Myös korttimaksu toimii

4 moottorin ja ohjainten paketti

Aloittaja corez, 24.09.08 - klo:23:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

corez

Morjensta vaan kaikille.

Tovin olen jo lueskellut foorumia ja katsellut toisten laitteita.
Nyt päätin kuitenkin kysellä että onko kellään kokemusta tästä paketista
http://www.damencnc.com/damencnc.php?dir=cpt&&langId=EN&idComp=172

Tosiaan itsellä tarkoitus rakentaa cnc jyrsin ja kenties jopa tehdä istukka johon saa tuon käsiplasman kiinni
jolloin sillä voisi leikellä muutakin.

Tuo paketti on tosiaan 4:lle moottorille koska ajattelin että tuolla paketilla pääsisi eteenpäin jos isonnan tuota nykyistä laitosta tulevaisuudessa.

Mach3:lla olisi tarkoitus ajella tuota konetta.

ArtoLei

Jos meinaat plasmapöytää rakennella, voin lämpimästi suositella sivustoa
www.espek.com, itselläni on tuon kaverin valmistamat romppeet,
ensialkuun hommasin ohjaimet ja moottorit tuolta ja yritin väsäillä itse
pöydän..... ::), jonka jälkeen teetin myös pöydän tuolla, laite on ollut
metallipajamme käytössä nyt puolivuotta, ilman ongelmia. Olen itse
tyytyväinen laitteeseen ja meinaan hommata laitteeseen automaattisen
korkeudensäätimen samasta osoitteesta.....Pojilla on aika poikkeava
toimintatapa, eivät edes yritä tehdä kalliita laitteita, eivätkä mainosta
toimintaansa mitenkään ???

Arto

porepe

Morjesta vaan ja tervetuloa foorumille.

Mulla on itsellä tuo 3d-step käytössä yhdessä pikku nakertimessa ja hyvin toimii, mutta siinä on muutamia teknisiä kompastus kiviä...

3d ja 4d-step ovat periaatteessa samoja vehkeitä 4d:ssä on vaan lisäpalikat 4:lle akselille.

MIINUKSET
- ei sovellu isoihin koneisiin (syyt alla)
- pieni jänitteen kesto
- pieni virranantokyky
- vain täysi- tai puoliaskellus eli 200 tai 400 step/rev. Eli joutuu välittämään hammashihnoilla jos ruuvin nousu on yli 2-4mm (riippuu tietty halutusta tarkkuudesta)

PLUSSAT
- helppo ja nopea ottaa käyttöön
- pienen kokoinen
- omat lisäkortit (optoerotin, relekortti,etc....)
- kohtuu edullinen
- varma toiminen


Noista steppereistä mitä Damencnc toimittaa ei ole mitään kokemusta.

Suosittelisin ostamaan Mikroaskeltavat ohjaimet, joissa jännitteen kesto olisi ainakin isompi, jotta saisi nopeutta ja pehmeyttä käyntiin.

sitten kunnollinen rengas-sydänmuuntaja ja konkat antamaan riittävästi ruokaa moottoreille. 

Ohjelmaksi suosittelisin ennemmin  Emc:tä, on nopeampi, vakaampi ja vie vähemmän konetehoa. Lisäksi io-kortteja saa Emc:n alle muutmaalla kympillä.

Kokonais hinta ei tule ainakaan kalliimmaksi jos teet itse ohjain boxin irto kamoista...

     
Petri Junnila
Mynämäki

porepe

Katsopas sieltä Damen sivuilta noita HP:n stepperi ohjaimia esim 8084x 4kpl maksaa 440e. Ja noi 1nm stepperit bout 140e/4kpl. Noihin sitten jatkoksi kunnon virtalähde. Ja jos päädyt EMC:n käytttöön niin mulla ei ole ainakaan mitään pahaa sanottavaa pluton io kortista... Maksaa vaan 50e ja nopeus tai io:t ei heti lopu kesken. Vielä kun pluto on helppo konffata sekä steppereille että servoille niin sitä voi edelleen hyödyntää vaikka nälkä kasvaisi harrastuksen myötä. Ja jos pluton io:t ei riitä niin sitten Martsolan MUHI vielä jatkoks niin eiköhän piisaa :)

tietty voit katsoa noita "TEROn" uusia ohjaimiakin. Ajavat ymmärtääkseni miltei mitä tahansa moottoreita.       
Petri Junnila
Mynämäki

corez

Kiitos kaikille vastanneille.

Tosiaan tuo pöytä ja runko on olemassa jo.
Rakensin sen THK:n johtimilla ja kelkoilla.
Kierretangoilla oli tarjotus tehdä voimansiirto.
Runko on alumiiniprofiilista.
Kuvia koitan pistää tänne tässä piakkoin.

Ideana oli että sitä "pöytää" vois käyttää jyrsimenä sekä plasmaleikkurina.
Mulla on käsiplasma jonka ajattelin viritellä sitten siihen Z akseliin.

Tosiaan tuota 4 akselin ohjausta ajattelin hankkia koska tulevaisuudessa haluan rakentaa tuosta monimutkaisemman jolloin voin käyttää sitä yhtä vapaata akselia hoitamaan vaikka "palikan" vaihtamista.

Lähinnä tuo mach3 on ollut suunnitelmissa sen takia että haluan laittaa jossain vaiheessa kosketusnäytön tuohon koneen kylkeen.

Pitäisi kyllä tutustua tuohon EMC:n myös jotta osaa vertailla.

Koitan toistaiseksi pitää tuon koneen yksinkertaisena ja oppia sen rakentamisesta mahdollisimman paljon että voin toteuttaa myöhemmin isomman leikkaus/työstö alan seuraavaan versioon.

Nykyisellään työstöala tulee olemaan 750x650x300mm

Käytetyt ohjaimet ja moottoritkin tietenkin kiinnostavat kun vaan soppelit löytyy.
Olisikohan jotain järkevää paikkaa mistä kenties niitä voisi katsella / kysellä.

porepe

Nopeus, tai paremminkin hitaus voi muodostua ongelmaksi Plasmaleikkauksessa ohuilla ainepaksuuksilla (alle 2mm) jos käytät normaalia kierretankoa  (nousu 1-2mm) voimansiirtoon. Veikkaisin ettet saa yli 1600mm/min steppereillä niin että kone toimisi varman päälle, eikä sekoisi jossakin vaiheessa askelluksessaan???

Itse meinasin Plasman liikkeet toteuttaa T5 Hammashihnalla, tai kuularuuveilla juurikin nopeuden ja kiihtyvyyden takia :)
Petri Junnila
Mynämäki

corez

Noita kuularuuveja olen pohdiskellutkin.
Ovat vaan niin pirun kalliita  ::)

Entäs jos sen kierretangon välitää hihnalla moottoriin ?

porepe

Eipä taida tuo jenkatappi kestää kovin isoja kierroksia... Lämpenee ja leikkaa kiinni??? Kun tehdasplasmat kiitää yli 20000mm/minuutissa :) Sun tarrtis saada yli 10000rpm siihen jenkatappiin???

edit:
T5-hammashihna alle 20euroa/metri ja tarkkuus riittävä plasmalle.
Petri Junnila
Mynämäki

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk