijynuijalla, mutta jotenkin en ole vakuuttunut tämän asetuksen pysyvyydestä.

Mulla on onni yhden halvan pakan suhteen, mutta jotenkin mun odotusarvo normaalin kolmileukapakan keskitystarkkuudesta on jotain hieman alle 0,1 mm...eikä suinkaan 0,01 mm.

Griptru tietysti olis vakuuttava, mutta hieman kallis:
http://www.rotagriponline.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=126&category_id=1002&option=com_virtuemart&Itemid=29

PekkaNF

Tauru

Jotain tuollaista olen minäkin himoinnut mutta mielellään kuulisin kommentteja onko hintansa väärti.

Tapani Honkanen

Kyllä masentaa noiden varusteiden surkeus. Tuossa toisessa Vertex-pyöröpöydässä, kahdella sivulla seisovassa kalliimmassa, uutena noin 500....700 € hintaisessa pakan kiinnitysreikien (6x60, M8) epämääräisyys kauhistutti. kierrereijät ovat pareittain noin 0.5 mm sivussa keskipisteestä. Ohjauslieriön heitto oli max 0.01mm. Sentään pakassa on melko hyvin poraukset. No, teen poraukset niin, että kaikki sopii kaikkiin. Onneksi maksoin siitä pyöröpöydästä tukikärjen ja jakolevyjen kanssa sekä tuosta laadukkaammasta pakasta vain 180€ vaikka kaikki oli aivan käyttämättömiä. Ei sentään olleet varastettuja. Myyjällä oli nimellä (firma) varustettu kuitti ja paperit laitteista. Yhtiö lopetettiin kun tuli ero. Ilmoitus oli Keltaisessa pörssissä.

Aikavälillä 2009...2011 löytyi paremmin kaikia löytöjä verrattuna nykyhetkeen. Omia laitteitani en nyt pystyisi nuukuudeltani hankkimaan. Olihan nyt sentään viime kesänä tosi löytö. Venäläinen, käyttämätön jakopää (differentiaalikäytöllinen) istukalla ja tukikärjellä, vain 50 €. Iloani himmensi, että minulla oli jo Tos jakopää, samoin diff.. käyttöinen, josta olin maksanut kolme kertaa enemmän=200€. Siinäkin oli 160 mm istukka ilman ulkoleukoja. Se toinen Vertex pyöröpöytä, 8" perusmalli oli varustettu kiinalaisella 160mm pakalla molemmilla leuoilla. Sen ulkoleuat sopivat jollakin tarkkuudella Taiwnilaissorvin pakkaan. Venäläinen pakka on kehnomman näköinen kuin kiinlaiset. Tos jakopään pakan leukojen ohjausjohteet on erilliset karkaistut suuntaiskiilat. Siihenkään ei ollut ulkoleukoja. Sitten on vielä 100 mm 3-leukaistukka sekä 4-leukaistukka jossa leuat kiristyvät yhdellä avaimella. Luulin sen olevan normaali erillisleuoilla mutta olikin tuommoinen. Mitähän silläkin tekisi?  Kyllä ahdistaa kun paja täynnä paskarautaa. Heittää niin, ettei edes lintuun osuisi. No, onhan saatu halvalla.

Tuli kuitenkin semmoinenkin mieleen, että kun tuon pakan vaihto on kovin helppo ja nopea (camloc), niin laitanpa sorviin 4-leukapakan ja siihen kiinni 3-leukapakan, 160 tai 100 millisen ja tarkat hommat keskittelen sitten haluttuun tarkkuuteen. Eihän noiden halpisistukoiden tarkkuus kylläkään ole ihmeellinen, varsinkaan jos pitäisi vielä saada jonkin akselin vapaa pää heitottomaksi. Siihen tietysti auttaa tukilaakeri jos tilat antaa myöten.

Pyöröpöytien keskitys onkin mielestäni helpompaa kuin sorvin pakan. Ainakin joissakin tapauksissa

ttontsa

no jospa siellä halpispyöröpöydän työkuvassa on yleistoleranssiluokka "M" niin noi reiäthän on melkein kohdallaan ja sallituissa toleransseissaan??

http://mdmetric.com/tech/DINISO1302extract.htm

8) 8)
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk