Myös korttimaksu toimii

Kara-akselin heilunta Vario bf20 klooni

Aloittaja tkysymykset, 06.05.10 - klo:04:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

tkysymykset

Elikkä tosiaan tuli reilu viikko sitten tuollainen hankittua ja nyt pähkäilly sen kanssa ja tuli tällanen ongelma eteen. Kara tai miksikä tota sanotaan on epäkesko aika pahasti, eli terä tekee pyörivää liikettä, mikä varmaan johtaa 100 varmasti epätarkkuuteen ja pienten terien katkeamiseen(?). Ensiksi ajattelin, että onkohan toi teränpidin (MT2) vaan huonosti paikallaan, mutta sama homma ilman koko härpäkettä.

Pistin epätarkan videon youtubeen, jos ei saa selvää, niin pitää varmaan paremmalla kameralla käydä uusiksi ottamassa, mutta toivottavasti tää selventää mistä kyse:

http://www.youtube.com/watch?v=W9VRjwA0REM

Video siis motin vierestä yläpäästä.
Sarjassamme tyhmät kysymykset......

lordjw

Näyttää aikas pahalta, jos olis aprillipäivä niin pistäisin pilan piikkiin.

Helpointa on ottaa yhteyttä myyjään ja palauttaa tai vaihtaa koko romu.

Jos näin ei onnistu, niin edessä on koneen purkaminen ja selvittäminen mistä tuo johtuu. Sisältää kiroiluja ja laakereitten ulosvetämistä ja samalla laakereitten uusiminen, koko hoito.

Minkäköhän merkkinen klooni tuo on? Kotelo näytti ainaskin siniseltä. Yleensä ne on kohtuullisia pelejä, tuo saattaa olla huono-onninen kuljetusvaurio.

T: Julius

PS.
Itseltäni Sieg kiinajyrsimestä possahti äskettäin ohjauselektroniikka.

Stoppari

Tokko tuo alapäästä noin vemputtaa?.Onkohan karan yläpäässä irtonainen holkki tms, joka noin heiluu, siis tuossa kiristysmutterin alla?Jos ei, niin kaupan purku.

porepe

#3
Siellä on juurikin irto holkki, sekä rihloilla olevat vaihteisto rattaat etc..

Katsokaa liite.

Edit. Otsikko on sinäänsä hieman outo, koska klooni mikä klooni, mutta minkä? Eli kuka sen lanseerasi ensimmäisenä... Kiinalaiset, mutta millä brändillä??? samaa konetta löytyy ihan varaosanumeroita myöten ainakin brändeillä.

OPTINUM, BERNARDO, WEISS, SIEG, SUMORE. etc... Eli räjäytyskuvat ja varaosanumerot sopivat ristiin eri "valmistajien" välillä
Petri Junnila
Mynämäki

tkysymykset

Kyllä tuo sama heitto tulee teräpäähänkin eli tilannetta vois verrata siihen, että lyö 1mm terän kiinni, niin terä kiertää 2-3mm ympyrää. Katon jos ehin ottaa vähän parempaa videota illalla. Jyrsin tosiaan ollut mulla on reilun viikon pajalla ja teriä, ym. alkoi tulla vasta tällä viikolla, niin on päässyt tarkemmin ihmettelemään. Ja muutenkin perusduuni pitää kiireisenä.

Mikähän tossa vois olla vialla? Jokin vain löysällä vai laakerivika? 10 minuuttia oon ehtiny koneella jyrsiä joten ei paljoa hymyilytä.
Sarjassamme tyhmät kysymykset......

viilari

Minkätyyppiset laakerit karalla on?,kuvasta ei oikein selviä.Jos kartio kuula/rullalaakerit,niin niiden välystä tulisi voida säätää.Osa 251 näyttäisi joltain säätöpalikalta.

porepe

Otappas videonpätkä siitä alapäästä ja muutama kunnon valokuva myös.

En ole koskaan vastaavaa heittoa missään koneessa nähnyt, joten pakko epäillä, että jotain on helpannut jostakin syystä.

Kun liikutat karaa ylös-alas ja pyörittelet / väännät käsillä sivuttain ylä tai alapäätä, niin onko klappia jommassa kummassa päässä???
Petri Junnila
Mynämäki

JuhaV

Moro,

Kyllä mullakin yläpäässä Optimum BF20:ssä toi videon kuvassa näkyvä isompi "holkki" vähän heiluu sivusuunnassa mutta alapäässä ei kyllä terä heilu sitten yhtään.

Siellä yläpäässä on siis se neliön mallinen "kiristysmutteri", jonka toinen pää vetää työkalun pitämiseen tarkoitettu kartioholkkia tai muuta teränpidintä sinne karan sisään.

Se yläpäässä ulkopuolella oleva "holkki" on sitten ymmärtääkseni enempikin sitä varten että terää irrotettaessa se "kiristysmutterin" varressa oleva levennys vastaa alhaaltapäin "holkin" pohjaan ja työntää teränpitimen irti karasta.

Eli toi "holkki" voi olla murjaistu vähän väärille jengoille ?

Onko varma, että siellä alapäässä tuo heitto näkyy myös ? Jos näin on kun teränpidin on kunnolla paikoillaan karan sisässä niin sitten kyseessä on isompi ongelma.

Terv. JuhaV

PS. Se "holkki" lähtee sieltä muistaakseni ihan kierteellä irti. Olen sen omastani joskus irrottanut.

porepe

Jos alapääkin heittää niin tuollainen asia tuli vielä mieleen, että kun tilasit noita työkaluja siihen koneeseen, niin olikos niissä millinen vai tuumanen vetopultin kierre???

molepia malleja on olemassa sekä 3/8" 16TPI että M10

Orkkis vetopultti on mallia M10.
Petri Junnila
Mynämäki

tkysymykset

Tän tilasin arc eurosta:

050-090-00200 MT2 End Mill Holder - 10mm (M10 Thread)

Eli eiköhän toi oo oikea M10 kierteellä. Teen tänään tai jos ehdin huomenna vielä testejä ton kanssa, jospa se on vaan käyttäjässä vika. Jos en ehdi, niin menee ens viikolle ku seuraavan kerran kerkeän pajalle. Muistaakseni muutkin joita kiinan suunnalta tilailin, pitäis olla tolla M10 kierteellä.
Sarjassamme tyhmät kysymykset......

tkysymykset

#10
Eipä tää nyt hyvältä näytä. Jyrsimen mukana tulleellakin karalla kauhea väpätys pienillä kierroksilla. Kuvia, mutta enpä usko, että näistä mitään hyötyjä löytyy tästä:

http://makkara.wippiespace.com/images/

Tämmöstä vatkaamista pienillä kierroksilla, kyllä se vähän rauhoittuu, kun kierrokset nostaa tappiin, mutta kyllä siellä sitä varmasti vielä on:

http://www.youtube.com/watch?v=Pppkns8R7_c
http://www.vimeo.com/11538832

(Vimeon video on sama, tiedä sitten kumpi parempi laadultaan?)

Sarjassamme tyhmät kysymykset......

petko

#11
Kuvassa nro.5 näyttäisi että poraistukan kartion ja koneen sisäkartion välissä olisi oikealla reunalla rako, en sitten tiedä onko kyseeessä näköharha...
Olisiko mahdollista että poraistukan kartio pohjaa yläpäästään johonkin? Pysyykö poraistukka paikoillaan ilman vetopulttia eli jos tökkäät sen vain kevyesti karan kartioon?
Pystytkö mittaamaan karan sisäkartion heiton esim. vipumittakellolla?

edit:
Kuvat nro 1,6 ja 7 näyttävät tosi erikoisilta epäkeskeisine akseleineen. Onko tuo ruskea aine varastorasvaa vaiko karan "vaseliinia"?
Oliko kone uusi vai saitko sen joltain Ranelta halvalla?
Myöhästynyt aprillipila tulee mullekin mieleen...

porepe

Ettei tule enempää arvailuja ja spekulointia koneen alkuperästä, niin....

Se ko " rane " olen minä ja kyseessä ei ole aprilli pila...
kehtaan kyllä tunnustaa koneen myyneeni ja niitä myös työkseni korjaavani.

Kone oli täältä lähtiessään kunnossa ja sitä jopa käytettiin kaupanteko hetkellä, eli se mitä koneelle on tapahtunut on täysi mysteeeri minulle.

Olen koneen karan kellottanut ja siinä oli heittoa 0,01- 0,015mm. olen koneella tehnyt pääasiassa alumiinin ja muovien koneistusta, sekä satunnaisesti kiilauria yms kovempiin materiaaleihin. 

Petri Junnila
Mynämäki

porepe

#13
Kara voi saada siipeensä kolarissa, kuljetusvauriossa tai työstettävän kappaleen irrotessa, joten aihe on mielestäni ihan OK. Se että täällä spekuloidaan kauppaosapuolia tms taasen ei ole soveliasta.

Mikäli jollakulla muulla tulee vastaavia ongelmia niin kara-akselin hinta on 210€  siitä sitten jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä mitä tekee. Hyvillä suhteilla tuon saa koneistettua suomessa jopa  halvemmalla, saatika jos itse osaa ja on vehkeet millä tekee.
Petri Junnila
Mynämäki

tkysymykset

#14
Lainaus käyttäjältä: porepe - 07.05.10 - klo:23:20
Kara voi saada siipeensä kolarissa, kuljetusvauriossa tai työstettävän kappaleen irrotessa, joten aihe on mielestäni ihan OK. Se että täällä spekuloidaan kauppaosapuolia tms taasen ei ole soveliasta.

Olen mielestäni suhteellisen asiallisesti yrittänyt tästä saada täällä foorumilla tietoa, koska itselläni ei ole mitään koneistustaustaa, niin oonkin ollut vielä toistaiseksi sillä asenteella liikkeellä, että en vain osaa, joten siksi ensinnäkin jätin myyjän mainitsematta kokonaan. Mitään noista mainitsemistasi ei tapahtunut matkalla, ja koneella ehdin työstää tosiaan 10 minuuttia, ennen kuin aloin tarkemmin ihmetellä, että miksi pienillä kierroksilla terä tekee pyörivää liikettä.

Tilanne on nyt tämä, että perjantaina otin karan irti ja tarkistin vielä huolellisesti, että se tosiaan on siinä kunnolla kiinni, kun laitoin uudelleen sen paikalleen. Edelleen heittoa. Sitten pyörittelin koko pakettia hiukan, ja yläosa irtosi alaosastaan eli jokin lukkosokka koko paketissa petti. Nyt joudun purkamaan koko paketin, jotta vika selviäisi. Tällöin varmasti otan tarkat kuvat myös.

Pakettia en päässyt vielä tuolloin purkamaan, koska mulla ei oo lukkosokkapihtejä. Jos joku on kyseisen paketin joutunut joskus purkamaan, niin voisi vinkata, että mitä tossa pitää ottaa huomioon, kun sitä purkaa. Pitääkö esim. tuo z akselin liikkeen akseli 265 (kts. räjäytyskuva) purkaa tuosta ensin pois ja tuleeko paketti tuosta osina pois vai saako sen jonkinlaisena kokonaisena palasena siitä pöydälle ja tarkisteluun? Epäilys on, että lukkosokka 204 on jostakin syystä päässyt irtoamaan ja että laakeri 248 ei ollut täysin paikallaan, mikä aiheutti tuon heilunnan. (Tai sitten kyseinen laakeri on rikki) Millään en jaksa uskoa, että tuo akseli olisi vääntynyt. Sen verran voimaa se kuitenkin vaatisi, että pidän sitä mahdottomana.

Mutta eiköhän tää nyt melko varmasti selviä ens viikon aikana. Kelloa mulla ei oo (vielä) joten en pääse sellasia mittauksia tekemään. Tarkotus on ollut tilata jo pidemmän aikaa, ja eiköhän tää episodi pistä vauhtia tilaukseen.

........ Jos heitto on 1mm luokkaa, kun pitäisi olla porepen mainittu 0,01-0,015 niin kyllähän laitteessa on tällöin iso ongelma ja täysin käyttökelvoton mihinkään työstöön.
Sarjassamme tyhmät kysymykset......

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk