Myös korttimaksu toimii

Tarttisi 2 reikää + kiilaurat hammashihnapyöriin

Aloittaja Kremmen, 31.08.15 - klo:20:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kremmen

Tervehdys lastuajat!
Ikuis... öö pitkäaikainen marsu-projekti etenee; joku päivä sitten riuhdoin karan voimayksikön variaattorivedon päreiksi ja hommasin tilalle hammashihnavedon tarvikkeet. Eli modernisoitu veto tapahtuu nyt HTD 8 hihnalla ja Jonnen lahjoittamalla Yaskawan tamulla alkuperäistä moottoria hyödyntäen.
Tai siis tapahtuu heti kun saan hihnapyöriin reiät ja kiilaurat tms että ne menee akseleille ja pysyy paikallaan
.
Itse en tohdi yrittää kun oma sorvi on marginaalinen ja omat taidot vielä marginaalisemmat tarkkojen sovitusten sorvaamiseen.
Eli kysymys on, löytyisikö täältä sorvaria joka ottaisi tuollaiset reiät tehdäkseen? Asiallinen korvaus on tietysti luvassa.

Tässä kuva leluista, eli pyörät ja akselit joille ne pitäisi saada
https://www.dropbox.com/s/s2cao2xtf9blwjn/20150831_202907.jpg?dl=0
Hihnapyörissä on toisella puolella olakkeet joista ne saa sorvin leukoihin kiinni, mutta enpä tietty huomannut kuvata siltä puolelta.

Tässä kuvat joista selviää osapuillinen akselien halkaisija tönärillä mitattuna. Akseleita voi käyttää apuna työstössä ja sovituksessa.
https://www.dropbox.com/s/pzbs5dtha2qgusl/20150831_202948.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/0aqkbxbsysfpzji/20150831_203020.jpg?dl=0

Molemmilla akseleilla on kiilauria joita voi käyttää, mutta periaatteessa myös kartiokiinnitys on mahdollinen ellei se ole aivan hirveän hintainen ratkaisu.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

olli henttonen

PuuhaPajalta löytyy kiilaura työkalut, oiskohan 2-10 milliin ja sorvikin, eikuin tule puuhastelemaan  8)
dyykkari

eemeli

Hep.

Meillä voi olla pieniä haasteita kiinnittää noin isoja kimpaleita sorviin keskeisesti... :D

Jos noissa on navat toisella puolella (kuvasta ei näkynyt) niin sitten saattas vaikka onnistuakin.

Kiilauratyökaluja meillä ei ole, mutta pari uraa oon tehny ihan tapilla, ei toki niin hyvää tule kun oikeilla vehkeillä.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Kremmen

Kiitokset eemelille ystävällisestä tarjouksesta.
Jos Puuhapajalla kumminkin on oikeat kiilakalut niin se olisi muutenkin tuttu paikka, joten Olli miten olisi ensi viikonloppuna? Onko sulla nokkakärryjä tms joilla saisi tuon moottorin lähemmäs sorvia, kun siitä ei akseli lähde irti? Ellei, voin tuoda oman mukana.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Tapani Honkanen

Voisiko saada kuvan myös toiselta puolelta, jotta voi arvioida navan mitat ja kiinnitysmahdollisuudet. Mikä on hammashihnapyörien mitat tai mistä niiden mittapiirustukset voi nähdä? Voisi arvioida vaikkapa kiristysrenkaiden käyttömahdollisuutta. Tuon 40 mm akselin kiilauran leveys on varmaankin 12 mm. Tuommoisen (suuntais)kiilauraliitoksen aksiaalinen lukituskin on ratkaistava. Mikä on maksimipyörimisnopeus noilla? Entä maksimivääntömomentti? Meinasin soittaa mutta kukaan ei vastannut. Ei olisi tarvinnut näin julkisesti udella.

Kremmen

Terve,
Eipä tässä mitään salaista ole, että hyvin kestää jutella täällä foorumilla :)
Minä voin käydä nappaamassa vielä kuvat toiseltakin puolelta.
Mittapiiruastuksista ei ole tietoa, mutta mitat on:
maksimihalkaisija laippojen päältä 120 mm
hammaskehän ulkohalkaisija 110,67 mm (ilmoitettu, ei yletä tönärillä mittaamaan)
keskiön halkaisija 96 mm
paksuus 70 mm
Kuvittelin tilatessani, että nämä on alumiinia, mutta terästä ne on ja painaa niin ...sti.
Aksiaalilukitus onnistuu vaikka ruuvilla koska kiila ei pääse karkuun akselilta, Mitään erityisiä aksiaalisia voimia ei pyöriin tule tokikaan.
Maksimipyörimisnopeus on 3000 rpm. Vääntömomenttia ei ole tarkemmin laskettu, mutta moottorin max. teho on noin 5-6 kW hetkellisesti minkä lisäksi voi tulla työstövoimien aiheuttamia iskukuormia. Näitä on huomioitu ylimitoittamalla hihna 50 mm leveäksi mikä vastaa aika tarkkaan koneessa muualla jo löytyvää alkuperäistä hammashihnavetoa (kara on 2-nopeuksinen).
Sori, puhelimet on varmaan jääneet äänettömälle tai sitten telkkari oli äsken liian kovalla :)

Ai niin, se kuva: https://www.dropbox.com/s/vlqs4t284sup8u7/20150831_220741.jpg?dl=0
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Tapani Honkanen

Olen joitakin hommia tuonne kotiverstalaisille tehnyt. Mittalaitteet minulla on riittävän hyvät. Osaamista lienee tuommoiseen hommaan myös. En minä noita hommia rakasta enkä niillä rahasta mutta auttaa voisin ehkä. Sorvin pakka on vain 160 mm mutta kyllä nuo kiekot siihen sopii. Tuo 70 mm leveys asettaa melkoisia vaatimuksia puristusaventimelle. Myöskin koneistus- tai oikeastaan keskitysvaatimukset noille hammashihnapyörille on aika tarkat kun on nuo hammashihnat ja maksimihihnanopeus noin 17 m/s. Ikävää ääntä tuo hammashihnan vonkuna verstaassa.

Minä suosittelisin kiristysrenkaita. Voi(n) tehdä vaikka itse tai ostaa valmiita. On monensorttisia. Säästyisi kiilaurien teko ja tulisi parempi ratkaisu monessa suhteessa.

Meinaatko tehdä koneistukset itse vai teettää? Onko kiire?

TH

olli henttonen

Lainaus käyttäjältä: Kremmen - 31.08.15 - klo:21:49
Kiitokset eemelille ystävällisestä tarjouksesta.
Jos Puuhapajalla kumminkin on oikeat kiilakalut niin se olisi muutenkin tuttu paikka, joten Olli miten olisi ensi viikonloppuna? Onko sulla nokkakärryjä tms joilla saisi tuon moottorin lähemmäs sorvia, kun siitä ei akseli lähde irti? Ellei, voin tuoda oman mukana.

Juuh löytyy nokka ja pumppukärrytkin ja sunnuntaina klo 12.oo ollaan paikalla
teretuloa
dyykkari

mpr

Löytyy 12mm ja 14mm aventimet jos 10mm jää kaposeksi. Valurautaa näyttäis olevan pyörät.

Kremmen

#9
Nythän minä jouduinkin mietinnän eteen. Olisihan se mielenkiintoista työstää nuo rattaat itse niin pääsisi retostelemaan silläkin, mutta mutta.

Ekassa viestissähän olin kyselemässä josko löytyisi halukasta ja osaavaa tekijää, kun oikeasti itse en ole semmoinen tässä asiassa. Jos Tapani on halukas homman ottamaan niin hänellä ainakin on se tarvittava osaaminen. Tämä kun on semmoinen työstö joka mielellään saisi onnistua.

Lisäksi, jos vielä onnistuisi tehdä noihin se kartiokiinnitys, niin ratkeaisi samalla paitsi aksiaalinen lukitus niin myös pyörien kohdistus linjaan kun kartiokiinnitykset voi laittaa mihin kohtaan vain akselille.

Tapani: tällä hommalla ei ole varsinaista kiirettä, mutta kaikki muu odottaa sen aikaa, että saadaan palikat kasaan ja pois tieltä, sekä kara koeajettua uudella vedolla. Sen takia tämä on minulla ns. seuraava homma. Vähän päätös nyt riippuu sinun halusta ottaa tämä tehdäksesi, ja aikataulusta.
Ja hihnan pitämästä metelistä ei tarvitse olla huolissaan. Se hukkuu täysin hydraulikoneikon ulinaan :). Marsun kaikki apuliikkeet kuten karalukot ja makasiinin vaihtajamekanismi kun on hydraulisia.

Olli: yksi mihin varmasti tulen lähiaikoina pummaamaan isoa jyrsintä on ne moottoripukit. Ne lähtee työn alle jahka kara pyörii taas. Pitää vaan jostain löytää pätkä 180 millin RHS-neliöputkea.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Ville Vaho

Äänekäs hydrauliikka voi olla halpa korjata, oma nakamura oli pitänyt jäätävää meteliä 90 luvulta asti. Kävin korjaamassa samanlaista sorvia, se ei pitänyt ääntä ollenkaan.

Pumppu osiksi, sähkömoottorin laakerit oli hajonneet, moottori pyöri pumpun laakereiden varassa ja oli kiilan kohdalta hirttänyt kiinni. Laakerit vaihtoon, muutama kymppi

110 desibeliä vaihtui yli puoleen. Alkoi sähkökaapin tuulettimet häiritsemään.... Nekin täytyi korjata.

Nyt sorvin kanssa viihtyy huomattavasti paremmin.
-vilderi

Kremmen

Ihan hyvä pointti. Silti, ei tämä kapine minusta pidä epänormaalin kovaa ääntä, se vaan on aika iso...
Puhutaan siis parin-kolmen kilowatin erillisestä oikarimoottorista joka pyörittää oman muutaman kymmenen litran öljysäiliön päällä kököttävää pumppusysteemiä. Eli perinteinen hydraulikoneikko joka on letkuilla kiinni muussa koneessa. Minusta laakerointi vaikuttaa kyllä olevan ihan ok.
Tässä on aina se vaihtoehto, että käsinajossa koneikko on erillisen ohjauksen takana niin, että sen voi hiljentää kun ei tarvita työkalutoimintoja. Jäsen Pave oivalsi taannoin, että työkalun kiristyskin tapahtuu jousipaineella ja hydrauliikkaa käytetään vain irroitukseen. Koneikon ei siis tarvitse olla päällä muulloin kun kaluja vaihtaessa. Automattiajolla ei niin haittaa kun ei tarvii notkua ihan koko ajan naama kiinni koneessa, ja ääritapauksessa silloinkin voi laittaa LinuxCNC:n starttaamaan ja pysäyttämään koneikon työkalun vaihdossa. Kun mitään tuotannoillisia suorituspaineita tällä koneella ei enää ole :)
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

A.Härkönen

Moro,

minä voin tehdä, soita o45-   129 86  12

t.Antti / Hammaspyörä

Kremmen

Kiitokset Antille tarjouksesta. Tosi hienoa että porukalla löytyy avustushalukkuutta  tämmöisiin pieniinkin hommiin. Kun Tapani kuitenkin jo lupautui homman hoitamaan tuossa aiemmin niin sovin nyt tämän tehtäväksi hänen kanssaan.
Marsussa on vielä servojen kiinnityksiin liittyviä juttuja joten saatan palata aiheeseen josko se vielä jotakuta silloin kiinnostaisi.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Tämä homma on nyt saatettu onnistuneesti lopputulokseen. Suurkiitokset vielä täälläkin Tapanille joka sai homman näyttämään helpolta. Kaikki osannee arvata miksi.

Laitoin muutaman valokuvan Imguriin, linkki on tässä: http://imgur.com/a/EKubR#0.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk