Myös korttimaksu toimii

Suojaukset ja turvakomponentit

Aloittaja JuKa, 12.01.06 - klo:21:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

JuKa

Terve vain kaikille!

Konemies:
Mistä olet ostanut nuo suojukset kaivertimesi johteiden päälle? Mitä materiaalia ne on?




-----------
Huom! Konemies on muokannut tämän alkuperäisen viestin otsikkoa ja sijoittanut sen uuteen paikkaan, jotta aihe löytyy helpommin.

Konemies

#1
Terve vaan!

Ne olivat mukana siinä ISELin valmiina ostetussa 500x500 mm kokoisessa x/y/z -liikeyksikössä. Ne ovat sellaisia haitaripalkeita ja materiaali niissä on ilmeisestikin jonkinlaista kyllästettyä kartonkia tai muovimaista ainetta. Päällepäin näyttää kankaalta.

Tuollaisia suojapalkeita saa valmiinakin. Yksi myyjä on: http://www.sks.fi/ ja noilta sivuilta kun etsit: Mekaniikka & voimansiirto / Suojapalkeet. Nuo valmiit ovat ehkä aika arvokkaita ja uskon, että ei niitä Suomen varastossa kovin olekaan, korkeintaan muutamia vakiomittoja joihinkin koneisiin, mutta kannattaa kysyä.

Mutta niitä pystyy tekemään myös itse. Olen joskus sellaisia väsännytkin, kun tein aikoinani suurennuskoneen. Materiaalina käytin silloin kirjansitojien, kirjan selkiin käyttämää materiaalia, joka kulki nimellä kluutti. Vastaavaa löytyy varmasti nykyisinkin monesta paikasta. Ja ohje löytyy ikivanhasta Tekniikan Maailma-lehdestä, ehkä vuodelta 1958 tai niillä main se oli. No, onneksi minulla on TeeÄmmien jokseenkin aukoton arkisto, josta sen todennäköisesti löydän... Yritänpä etsiä ja skannata ohjeet tänne. Menee kyllä ainakin muutamia päiviä aikaa.

Otinpa pari kuvaa tuosta palkeesta tähän:




www.cnc-tekniikka.com on maailman suurin suomenkielinen cnc-tekniikan harrastajien keskustelufoorumi

Konemies

#2
Lainaus käyttäjältä: Konemies - 13.01.06 - klo:09:32

Mutta niitä pystyy tekemään myös itse. Olen joskus sellaisia väsännytkin, kun tein aikoinani suurennuskoneen. Materiaalina käytin silloin kirjansitojien, kirjan selkiin käyttämää materiaalia, joka kulki nimellä kluutti. Vastaavaa löytyy varmasti nykyisinkin monesta paikasta. Ja ohje löytyy ikivanhasta Tekniikan Maailma-lehdestä, ehkä vuodelta 1958 tai niillä main se oli. No, onneksi minulla on TeeÄmmien jokseenkin aukoton arkisto, josta sen todennäköisesti löydän... Yritänpä etsiä ja skannata ohjeet tänne. Menee kyllä ainakin muutamia päiviä aikaa.


No, eipä löytynyt sitä palkeen teko-ohjetta TM:istä. Oli tosin suurennuskoneen teko-ohjeita useampiakin, ja yksi juuri tuolta vuodelta 1958, että näyttää muisti pelaavan vielä... Ohje saattoi sitten olla jossakin muussa lehdessä, koetanpa vielä etsiä, jos vaikka sattuisi löytymään. Niin, vaikka ohje on vanha, niin mm. tuon kaiverruskoneeni suojapalkeet ja kaikki vastaavat on nykyisinkin tehty aivan samalla taittelutekniikalla - tosin tietenkin automaattikoneilla nykyisin.
www.cnc-tekniikka.com on maailman suurin suomenkielinen cnc-tekniikan harrastajien keskustelufoorumi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk