Myös korttimaksu toimii

Neljäs akseli?

Aloittaja Matias, 06.09.16 - klo:10:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Matias

Minulla on muutaman vuoden käytössä ollut saksalaisen Eas Gmbh:n toimittama jyrsinkone Eas 440, sekä heiltä ostettu Vector cad ohjelma ja nc-easy koneohjaus. Tämä combo on toiminut hyvin, ja olen sillä tehnyt paljon 2d ja 2.5d töitä.
Pääharrastukseni on kylläkin pienoismallien rakentelu, ja viime aikoina olen keskittynyt etupäässä puisten laivamallien tekoon. Tämä tuo väistämättä tarpeen saada aikaiseksi kolmiulotteisia kaiverruksia, joita vanhoissa purjelaivoissa oli paljon. Koska nämä eivät onnistu ammattitaidottomalta nakkisormelta käsityökalujen avulla, niin väistämättä tulee mieleen että miksi en sitten käytä hyväkseni nykytekniikkaa ja tuota jyrsinkonetta.
Tämä kuitenkin vaatisi koneen päivityksen neliakseliseksi sekä tarpeellisten ohjelmien hankkimisen. Maailmalla harrastajat ovat hyvällä menestyksellä käyttäneet  esim. ArtCam ohjelmaa ja Mach3 ohjausta, joita olen vakavissani alkanut harkitsemaan.
Mutta miten edetä? Mistä mekaniikka tuota neljättä akselia varten, sekä ohjauselektroniikka? Vai pitäiskö tuo ohjaussysteemi päivittää kokonaan uusiksi? Ja löytyiskö muita ohjelmistovaihtoehtoja kuin nuo edellämainitut? Sanomattakin on selvää että nämä eivät saisi maksaa juuri mitään, koska eläkeläisen budjetti ei kovin hinnakkaisiin ratkaisuihin taivu.

hokkaju

#1
Artcamia halvempi kaiverrusohjelma on Vectric Aspire, pääpiirteissään samankaltaiset ominaisuudet. Noin 300€ luokassa on Deskproto, joka tukee 4 akselia rotaationa ja indeksoituna, mutta tästä puuttuvat piirto ominaisuudet ja reliefin pursotukset. Mutta tuo Aspire maksaa kuitenkin lähemmäs 2000 euroa, joten ihan pienen budjetin softa se ei ole jos haluaa kaidalla tiellä kestää.

http://www.deskproto.com/order/prices.php

Routtereita myydän paljon DSP ohjauksella, tällöin ainakaan ei ole PC pölyn keskellä. Esim dsp 0501 joku versio pitäisi tukea pyöritysakselia. Jos muuten miellyttää niin ei paljon kannata miettiä Machia + pc.tä hinnan takia. Noita DSP kapuloita on useita merkkejä ja malleja, mutta tuo 0501 lienee halvin ja yleisin.
https://www.youtube.com/watch?v=ke6a49wc9Sg   

Pieniin puu osiin vaikka valmis kiinalainen 4-akseli. http://www.ebay.com/bhp/cnc-rotary-axis
Ei suuria kannata odottaa, mutta eipä paljon maksakkaan.

Periaatteessa jos ajaa indeksoituna tuollaista pientä 4-akselia niin ohjausta ei välttämättä tarvitse päivittää ollenkaan. Eli rata -  kääntö - rata - kääntö n. kertaa...  Tuollaisen 4-akselin indeksi ohjauksen saa valmiina division master merkillä ja netissä on muutamia arduino pohjaisia projekteja. Ja aina on mahdollisuus käyttää manuaalista indeksointia tässä neuvostoliiton tyylin menetelmässä. Poistaisi vaikka kiinan 4-akselista tuon stepperin ja korvaisi hihnapyörän reikälevyllä ja lukitustapilla. Toivottavasti näistä nuukista ajatuksista on jotain iloa.

http://divisionmaster.co.uk/divisionmaster.html.

https://www.youtube.com/watch?v=7p66ACCX1Do

Editoitu kieliasua....



Snowfly

Niinkuin hokkaju sanoikin että indeksointi on yksi tapa tai vaihtoehtoisesti ns. täydellinen 4-akseli jota ajetaan askelmoottorilla tai vastaavalla.
Itsellä on 4-akseli tällä hetkellä rakenteilla tosin laakerien välys mitoitukset ovat vielä kesken. Itsellä rakenne pääosin tulee olemaan 4-leuka itse keskittävä pakka=>väliadapteri akselilla (Laakerointi tässä vaiheessa poistamassa kaiken rasituksen vaihelaatikolta)=>harmoninen vaihelaatikko => askelmoottori => mach 3.
Tähän täydellisen 4-akselin laittamiseen mieti seuraavat kohdat tarkkaan
1. Tarkkuus => mitä suurempi halkaisija sitä enemmän vaaditaan tarkkuutta pyöritykseltä ja mahdollista välykseettömyyttä.
2. Työstettävä materiaali=> mikäli materiaali on puuta, niin tuollainen kiinalainen valmis 4-akselin paketti toimii varmasti kun sillä ajaa nätisti. Mikäli materiaali on alumiini, niin en välttämättä suosittelisi kiinalaista.
3. Vaihdelaatikko=> hihnaveto halpa ja yksinkertainen suhteellisen pieni backslash. Planeettavaihteisto mahdollistaa hieman suuremmat tarkkuudet pienemmässä koossa backslash kannattee ottaa huomioon. Harmooninen vaihteisto lähes välyksetön ja kallein käytetään teollisuusroboteissa usein.

Mutta kannattee lähteä siitä liikenteeseen mikä on budjetti ja mitä osia löytyy tallin perukoilta.
Kaikessa on mahdollista säästää. Kierrätyskeskuksista löytää monesti tarpeellisia osia halvalla purkupuolelta.

Matias

Kiitti vastauksista hokkaju ja Snowfly! Tuo kiinalainen aparaatti riittäis varmasti mulle koska tarkoitus olis työstää vaan puuta sekä ns. tooling boardia (sikablock + muut). Mutta en mielelläni vaihtais pc:tä tohon dsp:hen, kun olen tottunut ton vector ohjelmiston ominaisuuksiin: Piirrä kappale, tee siitä g- koodi ja siirry nc-easyyn, aja terä kohdilleen ja anna palaa.
Aikas kalliilta näyttää nuo ohjelmat, ei kyllä millään oo varaa hankkia jotain kahden tonnin pakettia. Jostain kattelin että Mach3:sen sais 175 taalalla ja Artcamin suunnilleen samoilla hinnoilla, mutta jos ei onnistu, niin pitää vaan ottaa kaiverrustaltta käteen ja alkaa harjoittelemaan.

hokkaju

#4
Niin-no pitkälti samoinhan se menee DSP..läkin piirrä ja radoita, marssit usb tikun kanssa koneelle. Laita tikku koneeseen, etsi 0-piste ja antaa mennä.
Periaatteessa radoitusohjelma on oma juttunsa, sitten toinen osa on koneen ohjaus, olkoonsa se sitten mach3, dsp vai nc-easy. Ohjaus käytännössä muuttaa radoitetun koodin liikkeiksi. Tokihan radoittajan on tuettava ohjausta, mutta pääsääntöisesti nuo harraste camit on kohtuu sopivia harraste ohjaimien kanssa.

Niin autodesk (valkosipulia, teräviä keppejä ja vasara esiin) osti Delcamin pari vuotta sitten viimeisin Delcam Versio Artcamista taitaa olla 2015. Autodesk on hinnoitellut tuon Artcam Pron siihen malliin jotta edes keskipaksulla lompakolla ei ole asiaa norkoilemaan. Ja esim rouhinta rata on tuossa pro:ssa vasta tarjolla, joten epäilen ettei myöskään 4-akselia ole halvemmissa. http://www.artcam.com/downloads/pdf/artcam-feature-comparison-flyer.pdf

Jos jollain on tietoa muusta 4-akselin edullisesta 3D camistä kuin Deskproton harraste versio, niin olisin itsekkin kiinnostunut.

Oli miten oli. Melkein aloittaisin mieluisesta radoittajasta joka tukee tuota 4-akselia tarvittavalla tavalla.  Ja pohtisin sen kysymyksen miten mallinnat tai saat tarvittavat 3d mallit käyttöösi. Sitten se elektroniikka + mekaniikka tukemaan tuota ensimmäistä valintaa.

Edit. Jos nyt ymmärsin oikein niin olet tuohon nykyiseen ohjaukseen ja ohjelmistoihin tyytyväinen. --> Indeksoiva 4-akseli vaikka käsin pyörittäen. Pääset alkuun ja tarvitset indeksoivan Cam ohjelman esim Deskproto. Jos modaan fiksusti tuollaisen kiinan 4-akselin vaikka 45 ja 30 asteen jaoilla, niin saat siitä varmaan jopa paremman lopputuloksen kuin alkuperäinen alitehoisella stepperillä. Eipä paljon vähemmällä pääse alkuun.

cartti

Fusion 360 on harrastelijalle ilmainen ja tukee nykyään 3+2 akselia. Mallinnuksesta työstöratoihin kaikki samassa softassa.

Opettelukynnys on jyrkähkö, mutta tutoja on englanniksi reilusti.

hokkaju

Niin se on myös vaihtoehto, mutta täytyy ymmärtää miten äkkiä Autodesk voi muuttaa ehtoja ja miten avuton käyttäjä on siinä tilanteessa. Tiedostot on pilvessä, suurin osa käyttäjistä ei kuitenkaan ole tallentanut mitään backuppeja levylle. Olen varmaan kyyninen ja ikävä ihminen mutta en jaksa uskoa loputtomaan pyytettömyyteen, etenkään amerikkalaisen ohjelmisto jättiläisen suunnalta.

Tottahan toki tarjous on mahtava ja sitä kannattaa harkita, mutta kehoitan ymmärtämään ja hyväksymään ylläolevan tilanteen.

CNCpossu

Lainaus käyttäjältä: Matias - 07.09.16 - klo:07:16
Kiitti vastauksista hokkaju ja Snowfly! Tuo kiinalainen aparaatti riittäis varmasti mulle koska tarkoitus olis työstää vaan puuta sekä ns. tooling boardia (sikablock + muut). Mutta en mielelläni vaihtais pc:tä tohon dsp:hen, kun olen tottunut ton vector ohjelmiston ominaisuuksiin: Piirrä kappale, tee siitä g- koodi ja siirry nc-easyyn, aja terä kohdilleen ja anna palaa.
Aikas kalliilta näyttää nuo ohjelmat, ei kyllä millään oo varaa hankkia jotain kahden tonnin pakettia. Jostain kattelin että Mach3:sen sais 175 taalalla ja Artcamin suunnilleen samoilla hinnoilla, mutta jos ei onnistu, niin pitää vaan ottaa kaiverrustaltta käteen ja alkaa harjoittelemaan.

Pointti oli, että voit ostaa käsin ruuvailtavan "neljännen akselin" (pyörityslaite ja vastakärki) ja sitten ajaa cam softassa vaikka joka suunnasta 90 asteen välein kappaleesi työstäradat (eli ensimmäiset työstäradat päältä, pyöräytät kappaletta 90 astetta cadissä, uudet työstäradat päältä, taas 90 astetta yms.), ja sitten laitat pauset (M01 tms.) noiden g-koodien välille. Noin kone odottelee, että olet pyörittänyt pyörityslaitetta 90 astetta väleissä ja painat cycle start ja kone jyrsii kappaleen seuraavalta sivulta.. Tietysti tossa pitää itse pyöritellä, mutta noin kustannus on todella pieni.

Olen noin prolettanut ja toimii.

Matias

Kiitos kaikille vastanneille vaivannäöstä! Nyt kun olen tutkinut noita eri vaihtoehtoja, niin näyttää kyllä siltä että tarvittavat laitteistot ja ohjelmat maksavat yksinkertaisesti liikaa tällaiselle eläkeläisbudjetilla elelevälle vaarille. Lisäksi niitä tietysti täytyy opetella myös käyttämään, joka sekin vie pitkään ja johtaa kauaksi tuosta minun varsinaisesta harrastuksesta. Niinpä taidankin vaan teroittaa kaiverrustalttani, otta kappaleen lehmusta tai leppää kouriin ja ruveta harjoittelemaan tuota old school kaivertamista.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk