Myös korttimaksu toimii

Alumiinilevyn leikkaus

Aloittaja Orbitrek, 25.11.09 - klo:20:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Orbitrek

Ostin romarilta 14mm alumiinilevyä. Ajattelin tehdä siitä runkolevyt y- ja z-liikkeille pieneen nakertimeeni.
Nyt pitäisi pystyä leikkaamaan suunnilleen suoraa leikettä tuosta levystä. Ongelma on vaan koneiden ja laitteiden puute.
Levyjen sivujen ei välttämättä tarvitse jäädä suoriksi (selaainen n.+/-2mm tarkkuus kelpaa) vaan riittää kun levyn pinta jää riittävän suoraksi. (ei ole edes nyt koneistettu mutta veikkaan että koneistamaton tarkkuus riittää mun nakertimeen). Mulla on kaapissa ainoastaan tehoton rälläkkä, jolla homman sais teoriassa tehtyä, mutta jo 8mm alumiinin leikkaaminen oli melko hikistä touhua.

Onko ehdotuksia millä saisin levyä palasiksi edullisimmin. Voisin ostaa esim jonkun halvan käsityökalun tms., jos sellaisella homman saisi tehtyä. Ehdotuksia? Onko parempi rälläkkä paras halpa käsityökalu vaihtoehto? Toinen vaihtoehto olisi, jos helsingin/kantahämeen seudulla löytyisi joku antti auttavainen jonka vehkeillä saisi levyä pilkottua.

Kiitos vinkeistä etukäteen.

(ps. sori jos on väärä posti section. Aihe osittain työkalujen käyttöä ja osittain tarjouspyyntö)

Pete2

Olen sahannut alumiinit sirkelillä ,täkeää on
että terä on ngatiivinen tsa hampaat "nojaavat
taaksepäin"

Negatiivinen terä käsisirkeliin?
(on tullut käytettyä ainakin 8mm
asti)



Hannu

Nämä on nyt sellaiset neuvot että hiukan arveluttaa niitä tänne pistää koska homma ei
ole aivan riskitön.Näin se kyllä käytännössä tehdään.

Kovametalliterä, käsi tai pöytäsirkkeliin.
Varusteet paksut kintaat ja haalarit koko kasvonsuojus.
Myös kuulosuojaimet meteli on hirmuinen.
Unohtaa ei myöskään sovi hengitys suojainta koska leikatessa kevyet alumiini hiukkaset
lejuu ilmassa.
Leikkuunesteeksi tenua eli sinolia.
Sirkkeliin ei kannata tunkea mitään pieniä paloja ne tulee varmasti silmille.
Liukupöydällä varustettu sirkeli olisi paras, silloin leikattavan kappaleen saa kunnolla kiinni.
Noita sähkökuoruja leikatessa joskus on käynyt niin että on tullut työnnettyä kuorua liian
nopeasti aloituksessa jolloinka terä haukkaa ja terän kovametallipalat irtoaa seuraukset voi
olla kohtalokkaat.
Eli KUNNON VARUSTEET!
Jos pelottaa, anna jonkun tehdä jolla on kokemusta ja ota oppia siitä.

Hannu

Maukka

Joo käsisirkkelilla leikkasin omaan rojektiin levyjä 12mm. Normi kovametalli terällä.
Sopivasti syöttöö ja ohjari niin saapi isommat palat hyvin leikattua.

Orbitrek

Eli käykö hommaan ihan joku peruskäsisirkkeli tyyliin:
http://www.pixmania.com/fi/fi/708531/art/black-decker/sirkkeli-cd601.html

Mitä erityistä täytyy olla terässä? Tuossa mukana joku kovametalliterä.
Eikö noi ole kuitenkin puuhommiin tarkoitettu?

Maukka

Minä leikkasin sillä iän ikusella käsisirkkelilla mikä kaapissa oli ja silla puuterällä mikä siinä sattui olemaan paikoillaan. Noihin saa kyllä ihan oikeita alu teriä jos haluaa. Mutta kyllä tuommoisella varmaan pystyisi leikkaamaan. Maltillisella syötöllä vaan..

FAARI 58

Jep
Mä tein terälle tempun ,rälläkällä pikkuusen teränkärki taakseppäin kallelleen,ja leikkas hyvyn maltillisella syötöllä, mulla oli alun paksuus 95mm,nauhahiomakoneella reunat sileiksi,että silleen. Suoja varustukset päälle,alumiini pöläjää ja sirut lentää.
FAARI 58
Tyhmyys ei ole vika,vaan se on lahja.

ttontsa

http://www.woodtool.fi/index.php?main_page=index&cPath=27_256&zenid=qvkklfqkkglm3dm030m2bifoc2

hong kong myymälän hyllyssäkin näytti olevan alumiiniterä.
Liukujiirisaha / penkkipyörösahahan siihen ois turvallisempi, työstöalue onkin sitten mitä on.
Periaatteessa niihen raakojen tenujen ja tinnereitten lotraamisen jättäsin sivuun kun lyöt sen perintö makitan käyntiin ettei oo haalarit ja kaunis työpaja tulessa. Alumiiniterän pitäs mennä ilmankin.

Sikäli mikäli joku keksii jyystää alumiinia rälläkällä, niin kehoitan ehdottomasti kipaisemaan paikalliseen rautamarkettiin ja etsimään hyllystä alumiinille tarkoitetun laikan. Se ei tukkee ja vaikutusta voisi normilaikkaan verrata kuin pulloa keskikaljaa, eurokossuun. 2 metriä saumaa 14 mm levyyn saa silti kirpoamaan hymyn huulille, tosi innostunut harrastajahan sen kyllä ajaa 8)
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

JuKa

Omat leikkaukset olen tehnyt vannesahalla, jossa metalliterä. Alumiiniakin on sitten monenlaista laatua ja sirkelilläkin leikatessa eron huomaa.

Jussi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk