Myös korttimaksu toimii

Pylväsporakoneen karan epäkeskoisuus

Aloittaja Tugge, 06.04.16 - klo:22:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tugge

Ostin taannoin IKH:lta http://www.ikh.fi/XW019_PYLVASPORAKONE_141000MM_400V_MK2_WOODTEC tämän pylväsporakoneen. Kone on tukeva ja massiivinen ja olen ollut tyytyväinen ostokseeni. Yksi asia kuitenkin on mietittänyt. Kuinka paljon näissä kiinankoneissa on yleensä epäkeskoisuutta kartiossa? Eilen mittasin epäkeskoisuutta siten, että otin istukan pois tuosta MK2/B16 kartiosta ja mittasin mittakellolla tuosta B16 kartiosta. Heittoa on n. 0,05 mm. Onko tämä paljon vai vähän?

Kun jos laitan istukan kiinni kartioon ja laitan istukkaan vaikka 100 mm pitkän suoran tangon ja mittaan heiton tangon päästä, niin heitto alkaa olla jo millejä. Onko vika  tuossa istukassa vai onko jotain muita vikapaikkoja? Kartiot on putsattu moneen kertaan ja istukan sisällä olevat hampaat on puhtaat, joten sieltä se heitto ei oikein voi tulla.

Tuossa MK2 kartiosta sain mitattua heittoa n. 0.01 mm, joka on mielestäni aika hyvä.

Mitä eroa muuten on MK2 ja MT2 nimityksillä? Molempia käytetään mutta tarkoittaa ilmeisesti samaa asiaa.

saulij


mpr

Lainaus käyttäjältä: Tugge - 06.04.16 - klo:22:14
Ostin taannoin IKH:lta http://www.ikh.fi/XW019_PYLVASPORAKONE_141000MM_400V_MK2_WOODTEC tämän pylväsporakoneen. Kone on tukeva ja massiivinen ja olen ollut tyytyväinen ostokseeni. Yksi asia kuitenkin on mietittänyt. Kuinka paljon näissä kiinankoneissa on yleensä epäkeskoisuutta kartiossa? Eilen mittasin epäkeskoisuutta siten, että otin istukan pois tuosta MK2/B16 kartiosta ja mittasin mittakellolla tuosta B16 kartiosta. Heittoa on n. 0,05 mm. Onko tämä paljon vai vähän?

Kun jos laitan istukan kiinni kartioon ja laitan istukkaan vaikka 100 mm pitkän suoran tangon ja mittaan heiton tangon päästä, niin heitto alkaa olla jo millejä. Onko vika  tuossa istukassa vai onko jotain muita vikapaikkoja? Kartiot on putsattu moneen kertaan ja istukan sisällä olevat hampaat on puhtaat, joten sieltä se heitto ei oikein voi tulla.

Tuossa MK2 kartiosta sain mitattua heittoa n. 0.01 mm, joka on mielestäni aika hyvä.

Mitä eroa muuten on MK2 ja MT2 nimityksillä? Molempia käytetään mutta tarkoittaa ilmeisesti samaa asiaa.
Vaikuttais että istukka viallinen jos heittää millejä, noi kartioiden mittaus tulokset ok tuon hintaluokan koneessa.

Tugge

Jos tuollanen istukka on viallinen, niin voiko niitä korjata. Kuinka tuollaset on ylipäätään kasattu? Olis kiva purkaa ihan mielenkiinnosta tuollanen istukka. 35€ näytti olevan uuden istukan hinta ikh:lla että kovin montaa tuntia ei kannata aikaa käyttää.

jsr8501

Nuo kiinalaiset istukat on kyllä järkyttävän surkeita. Työpaikka joutuu pakosta wurtin kautta hommaan nuo istukat, sieltä ei ilmeisesti saa muuta kun näitä kinuskeja ja niitä menee ku leipää. Pikkusen terä leikkaa kiinni niin istukka täysin jumissa.

Tugge

Juu voihan noiden laatu olla vähän niin ja näin. Mutta tuossa omassa koneessa alkaa hihna luistamaan enemmin, kuin että istukka hajoo. Ehkä se loppujen lopuksi on ihan hyvä turvasysteemi, että hihna luistaa.

Mutta kävipä hassusti tänään. Otin tänään töihin tuon istukka-kara asetelman mukaan ja ajatuksena oli, että laitan sen paketin työpaikan tarkkaan pylväsporakoneeseen kiinni suoran akselin välityksellä ja yritän selvittää, mikä vemputtaa. Aikani siinä räpelsin ja kokeilin eri systeemejä. Sitten lopuksi laitoin tuon oman karan kiinni firman koneeseen (satuin löytämään mk3 -> mk2 vähennyskartion) niin kaikki näytti hyvältä.

No sitten irrotin karan firman koneesta ja tulin kotia ja laitoin omaan koneeseen, niin nyt pora näyttää poraavan suoraan. En tiedä mitä on välissä tapahtunu. Onko tuo istukka sitten ollut jotenkin epäkeskeisesti kiinni.

Ei kellään sattuis olemaan vaikka läpileikkauskuvaa tuollasesta istukasta, että näkis miten se toimii?


Tugge


salmve

Lainaan tätä ketjua....
Käytetyn koneen mukana tuli 3kpl japanilaisia pikaistukoita, samannäköisiä kuin tuossa linkin kuvassa.
Kaikki olivat jumissa. Yhdessä katkennut pora sisällä, kaksi "tyhjänä". Toisen tyhjistä sain herkisteltyä toimivaksi, kaksi edelleen jumissa. Istukat siistejä, kolhimattomia ja ruosteettomia. Alkaa olla keinot lopussa. On kokeiltu lämmittämistä, kevyttä naputtelua irrotusöljyssä keittämistä, putkitongeilla kääntöä. Ei vaan aukee. Nyt ovat viimeiset 5 vuotta olleet irrotusaöljyssä muhimassa.

Kai tuo jotenkin on purettavissa??

pave

Jos katsoo sitä kuvan kohtaa, missä lukee body ja se viiva kulkee siitä ulkokuoren läpi. Siinä ulkokuoressa on kierre, eli sorvin pakkaan toinen puoli kiinni ja putkipihdeillä tästä pyölletystä osasta kiinni ja kova vääntö. Joko aukee tai sitten on paskana koko laite.  :)

pave

Joskus vuosia sitten tuli rikottua paljon näitä, kun oli enemmän ns.ryskähommia, esim. kierteitystä poraistukoilla ja muuta sellaista. Menee muuten tajuttoman tiukkaan kun kierretappi katkee tälläiseen ja jopa halkee toi pyölletty osa.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk