Myös korttimaksu toimii

Kiinnittimen materiaali?

Aloittaja maula, 27.03.11 - klo:15:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

maula

Pitäisi tehdä jyrsimelle koneruuvipuristimeen V-tyyppinen kiinnitin, jolla saisin pari pyörötangon(automaattiterästä) pätkää pystyyn työstöä varten. Ei siis mitään leukojen paikalle ruuveilla kiinnitettävää vaan leukojen väliin ja kiinnitys ihan puristimella itsellään.

Kysymys kuuluu: mitä materiaalia tuossa olisi hyvä käyttää, jos tahtoo karkaista sen kiinnittimen? Sen ei tarvitse olla yhtä kovaa kuin esim itse puristimen leuat, mutta vähän tiukempaa kuin nykyinen automaattiteräksestä tehty jigi. Riittäisikö joku Ovako550 tms? Pyörötanko tahtoo painaa jigiin kuopat kun sen V-uran kosketuspinta kappaleeseen on niin pieni.

Karkaisukaan ei ole välttämätöntä jos joku osaa vinkata riiitävän lujan aineksen. Itse olen touhunnut lähinnä rakenneterästen ja automaatin kanssa, niin eivät ole nämä työkalupuolen teräkset niin tuttuja.

Multislayer

Jos puristimen leuat on karkaistu niin en karkaisisi sitä V-pidintä koska kaksi karkaistua pintaa pysyy huonosti kiinni toisissaan. Pidin liukuu helpommin esim tärinässä pois kohdiltaan. Nuorrutusteräs on reilusti automaattiterästä rajumpaa. Automaattihan on kuin muovia. Nuorrutusteräksen voi myös karkaista itsekin veteen, ja saattaa onnistua V-pitimen nurkkien karkaisu erikseen siten että vain kappaletta koskettava pinta on kova. Jos teet pitimen normiteräksestä tai hiilletysteräksestä niin karkaisu ei onnistu kotikonstein ja lisäksi hiilletyskarkaisussa kappale kovenee joka kohdasta, silloin järkevintä tai turvallisinta olisi tehdä V-pidin ruuvikiinnitteiseksi leukojen paikalle.

maula

Kiitti. Eli pikaisen googlailun perusteella seostamaton nuorrutusteräskin C45E saattaisi olla riittävän lujaa? Sitä ei (ehkä?) tarvitsisi (eikä voikaan) karkaista.

Jos karkaisu vaaditaan siihen V-hahloon, olisi 42CrM04 sitten varmaankin sopiva? En taida viitsiä alkaa kokeilla itse karkaisua. Vien sitten suosista lämpökäsiteltäväksi sen. Hiontahan sitten varmaan vaaditaan lämpökäsittelyn jälkeen? Sekin pitäisi teettää jollakulla muulla niin että tuo C45E olisi helpoin (halvin) vaihtoehto.

Multislayer

CK45 on huonoa nuorrutusterästä mutta silti nuorrutettua ja karkaistavaa. Nuorrutusteräs induktiokarkaistaan ja jos viet palikan karkaisimoon niin riippuen kappaleen muodosta se pitää ehkä myös karkaista kokonaan which is bad. Nuorrutusteräksen karkaisu kotikonstein on suht helppoa, kuumennat vaan karkaistavan pinnan hehkuvaksi eli vaikka ne V-uran nurkat ja tiputat kappaleen ämpäriin. Mutta ote karkaistuilla puristimien leuoilla kovaan hiottuun V-urapitimen pintaan kuulostaa vaaralliselta ja työstö pitää olla aina vaan kevyempää kutittelua.

Olen itse tehnyt V-uraleukoja normaalista 355:sta, isompihalkaisijaisilla kappaleilla se kosketuspinta on tosiaan vaan niiden urien nurkissa mutta nurkat on jollain R2 pyöristyksellä ja vielä on urat hyvässä kunnossa. Nuorrutusteräksellä varmasti kestävät ihan tarpeeksi hyvin ilman karkaisuakin mutta jos haluat nähdä sen vaivan niin siitä vain, ovatpahan ikuisia. Nuorrutusterästä ei vaan taida saada levynä eli pyöröstä on jyrsittävä.

PekkaNF

Olen ostanut Steniltä pikku biitejä tälläistä nuorrutusteräs levyä (ei ole tarkoitettu lämpökäsiteltäväksi, vaan koneistettavaksi):
http://www.sten.fi/data/attachments/Toolox33_FI.pdf

33:n on vielä kohtuullisen koneistettavaa ja vaikka se on tarkoitettu muovimuoteille yms, niin se vois soveltua kiinnittimiin (jotka vaatii tän kaliberin ainetta).

Mikä parasta, sitä saa paloina ja välillä löytää kohtalaisen sopivaa palasta valmiina.

PekkaNF

saulij

Toolox33 on hyvä aine ja kohtuullista koneistaakin. Meillä käytetään sitä muotoilevissa työkaluissa vähemmän rasitetuissa osisa.

Vaativissa osissa käytetään sitten Toolox44, jonka koneistaminen on jo melko hankalaa ja esim kierteiden teko tapilla ei enää onnistu ollenkaan.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk