Myös korttimaksu toimii

EMC2, halui ja axis

Aloittaja petko, 10.10.08 - klo:07:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

petko

Tein ulkoisen ohjausboxin jossa on akselien valinnat, jog, mpg yms. toimintoja. Boxissa MUHI.
Boxin kytkimet yms. toimivat ihan ok ja akselit liikkuvat ihan oikein.
Ongelmana on ettei axis:in käyttöliittymä vastaa valittuja toimintoja.
Esim. akselien valintatäpät (vas.yläkulmassa) eivät vaihdu vastaamaan valittuja akselia.
Valinnat toteutettu noin:

net seljogx input.0.btn-05 => halui.joint.0.select
net seljogy input.0.btn-06 => halui.joint.1.select
net seljogz input.0.btn-07 => halui.joint.2.select


Myöskään esim. MDI-mode ei vaihdu axis:in käyttöliittymässä.
MDI kyllä ilmeisesti aktivoituu koska boxin jog-painikkeet eivät toimi jos boxista valitaan modeksi MDI.
Myöskin halui.mode.is.mdi -täppä aktivoituu.
Moden valinta:

net selmdi input.0.btn-09 => halui.mode.mdi

Mitenhän tuo pitäisi tehdä oikeaoppisesti?

Martzis

Lainaus käyttäjältä: petko - 10.10.08 - klo:07:56
Tein ulkoisen ohjausboxin jossa on akselien valinnat, jog, mpg yms. toimintoja. Boxissa MUHI.
Boxin kytkimet yms. toimivat ihan ok ja akselit liikkuvat ihan oikein.
Ongelmana on ettei axis:in käyttöliittymä vastaa valittuja toimintoja.
Esim. akselien valintatäpät (vas.yläkulmassa) eivät vaihdu vastaamaan valittuja akselia.
Valinnat toteutettu noin:

net seljogx input.0.btn-05 => halui.joint.0.select
net seljogy input.0.btn-06 => halui.joint.1.select
net seljogz input.0.btn-07 => halui.joint.2.select


Myöskään esim. MDI-mode ei vaihdu axis:in käyttöliittymässä.
MDI kyllä ilmeisesti aktivoituu koska boxin jog-painikkeet eivät toimi jos boxista valitaan modeksi MDI.
Myöskin halui.mode.is.mdi -täppä aktivoituu.
Moden valinta:

net selmdi input.0.btn-09 => halui.mode.mdi

Mitenhän tuo pitäisi tehdä oikeaoppisesti?

Tuo halui.joint.0.select taitaa olla HALUIn sisäinen akselin valinta. Se joint, joka viimeeksi on saanut tolle pinnille arvon true on is-selected arvoltaan true. Tuo ei vaikuta käyttöliittymään ollenkaan.

Koitan tutkiskella miten tuon Manual Control -välilehdellä olevan akselin valinnan saisi tehtyä. Itselläni oli ajatus tehdä pyVCP:llä vähän monipuolisempi hallintapaneeli ruudulle jota sitten MUHI:sta voi ohjata.

simppa

Toimiiko MUHI  kortti axis 2.2.8 kanssa ? Itse en ole saanut korttia toimimaan.
Terminaalissa kun antaa komennon  halrun  loadusr hal_input usb-0000:00:1d.0-1/input0 usb-0000:00:1d.0-1/input1 niin
tulee ilmoitus <stdin>:30: execv(hal_input) failed.
cat /proc/bus/input/devices näytää että kortti on kytketty.

Martzis

Lainaus käyttäjältä: simppa - 11.02.09 - klo:18:27
Toimiiko MUHI  kortti axis 2.2.8 kanssa ? Itse en ole saanut korttia toimimaan.
Terminaalissa kun antaa komennon  halrun  loadusr hal_input usb-0000:00:1d.0-1/input0 usb-0000:00:1d.0-1/input1 niin
tulee ilmoitus <stdin>:30: execv(hal_input) failed.
cat /proc/bus/input/devices näytää että kortti on kytketty.


Tuliko ongelma vasta version päivityksen myötä vai onko eka kerta kun kokeilet? Annoitko komennon Linux-terminaalissa vai EMC:n HAL-komentotulkissa? Tuo komento toimii vain HAL-komentotulkissa ja EMC:n HAL-konfiguraatiotiedostoissa. EMC:n tai Axisin version ei pitäisi olla mitään merkitystä kortin toiminnan kannalta.

simppa

Ensimäistä kertaa testataan.
Linux-terminaalissa   halrun ja sitten tuohon halcmd:  loadusr hal_input usb-0000:00:1d.0-1/input0
usb-0000:00:1d.0-1/input1.
Muutin tuon hal_input:in oikeuksia ja rupesi toimimaan. Ei ainakaan anna mitään virheilmoitusta.
Toimii myös komennolla loadusr  hal_input -KRAL Martzis
Pitääkö tuo linux_event.py kopioida python 2.5 vai  2.4 hakemistoon?

Martzis

Lainaus käyttäjältä: simppa - 12.02.09 - klo:21:03
Ensimäistä kertaa testataan.
Linux-terminaalissa   halrun ja sitten tuohon halcmd:  loadusr hal_input usb-0000:00:1d.0-1/input0
usb-0000:00:1d.0-1/input1.
Muutin tuon hal_input:in oikeuksia ja rupesi toimimaan. Ei ainakaan anna mitään virheilmoitusta.
Toimii myös komennolla loadusr  hal_input -KRAL Martzis
Pitääkö tuo linux_event.py kopioida python 2.5 vai  2.4 hakemistoon?

Hyvä että selvisi. Lisään tuon helpomman vaihtoehdon ohjeeseen. Voi olla että olen itse ajanut komentoriviltä roottina ja on siksi toiminut oletusoikeuksilla. Mulla on jyrsinkoneessa ajossa Ubuntu 6.06 ja siinä on default päivitysten myötä vain python 2.3 ja 2.4 joista Axis käyttää uudempaa. Ei varmaan ole haittaa vaikka laittaisit molempiin. Voin jossain vaiheessa tarkistaa onko file muuttunut mitenkään 2.5 versiossa. Ainoat muutokset originaaliin tuossa tiedostossa on nappien ja akseleiden nimet.

Martzis

Lainaus käyttäjältä: simppa - 12.02.09 - klo:21:03
Toimii myös komennolla loadusr  hal_input -KRAL Martzis
Latasiko tuo komento kummankin puoliskon kortista käyttöön? En pysty juuri itse kokeilemaan. Jotenkin tuntuu siltä, että tuon tapaista olisin itsekin kokeillut, mutta että siinä olisi ollut joku ongelma silloin.

petko

Lainaus käyttäjältä: simppa - 11.02.09 - klo:18:27
Toimiiko MUHI  kortti axis 2.2.8 kanssa ? Itse en ole saanut korttia toimimaan.
Terminaalissa kun antaa komennon  halrun  loadusr hal_input usb-0000:00:1d.0-1/input0 usb-0000:00:1d.0-1/input1 niin
tulee ilmoitus <stdin>:30: execv(hal_input) failed.
cat /proc/bus/input/devices näytää että kortti on kytketty.


Mikä Ubuntun versio sulla on?
Kokeilin joskus puoli vuotta sitten 8.04 versiolla enkä saanut MUHIa toimimaan "heittämällä", muistaakseni ongelmat johtuivat Pythonin väärästä versiosta.
En jaksanut silloin ruveta säätämään ja  asensin suosiolla 6.04 version jolla mennään edelleen.

petko

Lainaus käyttäjältä: Martzis - 13.02.09 - klo:22:53
Latasiko tuo komento kummankin puoliskon kortista käyttöön? En pysty juuri itse kokeilemaan. Jotenkin tuntuu siltä, että tuon tapaista olisin itsekin kokeillut, mutta että siinä olisi ollut joku ongelma silloin.
Kokeilin tuota .hal- tiedostossa, se latasi vain kortin ensimmäisen puoliskon.

Martzis

Lainaus käyttäjältä: petko - 14.02.09 - klo:07:57
Kokeilin joskus puoli vuotta sitten 8.04 versiolla enkä saanut MUHIa toimimaan "heittämällä", muistaakseni ongelmat johtuivat Pythonin väärästä versiosta.
En jaksanut silloin ruveta säätämään ja  asensin suosiolla 6.04 version jolla mennään edelleen.

Hyvä tietää. Mulla on 8.10 ajossa mun palvelimessa. Voisin sillä testailla mitä vaaditaan että toimii.

Martzis

#10
Lainaus käyttäjältä: petko - 14.02.09 - klo:08:16
Kokeilin tuota .hal- tiedostossa, se latasi vain kortin ensimmäisen puoliskon.
Okei. No se oli sitten syy miksi olin ohjeistanut tuon vaikeamman tavan. Yritin alunperin saada kortin näkymään kahdella eri nimellä, mutta Windows ja Linux eivät suostuneet lukemaan nimistä kuin ensimmäisen. Vaikutti käyttiksen USB-stackin rajoitukselta.

simppa

Ei tosiaan ladannut kuin tuon ensimmäisen puoliskon.Huomasin tuo kun annoin komenno shown pin . Ajattelin ehdottaa eri nimiä noille, mutta olit  jo testannut etteitoimi.
Mitekä nuo napit saa linkitettyä esim. akselien valinnat. Esimerkiksi net input.0.btn-01 => halui.mdi-command-05
antaa virheilmoituksen että pin input.0.btn-01 does not exist ? Jotain ilmeisesti puuttuu tuosta alustuksesta !
Versio on 8.04

petko

Lainaus käyttäjältä: simppa - 15.02.09 - klo:14:58
Ei tosiaan ladannut kuin tuon ensimmäisen puoliskon.Huomasin tuo kun annoin komenno shown pin . Ajattelin ehdottaa eri nimiä noille, mutta olit  jo testannut etteitoimi.
Mitekä nuo napit saa linkitettyä esim. akselien valinnat. Esimerkiksi net input.0.btn-01 => halui.mdi-command-05
antaa virheilmoituksen että pin input.0.btn-01 does not exist ? Jotain ilmeisesti puuttuu tuosta alustuksesta !
Versio on 8.04

Käytän kortin lautauksessa optiota -W:
loadusr -W

Akselien valinnat on mulla muistaakseni noin (katso tuo eka postaus tässä ketjussa):
net seljogx input.0.btn-05 => halui.joint.0.select

Tuosta sulta taitaa puuttua "signaali", jonka voit nimetä vapaasti. Pitäsi kait olla jotenkin noin:
net halmdi05 input.0.btn-01 => halui.mdi-command-05

petteriu

Vanha topic, mutta sopii kysymykselle kuin nyrkki silmään.
Onko joku tutkinut Python 2.3/2.4 ja 2.5 eroja tarkemmin ? Lähinnä ongelmana juuri MUHIn toimintakuntoon saattaminen 8.04 LTS + emc.

Petteri

Martzis

Lainaus käyttäjältä: petteriu - 07.01.10 - klo:10:28
Vanha topic, mutta sopii kysymykselle kuin nyrkki silmään.
Onko joku tutkinut Python 2.3/2.4 ja 2.5 eroja tarkemmin ? Lähinnä ongelmana juuri MUHIn toimintakuntoon saattaminen 8.04 LTS + emc.

Petteri

Moro
Mulla on ollut oma jyrsinprojekti vähän holdissa kämpän remontoinnin takia. Remontti alkaa kohta valmistumaan ja meinasin sitten samalla päivittää jyrsimen ohjauskoneen tohon 8.04 LTS:ään 6.06 LST:stä. Mulla on jo uusi konekin varattuna ko. tarpeeseen.

Jos kerran Muhi ei ihan heittäen toimi 2.5 pythonilla, niin siinä on mulle sitten kannuste tehdä ohjeet miten se saadaan toimimaan. Katon jos saisin jo tänään käyttiksen asentumaan.

Btw. Niitä muhi kortteja on jokunen jäljellä sopuhintaan.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk