Myös korttimaksu toimii

Mistä n. 0.15 - 0.18 Kw n.3000 rpm laippa/otsa kiinniteinen moottori ja tamu?

Aloittaja PekkaNF, 11.10.10 - klo:13:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jyrki.j.koivisto

#15
Laita vain pieni servo ja joku yyberhalpa tamu sitä ajamaan, jos et kerran paikoitusta tarvi karamoottorille. Tossa pyörittelen yhtä näistä Panasonicin servoista ja parametrejä rustaamalla motti kyllä pyörii hienosti. http://www.anvianet.fi/dzy/AC-Servo.wmv Hintaa tulee tuskin sataa euroa jos hiukankaan kaivelee mitä on netin syövereitä.

Esim tuosta sopiva jollekin verkkovirtatamulle ettei virtavaatimukset kasva liian suuriksi http://cgi.ebay.com/OMRON-U40030HA-S1-AC-SERVO-MOTOR-200VAC-2-6A-3000-RPM-/280673979214?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4159790b4e

Tamu kannattaa valita tehoarvoltaan hieman isommaksi mikäli servomoottori ei ole 200 voltin luokkaa, koska moottori vaatii silloin enempi virtaa jotta ilmoitettu teho saataisiin tarvittaessa pihalle. Tossa jotain tamuja, http://www.nettimarkkina.com/taajuusmuuttaja/881633

PekkaNF

Ai?

Siis jonkun n.200VAC vaihtovirtaservon voi huoletta kytkee tamun perään joka tarjoilee n. 220-240VAC kolmivaihetta ulos? Siis mieluiten yksivaihe sisään 3v ulos? Ja kytkentä onnistuu ilman itkemisiä?

Mun pitää ruveta sitten heti metsästämään sopiva servo. Onko noiden mitoituksessa muuta mitä mun pitäis tietää, kun että min. 200VAC ja 3000 rpm? Jos heittää normitamun perään, niin mitään erikoista selvitettävää kykennästä? Kaikki tähti/kolmio?

Kiitos,
PekkaNF

PekkaNF

Edistys kehittyy ja ehkäpä jo kuukauden kuluttua mulla on jotain raportoitavaa....

Nyt on auki vähän toi hihnapuoli.

Tarve olisi siis jotain 1500 - 6000 rpm ja toisenlaisella koneella sitten lähemmäksi 15.000 rpm asti. Teho 100-300w, akseliväli jotain 120 - 170 mm.

Arpomisen kohteena hihnan malli ja hihanpyörien koko.

Karalle tulevan hihanpyörän koko ei käytännössä voi olla juuri yli 70 mm. Kentsolla olis tarjolla OD 32 - 64 mm ja esim. näillä mitoilla pääsis jo hehtaarille.

Futaksiiko XL-hihnat + pyörät:
http://www.kentso.fi/prebeo/showproductgroups.php?group=300&show=300
XL 037 HAMMASHIHNA?

Olenko aivan metässä vai sopisko nämä?

Kiitos,
Pekka

PekkaNF

Nonniin edistys kehittyy....

Eli eräs vanhempi tieteenharjoittaja lähettää mulle postissa seuraavan kuvauksen mukaisen servon karamoottoriksi:
"Panasonic:in 200w ac servo. nominaali arvot 92v,200hz,3000rpm.
Joku panan encooderi on tuolla motin hanurissa sisällä."

Tuo jännite kiinitti huomiota. Ei taida toimia ihan normaalilla 220 vac tamulla. Toisaalta tästä perheestä löytyy varmaan joku 100-120 VAC muuntaja, jolla saadaan jännitettä alas, jos pitäis ajaa jollakin gringgojänitetamulla.

Oliskos muita järkeviä vaihtoehtoja?

Kiitos,
PekkaND


jyrki.j.koivisto

Tsekkaappas tuo mun viesti ja sen video... Siinä pöörittelen juurikin kyseistä servoa!  :)

PekkaNF

Ei avautunut eilen, mutta tänään downloadasi ja avautui.

Siis se olli sulla ihan normaalin tamun 3*240VAC perässä? Onko sille tamulle mitään sensorless vector tms. vaatimuksia vai, kaikkiko sopii mitö satuu ladosta löytymään?

Katsoin tarkkaan ja huomasin ettei sulla ollut siinä kokeessa takaisinkytkentää kiinni. Jos ymmärsin oikein, niin servon nimellijännite on jotain 92 VAC, joten pitää varmaan joillakin parametreilla pelata?

Mä olen muutaman kerran liittänyt normi kolmivaiheoikosulkumoottorin normitamuun eikä siinä ole mitään, josta ei manuaalia lukemalla selvii, mutta tämä asia on ihan uusi tuttavuus mulle.

Kiitos,
PekkaNF

jyrki.j.koivisto

Tuo ko. tamu ottaa normi töpselisähkön sisään (240 volttia yksivaiheisena) ja pukkaa 3-vaiheisena pihalle. Parametreissä asetin vain moottorin jännitteet ja virrat servon arvoille (92 volttia ja mitä se nyt oli jotain 1.6 amppeeria)

Tamu tietenkin päräyttää täyden välipiirin jännitteen pihalle mutta moottorin induktanssi pitää huolen että näennäisesti moottori sitten saa sen 92 volttia ja virrat on rajoitettu arvoonsa. Tuo tamu nakuttaa kylläkin jos oikein kuuntelet ylijännitettä nopeissa nopeuden vaihdoissa kuten kuuluu releen naksunasta, mutta kyllä se pyörii...

Mitään takaisinkytkentäähän tuohon ei saa.

PekkaNF

Johan nyt on perkule....minä luulin että jossain kohta keittää jos heittää soppaa reippaasti yli tuplat sille, mutta tuskin noissa tulee eristysvastus ihan noin pienellä vastaan.

Oikein hyvä tietää. Pitää yrittää kun saan kamat kotiutettua.

Kuulin sen releen naksuttelun ja mietin että mikä ihmeen rele se on? Moottori oli pöydällä vapaana, joten välillä tais tulla resonanssista johtuvaa jurrausta?

Takaisinkytkentä on ilmisesti hieman tavanomaista poikkeava, joten jos en tarvitse sitä, niin vilä parempi. Ajattelin käyttää ihan kompaktina karamoottorina.

Pekka

jyrki.j.koivisto

Jurnas joo... Oikein pienellä nopeudella tuo nakutti myös samoin kuin maksiminopeudella (tasan se 200Hz) tais olla kentänheikennykset päällä tai jotain muuta mikä sen aiheutti. En niin kovin perehtynyt tuohon, kunhan koitin miten se pyörii. Parametreja joutuu varmasti rukkaamaan suuntaan tai toiseen. En muista miten tuo käyttäytyi kuorman kanssa (sorminahat oli kyllä mennä...)

Hiekkaranta_92

Tuli tässä mieleen että onnistuukos ihan perus tamua käyttämään servoohjaimena niin että takasin kytkentä tulee tamua ohjaavalle järjestelmälle... samaan tapaan kuin tasavirta servoa tyhmällä h-sillalla?

jyrki.j.koivisto

Voipi viiveet kasvaa liian suuriksi. Taajuusmuuttajilla on melkosesti viivettä ennen kuin ohjaus käsky näkyy moottorin akselin päässä. Pelkkään ohjaus käskyn noteeraamiseen saattaa mennä parikin millisekuntia, jos ohjaus on puuceen perässä niin viiveet kasvaa sitäkin kautta. Joissakin tamuissa saattaa ymmärtääkseni olla jonkin sortin PID säätökin, tiedä sitten kuinka pätevästi toteutettuna. Nosturikäytössä on hyötyä tuosta taajarin paikoituksesta, mutta nopeudet on ihan jotain muuta niissä (tai hitaudet...)

PekkaNF

OK. Eli laitoin supervanhan tamun siihen kiini.

* Parametroin VF käyrää: Maximum-voltage frequency 450 Hz (eli 230 VAC ulos tällä nopeudella, jotta olis lähempänä nimellisjännitettä nimellinopeudella)
* PWM 11,7 khz and maximum frequency 960Hz, ainoa yhdistelmä, jolla motti oli stabiili.
* Voltage boost 10,2%
* Min speed 40.2 Hz
* Max speed 200 Hz
* Max continuous current 80% (eli oikeesti 80% 2A:sta, eli 1.6A, jota moottorin plakkatti huutaa)
* 5s ramps up/down, ei tasavirtajarrutusta (DC inject on braking)

Noilla futaa, melko tarkka säädöistä. Helposti livahtaa yliviralle ja/tai muuttu epästabiiliksi. Uskomaton rmäninä mikä lähtee kun moottori pomppii puutarhapöydällä tyynessä kesäyössä. Toivottavasti ei naapuri filmaa hullun insinöörin kesäyön unelmia youtuubiin.

Pekka

jyrki.j.koivisto

Omissa kokeiluissa annoin reilusti tamulle moottorin omat arvot, kyllä sen pitäisi osata sitten rajoittaa tehon motille oikein. Tamu tarkkailee kokoajan moottorin vaiheiden virtoja ja pätkyttää sitten tiheämpään tai harvempaan jännitettä ulos. Korkeammalla jännitteellä moottorin käämit saavuttavat nopeammin maksimi arvonsa (magneettivuo) johon tamun pitäisi kyllä ehtiä reagoida ja sitten rajoittaa tehoa, riippuu tietenkin tamun laadusta ja kuinka vanhasta kapistuksesta on kyse.

Tämä on taas ihan mutu tuntumalla annettua sepustusta...

PekkaNF

OK. Jatkan vanhaa "Omaa" ketjua, koska liittyy tähän. Jotkut projektit ovat tosiaan vähän pitkässä juoksussa. Pitänyt opetella sorvaamisen perustaitoja tässä välissä.

Monien osien sorvaamisia olen yrittänyt ja vaiheiden jälkeen jopa onnistunut riittävästi.

Eli jätän ton servomoottorin suunnitelma "B":n satunnaisen, mutta huolellisen labraamisen jälkeen kävi selväksi, ettei se ole riittävän stabiili mun vanhalla tamulla. En ole varma muuttuisiko tilanne oleellisesti jollakin "sensorless vector" tamulla, mun vanhassa värkissä ei anneta mitään mottoriparametreja, vaan aikeestaan annetaan vaan joitakin parametreja tamulle.

Nytten suunnitelma nro1. olis laittaa normi AC-moottori ekaan loppuun asti rakennettuun versioon kiinni ja testaan sillä konseptin toiminnan tosikäytössä.

1) Tamun valinta. Mun pää on pyörällä näistä eri vektorisäädöistö, joten kysyn suoraan, että onko tälläinen riittävän hyvä kokeilukäyttöön:
http://www.kentso.fi/prebeo/product/1~taajuusmuuntimet/mitsubishi-fr-d720s-0-14-ec-0-2kw/_2LB15YO63
Vai löytyykö suunnilleen samalla rahalla vielä parempi? Siis joustavampi erilliskäyttöön, karamoottorille, ei paikoituskäyttöä.
Voisin yrittää testata tota servoo vielä vektorisäädöllä, mutta ongelmana on luullakseni se ettei vektrorinvertteriä ilmeisesti kannttaa ottaa liian paljon ylikokoo. Tekisi mieli ottaa "seuraava" koko, koska todennäköisesti se olisi sopivampi seuraaville kokeiluille ja mulla on jo yksi 0,2 Kw perinteinen tamu (ei vektoria).

2) Moottoreissa arvon kahden väliilä:
http://www.kentso.fi/prebeo/product/b14-kolmevaihemoottori/0-12kw-3000-b14-sahkomoottori-skg-56-2b/_1RP0UOX8S
http://www.kentso.fi/prebeo/product/b14-kolmevaihemoottori/0-18kw-3000-b14-sahkomoottori-skg-63-2a/_1RP0UOX8U

Speksit:
http://www.kentso.fi/luettelot/BSGSH.pdf

Mitenkä hyvin noi toimii tamun kanssa? Kattelin noiden parametreja, enkä pystynyt tekemään sivistyneitä arvauksia, että miten maljon niistä saa maksimissaan lyhytaikaisesti käyttökelpoista tehoo ulos eri taajuuksilla ja onko noista jompikumpi koko sopivampi?

Toisaalta mitä pienempi painoltaan ja fyysiseltä koolta, sitä parempi.

Olen yrittänyt selvitellä olisiko hieman sopivampia moottoreita, mutta taitaa mennä sitten servomoottorin/vahvistimen kanssa jo järkevämmäksi. Mutta onko noita pieniä erikseen tamukäyttöön (mieluummin yli 50HZ) käyttöön paremmin sopivia moottoreita?

Sitten taas suuremalle kierrosnopeudelle näyttää olevan Kressi aika luonteva valinta, mutta siinä on meluisa hiiliharjamoottori. Taitaa olla sellaisen hankinta edessä.

PekkaNF


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk