Myös korttimaksu toimii

"Milling Cutter" viisteisiin ?

Aloittaja JuhaV, 31.01.10 - klo:09:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JuhaV

Hei,

Olisi tarve ajaa leveää (10-20 mm) viistettä (esim. 45 astetta tai loivempi) alumiinin reunaan. Kappaleen muoto on xy-tasossa "epämääräinen" eikä ne kyljet ole siis suoria. Homma ei siis onnistu varsijyrsimellä tai vastaavalla kääntelemällä kappaletta ruuvipuristimessa ja ajamalla kylki kerrallaan.

Tähän asti olen pienempiä viisteitä ajanut vääräoppisesti työstämällä reunaa kärkiupottimen "kyljellä". Pienillä siivuilla noinkin onnistuu vaikka jälki ei ole paras mahdollinen.

Nyt katse on kääntynyt noihin "milling cutter" tyyppisiin teriin, eli jyrsinteriin joissa on erillisiä teräpaloja ja osassa ne näyttävät olevan myös aseteltavissa.

Onko vinkkiä mistä löytäisin noita harrastajabudjetille sopivilla hinnoilla ?

Tai vinkkiä miten muuten tuommoiseen "mutkareunaan" saan ajettua leveämmän viisteen ?

Ohjelmapuolella minulla ei ole käytössä 3D-piirtokykyä ja CAM:näkin toimii vain Cut2d.
Konekin on kesy Optimum BF20 joten sekin rajoittaa.

- JuhaV

Maukka

#1
Kyllä ne ammattilaisetkin ajaa viisteitä nc-kesiö poralla. Kovametallisilla ja pikateräksisellä. Mutta noin ison viisteen teko voi olla kyllä hankala.

ps. Pika tarkastuksella RAVEMA:n kirjasta löytyi isoin nc-keskiö pora pikateräksisenä 20mm halkaisijana. Sillähän saisi monella lastulla ajaen jo melkein 10mm viisteen.
Mahtaa olla ainakin halvin vaihtoehto. Kun oikeat viiste jyrsimet maksaakin jo aika moninkertaisesti tuon hinnan.

porepe

Kysäiseppäs tuolta.
http://kotisivu.dnainternet.net/mastec/


Itse ostin viimeksi pari kuukautta sitten suurnopeus kissan, joka olisi sandvik:ina maksanut  yli 350 euroa ja mastecista vastaava muu merkki lähti 70 eskolla mukaan...

Niillä on kymmenien vuosien kokemus lastuavantyöstön teristä ja hinnat ovat todella huokeita. Itse olen kaikki teräni ostanut tuolta jo usean vuoden ajan.

En tiedä minkälaisia / mallisia sun kappaleet ovat, mutta jos ostat ison teräpitimen, niin r on niin iso ettei sillä kovin pieneen nurkkaan pääse.

Yksi vaihtoehto voisi olla 20mm hss keskiöpora, jossa on sopiva leikkuu kulma.
Petri Junnila
Mynämäki

JuhaV

Kiitos, keskiöporalla pääsen eteenpäin.

Hintoja katsellessa huomasin että saattaa hyvinkin "kannattaa" vääntää vähän koodia ja ajaa vaikka pallopääksi muotoillulla 8 mm jyrsinterällä tyyliin 1 mm askel sivulle, 0.5 mm askel alaspäin. Nopean testin tuloksena tuollakin syntyy suhteellisen siistiä viistettä eikä tarvita erikoisteriä.

- JuhaV

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk