Myös korttimaksu toimii

Häriöitä ohjauksessa. Ideoita kaivataan.

Aloittaja AnPe, 18.10.09 - klo:16:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnPe

Moro

Projektina on piirilevynjyrsinkone, joka on modifioitu vanhasta kaiverruskoneesta. Laitetoimikin hetken ihan ok, mutta viimeisten muutosten jälkeen kone sekoilee kesken jyrsinnän. Aivan kuin hukkaisi paikkansa. Ja hukkaakin.

Koneessa on 3kpl 24V ~1A askelmoottoreita ja ohjaimina on itsetehdyt L297-8 piireihin perustuvat kortit.
Tosin tähän asti olen ajanut moottoreita 12V jännitteellä.

Ennen kuin häiriöt alkoivat, oli tietokoneesta otetut signaalit vain puskuroitu ULN2803 (tms)-piirillä. maadoitettu siis ohjainten ja tietokoneen kanssa samaan pisteeseen.

Kun kone toimi, niin täynnä intoa tein sitten optoerotuskortin tietokoneen ja moottoriohjainten väliin. Käytin siihen siihen puskuripiireiksi 74LS244 alasvetovastuksilla ja optoerotin nelikkoja ylösvetovastuksilla. Toisella puolella korttia on tietokoneen powerilta otettu +5 ja gnd. toisella puolella korttia on sitten koneen sähköt.

Skoopilla olen katsonut, että kaikki signaalit ovat asiallisia, eikä varsinaisia häiriöitä näy.

Mutta kesken ohjelman ajon kone hyppää joitakin askelia ja aiheuttaa tietenkin vialisen tuotteen.


Olen yrittänyt eri koodeilla ja eri nopeuksilla ja kiihtyvyyksillä, mutta ei vaikutusta.
Ja mikä erikoisinta, on se että kone sekoaa suunnillee samoilla paikkeilla ohjelmaa (kun vertaa yritettyjä piirilevyjä.)

VOIKO tietokoneen virtalähteestä tulla niin epäkuranttia jännitettä, että se aiheuttaa jotain tällaista? 










Jonne


Onko askel/suunta-johdot suojattuja? Itselläni aiheutti leikkuunestepumpun releen
kärkien kipinöinti tahatonta askellusta, suojaus poisti ongelman.

Laita tuo optoasteesi metallilaatikkoon ja maattokaapeli kiinni. Johtojen ympärille
alumiinifoliota, ja siitä piuha maahan. Nopea kokeilla.
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

AnPe

Koitin parannella/siistiä kytkentöjä ilman tulosta.
Askel- ja suuntajohdot on noin 20cm pitkät ja kierretty (ilman maata).
Koitin myös eri virtalähteillä, mutta ei vaikutusta.

Rupesi tuntumaan, että ehkäpä tämä ei olekkaan sähköinen häiriö vaan vika on käyttäjässä.
Laitoin kynän terän tilalle ja ajoin paperille koodin alkua. Tuntuu, että se vaan toistaa samaa virhettä joka kerta ja ilmeisesti samassa kohtaa.
jossain vaiheessa Z-akselikaan ei ottanut levyyn kiinni. (aivan kuin ryömis ylöspäin)
Lopuksi piirsin testikuvion ja ajoin sitä montakertaa peräkkäin. ( pitäis tietenki piirtää joka kerta samaan kohtaan, mutta miten kävikään. LIITE!

Mitä nappia mie oon nyt menny räpeltään, kun tekee noin?

tomi667

Eipä tule muuta mieleen kuin että työkalun sädekomensointi sekoilee.
Tee ohjelma ilman sädekompensointia (g41/g42) ja aja uudelleen.

porepe

Mulla mach teki joskus tuollaista, mutta siirtyessäni EMC:n talliin ongelmat katosivat. Mitä ohjelmaa käytät ja mikä  Käyttis koneessa on??? Jos vika ei ole softapuolella, niin veikkaisin maadoitusta, tai kaapeleiden heikkoa suojausta.
Petri Junnila
Mynämäki

Jussik

TErve

Kannatan yllä mainittua.
Jos Käyttiksenä windows ja ohjelmana mach niin ota ja vaihda EMC2:een.

Jos epäilet laite vikaa (ohjaimet) tee niille yksinkertainen testi ohjelma mikrokontrolleriin.
Eli pulssittamaan esim neliön piirtoa.
Käytä samaa taajuutta kun tietokoneella, huomioi kiiintyvyydet.

Jos vielä havaittavissa askelhukkaa, niin vika optoissa / kaapelissa / ohjaimissa.
Muussa tapauksessa MACH sekoilee...

AnPe

#6
Joo tosiaan jäi kertomatta, että XP + Mach3 on softana.
Itte olin kanssa tuon maadoituksen kannalla ensin, kun ko. vika tuli samoihin aikoihin kuin tuon optokortin käyttöönotto. Tais siinä kyllä tulla räpellettyä jotain muutakin. Kerkesin jo maadoitukset laittaa kuntoon, mutta ei siitä vaikutusta ollu.

Tuntuis vaan, että kun tuo "ryömintä" on noin säännöllistä, että on tullu laitettua joku "raksi" ruutuun... tms.

Täytyy tsiigata nuo G41/G42, mutta tuskin tuo pcb-gcode niitä ainakaan sinne ohjelmaan lisää...

.. niin ja samassa koneessa on linuxi, että kai se sitten on EMC2:n kokeiltava...

Jos se ei siitä jo sitten tokene, niin täytyy laittaa tuo Atmelin Moottori hakkaamaan bittin....

Maukka

#7
Mites näyttääkö tossa "kukka" kuvassa silta että ryömintä ois tapahtunut vain yhdellä akselilla? jos niin, vois sieltä alkaa kattelee vikaa että miksi näin..
Vai kahdella akselilla viistosti alas päin. ?  No askeleita häviää johonki kuiteski..

AnPe

itseasiassa se menee y- ja x+ suunnissa. kumpikin menee saman verran ja jokaisella ajolla.
Samoin kuin nuo piirilevymallit. jokaisessa neljässä kokeilussa toistuu samat virheet...


jylhami

Moi,

Mulla teki kanssa siirtymää, mutta en ehtinyt tutkia oliko noin symmetristä.
Syynä kuitenkin oli pikaliikkeen liian suuri nopeus tai kiihtyvyys ja moottorit hukkasi askelia, korjaantui nopeusasetuksia alentamalla.
Teki kaikki hitaalla ajolla tehdyt kuviot ja lyhyet siirtymät oikein, mutta kun siirtyi pikaliikkeellä alkuun, niin hukkasi.

ttontsa

..ja sata varmaa ollaan että itse koodissa ei ole vikaa??
Muutitko moottori setup:ja? Muutitko kiihdytysramppeja?  Muutitko max. nopeuksia? Koskitko backflash asetuksiin? Itse pohdiskelin että mikä helvetin yskiminen kuuluu aina joka neljänneksessä ympyrän ajossa, siis 0, 90 180 ja 270 astetta. Back flash korjaus antaa extra pulsseja siis siinä vaiheessa kun vaihdetaan liike suuntaa. Kojeen käyntiäänestä tuntuis kuin varsinainen liike pysäytettäisiin lennosta ja annettaisiin korjauspulssit ja sitten jatkettaisiin ajoa.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

jussi

Törmäsin joskus samaan ilmiöön ja muistaakseni vika häipyi kun vaihdoin xp;n  2000;seen

AnPe

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 19.10.09 - klo:13:23
..ja sata varmaa ollaan että itse koodissa ei ole vikaa??
Muutitko moottori setup:ja? Muutitko kiihdytysramppeja?  Muutitko max. nopeuksia? Koskitko backflash asetuksiin? Itse pohdiskelin että mikä helvetin yskiminen kuuluu aina joka neljänneksessä ympyrän ajossa, siis 0, 90 180 ja 270 astetta. Back flash korjaus antaa extra pulsseja siis siinä vaiheessa kun vaihdetaan liike suuntaa. Kojeen käyntiäänestä tuntuis kuin varsinainen liike pysäytettäisiin lennosta ja annettaisiin korjauspulssit ja sitten jatkettaisiin ajoa.

Ei ollut backflash asetukset päällä. Moottorisetupit on kokeiltu vaikka miten. Pikaliikenopeudet on tiputettu ja kiihtyvyydet pienennetty.
Sädekompensoinnit ei ole päällä.

Ja lopuksi myös Mach poistettu ja asennettu uudestaan. -- Ei vaikutusta.

Tuo "kukan" koodi on tehty machin dxf-sisääntuonnilla. En ainakaan nähnyt mitään virheitä siinä.
G90.1 oli aika outo käsky minulle, mutta G90 ei muuttanut tilannetta miksikään.

AnPe

Optokortilta ulostuleva signaali on muuten käänteistä rinnakkaisportin signaaliin nähden. Onkohan tuolla merkitystä?
Minusta se on L297 piirin datalehdelläkin kuvattu noin ja muistaakseni tunnistaa nousevan reunan pulssista.

Liitteenä kuva ulostulon kytkennästä ja signaalista.

simppa

Pistä tuo koodi tänne niin katsotaan toimiiko se muilla kokoonpanoilla ?

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk