Myös korttimaksu toimii

Askelmoottorissa halkeamia. Moottorin kuljettaja rikki?

Aloittaja mike25, 25.03.24 - klo:10:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mike25

Hei kaikki, 
Minulla on muutaman päivän ajan kuulunut naksahdusääntä tulostettaessa X-akselista (eli vaunussa roikkuvasta) askelmoottorista. 
Aluksi luulin, että melu tulee lineaarisista laakereista, mutta lyhennetyiksi IGUS-liukulaakereiksi muuntamisen jälkeen kuulen silti räjähtävän äänen ja olen varma, että se tulee stepperistä. Se halkeilee yleensä muutaman kerran suunnan vaihtamisen jälkeen. Painettujen mallien ulkoääriviivat eivät myöskään ole enää niin kauniit (jokainen kerros on pieni offset tai jotain, joka tapauksessa ulkoseinä ei ole enää niin hieno ja sileä). Nyt tulostan vain 20 mm/s, joten se toimii, vaikka se ei vieläkään ole täydellinen. Mutta tulosteita voidaan käyttää uudelleen. Luulen, että stepperi menettää askeleita suuremmilla nopeuksilla. 
Ja nyt kysymys: Mikä voisi olla syynä? Ovatko moottorin ajurit rikki, itse stepperit vai kenties jopa Mightyboard?
Toivottavasti kyse on vain kuljettajista. Sattuuko kukaan tietämään mitkä ajurit sinne on asennettu? Haluaisin tilata uusia nopeasti, mutta en ole juuri nyt kotona, jotta voin tarkistaa itse. Voisiko tämä johtua A4988:sta?
https://www.oyostepper.de/goods-886-5Pcs-A4988-Schrittmotortreibermodul-mit-K%C3%BChlk%C3%B6rper-f%C3%BCr-3D-Drucker-Reprap.html
Ne olisivat todella hinnoiteltuja. 
Tai ehkä se on jotain aivan muuta? 
Kiitos etukäteen




Isto

Tässä muutamia vaihtoehtoja jotka kannattaa tarkastaa:

- kun moottori on irti niin liikkuuko kone mekaanmisesti oikein koko liikkeen alueella vai onko jossain kohdassa pykäliä tai jäykkyyttä ?
  -> jos ei liiku kunnolla niin mekaniikan selvitys ja korjaus
- sama juttu moottorille, pyöriikö siististi molempiiin suuntiin kaikilla nopeuksilla.
  -> jos ei pyöri siististi vika on yleensä liian pienessä virrassa. Liian suuri lisää kyllä ääntä ja myös lämmittää moottoria.
- tuleeko ääni silloin kun kyselinen akseli vaihtaa suuntaa ?
  testaa myös tämä moottori irti tuleeko ääni.
  yksi ongelma voi olla liian pieni virta tai liian nopea kiihdytys jolloin askelia jää väliin.

Kyllä vika voi olla ohjaimessakin ja/tai kytkennöissä ja lopputuloksen aon häiriöpulsseja.

Tämän pidemmälle ei voi arvata eli hyviä vastauksia varten kannattaa aina laittaa kaikki mahdolline tieto laitteesta mukaan kysymykseen. Eli mikä laite, mikä ohjain, mitkä moottorit ja lisäksi käytetyt asetukset (nopeudet, kiihtyvyydet) ja tietysti moottorien käyttöjännite. Onko veto hihnalla, ruuvilla vai jotenkin muuten ?
Kuvat auttaa myös, muuten saat vain arvauksia.
Kerro myös kuinka kauan kone on toiminut ennen tätä ongelmaa.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk