Myös korttimaksu toimii

Monta manuaalijyrsimen kartio/kara kysymystä ISO 30 kokoluokassa

Aloittaja PekkaNF, 15.01.10 - klo:16:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PekkaNF

Terve

En yleensä postaa kysymystä monelle foorumille, mutta en oikein saanut vastausta tähän.
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=5704.msg49551#msg49551

Tässä oleellisin osin, tosin hieman editoina sama postaus. ehkä täältä saa enempi vastauksia.

Minua kiinnostaa vain manuaalinen kone, ei CNC tms. Paikkana autotalli ja mielellään lopputulos olis kohtuullisen hiljainen eli hihnavetoa ja AC moottoria.

Minua askarruttaa kolme eri kysymystä:

1) Itsetehden vain saako karoja ostettuakin? Periaatteessa ymmärrän hiukan laakeroinninkin päälle, just sen verran että tulee mietittyä vähän tavanomaista enemmän ennen kun edes alkaa kataloogeista selata laakereita.

Jos on itse tehty, niin minkälainen laakerointi? Esikuormitus? Paljoko on ajateltu kestävän työstövoimia? Mitä materiaalia oli karalle tarjolla? Lämpökäsittely? Sorvasitko kartion lopulliseen mittaan paikalla vai irallaan? Tuliko mitä tilasit?

Google tuntuu olevan karanrakentelijoita turvoksissa, mutta suuri osa yritelmistä näyttää itsenikaltaisten amatöörien puuhastelulta.
Tossa hieman professionaalimpi: http://www.diy600.net/
Täältäkin on pari esimerkkiä löytynyt.

2) Kartio? Alkaa todella syödä MK3 pikkuhiljaa.
Onko muuten mistään saatavilla kohtuullista tietoa että mihinkä teholuokkaan/työstövoimiin tämä koko sopii?
Onko ISO kartioissa jotain fundamentaalista eroa käytön/sovelluksen/työkalujen/hinnan suhteen?

Mitä eroa näissä näissä eri #30 kartioissa on käytön kannalta?
ISO 30 (DIN 69871-A)
http://www.schaublin.ch/catalogues/PO053-060.pdf

Vai ISO 30 (DIN 2080)
http://www.schaublin.ch/catalogues/PO062-063.pdf

Toki ISO 20/25 olis sopivampaa kokoluokkaa, mutta edulliset työkalut ovat yhtä yleisiä kun kun kanan hampaat.


3) Vetopultti vai sittenkin gripperi? Olen tottunut työskentelemään vetopultin kanssa eikä siinä ole ongelmia. Ja kuten mainitsin niin manuaalikoneesta on kyse eikä karusellivaihtajaa tarvita.

Toisaalta onko tässä manuaalikäytössä jotain perustavaa laatua oleva juttu joka mene ihan tajuntaan? Toki olishan se kivaa jos napista painamalla työkalu tipahtaa kännyyn ja vastaavasti sen saa aina vakiojännitykseen, mutta päräytä sitten siinä äänekäs kompura käyntiin ennenkun avaat istukkaa.

mielipiteitä vain kaipailen

PekkaNF

saulij

1) Voi tehdä itsekin. Tuo diy600 on mun saitti. Alapään laakerointina on yleensä parihiottu viistokuulalaakeripari, joskus 2 paria 0-välyksellä. Yläpäässä kuulalaakeri (tai pari) tai lieriömäinen rulalaakeri. Yläpään täytyy päästä liikkumaan lämpölaajenemisen vuoksi. Jos valmiissa karassa on jotain muuta, täytyy hälytyskellojen alkaa soida. Esim 2 rivisessä viistokuulalaakerissa on aina välystä. Työstövoimien keston saa laakeriluoettelosta pienellä laskemisella, vaihtelee eri valmistajilla. Sorvasin kartion valmiiksi kasattuna uudella kartiolla ja värillä kokeillen. Karan voi tehdään nuorrutusteräksestä esim 42CrMo4. Rouhinnan jälkeen joka karkaistaan yli 55 HRC kovaksi ja sitten sorvataan/hiotaan mittaan.

2) DIN 69871 on saksalainen työstökonekartiostandrdi. BT on vastaava japanilainen. Nämä molemmat on tarkoitettu työkalun vaihtajalle. Kummassakin on sama kartio, erot ovat laipassa ja vetonupissa. Vetonuppi kiinnitetään kierteellä kartion perään. Molempia voi käyttää myös manuaalikoneissa vetopultilla. Oman karan tein DINin mukaan, mutta siinä voi käyttää myös BT-kartioita, kunhan laittaa DIN vetonupin. 20/25 kokoisia kartioita on vaikea saada. 30 kokoa löytyy yleisesti mm Kestoolsista ja Työkalupalvelusta joskus myös eBaysta.

DIN 2080 on varsinaisesti tarkoitettu manuaalikoneisiin. Niissä ei ole laipassa vaihtajan tarvitsemaa uraa.

3) Sekä DIN 69871, että BT sopivat manuaalikoneeseen, vetopultin täytyy vain olla pidempi kuin DIN 2080.

petko

Lainaus käyttäjältä: saulij - 15.01.10 - klo:18:22
3) Sekä DIN 69871, että BT sopivat manuaalikoneeseen, vetopultin täytyy vain olla pidempi kuin DIN 2080.

DIN 69871 laipassa taitaa toisen vetonastan uran pohja olla suuremmalla halkaisijalla, BT/MAS-istukassa ne ovat samalla, pienemmällä halkaisijalla .
Itse koneistin koneen karan vetonastat BT/MAS-istukalle sopiviksi.
Ostin sitten käytettyjä, ilmeisesti DIN 69871- istukoita, jouduin jyrsimään istukoiden toista uraa pidemmäksi. Oli muuten suht'koht kovaa tavaraa...
Tuolla jotain juttua istukoista&karasta, 2 ja 3 viesti: http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=702.msg2956#msg2956

PekkaNF

Kiitos vastauksista.

Pitää vielä tota karayhtälöö arpoo lähinnä ton saatavissa ole olevien työkalujen suhteen, koska mulla ei ole ennestään muuta kun MT 2/3/4 työkaluja.

Näyttää olevan netissä myytävänä kohtuullisesti #30 kokoluokan työkaluja hieman erilaisilla merkinnöillä. Ja sehän tässä korpeekin. Monella myyjällä on ainakin mun näkökulmasta hieman puutteeeliset tiedot siitä että mistä variantista on tarkkaanottaen kyse. Viimesin pettymys oli kun tilasin CTC:tä muutman jutun, niin MK3 kiinnitin oli kuvassa sellainen että siinä on "kolot" johon mun jyrsimen dogi ottaa kiinni, mutta toimitetussa ei sitten ollutkaan "koloja" joten ei mene jyrsimeen, onneksi menee sorviin. Mutta onneksi oli halpa.

Vähä olen vielä "arka" tolle karkastulle nuorrutusteräkselle, siinä on pari tekijää kun a) pitää keksiä paikka mistä saa muutaman osan lämpökäsiteltyä ja b) karkaisun jälkeen voi just sen verran kovempi työstettävä ettei menekkään ihan kevyesti.

Pitäne tehdä ensin joku pienempi kara vanhaan pikkusorviin ja katsoo onnistuuko se ennenkuin yrittää mitään kunnianhimoisempaa.

PekkaNF

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk