Myös korttimaksu toimii

5-akselikone

Aloittaja Kai, 17.02.13 - klo:15:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

NiVa

Moikka!

Kyselin kans tuon USBCNC 5-akseliohjaimen soveltuvuutta "oikeaan" moniakselityöstöön. Vastaus oli huonolla kielitaidolla käännettynä seuraava.

Moniakseliradat eivät onnistu, koska vaatisi ohjainkortilta paljon enemmän muutettavia koneparametreja.
Voidaan suorittaa moniakseliratoja tekemällä työstöradat sopivalla CAM-ohjelmalla, jossa konemääritykset ovat oikein.
Moniakseliset työstöradat on konekohtaisia X, Y, Z, B, C, arvoja. Eli ei voi esim. kopioida toisen koneen konemäärityksiä.
Moniakseliset työstöradat ajetaan kuitenkin max. 3-akselin yhtäaikaisilla liikkeillä iterpolaationa. Tarkkuus ei välttämättä kovin hyvä.
Postprosessorissa muutetaan liikkeet lineaarisiksi suoraviivaisiksi "pätkiksi" Eli 3-liikeakselin liikekombinaatioita (G1 ) ajetaan lyhyinä pätkinä. Näitä pätkiä sopivasti interpoloiden saadaan liike näyttämään moniakseliliikkeenä kun mukana on pyöritysakseleiden B, C  liikkeitä.
Koodi kasvaa suunnattoman pitkäksi riippuen kappaleen koosta, muodosta sekä terän kompensaatiosta. Usein pienellä kappaleella suurempi koodimäärä johtuen X, Y, Z liikkeiden palastelusta pieniin pätkiin.

No pitänee uskoa kortin tekijää, ettei se sovellu oikeaan moniakselityöstöön mutta "huijaamalla" onnistuu matkimaan.
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

Jussik

#121
Terve

Juuri samaa asiaa mitä olen yrittänyt selvittää tuli tuoltakin suuntaa.

NiVa
Linuxcnclle joku on tehnyt tuon TCPn ja jonkinmoinen kinematiikka tuki siitä löytyy.
Sillä voisi harrastelija tasolla 5-akseli ohjauksen.

Kai: minunkin ohjauksella voi liikuttaa 8 akselia yhtäaikaa, onko se silloin 8 akseli työstöä?
Tässä 5-akselityöstöllä tehty siipikokeilu ilman TCP:tä(kato myös muutama kuva eteenpäin):

https://picasaweb.google.com/100325893956269903721/CNC?noredirect=1#6025786327137116642

Ajoin tuon omalla koneella, 5-akselikoodi postattu CAMistä , ajettu täysin 5-akselisesti, kaikkea 5-akselia liikuttaen.
Muoto "näyttää" oikealta, vaan ei ole sitä.
Mittatarkkuus ei riitä edes lähelle sitä mitä vaadin ja siitä löytyy pahempia heittoja niiltä kohdin,
jossa oli iso pyörintä akselin liike lauseiden välillä.


Nyt riittää mun osalta. Olen yrittänyt auttaa,
enempää en jaksa jankata samasta selvästä asiasta....

Nasty

joo , varmaan tästä oli mun muistelmissa kyse. Eli periaatteessa koneen saa mach3 ajamaan 5 akseli hommia , osaako joku sanoa minkälaisiin tarkkuuksiin tuolla päästään?.

Kai

 JUSSI,, KOLIBRI TEKEE 5-AKSELI TYÖSTÖÄ,TOSSA VIDEOLLA,EIKÄ SE MUUTU, VAIKKA MITÄ HUUHAATA JAUHAT.
EIKÄ MINUU KIINNOSTA PÄTKÄÄKÄÄN SUN KONEES.
MITEN KOLIBRI TOHON PYSTYY,,ON AINOA MIKÄ KIINNOSTAA.

olli henttonen

mikäli näin harrastelijana ja maalikkona olen ymmärtänyt oikein, niin 5 akseli työstö tarkoittaa sitä, että kokoajan voidaan liikuttaa 5 akselia yhtä aikaa ja näissä halpiskorteissa, ohjelmissa kuten Mac3:sessa esim vain 2 valinnaista akselia.
kaikki 5 akselia saadaan toki liikkumaan Mac3:sessakin, mutta niin, että esim ensin siirretään x/y  ja sitten z/y ja sitten a/y  ja niin edelleen, eli koko ajan tulee pykäliä liikerataan, se että kuinka isoja nuo pykälät on, riippuu asetetuista arvoista moottoreille., mutta liikkeet menee aina suoraa viivaa pitkin johonkin suuntaan vain 2 akselia kerrallaan.
oikeat 5 akseliohjaukset taas pyörittää yhtä aikaa kaikkia 5 moottoria ja menevät pisteestä a pisteeseen b jouhevasti kaarevia liikeratoja käyttäen.
tästä johtuu ne virheet lopputuloksessa, sillä terää ei saada menemään 3ulotteisessa avaruudessa kaqppaleeseen kaarevilla liikeradoilla, vaan liikkuminen on kuin portaita kivutessa askelma kerrallaan suoraan ylös, sivulle, kääntyen ja niin edelleen.
leegopalikoistakaan ei saada aikaiseksi palloa, vaikka se näyttää siltä kun tarpeeksi kaukaa katsotaan.
dyykkari

olli henttonen

Ihan toiseen asiaan.
Kai
mikäli olen ymmärtänyt oikein, sinun koneessasi on

Mach3
CSMIO-A 6 akselinen ohjaus +/- 10v analogi ohjauksella
ja Jonnen delta servot?

Saisikohan niistä johdotus piirustukset, niin selvviäisin paljolta pähkäilyltä, koska puuhapajalle olen kasaamassa ja testaamassa samanlaista kokoonpanoa, tosin vain 4 akselille.
dyykkari

Konemies

Lainaus käyttäjältä: Kai - 04.06.15 - klo:02:32
JUSSI,, KOLIBRI TEKEE 5-AKSELI TYÖSTÖÄ,TOSSA VIDEOLLA,EIKÄ SE MUUTU, VAIKKA MITÄ HUUHAATA JAUHAT.
EIKÄ MINUU KIINNOSTA PÄTKÄÄKÄÄN SUN KONEES.
MITEN KOLIBRI TOHON PYSTYY,,ON AINOA MIKÄ KIINNOSTAA.

Lienee aikalailla turhaa ryhtyä täällä käyttämään isoja kirjaimia ja aliarvioimaan toisten asiallisia neuvoja. Tämä foorumi ei ole kinastelua varten perustettu. JussiK esitti asiantuntevat ja hyvät perustelut asiaan ja niitä on syytä kunnioittaa. Kun saan selville sen, että miten Kolibrin ohjelma on tehty, niin informoin kyllä siitä. Olen sitä mieltä, että jappasu tästä asiasta päätetään tässä tähän. Toki asiallisia kommentteja voi esittää kuten aina.
www.cnc-tekniikka.com on maailman suurin suomenkielinen cnc-tekniikan harrastajien keskustelufoorumi

Kai

Lainaus käyttäjältä: Konemies - 04.06.15 - klo:11:02
Lienee aikalailla turhaa ryhtyä täällä käyttämään isoja kirjaimia ja aliarvioimaan toisten asiallisia neuvoja. Tämä foorumi ei ole kinastelua varten perustettu. JussiK esitti asiantuntevat ja hyvät perustelut asiaan ja niitä on syytä kunnioittaa. Kun saan selville sen, että miten Kolibrin ohjelma on tehty, niin informoin kyllä siitä. Olen sitä mieltä, että jappasu tästä asiasta päätetään tässä tähän. Toki asiallisia kommentteja voi esittää kuten aina.


Jussi ei ole vastannu siihen mitä minä olen kysyny,hän jankuttaa sitä samaa vanhaa juttua,josta ei ole riitaa.
Mä toista taas sen mitä mä kysyn.
Kolibri kone tekee työstörataa jonka Eki Tossavainen on tehny
Kolibrin konetta on tehny Konemies
Kolibrin koneeseen on deltat laittanu Jonne
Edellämainitut pystyy Kolibriin liittyviin faktoihin vastaamaan,muiden jutut on oletuksia joilla ei ole asiaan liittyvää totuus pohjaa.
Se postan tekijä ei ole selvinny,sitäkin olen kysyny niiltä joiden pitäisi se tietää,
eli mun postan tekijä on sitä mieltä että mun koneen posta saadaan tekemään toi sama yksinkertainen työstörata joka siinä videolla näkyy.
Tää on mun ongelma joten Jussin vastaukset ei liity millään lailla siihen asiaan eikä hän edes ole kiinnostunu minua jeesaa,kunhan vaan elvistelee tiedoillaan.




Tässä videolla on rata jonka tein, ja tohon kartioreikään,pitäisi pystyä ilman RTCP:tä,näin on mulle kertonu se joka tekee postaa.
Siinä on kyse siitä samasta asiasta jota kysyn liittyen Kolibriin.

https://www.youtube.com/watch?v=86v0cZsd8_A








Jonne


CAMin ja RTCP:n käänteiskinematiikalla ei ole mitään muuta ero meidän universumissa kuin se, että jälkimmäinen lasketaan reaaliaikaisesti. Lopputulos on aivan yksi ja sama, koska kaava on yksi ja sama, mutta tietenkään CAMia käyttäessä koneen omaa halkaisija/sädekompensaatiota (ja kallistuvan/kiertyvän karan kanssa pituuskompensaatiota) ei voi hyödyntää, ne pitää määrittää CAMille, jotta työstöradasta tulee halutunlainen. Itseasiassa RTCP on melkoisen tuore keksintö, mutta niillä RCTP:tömillä koneilla syntyi lentokoneet ja avaruusalukset jo vuosikymmenet sitten...

Ongelman laatu Kain koneessa on todennäköisesti, se että perusasiat pitää laittaa ensin kuntoon = X, Y ja Z suoraan. Molemmat pyörivät akselit pitää olla suorassa nähden lineaarisiin. Muuten koko jutun pyöreistä rei'istä voi unohtaa.

Tuskin vahakappaleesta tulee muuten soikeaa, jonka (todellinen kuin kappale)nollapiste sijaitsee keskellä aihiota, kuin kierolla mekaniikalla? Vai olisiko niin, ettei CSLABSissa ole todellista 5-akselin interpolaatiota (...kaksi seuraa "hölmönä" perässä)?
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Kai

Ne raudat voi heittäää se 0.1 mm ei enempää,eikä rauta heitto saa B-akselin +ja - suuntia menemään ristiin,eli kääntymään väärin päin.
Mä kuvaan teille videon siitä virheestä niin näätte,niin ei tarvii yrittää selittää.

Nasty

No käännä se b akselin + ja - suunta. Toimiiko sitten kaikki ok. Selväähän siis on että joko postprosessi tai mastercam koneen määrittely on tuolta osalta virheellinen.

Hiekkaranta_92

#131
Minusta tässä on edelleen kyse nollakohta ongelmasta mutta vaikea sanallisesti selittää mitä tarkoitan.

Tässä siis vähän kuvaa mitä tarkoitan.


Anteeksi amerikkalainen kääntö...

Tuohon bemarin merkkiin pitää asettaa koneen nollat. Eili kun terän ajaa G0 X0 Y0 Z0 täytyy terä olla tuossa pisteessä. Aihio tulee asettaa niin että mastercamin nollapiste on samassa kohtaa. Videolla näyttää ettei näin ole. Muuten syntyy ongelma jota Jussikin esitti. Ja ongelma ilmenee tässä tapauksessa kun käytetään Y:n suuntaista kääntöakselia.

Kinematiikka antaa vapauksia aihion sijoittamiseen sillä kone tietää pyörähdys keskiönsä ja nollapisteen välisen matkan ja näinollen kinematiikan avulla voidaan laskea korjaavat liikkeet. Tästä on hyötyä erityisesti suurissa koneissa joissa aihion asettaminen kääntökeskiöön on hyvin vaikeaa.

Kolibrin tapauksessa näyttää siltä että aihion kiinnitin on tehty itse keskittäväksi, joten nolla pysyy helposti oikeassa paikassa. Pyöröpöytä on mahdollisesti mallinettu mastercamiinkin, jolloin virheen syntymisen riski on vieläkin pienempi.

Toki sama virhe syntyy jos posta olettaa koneen osaavan tcp:n ja B-kulmien käännöissä ajetaan vain B-akselia



En tiedä miten mach interpoloi akseleita mutta kääntö pitäisi minun järkeni mukaan mennä jotenkin näin:

G0 B0 X0 Y0 Z10
G1 Z0
X10
G18                                         /// Erityisesti nämä kohdat
G3 X7.07 Y7.07 R10 B45           ///

Kai

#132
Zenexin miehet on sanonu, että kun työstörata menee tarkistusimulaatiossa oikein, voi generoida koodin ja ajaa sen omalla koneella.

Tässä tarkistus>>http://screencast.com/t/JFEu3XDsjrT8

Sama omalla koneella,tosta pitäisi sokeankin nähdä mikä on virhe,vaiko eikö?

https://www.youtube.com/watch?v=G2I0htjeFb4

Sama rata omalla koneella Kain korjaama Gkoodi

https://www.youtube.com/watch?v=bj_fRfsGLz8


Hiekkaranta_92

Laitatko vielä jakoon G-koodin jonka ajoit.

Jotain hämminkiä tuossa postauksessa on. Mua nyt hämää tuo mastercamin origon suunnat vs koneen suunnat. Sekin vähän vaikeuttaa ajattelua ku simuloinissa terä liikkuu ja videolla kappalle, mutta se on vaan oman pään sisäinen ongelma :D

Eikö tuossa ole tosiaan A-akseli joka on väärin päin? Machilla kai sen suunnan saa vaihdettua? Toki postassakin...

Jussik

Terve

Tässä video jossa alla oleva koodi ajetaan FANUC ohjauksella.
Ensimäiset liikeet ajetaan TCP päällä ja jälkimmäiset liikeet TCP Poissa päältä. (G43.4 ja pois G49)
Jälkimmäinen rata on siis sama kuin ensimmäinen mutta ilman kompensointia.

Huomatkaa ero liikeiden välillä, mikäli tämä liike pätkittäisiin huomattavan pieniin liikeisiin myös tuo virhe pienenisi.
Eli jos posta pystyy pätkimään liikkeet pieniin osiin (kuten ajemmin selitin) on mahdollista ajaa jonkin tasoista 5-akseli koneistusta ilman TCP:tä.

%
G40 G17 G90 G21
T02 M06
G58
G00 X30.00 Y30.00 B0. C0.
( FANUC TCP ON)
G43.4 Z210 H02
B45.
G0 C90.
C180.
C270.
C360.
G00 X30.00 Y30.00 B0. C0.
(FANUC TCP OFF AND ONLY TOOL LENGHT CORRECTION)
G49
G43 Z210 H02
B45.
G0 C90.
C180.
C270.
C360.
G00 Z296.4132
M02
%


https://www.youtube.com/watch?v=N5FaeTmDpKY&feature=youtu.be




Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk