Myös korttimaksu toimii

Manuaalisorviin istukka

Aloittaja Tauru, 14.09.10 - klo:22:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tauru

Olen hieman tyytymätön nykyiseen sorvin istukkaan. Heittoa on 0.03-0.05mm ja lisäksi kiristyksessä pari kohtaa jumittaa ikävästi.
Kannattaako vain koettaa oikaista leuat hiomalla tai keraamisella teräpalalla vai onko parasta suosiolla ostaa parempi laatuinen istukka?

Bisonit ja Röhmit ovat turhan kalliita, mutta sitten huomasin RotaGripin sivuilla Pratt-Burnerd:in pakan jossa lienee hyvä hinta/laatusuhde. Löytyy osoitteesta: http://rotagriponline.com/index.php?page=shop.product_details&product_id=136&flypage=flypagerotagrip.tpl&pop=0&option=com_virtuemart&Itemid=29

Onko kenelläkään kokemusta tästä merkistä tai muuten mielipiteitä aiheesta?

JH-Q

Eihän kolmileukaa ole edes tarkoitettu keskittämään kovin tarkasti. Tuo 0.03-0.05mm vipotus on ihan normaalia hyvälläkin pakalla. Hanki erillissäädettävä 4-leukapakka tai holkki-istukka niin heitoissa päästään muutaman tuhannesosan sisään.

Tauru

4-leukapakka on jo olemassa, mutta sen käyttö on hieman hitaampaa joten se tulee laitattua paikoilleen varsin harvakseltaan.
Ilmeisesti minun holkki-istukka on liian kaukana kiinan takamailla tehty, kun siinä heitto on jotain muuta kuin tuhannesosia. Voi olla että kartio pitää oikaista vielä paikoillaan niin tarkkuus paranee. Ja kyseessä on ER32-holkit.
Olen tullut alalle itse opiskelleena, joten kaikista 'normaaliarvoista' ei ole varmaa käsitystä. Kuitenkin kuvittelen edelleen että 0.05 heittoa pienempään tarkkuuteen pitäisi kolmileukapakallakin päästä.

pave

Kun kellotat kappaletta koneessa ja kopautat sitä "korkeinta" kohtaa, muuttuuko heitto tai saatko heitottomaksi? Tästä voit jotain pätellä pakan kunnosta tai laadusta.

Tauru

En ole kokeillut kopautustekniikka, mutta kun illalla pääsen taas sorvin äärelle niin onnistuu helposti. Tulkitsinko oikein että jos vasaran kanssa saa heiton pieneksi niin pakka on huono tai kulunut väljäksi?

PekkaNF

Pakoista paljoa tiedä, mutta tilasin Rotagripistä kamat viime tiistaina ja eilen eli maanantaina kamat odotti minua kotona portailla, vaikka varoittivat että on kiirettä, niin eivät saa ihan asap lähtemään.

En kuitenkaan maksanut netissä, koska oli vähempi turvallinen saitti sillä hetkellä, niin laitoin vaan kamat koriin enkä naputellut pahvin tietoja. Niillä oli väliaikaisesti salauspalvelin alhaalla, joten katso että saitti on https ennnenkun syöttelet sinne numeroita. Soitin perään ja asia oli sillä selvä.

Siellä oli vähän laadukkaampaakiin kamaa tarjolla.

PekkaNF

pave

Lainaus käyttäjältä: Tauru - 15.09.10 - klo:09:35
En ole kokeillut kopautustekniikka, mutta kun illalla pääsen taas sorvin äärelle niin onnistuu helposti. Tulkitsinko oikein että jos vasaran kanssa saa heiton pieneksi niin pakka on huono tai kulunut väljäksi?

Pakoissa on "kiekko", missä on spiraalimaiset kierteet, jotka liikuttaa leukoja. Jos "kiekon" ja pakan rungon välinen laakerointi on väljä niin se liikuttaa lyödessä leukoja. Joidenkin "tovereiden" mielestä hyvä juttu. En tiiä, ainaskin joutuu aina kellottelemaan, jos pitäis jotain saada tarkkaan pyörimään.  ;D

Hiekkaranta_92

Ei istukkaan tuon tarkemmin heittämällä aihio menekään. Olen nähnyt sellaisenkin virityksen että leukoihin porattu reiät ja kierteet ja pultilla saanut hienosäätää leukoja auki. Jos halutaan kappaleen pyörivän tarkasti keskellä täytyisi sorvaaminen suorittaa kärkienvälissä (tästä nimitys kärkisorvi) tai kellottamalla aihio keskelle. Leukojen tarkuuteen vaikuttaa myös kuinka suurella R:llä leuat on hiottu. Mitä lähempänä kiinnitettävää halkaisijaa sen tarkempi. Tuon tarkertelemisen voi aiheuttaa tasokierteen välissä oleva lastu. Putsaa hyvin paineilmalla ja avaaa leuat niin että ne lähtee pois. Sitten pyörittelet ja puhaltelet  tasokierettä. Tippa öljyä silloin tällöin helpottaa myös istukan käyttöä.

Tauru

Vasaralla kopauttelemalla heitto ei pienentynyt lainkaan enkä uskaltanut ottaa lekaa käyttöön.

pave

Osuuko heitto aina saman leuan kohdalle? Jos näin on sitten vaan leukoja koneistelemaan.

Hiekkaranta_92

Muista kiristää 0 ruuvin kohdalta. Muut ruuvit tarkoitettu vain leukojen vaihtoa varten

Tauru

Kiristän aina samasta kohtaa, mutta en nollasta koska omien mittausten mukaan pakkaan merkitty 0-ruuvi ei ollutkaan paras. Ja heitto on aina samassa leuassa eli taitaa sitten mennä koneistuksen puolelle.

PekkaNF

Edellä kerrottu varmaan oleellisin.

Istukkaa naputellessa kannattaa muistaa kuitenkin muistaa pari asiaa. Normi vanhemissa ja isommissa koneissa (erityisesti jos karalla liuku tai rullalaakeri) ja kunnon teräksinen istukka, niin tämä on aivan peruskauraa eikä mitään haittaa istukalle eikä koneelle. Kuitenkin jos kyseessä on näitä uudempia kiinalaisia sorveja joissa karan laakeroinnissa on urakuulalaakerit tai viistokuulalaakerit, niin ei ole välttämättä hyvä idea kun ihan pikkuiset napautukset kevyellä vasaralla. Lisäksi intialaisten ja kiinalaisten pakkojen kanssa kannattaa olla vähän tarkkana, ne ei ole kovin kovaa kamaa ja jos "kunnolla" kiristää sekä vielä vähän päälle naputtelee, niin spiraali ei ehkä pysy ihan muodossa. Mulle ei ole sattunut tätä, mutta hevosmiesten tietotoimistosta on kuultu ettei tämä nyt niin tavatonta ole.

Mä olen välillä pakan purkanut, puhdistanut ja voidellut kuivavoiteluaineella sisältä. Sieltä on yleensä lähtenyt kohtalaisen paljon messinkilastua ja puhdistuksen jälkeen kun olen keskittänyt pakan, niin se on vaikuttanut tarkemmalta. Ei siinä ole muuta magiikkaa, kun että osat kannattaa pitää järjestyksessä.

Yksi britti kirjoitti jollekkin keskustelupalstalle että hänen kolmileukapakan rekisteri on vähän horo ja koska pakka on kiinni ruuveilla, niin hän käyttää sitä hyödyksi: kun tarkempaan sorvattava kappale on kiinni pakassa, niin löysää pakan kiinnitysruuvit sormitiukkuutteen ja naputtelee pakan kohdilleen, mittaus heittokellolla sorvattavasta kappaleesta (heittokellon ei kannata olla kiinni kappaleessa naputelun aikana, tosin kuulemma keskityksissä ei ole aina paras kello käytössä). Yritin kerran, eikä tähän nyt niin kauan mene. Huonommalla vehkeellä ei kannata viimeistä satkua etsiä, se hukkuu pyörinnän aikana ja vimeistään kun terä osuu aihioon. Puhumattakaan huonosta pikku- tai isokelkan luistista tai teränpitimen kiinnityksestä näihin.

PekkaNF

Tauru

Kyllä kyseessä on aito kiinasorvi, vaikkakin laatuun olen toistaiseksi ollut tyytyväinen.
Pakka ei vain ole aivan viimeisen päälle parasta laatua, mutta tein pientä tekohengitystä.
Sahasin levystä kolmisakaran muotoisen kappaleen ja asentin sen leukojen kierteitä vasten jonka jälkeen kunnon kiristys. Ajoin sitten sisäsorvausterällä kympin pois leuoista. Leuat olivat aika pehmeää ainetta. Kokonaan heitto ei lähtenyt pois ja se johtunee varmaan siitä että spiraali on kakkoslaatua ja/tai siellä on töhnää välissä. Nyt heitto on noin pari satasta jolla koetan tulla toimeen ja kun se alkaa kiusata niin pitää keksiä taas jotain uutta. Esimerkiksi ottaa tarkkoihin hommiin nelileukapakka käyttöön.

Ostin sisäsorvausterän (varren ja irtopalan) Kovapalasta (www.kovapala.fi) ja siellä tuntuu asiointi onnistuvan myös harrastesorvareiden kanssa. Selitin tilanteen ja myyjä opasti mitä minun pitää hankkia.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk