Myös korttimaksu toimii

BF20, G0704, jne klooni jyrsinkoneet ja niiden parantelu.

Aloittaja -Ilkka-, 10.03.12 - klo:12:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ParturiA

Ainakin omassa tamussani on ns "sensorless vector mode", eli muutamaa parametria rukkaamalla moottorin hitaiden kierrosten vääntö kasvaa huimasti. Edes ihan alhaisimmila kierroksilla ei saa moottoria pysähtymään pihdeillä, joka ilman tuon moodin päälläoloa on helppoa. Aika epätieteelliset testimetodit, mutta kuitenkin :D.

Kun moottoria ajaa huomattavasti nimelliskierroksia hitaammalla, täytyy muistaa laittaa joku tuuletin jäähdyttämään moottoria.

Käytössä tuo tamu: http://www.inverterdrive.com/group/AC-Inverter-Drives-400V/LS-Starvert-Inverter-4000W-400V-SV040iG5A-4/

Ville Vaho

Melko hyvin moottorit vääntää alhaalta asti, ainakin kädet saa rakoille eikä pysää. (tästä voi joku laskea paljonko?)

Ylimääräinen tuuletin on tarpeellinen kun käytetään lähinnä alakierroksilla.

Moottoreissa on kummasti eroja merkkien ja mallien välillä vaikka molemmissa lukiskin 1.5 kw, jos ei muuten niin painossa. Onhan niissä tyyppikilvissä tosin muitakin numeroita kun teho, kierrokset ja jännite. :) Kannattanee ottaa huomioon kun katselee muiden tuotoksia.
-vilderi

Seppo K

Taas siinä nähtiin ettei päättelemällä päädy aina oikeaan  :-[

Pistäisikö joku vaikka YV:ä opastusta miten tuo hetrsiluku nyt näissä tamu-jutuissa lasketaan?


Sinänsä olen vahingossa omissa suunnitelmissa näköjään päätynyt oikealle hehtaarille koska ajattelin alimmillaan tuolle moottorille sellaiset reilu 900 kierrosta.
Deltoissa taisi olla vektorimoodi - jos nyt oikein olen ymmärtänyt.

Tuuletuksesta alhaisilla kierroksilla olen kuullutkin, ja tarkoitus on sellainen laittaa.
Seppo Köngäs

-Ilkka-

Mikäli meinasit tehdä hihnapyörät niin miten alhaiseen välitykseen niillä pääset tilan puolesta?
Moottorin akselin paksuus sanelee jotakin ellet tee tuota vetävää pyörää niin että ns. jatkaa akselia.
Pinoolin päähän sopii taas aika kookas hihnapyörä mikäli jätät lyhemmiksi nuo johteet jotka minulla kuvissa on pyörän molemmin puolin.

Tässä vaan kärsii sitten se nopeampi pää ellei moottori taas kestä kovia hertzejä, eli voit joutua tekemään toisenkin alueen kuten minä.

Seppo K

Ei ainakaan omien laskelmien mukaan löydy sellaista yhtälöä jossa yhdellä välityksellä saisi kaiken. Kaksi välitystä on tehtävä. Silloin ainakin omaa suunnittelua ohjaava parametri nyt on se, kuinka saan mahdollisimman paljon päällekkäistä nopeusaluetta molemmille, jolloin vain ääripäiden tarve pakottaisi siirtymisen välityksestä toiseen.

Aivan oikein päättelit - mootoripään pieni rulla on alhaalla ja samasta kappaleesta kuin tyvempänä oleva isompi pyörä, joten moottorin akselin paksuus ei ole rajoite.
Rajoite ei myöskään ole sivutuet, sillä vaikka ne pidänkin mukana koska tarvin niitä runkomateriaalina ylös tulevaa teränirroittimen mekaniikkaa varten, ajan niihin ohennuksen rattaan kohdalle. Hihnapyörän ja rungon väliin jää reilut 10mm - ja se riittää. Ainespaksuutta jää vielä reilusti.
Karapuolen ylempi rulla on tarkimmalla tilan suhteen sillä pinolin toiminta vaatii oman tilansa pyörän läpi, mutta sekin onnistuu.

Tällä hetkellä näyttäisi rataskoot asettuvan ulkokehiltään 36/76.5 ja 60/55.
Niillä pääsee karanopeuksiin (laskettu tehokehän mukaan) n. 400 - 2000 ja 1000 - 5000.
Noihin nopeuksiin pääsisi jos moottoria käyttää kierrosalueella reilut 900 - pikkasen päälle 4500.

Tuo alakierrosalue on edelleen se mistä olen hieman huolissani. Pääseekö moottori noin alas riittävällä väännöllä?
Seppo Köngäs

Ville Vaho

Eikös normi sähkömoottorin vääntökäyrä ole melko suora alhaalta asti?

Vertaa vaikka pappatunturi ja sähköskootteri, sähkömopo lähtee ilman vaihteita paikaltaan ja pääsee huippunopeuteen, pappiksella kakkonen silmässä saa polkea hiki otsalla että pääsee sammumatta liikkeelle...  ;)
-vilderi

pomit

no nyt se sitten tapahtui minullakin.
BF20:n muovinen välitys ratas otti itteensä ja sylki muutamat hampaat.
https://plus.google.com/photos/116450613247181338832/albums/5716011307643182529/5853734392305287826?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/116450613247181338832/albums/5716011307643182529/5853734212386965298?banner=pwa


pystyin kyllä jyrsimään kun piti kierrokset kovilla, mutta tartteis jottai tehdä...
laitoin kyllä koneita myyjälle kyselyä rattaista saisiko heiltä jotta saisi koneen käyttöön taas.

mutta ajattelin samalla aloittaa suunnittelun sitä hihna vetoa varten, eli olisiko arvon raadilla hyväksi havaittuja osia joilla tuon saisi iskuunsa?

kone on siis toi MK2 karainen BF20
https://plus.google.com/photos/116450613247181338832/albums/5716011307643182529/5853734279548126882?banner=pwa

pomit

#82
laitetaas tänne edistymistä.
pinoli on purettu, laakerit oli 32005 eli ihan  muuta kuin räjäytyskuvat väitti (ei siis7005B).
https://plus.google.com/photos/116450613247181338832/albums/5716011307643182529/5854883033521386738?banner=pwa

Kara akseli pitäisi vielä irrottaa jotta ne isommat laakerit saisi irti ja vaihtoon.
Ylempi on kuten kuvissa 6209Z
https://plus.google.com/photos/116450613247181338832/albums/5716011307643182529/5854884557237929170?banner=pwa

ja alempi kuvien mukaan pitäisi olla  7007 AC.
https://plus.google.com/photos/116450613247181338832/albums/5716011307643182529/5854883192324425410?banner=pwa

oletteko muut edes vaihtaneet noita karaputken laakereita?

-Ilkka-

#83
Samanlaiset kartiorullat oli minullakin ja niin pitikin.
Pinoolin uudet laakerit jotka laitoin on 2x 7005 AC koska morsemalli, (R8 malliseen menee alempaan 7007)
Vaatii lisäksi shimmin sorvauksen että nuo kartiorullia ohuemmat 7005:set saa kirittyä

Tottakai samalla tuli uudet isot laakerit, FAG merkkiset sattui käsille.
...kiinan laakereita minulla on enää käytössä vain itse moottorin sisällä.
Nuo on molemmat ihan tavallisia symmetrisiä kuulalaakereita eikä mitään kirittäviä AC malleja.
Eihän sille ole edes tarvetta koska tuo vain pyörittää pinoolia eli ei vaikuta karan keskitykseen.
En muista alemman tyyppiä mutta kuvissasi on luultavasti virhe.




Ps: nylokki tanko alhaalta sisään ja naputtelua moskalla niin saat karaputken helposti pois.

pomit

Kiitos neuvosta. Varovasti
sieltä altapäin naputtelinki mutten uskaltanut kovin kovaa ennen kysymättä.

pomit

lähtihän se irti kaikkine laakereineen. pari napakkaa iskua ja lensi koko putki hittoon :)
https://plus.google.com/photos/116450613247181338832/albums/5716011307643182529/5855250303566245826?banner=pwa
alempi laakeri olikin mallia 6007Z eikä kuten kuvissa 6002Z.
näyttää olevan ihan peruslaakereita huomenna kaupan kautta. 7005Bt tilasin sieltä VXBltä iltasella ja yöllä tuli jo viesti että on lähetetty, ilmeisen nopeaa toimintaa.

jyrki.j.koivisto

Ite en uskaltanu/tohtinu tuota koittaa irrottaa, pitänee käydä kans läpi tuo jahka kelit lämpenee nyt on hivenen kylmä touhuta tuola missä tuota vehjettä pidän.

-Ilkka-

Sieltähän se seuvaava sulake pilkistääkin. Nopeudenvaihto on myös muovirattaalla.
Ensin minäkin meinasin vain päivittää pikkurattaan metallisella mutta tuo toinen oli viimeinen niitti hihna projektille.

pomit

Sama täällä kylmää on, pajassa -4 en viitsinyt tuotta irroitusta varten enempää laakereita purkaa eikä kyllä ulosvetäjää ollut käsillä.
Viikonloppuna ilmapumppu pöhisemään ja enempi purku hommia.
Pitää tosin kasata muovirattailla vielä..

pomit

laakerit tuli vaihdettua karaputkeen, nachi merkkiset jaappanista 25e.
pienempi kaipasikin uusimista.
vanhojen laakereiden pois ottamiseksi tarvitsee ulosvetäjän ja takaisin laittoon kumivasaraa ja isommalle sopivaa holkki jota vastaan sen laakerin sa , aika helposti meni paikalleen  ainakin tuolla pienessä pakkasessa (-2)
https://plus.google.com/photos/116450613247181338832/albums/5716011307643182529/5856330432400496594?banner=pwa
https://plus.google.com/photos/116450613247181338832/albums/5716011307643182529/5856330639198780098?banner=pwa
en vielä ehtinyt sovittamaan paikalleen, mallailin kyllä vähäsen. arveluttaa vaan paikalleen naputus että ne muoviset rattaat mene pskaksi jos sattuu hampaat olemaan päällekkäin.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk