Myös korttimaksu toimii

Piirilevyn tekeminen helposti

Aloittaja saulij, 02.02.06 - klo:20:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

saulij

CNCZonesta löytyi mielenkiintoinen tapa tehdä piirilevyjä.

http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=7773&highlight=pcb+etching

Ohjeet linkin ensimmäisessä viestissä.  Pikaisen kokeilun jäkeen näyttää toimiva hyvin.
Laitan lisää kokemuksia, kunhan testailen

Sauli

saulij

Noniin. Nyt on ensimmäinen tällä menetelmällä valmistettu levy valmis.
Kokeilin hommaa ensin usealla eri paperilaadulla. Ongelmaksi muodostui musteen pintaa jäävä valkea nukkamainen kuitukerros. Sen poistamninen on vaikeaa ja työlästä. Parhaiten muste siirtyy kalvolla.

Homma meni seuraavasti:

1. Tulosta laserilla kuvio peilikuvana tavalliselle kopiokoneen kestävälle kalvolle. Mulla on Lexmark E312, ja sillä toimii ainakin hyvin. Kalvo taisi olla Arron merkkistä.

2. Puhdista levy hyvin esim teräsvillalla tai hienolla hiomapaperilla. Pyyhii kuparinpinta vielä jollain liottimella, asetoni on hyvä.

3. Laita silitysrauta kuumenemaan 2-2,5 palloa. Sovita kalvo piirielvylle, laita päälle paperi. Silittele voimakkastipainaen n. 5 min. Anna jäähtyä n. 10 min. Kalvo irtoaa jäähtyneestä levystä helposti ja muste jää kuparin pintaan.

4. Tarkista tulos. Puutteita voi korjailla tavallisella piirtoheitinkalvotushilla (permanent).

5. Syövytä

6. Poraa reiät. Pese muste pois asetonilla. Levy on valmis.

Takapuolelle voi tehdä komponenttien sijoittelukuvan samalla tavalla. Siloin näkee helposti, että kaikki reiät tulee porattua. Tein tämän ensimmäisen levyn lasikuitulevylle. Se ei ole oikein hyvä, koska pinta on epätasainen (kuidut) ja muste ei tartu hyvin. Teen sauraavan sileälle pertinax-pohjaiselle levylle.

Sauli
Alla pari huonoa kuvaa

masaV

itse tehtiin joskus suht samanlaista systeemiä koululla,eli mustesuihkarilla kalvolle(suttaa hieman)ja liedessä levy päälle ja piirilevy siihen lämpeneään,sitten "silitys"jonkin leveän raudan kanssa.joskus onnistui joskus ei no kaikkia tuli nuorempana kokeiltua kun ei valotuslaitteita ollut :)
ei kyllä ole vieläkään,osat on muttei ole vielä 3V kerennyt kasaamaan laatikkoa mihin lampun ja lasit,ajastimen, laittaisi :)

saulij

Testasin menetelmää nyt tasaiselle Pertinax levylle.
Tulos on lähes täydellinen. Kaikki vedot ja tekstit tuli hyvin. Ainoat virheet aiheutti pölyhiukkaset, joihin kohtiin muste ei tarttunut. Homma korjaantuu helposti "kalvo"tushilla.

Sauli

jko

Tarroissa käytetty taustapaperi (se joka menee roskiin) toimii kuulemma myös.
Ei oo kyllä omakohtaisia kokemuksia.

jarmo

JuKa

Kokeilin tänään tuota piirilevynteko systeemiä! Sitten heräsi kysymys, mitä jos tulostaisi tuo piirilevyn komponenttien silkscreenin kalvolle ja siirtäisi sen  piirilevylle.? No pitihän sitä sitten kokeilla ja onnistuihan se, eikä lähde pois edes kynnellä raaputtamalla.  :D Kannattaa kokeilla, ei ole kova vaiva jos haluaa siistin piirilevyn. Ja helpottaa se piirilevyn komponenttien laittoa.

saulij

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 03.05.06 - klo:19:34
Kokeilin tänään tuota piirilevynteko systeemiä! Sitten heräsi kysymys, mitä jos tulostaisi tuo piirilevyn komponenttien silkscreenin kalvolle ja siirtäisi sen  piirilevylle.? No pitihän sitä sitten kokeilla ja onnistuihan se, eikä lähde pois edes kynnellä raaputtamalla.  :D Kannattaa kokeilla, ei ole kova vaiva jos haluaa siistin piirilevyn. Ja helpottaa se piirilevyn komponenttien laittoa.

Joo. Tein noin UHUn levylle. Oli tosi helppo koota, kun komponentit näkyivät levyllä. Ei tarvinnut arpoa komponenttien paikkoja.

Sauli

Smuli

Osaiskohan joku kertoa että mikä menee pieleen kun yritän saad tehtyä piirilevyjä niin että tulostan mustesuihkarilla kalvolle ja sitten yritän silittään sen levylle mutta en saa mitään tarttumaan. Eli siis muste ei vain tartu levyyn, levyn pinnan olen käsitellyt todella hienolla hiekkapaperilla ja olen yrittänyt 2 eri kalvolla ja valokuvapaperilla. yhden kerran sain musteen jäämään mutta kun otin kalvon pois venyi muste mukana, kyseisen tulostuksen tein hieman reilummalla muste määrällä.

JuKa

#8
Niin, tuo systeemi toimii vain laserilla tulostetuilla kalvoilla (tai toimii ainakin hyvin). Anna levyn jäähtyä silityksen jälkeen... jos vaikka auttais?

Jussi

Smuli

Juuh levyn olen antanut jäähtyä, mutta siltikään muste ei tartu.

Oh5hrm

löyty 2 tällästä ohjetta ja viritelmää..  http://max8888.orcon.net.nz/pcbs.htm
http://techref.massmind.org/techref/pcb/etch/directinkjetresist.htm
itse teen kyllä valottamalla. tuli tehtyä vanhasta scannerista valotus vehe  ;D

NiVa

Lainaus käyttäjältä: Smuli - 11.09.07 - klo:21:31
Osaiskohan joku kertoa että mikä menee pieleen kun yritän saad tehtyä piirilevyjä niin että tulostan mustesuihkarilla kalvolle ja sitten yritän silittään sen levylle mutta en saa mitään tarttumaan. Eli siis muste ei vain tartu levyyn, levyn pinnan olen käsitellyt todella hienolla hiekkapaperilla ja olen yrittänyt 2 eri kalvolla ja valokuvapaperilla. yhden kerran sain musteen jäämään mutta kun otin kalvon pois venyi muste mukana, kyseisen tulostuksen tein hieman reilummalla muste määrällä.

Moikka!

Eipi toimi suihkarilla kun se ruikkii "maalia" pintaan joka kuivuttuaan on siinä ja pysyy. Laserilla taas "sulatetaan" väriaine paperille joka sulaa uudelleen taas lämitettäessä.

No on tohon suihkutulostimeenkin jokin paperilaatu. josta se maali irtoaa hankaamalla (siirtokuvat etc)  Mites voipaperi, irtoaisko se maali siitä rapsuttelemalla taustapuolelta????? Kokeilkaa!!!
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

Orbitrek

Moro..
Newbie on the industry kyselee..
Mitä aineita kannattaa käyttää tuohon syövyttämiseen. Käykö joku ihan lähikaupan tai rautakaupan litkuista? Ja mistä kannattaa hankkia tuollaista blankoa pcb-levyä?

Ja eikös ihan esim paintilla tuhrittu kuva toimi yhtälailla kuin alan suunnittelu softalla skissailtu kaavio?

Eli mistä liuotinta ja tuota levyä?

jylhami

Ferrikloridi syövytykseen, saa esim. Bebek.fi, kouluelektroniikka.fi, myös postimyyntinä.

Samasta paikasta saa myös piirilevyjä.

Paintilla voi toki kuvat tehdä, mutta itsellä ei taito riitä että sais esim 2,54 mm rasterit piireille siististi.



Itse olen tehnyt noista valmiiksi positiivisella lakalla päällystetyistä levyistä ja hyvin on toiminut.
Ei tarvii muuta kun laserilla tulostaa kalvolle ja valotta, sen jälkeen kehitys laimennetulla kodinputkimiehellä, pesu vedellä ja syöpymään.

Valotuskaappina peltilaatikko jossa itsetehty loisteputki runko, UV lamput 2x11w muistaakseni.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk