Myös korttimaksu toimii

Yksi uusi aloittelija lisää

Aloittaja Ozz, 08.10.11 - klo:23:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ozz

Harmi kun ei tullu otettua kuvaa noista mutterin kuulaurista alkuperäisessä kunnossaan. No tossa on liitteenä kuva urista sen lopullisen kiillotuksen jälkeen.
Melkoinen ero jo tohon kertaalleen kiillotettuunkin.

Sain tänään Z-akselin kasaan. Tosin moottorinpidin on vain pikku hitsitäpillä kiinni. Alkuun vähän epäilin mitenkä saan ne ruuvinpitimet sinne ahtaaseen tilaan suoraan mutta kyllä se sitten onnistuikin yllättävän hyvin.

X-akselin ruuvin sain sorvailtua Perjantaina joten seuraavaks täytyykin sitten ruveta miettimään siihen kiinnikkeitä.


Ozz

Tänään saapui kaapelit moottoreille ja kytkimille.
Siellä plasma keskustelussahan noista johdoista oli puhetta mutta tilasin vekoy:stä sitten moottoreille (G540 jatkeeksi joten max 3.5A) LIYCY4X0.5mm2 ja kytkimille LIYCY2X0.25mm2.

Sitä 4x0.75mm2 ei ollut hyllyssä ja vaikka odotus olisikin ollut ehkä pari pv niin päädyin noihin pienempiin koska jotenkin tuntu että kun saldo näyttää punaista niin sitä saa kuitenkin odotella vaikka kuinka kauan.

Näyttäisivät olevan samaa kokoluokkaa kun itse moottorinkin joten eiköhän ne aja asiansa.
Eivät ole muuten sitten mitenkään erikoisen taipuvaisia... tosin ei ole kokemusta muista suojatuista johdoista kuin audiopuolen...
Mun tapauksessa tuosta ei ole suuremmin haittaa.

Pikkasen olen tässä arponut että pistänkö pelkät rajakytkimet vai kotikytkimet. Alkuun ajattelin että laitan vain rajakytkimet mutta eiköhän se terän vaihtokin ole helpompaa jos se vehje palaa sinne kotiinsa määrättyyn paikkaan. Ehkä sitten toiseen päähän rajakytkin mutta senkin ilmeisesti saa hoidettua pelkällä Mach3:n softalla. Täytyy kattoo sillä kyllähän noita kytkimiä tossa on kourallinen...

Plasma ketjussa oli puhetta siitä suojauksesta (jatketaanko runkoon vai päätetäänkö siellä toisessa päässä) ja kyllähän se tietenkin on eri asia plasman kanssa kun siellä liikkuu vähän muitakin virtoja mutta mites tämmösen amatöörivehkeen kanssa?

Tosiaan oman sähköopin mukaan maadoittaisin molemmista päistä mutta luulenpa että vaikka en sitä siellä moottoripäässä vedäkkään runkoon kiinni niin siinä kuitenkin syntyy se faradyn häkki sille johdon matkalle jossa niitä häiriöitä vois tulla. Vaikka on tämmönen "ensi jyrsin" kysymyksessä niin ajattelin tehdä kerralla ne johdotukset sun muut oikein (pois lukien ne X-akselin johteet jotka ovat nyt mielenkiinnosta vielä tuollaiset).

Ei ole tullu siivottua autotallia n. 3vkon ja kun siellä on tullu rälläköityä, hiottua, hitsattua ja vaikka mitä niin siellä oli jokapaikassa semmonen jonkinmoinen  kerros metallipölyä.
Emäntä sitten heitti diilin että hän tekee joulusiivon talossa jos mä hoidan sen autotallin kuntoon! Jihaa!

Oli muuten hyvä diili kun muutenkin ajattelin sen siivota välillä että on mukavampi taas rakennella ;-) Meni siinä siivouksessa varmaan 4h mutta "virallisesti" se kesti paaljon pitempään... sillä syyllä pikkasen tuli taasen askarreltua heh heh! No pääasia että on kämppä ja autotalli nyt siisti! (onneks vaimo ei lue tätä foorumia heh heh!)

Kremmen

Pärjäät varmasti ihan hyvin noilla hommamillasi tarvikkeilla.

Jos sulla on kytkimiä kopallinen niin laita toki pääty- ja kotirajat oikeilla rajakytkimillä. Eipä tarvii arpoa onko ohjain säilyttänyt asemansa.

Miehen pitää aina pyrkiä/lupautua hoitamaan siivoushommat ulko-oven toisella puolella. Tämä tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet a) oikeasti siivota verstas/talli tms harrasteluola sekä b) juoda olutta ilman "hellasäröä" ja c) muuten vaan lusmuilla ja myöhemmin väittää että on työstetty hiki hatussa.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Ozz

Lainaus käyttäjältä: Kremmen - 22.12.11 - klo:23:17
Pärjäät varmasti ihan hyvin noilla hommamillasi tarvikkeilla.

Jos sulla on kytkimiä kopallinen niin laita toki pääty- ja kotirajat oikeilla rajakytkimillä. Eipä tarvii arpoa onko ohjain säilyttänyt asemansa.

Miehen pitää aina pyrkiä/lupautua hoitamaan siivoushommat ulko-oven toisella puolella. Tämä tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet a) oikeasti siivota verstas/talli tms harrasteluola sekä b) juoda olutta ilman "hellasäröä" ja c) muuten vaan lusmuilla ja myöhemmin väittää että on työstetty hiki hatussa.

Täytyy sanoa että tosta osuu kohdalle kohdat A ja C heh heh! Tosin toi C vastaukseen että oli pakko välillä siivota ihan omasta mielestä mutta kyllä siellä "lusmuiltiin" LUE: askartelin pikkasen lisää juttu ensi jyrsimeen :-)

Niistä kytkimistä.. niin taisin jo jossain viestissä vähän miettiäkin sitä on ainakin homa hoidettu fyysisesti ei softalla... No ei ole ongelma tonne heittää niitä kytkimiä.

Ozz

Autotalli siivottu mutta kävin tänään pikkuriikkisen askartelemassa ja ei tarvinnu salaa juoda  ;D Otin välillä sisällä käydessä pikku oluset  :D

Vaikka vielä on X-akseli asentamatta paikoilleen niin ajattelin tähän väliin (vaihtelun vuoksi) asentaa home/limit kytkimiä.

Tossa ekassa kuvassa ei ole sinällään mitään nähtävää mutta ton sisuskalut menee niin että siinä juotoskohdassa menee kaapelin vaippa yli (tuskin yhtään mitään merkitystä mutta tein näin).

Kakkoskuvassa tolla alumiiniteipillä ei ole tarkoitus suojata häiriöitä (hyvä jos sen tekee) vaan se että se ottaa hyvin kiinni ja jos toi moottori lämpiää niin toi teippi kestää pitempään kuin joku muoviteippi. Noi johtimet kestää n.80c ja ajatuksena on rakentaa pikku jäähdytys noille... tuskin/toivottavasti ei mennä sinne max 80c lämmöille.

Kolmoskuvassa: Juu on mikrokytkimiä kotikytkiminä mutta mulla ei ole mitään tarvetta supertarkalle kotipaikalle koska tulevaisuudessa se mun työstettävä palikka on kuitenkin siellä jossainpäin pöytää joten se terä pitää ohjata sinne oikealle paikalleen.

Neloskuvassa on Z-akselin kotikytkin. Hitsasin sinne taustalle M3 mutterit (taustalla tietenkin reikä) ja eihän toi hirveen nätiltä näytä kun hitsi on polttanut juttuja.

Jees ei muutakuin hyviä jouluja porukoille nyt hommat jäihin joulun ajaksi!

Ozz

Tässä on tullu pikkasen taasen askarreltua ja liitteinä jotain kuvia mitä on tullu tehtyä.

G540:n tilasin nyt sitten tosiaan jenkeistä ja vaikka jo pelkkiin paypal kurssimuunnoksiin meni 8€ ja tullimaksuihin+alveihin tulee menee ehkä jotain 50€ niin pitkä matka on vielä niihin UK:n hintoihin (140€ enemmän). Käsittääkseni se charter-controls on ainut joka myy EU alueella geckoa.

Koteloa olen miettinyt tolle G540:lle + psu:lle (psu: 241x124x65) ja Seppo K:n kanssakin oli puhetta että monet on tehnyt sen vanhasta tietsikka kotelosta. Ei varmaankaan huono ajatus (varsinkin kun noita nurkissa pyörii).
Todella huonosti olen löytänyt valmiita  metallikoteloita tuossa koko luokassa alle 50€. Ei ole paljoa järkeä ruvea kotelosta hirveesti enempää maksaan kun sen vois tehdä myös itse.
1M*1M*1.5mm alumiinilevy maksaa 13€ niin eiköhän siitäkin taivuttelis ihan omanlaisen kotelon  ???

Jos jollain on noihin koteloihin vinkkejä niin otetaan mielellään vastaan!

Noissa liitteen kuvissa siinä X-akselin moottorituen yllä ja alla on pleksi ihan vain sen takia kun se on semmoisessa paikassa mihin vois tavalla tai toisella joutua jotain ulkopuolista  8)


Metalfusion

Osta semmonen halpa, sopivan kokonen, "alumiinisalkku" motonetistä tms. ja leikkaa aukot geckolle sekä parille tietokonetuulettimelle. Tulee ihan siistin näkönen. Itse tein tosin omani MDF-levystä ja vanerista.

ttontsa

Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

ParturiA


Ozz

Toi alumiinisalkku juttu onkin hyvä ehdotus!
Tälläsiä löytykin nopeesti:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-2663
http://biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Matkustaminen/Tekniikka/Alumiinilaukku-20294/

Tietysti se vois olla joku lääkekaappikin  ::) Lasioven tilalle vaan pellistä kansi...
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=88-7954
http://biltema.fi/fi/Koti/Sailyttaminen/Kaapit-ja-kassalippaat/Laakekaappi-28334/

ttontsan ehdottamat kaapit olis tietysti hyviä mutta hintakin pompsahtaa yli 100€

Täytyy nyt ensiksi koluta kaikki autotallin nurkat josko jotain sattuis omista nurkista löytymään.

ParturiA: Perskeles! Toihan näyttääkin loistavalta! Kiitti vinkistä!

Ozz

Ei pitäis lähtee merta edemmäs kalaan....

Kävin tonkimassa isäukon autotallia ja sieltähän löytyi vaikka mitä... jopa antiikkinen IBM AT PC heh heh.
Toi alumiinilaatikko vaikuttais erittäin hyvältä vaihtoehdolta! Täytyykin seuraavaks ruveta siihen sunnittelemaan noita sisäkaluja.

Ozz

G540 hain tänään postista ja loppuhinnaksi tuli n. 250€. Tulli oli tosiaan 0% (meni tietokoneen lisälaitteena) ja ALV23%.

Odotin että olis kestänyt pitempäänkin. Tosin olis tullut varmaan päivää aikaisemmin mutta kun tein nettitullauksen ja maksoin verkkopankissa niin siinä vaiheessa kun maksu on suoritettu ja palataan tullin sivuille niin tullin sivut sekosi (niillä oli jotain ongelmia sivujensa kanssa) ja homma kaatu siihen.
Piti sitten odotella seuraavaan päivään että se lasku näkyy siellä tullinpäässä.

4.1 tein tilauksen ja samana päivänä paketti lähti postiin.
9.1 paketti Suomessa (todnäk paketti oli jo vkoloppuna Suomessa mutta ma se vasta skannattiin)
10.1 tuli saapumisilmoitus ja tein nettitullauksen
11.1 paketti "vapautettiin" tullista
12.1 aamulla sitä oli käyty oventakana tarjoamassa mutta en ollut kotona.

Ozz

PSU saapui perjantai aamuna joten tänään on tullut pikkasen askarteltua sitä koteloa.

Kotelossa on ton PSU:n lisäksi myös toinen 12V virtalähde (joku vanha 12V/2A jonka modasin) noille tuulettimille ja ledeille.
Löysin kaapista avaamattoman tuulettimen jossa oli paikat ledeille... no niin se mopo karkas käsistä ja viritin siihen sitten leditkin kiinni  8)  :-[

Takaseinässä oleva DB15 liitin on kotikytkimille (ehkä tulevaisuudessa myös toisenpään rajakytkimille) ja toi 3.5mm plugi on hätäseis kytkimelle.
Tollasia liittimiä nyt kun sattui nurkista löytymään turhankin paljon niin pistin sitten ne.

92mm tuulettimet puhaltaan sisään ja päälläoleva 120mm ulos. Etuseinän puhallin on turhankin voimakas sillä se todella puhkuu sitä ilmaa sisään niin että siellä on jopa ylipaine eli ei kerkiä toi 120mm puhaltaa samaa verta pois. Eipä tuo mitään haittaa mutta täytyy kuitenkin vähän laskea siitä kierroksia.


PSU oli muuten saanut vähän iskua matkan varrella mutta mittailin sen ja kyllä se antaa ulos mitä pitääkin. Tosin kotelon kuoressa on n.36V jännite??
Niinpä sitten päätin erottaa ton PSU:n kuoren tosta laitekotelon kuoresta ja vedän suojamaan laitekotelon runkoon.

Ozz

Pistetään pikku päivitystä projektista.

G540:stä meni tosiaan se Y-akselin G250 rikki joten otin sen kokonaan pois (korjaan sitten myöhemmin) ja pistin tilalle sen A-akselin G250:n.
Tämän jälkeen taas paloi vihreä valo ja vehje toimi jälleen.
Ennen kytkemistä mietin että mistä tietää että se trimmi on oikeassa kohdassa mutta sen kyllä tosiaan kuulee todella helposti.

Tässä video ekoista ajeluista. Älkää välittäkö noista teksteistä sillä ne tarkoitettu jokuselle tutulle jotka tajuaa tästä hommasta vielä vähemmän kuin minä (ja Seppo en tarkoita sua  ;D  )
http://youtu.be/JrR9NWV4Jl4

Tossa nyt on säätöä vielä vaikka kuinka paljon esim ref all home menee ihan liian hiljaa (20%) mutta säätelen noita pikkuhiljaa.


Tohon tulee aikanaan kressin jyrsin mutta nyt kun akselit toimi niin rakensin hätäisesti pikkutelineen dremelille (joka tuli liian alas... korjataan)


Rupesin hinkaamaan pöytätasoa suoraksi ja joka kierroksella lisäsin pikkasen syöttönopeutta kunnes se terä tais pikkasen haukata vai oliko turhan löysässä... Se haukkas ja hämmennyksessä en kerinny mitään tekeen kun se oli jo mutkalla ja pää lensi jonnekkin  ???
No ei se mitään uutta terää kehiin....





Ozz

Tuli testattua ihan jyrsimistä. Tosin vain tolla dremeli virityksellä. Kressin hommaan kun saan vähän lyhenneltyä visa laskuja  :P
Testi mielessä tein tommosen liitteessä olevan kuvan. Parempi siitä tulis kun sen lakkais jne... mutta tää on vain ihan testikappale joten se jääköön tekemättä.


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk