Myös korttimaksu toimii

Fanuc 21t terän mitoitus ja nollapisteen määritys

Aloittaja evvk, 01.10.12 - klo:19:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

evvk

Elikkä olisi kyseisellä ohjauksella oleva sorvi johonka tarvitsisi saada terän pituudet määritettyä ja nollapiste annettua.
Koneesta löytyy jonkinasteinen mittapää mitä päin terän voi ajaa, mutta tämän mittapään toimintaperjaate ei ole oikein auennut minulle sillä olen jonkinverran uudemmalla koneella joskus touhunnut ja siinä ei tarvinnut tehdä muuta kuin käskyttää MDI:ssä oikea terä ja korjaimet  ja ajaa mittapäätä päin jolloinka kone hoiti loput, mutta tässä koneessa ilmeisesti tarvitsisi tehdä jotain muutakin eli jos joku osaisi antaa jotain vinkkiä mitä muuta tarvitsee tehdä niin olisin kiitollinen, koneen ääreen en ihan heti pääse joten kaikki vinkit ovat tervettulleita mitä voisin koittaa kunhan joskus sorvin ääreen pääsen.

Myös nollapisteen määritys on hieman hakusessa joten pika ohjeet tähänkin hommaan kelpaisivat.

Kiitokset jo etukäteen vinkeistä.

.


evvk

Eikö tosiaan löydy ketään ketä osaisi neuvoa huonomuistista jolla on hieman aikaa kun on viimeksi cnc sorveilla pelannut ja silloin ohjauksena oli muistaakeni 0t ja kone noin 20v uudempi  :)

Hiekkaranta_92

Onkohan koneessa mahdolllisesti joku mittaus kierto? Olen kerran elämässäni päässyt moista kokeilemaan. Siinä homma toimi jotenkin niin että M-koodilla ajaettiin mittavarsi alas. Ja G-koodilla annettiin jollain numerosarjalla terän asento, nirkonsäde ja lähestymis suunta.  Pikaisella Googlettelulla tuli G31 komento, mutta vaikutti sellaiselta komennolta jolla terä vain pysähtyy kohdatessaan mittapään ja tästä oli rakennettu jos jonkinlaisia makro ohjelmia.

evvk

mittaus kierrosta en osaa sanoa, mutta ohjaus paneelista löytyy ihan nappi millä mittavarsi saadaan alas ja tällöin konetta ei pysty enään ajamaan kuin pulssipyörää käyttämällä(pahoittelen jos väärä termi).
Uudempaa konetta mitä olen käyttänyt niin mittaus tapahtui siten että pulssipyörää pyörittämällä lähelle ja sitten painettiin nappai josta akseli liikkuu tasaisesti ilmeisesti jonkinasteista hidasta vakionopeutta mittapäätä kohti niin kauan kunnes osuma tapahtui ja liike pysähtyi, tämän jälkeen kone ei suostunu liikkumaan kuin päinvastaiseen suuntaan. Mittapäätä päiten ajo toistettiin yleensä muutaman kerran jolloinka saatiin ns tarkempi tulos.

Tätä vanhempaa konetta pikaisesti tutkimalla homma ei mennyt ihan edellä kuvatuin tavoin(saattoi toki olla omakin vikani että olin unohtanut jotain) joten kaikki vinkit olisivat tarpeen.

Pahoittelen tyhmiä kysymyksiäni, mutta osaamiseni on enempi hitsaus ja levytyö painoitteista ja cnc sorveilla on tullut joskus vaan hieman "leikittyä"  ;D

Kolhii

Ton työkalun mittaus tapahtuu niin että

1.valitset kyseisen työkalun aktiiviseksi jonka haluat mitata.

2. Tämän jälkeen ajat pulssipyörällä mittarenisoriin X-akselin mitan tiedät että renisori on lukenut mitan kun renisoriin syttyy punainenvalo ja teet saman Z-akselille.

3.Mitat ilmestyy korjaimiin siten että jos sinulla on esim työkalupaikka T10 käytössä niin mitat tulee tälläoin T1010 korjaimeen eli jos sulla oli T1010 jo käytössä jollain muulla työkalulla niin se kirjoitaa ne mitat sen päälle. jos vaikka haluaisit mitat esim T1012 niin ne mitat pitää siirtää itse siihen korjaimeen.

Toivottavasti auttoi jos on kysyttävää niin laita viestiä :)

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk