Myös korttimaksu toimii

CNC-koneen ohjauksen suunnittelua

Aloittaja hyvarinent, 07.01.15 - klo:18:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hyvarinent

Moro,

hyvä kun löytyi tämmöinen keskustelu palsta jos löytyisi apua seuraavaan ongelmaan/tietämättömyyteeni :)

Varastosta löytyy Feston tekemiä osia:

Linearmovers: DGEA-25-850-ZR-WV-KV
Servomotors: Festo 526732 MTR-AC-100-3S-AB
Servocontrollers: Festo SEC-AC-305

Noiden servo-ohjainten kanssa on pähkinä eli millä noita kannattais käskyttää eli mitä kuvan ja noiden väliin?
Tarkotus olis tehä kone jolla pystyy koneistamaan 2D ja 3D osia. Aluksi akselit X, Y, Z ja pyöritysakseli tarvittaessa pöytään kiinni eli neljä moottori- ja ohjainpakettia löytyy.

Löysin täältä planet cnc sivut, mutta he ilmoittivat, että heidän tuotteet ei sovellu noiden Festojen ohjaukseen.

Osaisiko joku auttaa asian kanssa?

Tuomas

hyvarinent

Nyt on yritetty opiskella tätä servojen ihmeellistä maailmaa.

Nuo servot olisi ilmeisesti yksinkertaisin laittaa toimimaan +-10V analogia ohjauksella. Olen semmoista ohjainta yrittänyt löytää, mutta ei ole vielä onnistanut.
Onko kukaan pelannut tuommoisen ohjaimen kanssa? Tuollaisen kun harrastelija ystävälliseen hintaan jostain löytäisi ja siihen ohjelma joka toimii Linux tai wintoosa käytössä.

Toivottavasti joku osais auttaa niin pääsis eteen päin.

Tuomas

jussi

#2
Eiköhän mesan valikoimista löydy tuohon sopivia linux cnc kanssa. Esim. 5I20 ja 7I33 muistaakseni
Edit. http://store.mesanet.com/ Löytyy näköjään nykyään  Plug-n- go settejä Linux cnc:hen

hyvarinent

#3
Moro,

kiitoksia tuosta linkistä. Sen verran kerkesin selaan et löytyy näköjään noita kamoja myyvä liike EU-alueeltakin. http://eusurplus.com/

Eli Siis tuo tarvii kaksi korttia, eka on pääkortti ja sitten analogiaksi muuttava kortti?

5i20 ja 5i25 pisti silmään, hinta ero on iso, mutta eikö kumpikin kävisi mun tarkotukseen? kumpaakin tekstien mukaan saa analogi kortin toki 5i25 tekstissä puhutaan 7i77 kortista...

Loistavaa, et pääsee eteenpäin, vaikka ei oikeestaan tajuukkaan vielä mitään ;)

Tuomas

pave

#4
Moi,

Mulla oli vähän vastaavaa säätöä tuossa:
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=6889.msg27488#msg27488

Korjaus: Ei se niin vastaava ollutkaan, tässähän oli ongelmana moottoriohjaimien 0-10v säätö versus Mesakortin -10+10v säätöön.

jussi

#5
Hyvä puoli noissa mesan korteissa on tuki Linux cnc:lle. Linux cnc ei vaan muuten ole kaikkein helpoin käyttöön ottaa.
Rinnakkaisporttikoneesta kun aika jättää niin siirryn itsekkin mesan käyttäjäksi.

Edit. Jos oikein ymmärsin niin tuo yhdistelmä 5i25 7i77 olisi mahdollinen.

hyvarinent

tuota komboa itsekin mietin, mut en tiedä mikä estäis käyttämästä?

5i25 + 7i33TA, olis aika edulinen yhdistelmä, myös kortti 7i83 kävi mielessä.

Pitää lueskella ton feston manuaaleja joska sieltä löytyy rajoittavia tekijöitä johonkin suuntaan. esim takasin kytkentä hieman mietityttää...


Tuomas

pave

#7
Mulla kyllä asentui L-cnc ja noi kortit ihan heittämällä, tiedä sitten oliko hyvää tuuria. 8)

Niin ostin  siis 7i77+5i25:n ja piuhan pakettina. (Johdossakin voi mennä pieleen, jos ei ole kaikki karvat kytketty oikein.)

Isto

5i25 kanssa ottaisin mieluummin 7i77 koska siinä on samalla IOt mukana, harvaan koneeseen riittää pelkkä servojen ohjaus.
7i77 olisi paikka 6 servolle ja enkoodereille (joo, 2 ylimääräistä) mutta jos haluaa laittaa ohjauksen myös karalle niin yhden servolähdön voi käyttää taajuusmuuttajan nopeuden säätöön. Lisäksi kortilla on 32 inputtia ja 16 outtia, tarviit kuitenkin sisään rajat, kotikytkimet, enable/vastaava ja ulos ainakin karalle enable ja suunta.
Lisäksi kortilla on DB25 liitin jolla sen saa suoraan 5i25 vastaavaan liittimeen 1-1 johdolla, taitaa saada pakettinakin kortit + johto.
7i33(TA) olisi muuten hyvä mutta siitä puuttuu IO ja karan ohjausmahdollisuus jolloin tarviit niitä varten kolmannen kortin.

5i25 + 7i76 yhdistelmä on toiminut hyvin linuxcnc- käytössä eikä ollut hankala saada toimimaan. Todennäköisesti 7i77 toimii myös mallikkaasti.

hyvarinent

mitkä kortit laitoit?

itse olen miettiny lähinnä mitkä kortit käy keskenään ja feston kanssa. linuxin sopivuutta en ole vielä miettiny, mut uskon et se pelaa kyllä :-D

hyviä pointteja Isto! olin ajatellu mitsun pikku logiikkaa projektiin, mut noin projektista jäis osia pois. ajatukset rupeaa kaventumaan :-D

Tuomas

jussi

Onkos Lcnc:n konffaaminen rasti ruutuun hommaa noiden mesa korttien kanssa vai joutuuko hal ja ini tiedostoja muokkaan käsin?

pave

Mulla conffaaminen onnistu ihan rasti ruutuun menetelmällä. Tosin sorvissa vain kaksi akselia eikä nekään vielä valmiita, mutta kuitenkin jopa meikäläinen tajunnu ihmeen hyvin.

jussi

Mä oon koittanu ettiä netistä ohjeita touch off platen käyttöön ottoon. sen vähän mitä löysin niin ei ollu rasti ruutuun homma :(
Kaipa se siitä vielä valkenee

Isto

Mesan sivuilla kerrotaan mitkä käy keskenään ja Linuxcnc:n sivuilta (http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.pl?Mesa_Cards) löytyy lista tuetuista korteista.
Kuten sanottua 5i25+7i76 oli helppo ottaa käyttöön ja on toiminut kuten pitääkin.

Feston manuaalin pikavilkaisun mukaan analogi -10..+10 ja enable riittäisi ohjaukseen mutta oikeasti tarvitaan varmaan lisäksi enkooderi ja PID Linuxcncn puolelle. Näyttää siltä että Festossa AIN0 = nopeus, AIN1 = voima eli vain toinen käyttöön (= torque) ja enkooderi mesan kautta lcnc:lle. Moottoreissa taitaa olla vain resolverit eli enkooderit pitää lisätä ostoslistalle. Viisaammat ja analogituloisia ohjaimia käyttävät korjaa jos olen väärässä.

Rasti ruutuun- toimivuus riippuu varmaan paljon siitä mitä kaikkea haluaa käyttöön. Perusasetukset meni wizardilla ja sen jälkeen olen säätänyt käsin. Ei se oikeasti ole vaikeaa kunhan jaksaa hiukan lueskella.

Touch platen käyttöönoton kannalta tarvitaan vain se kytkin ja yksi input. Hal- tiedostossa kyseinen input pitää kytkeä motion.probe-input signaaliin, pitäisi onnistua wizardillakin.
Varsinainen käyttö vaatii hieman enemmän opiskelua riippuen siitä mitä sillä haluaa saada aikaan. Esimerkkejä näyttää löytyvän ainakin eri työkalujen offsettien mittaukseen ja kappaleen koon määritykseen. G-koodia on syytä opetella ennen noiden esimerkkien käyttöä...

hyvarinent

eli 5i25 ja kylkeen 7i77

tuo takaisin kytkentä on nyt listalla. siitä kun pääsee varmuuteen niin vois tilata tavaraa.

kiitos paljon avusta

Tuomas

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk