Myös korttimaksu toimii

Little Red 3-akselinen jyrsin, eipäs kun 4-akselinen!

Aloittaja Makeek, 14.10.15 - klo:13:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JuKa

Olisiko tuo runko muotoutunut hieman kun pinnasta on otettu lastu pois. Kun tuo jo koko runko ei varmaan käynyt hehkutettavana ? Nyt vaan tekemään säädettävät vino reevat jalkojen juuresta johteen tueksi siihen keskikohtaan. Ja unohdat kokonaan shimmaamiset 😊  Sitten viet tuonne koneistuspajaan 100x10 ja koneistutat sellaisen linjaarin 😊

Makeek

Näyttäs vähä koneistusvoimien takia jalkojen välistä menneen montulle. Tai koneistamossa on huonot vehkeet... ;) Kyllä toi hehkutuksessa kävi. Oliskohan tuosta tullut täysin susi, jossei olis hehkussa käyny.

Hiekkaranta_92

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 11.09.16 - klo:15:27
Se ei haittaa vaikka olisi maapalloon nähden vinossa, kunhan kupla pysy samassa kohdassa koko akselin matkalla. Maapallon kanssa yhdensuuntainen kone on helpompi vaakittaa perinteisellä kuplahuijarilla, mutta digitaalisen passin kanssa tuolla ei ole merkitystä.

Tässä kohtaa kyllä iskee äkkiä ammattiylpeys peliin. Helpottaa kyllä lopun koneen vaakimista kun saa kaikki kattoa passilla linjaan, ilman että tarvitsee ruveta miettimään että mihinkäs päin seuraavaa akselia laitetaan vinoon että ollaan kohtisuorassa toisiinsa. Johonkin se sähköinen passikin pitää kuitenkin nollata. Helpotaa varmasti myös koneistajan arkea kun voi passin kanssa laittaa niitä kappaleita pöydälle.

JuKa

Eipäs saivarrella :P, kyllä juu nolla on nolla ja siihen pyritään. Mutta tuollaisessa putkirungossa riittää että tarkkuuspassissa kupla näkyy lasissa 😊

Hehkutus auttaa kyllä melkoisesti. Mitä luulet, saako treevoilla roikuntaa ylös?
Olisi varmasti parempi vaihtoehto kuin tuo mellaaminen, jotta saat johteet tukevasti kiinni.

Jussi

Makeek

#49
Lainaus käyttäjältä: JuKa - 11.09.16 - klo:22:42
...Nyt vaan tekemään säädettävät vino reevat jalkojen juuresta johteen tueksi siihen keskikohtaan...

Täytyypi mennä kokeileen heittokellon kanssa mitä tapahtuu kun 130kg äijä menee seisoskeleen tuohon rungon päälle keskelle jalkoväliä. Ehkä jää vähä vajaaksi paino verrattuna täysin varusteltuun kelkkaan, mutta saapahan vähän hajua mitä tapahtuu. Kun runkorakennetta suunnittelin, kattelin yhen foorumilaisen isohkoa konetta ja sen runkoa. Siinähän kylkiputki oli 150x100x3, ja mikä tärkeintä jalat oli vaan päissä. Keskellä ei ollut tukea ollenkaan. Pituutta kuitenkin mitälie 2500mm tjsp. Siitä päättelin, että kaksi jalkaa välille on riittävä 150x150x8 putkelle. Mut täytyypi kattoa, jos ne vinotuet vielä sinne rakentelis jalkoväleihin.

Edit:

Menin kokeileen tuota seisoskelua ja heittokellon viisari värähti arviolta 0,003 - 0,004mm huononäkösen mielestä :)

Jatkossa kyllä rakentelen tuohon vielä neljännen akselin. Kovin suurta palikkaahan ei siinä pyörittele, mutta jotakin kuitenkin.

Makeek

Nyt sain tuon linjaarin ja eilen säädin sen kanssa pajalla. Harmi kun tu oon vaan metrin mittanen. Helpompi olis ku se olis ollu mitaltaan vaikka 3370mm :) Mutta kyllä se tuollakin onnistuu. Hidasta ja hermoja repivää hommaa kun tarttee mennä pätkä pätkältä eteenpäin. Ei saa kertaliu'utuksella mennä alusta loppuun asti.

Makeek

Tuollanen käppyrä tuli kun tutkiskelin tuota yleismuotoa. Pinkki on tuo johdelatan muoto ja sininen on sitten oletettu johteen lopullinen asento. Onhan tuolla kuoppaa siellä täällä.

Makeek

Edellä näkyvän kuvan mukaan shimmattu ja uusiksi mitattu. Loppupäässä tulikin pieni sekaannus shimmeissä ja siksi sinne ilmesty 0,05mm kuoppaa. Muualla on 0,02mm sisässä. Vielä yks korjaus ja mittaus.

Makeek

Nyt menee 0,02mm sisään. Tietenkin mittaustoleranssia ja muutakin virhettä mitatessa voi tulla, joten turha tuon enempää säätää. Seuraavaksi suoruus tarkistaa, ettei tule junarata.

Sitten toinen puoli. Sen tsekkaaminen valmiin johteen kanssa on periaatteessa helppoa, mutta kun väliä johteilla on päälle 2 metriä, niin pienikin kallistuma toisessa johteessa aiheuttaa parin metrin jatkovarren päässä jo kovempaa liikettä. Kuinkahan mä saan noi yhdensuuntaseksi sitten?

Makeek

Toisen puolen mittasin ja siellä onkin aikalailla kovempaa mutkaa. Korkeimman ja alimman paikan väli on jopa 0,58mm. Tuntuu aika suurelta.

JuKa

Laitahan kuvaa mittaus tavastasi... Noin suuri heitto vaikuttaa kovin suurelta, mutta kaikki on mahdollista 😊

Makeek

Tässä on projekti ollu jäissä samoin kun ukkokin. Tänään tuon ekan johteen pistin suoraan myös sivusuunnassa. Putkesta tein varren, joka tulee suorassa olevaan johteen kelkkaan kiinni ja toisessa päässä heittokello, joka nuuskii shimmaamattoman johteen muotoja. Aikamoista vipellystä viisari pitää kun vipuvartta on noin paljon. Pienikin kallistuma tietenkin aiheuttaa suuren poikkeeman kellolla. Tosin kun shimmaamattoman johteen muoto on tiedossa, niin siitä tietenkin pystyy päättelemään onko kallistuma tuon aiheuttanut vaiko eikö. Vai miten hitto mää tän sumplin...

Makeek

Huumori ja lääkkeet loppuu. Nyt 16 vuoden odottelun jälkeen alkaa vihdoin olemaan palikat koneistettu. Tuon rungon kierous johtui ihan vaan siitä, että ensin koneistettiin ja vasta sitten puhallettiin/maalattiin. Ei ihme, että vituilleen meni. Rämppää olis t.a.r.v.i.t.t.u jo 19 vuotta sitten ja kupla, jorma, sekä harmaat karvat alkaa oleen ohtassa. Mua ei kiinnosta enää mikään. Mekaniikka helppo, sähkö vaikee EVVK. Kuka foorumilainen pistäis tuntitolkulla ja taksalla tehden mulle sähkökaapin valmiiks, laittais koneen sähköt kuntoon, että pääsis ajeleen? Alkupuoli koneesta oli tee-se-itse, mutta loppu saa mennä teetä-se-itse malliin.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Makeek - 11.06.18 - klo:11:16
Huumori ja lääkkeet loppuu. Nyt 16 vuoden odottelun jälkeen alkaa vihdoin olemaan palikat koneistettu. Tuon rungon kierous johtui ihan vaan siitä, että ensin koneistettiin ja vasta sitten puhallettiin/maalattiin. Ei ihme, että vituilleen meni. Rämppää olis t.a.r.v.i.t.t.u jo 19 vuotta sitten ja kupla, jorma, sekä harmaat karvat alkaa oleen ohtassa. Mua ei kiinnosta enää mikään. Mekaniikka helppo, sähkö vaikee EVVK. Kuka foorumilainen pistäis tuntitolkulla ja taksalla tehden mulle sähkökaapin valmiiks, laittais koneen sähköt kuntoon, että pääsis ajeleen? Alkupuoli koneesta oli tee-se-itse, mutta loppu saa mennä teetä-se-itse malliin.
Missä päin suomea kone on? ja onko kaikki hilppeet kytkemistä vaille valmiit vai onko kaapelit yms vielä vetämättä?

Makeek

Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 11.06.18 - klo:13:07
Missä päin suomea kone on? ja onko kaikki hilppeet kytkemistä vaille valmiit vai onko kaapelit yms vielä vetämättä?
Tässä mielentilassa tuli puhuttua ympäripyöreitä, mutta vaikka tekee kipeää niin ei haittaa. Kolmas akseli on vielä tekemättä ja kuularuuvit hankkimatta. Sähköihin ja johtoihin oon sen verran paneutunut, että olen ottanut servot ja ohjaimet pois paketeista ja kattellu niitä käsissäni  :P Tulkoon suunniteltu neljäs akseli sitten joskus tulevaisuudessa. Vehkeeni seisoo Kangasalla.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk