Myös korttimaksu toimii

AVR prossu ohjaamaan cnc konetta (Arduino)

Aloittaja Hannu, 28.04.13 - klo:20:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hannu

En ole ennen huomannut tällaista, pitää varmaan kokeilla joskus.
Tuo Arduino lauta maksaa muutaman kympin.
En tiedä mitä G-koodeja moinen osaa vääntää steppereille sen verran on tuota luki häiriötä :-\

http://blog.protoneer.co.nz/grbl-arduino-g-code-processor-pin-layout/


Hiekkaranta_92

Kolmiakselisen jyrsinkoneen ohjaukseen, kaaret ja helixit onnistuu

Supported G-Codes on v0.7:
Linear Motions (G0,G1)
Arc Motions (G2,G3)
Dwell (G4)
Plane Selection (G17,G18,G19)
Units (G20,G21)
Go Home* (G28,G30) *[Incorrectly performed the homing cycle]
Distance Modes (G90,G91)
Feedrate Modes (G93,G94)
Coordinate Offset (G92)
Spindle Control (M3,M4,M5)
Others (G53,G80).
Supported G-Codes on v0.8
Work Coordinate Systems (G54,G55,G56,G57,G58,G59)
Set Work Coordinate Offsets (G10 L2, G10 L20)
Go to Pre-Defined Position (G28,G30)
Set Pre-Defined Position (G28.1,G30.1)
Clear Coordinate System Offsets (G92.1)
Program Pause and End (M0,M2,M30)
Coolant Control (M8,M9)

Kai

Mulla on tollanen Arduinon lankku,sillä on vaan mulle vaikee trenaa, kun ei ole ketään jolta kysyisi neuvoa.
Yritin parilla foorumilla kysellä neuvoa ,,se oli yhtä tyhjän kanssa,ei sieltä tullu kun viisastelua.
Sillä varmaan osaava tekee mitä haluaa, mutta mun taitaa olla paras pysyy valmiissa toimivissa ohjelmissa,niissäkin on tarpeeksi vaikeusastetta.
Kai

Kremmen

Kysy niin sulle vastataan :) Ainakin täällä. Minä olen Arduinolla tehnyt muutaman pikku projektin, mm kameradollyn ohjauksen ja ilmakivääritaulun liikkeenohjauksen ja jotain muutakin pientä. Eiköhän apuja löydy pahimpaan hätään.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Hannu

#4
Step rateksi luvattiin 30khz steppereille, eikö se ole tosi hyvä.
Ei tuo arduino mikään paha ole saada vilkuttelemaan ledejä.
Mutta g koodi tulkki ja kolmen akselin moottorin ohjaus samassa
pikku prossussa on aika hyvä saavutus.

Kremmen

Joo kyllä Arduinossa majaileva Mega328 on varmaan aika tapissa, vaikka muuten ihan kiva lutikka onkin kirjoitella koodia. Katselin ihan mielenkiinnosta sitä lähdekoodia ja selvästi näkee että sitä on ollut tekemässä kaverit jotka on olleet ennenkin asialla. Siinähän olisi valmiiksi testattu ratkaisu josta voisi lähteä laajentamaan tarpeellisia lisätoimintoja melkoisen helposti.
Ainoa mikä Arduinossa on huonoa on sen mekaniikka/elektroniikka. Siinä mielessä, että korttia on vaikea asentaa mihinkään kun ne kiinnitysreiät on niin kädettömästi mitoitettu. Samoin piikkirimaliittimet on ihan hupilaatua eikä signaloinnissa ole minkään valtakunnan suojauksia. Mutta protoiluun ja pienimuotoisiin kyhäelmiin se on kyllä ainakin tarpeeksi yksinkertainen ja halpa.

30 kHz riittää johonkin asti, jossain Arduinon kaliiperiin sopivasa pikkulaitteessa varmaan hyvin jos ajetaan tyypillisiä 200p/kierr steppereitä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

olli henttonen

Puuhapajalla kanssa ollaan opeteltu (hakattu päätä seinään) arduinon 3d printterikortti sovellutuksen kanssa ja koitettu saada askelmoottoreita inahtelemaan huonolla menestyksellä. Varmaankin tää on ihan kiva kunhan aika riittäisi sen salojen selvittämiseen.
dyykkari

elmom

GRBL on ihna hyvä ilmeisesti, mutta jokseenkin rajallinen. Sen saa helposti porattua isommille piireilla, esim. ArduinoMEGA2560, jos tarvitsee tilaa ja tehoa lisää, mutta pinnien sijoittelu on rajoitettu, eli itse pitää varmaan hoitaa breakout.

Astetta parempi vaihtoehto on smoothieware.org (ARM CortexM3 tms.) ja niiden tuleva versio smoothieboardista joka on sopivampi isompia moottoreita ajatellen. Firmware on jatkuvan kehityksen, mutta nykyiset ominaisuudet maldollistavat 3D-tulostamisen ja jyrsinnän.

Kremmen

Noita Arduinolle väsättyjä koodeja voisi olla aika helppo portata vaikka jollekin ARM-laudalle. STM32 Discoveryssä olisi aika tiukka 132MHz Cortex M4 jossa sisäänrakennettu liukulukuyksikkö, ja tuossa Discovery-lankussa on runsaasti enempi I/O-pinnejä kuin Arduinoissa. Hmm...
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

elmom

Lainaus käyttäjältä: Kremmen - 01.08.13 - klo:17:00
Noita Arduinolle väsättyjä koodeja voisi olla aika helppo portata vaikka jollekin ARM-laudalle. STM32 Discoveryssä olisi aika tiukka 132MHz Cortex M4 jossa sisäänrakennettu liukulukuyksikkö, ja tuossa Discovery-lankussa on runsaasti enempi I/O-pinnejä kuin Arduinoissa. Hmm...

Noinhan on on juuri smoothiewaren kohdalla tehty, ainakin osittain hyödynnetty GRBL:n koodia. Ei kannata lähteä uudestaan porttaamaan, kun on jko kerran tehty. Itse aion tuollaisen smoothieboardin tilata kun sen julkaisevat.

Kremmen

Niin, se on ihan eri asia mikä kannattaa aina milloinkin. Ensin täytyisi määritellä mitä on kannattavuus. Eihän me näitä hommia sen takia tehdä, että näistä jotain hyötyä olisi, vaan siksi että se on kivaa :)
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

masaV

Googlettelin eilen aikani kuluksi mitä arduinolle löytynee, ja 3D rep rap ja marlin ohjelma ainakin löytyisi valmiina kun itse ei vielä osaa koodailla tuota arduinoa mitään monimutkaisempaa.
marlin softa kai sopisi ihan mihin cnc projectiin tahansa,tosin nuo steppereiden ohjain kortit on aika pieniä mitä etiskelin arduinolle, jotain max 2A luokaa suurin osa, ebaysta kyllä löytyi pari 20A ja 30A korttiakin,tiedä sitten kiinana ihmeistä kestääkö käytössä.
aika hiljaista ardunion puolella cnc mutta suosittu 3D printtereihin.,eikös ne g koodit tungeta siellä pc:ssä käsittelyyn ja ei niitä tuonne arduinon kortille tarvi tunkea käsiteltäväksi,ainoastaan koordinaatit mihin stepperit menee .?
Turhahan olisi pikkaista arduino rasittaa turhilla ylimääräisillä kilkkeillä ja koodeilla kunhan stepperien step/dir tiedot vain saa kulkemaan, mach3 sun muut härpäkkeet sitten tuolla pc:n puolella saa läträillä niiden vitun gkoodien kanssa. näinhän sen pitäisi mennä.


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk