Myös korttimaksu toimii

Askelhukan syyt?

Aloittaja -j-, 01.05.12 - klo:22:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-j-

Mistähän kannattaisi hakea vikaa kun konetta vaivaa y-akselin krooninen askelhukka? On vaihdettu moottoreita, lisätty 3:1 alennusvaihde jne. Kuitenkin edelleen ajettaessa esim. 6x edestakaisin noin 150mm liike heittokelloa vasten, siirtyy nollapiste 0,05-0,4mm. Siirtymä on siinämielessä looginen että sen saa käsiajolla härnättyä takaisin nollille. Kummallisinta on se että mitä hitaammin ajaa, sitä enemmän hukkuu askelia. Jotenkin tuntuu että tuo gecko G540:n 1/10 mikroaskellus vie motista voimat. Täydellä nopeudella jaksaa työntää 120 kiloista ukkoa epoksilattiaa pitkin jotta tennarit savuaa. Nyt olis hyvät nauvot tarpeen, alkaa olla konstit vähissä :'(

Maukka

#1
Yksi syy voi olla tietokoneessa ja tai printteri portissa joka ei ehdi/pysty kaikkia askeleita laskemaan / lähettämään..
Onko printeri portin asetukset oikein, bios epp mode.
Saako gecko:sta askellusta säädettyä koko askellukselle?
Kannattaa kokeilla pienemmällä askelluksella tai koko askelluksella että hukkaako askelia sitten.

-j-

Asetukset ovat oikein. Kaksi muuta akselia on presiis tarkkoja eli eivät sekoa askelissaan. Tuo perhanan gekko on käsittääkseni kiinteästi moodattu tuolle "morfiselle" 1/10 askellukselle eli se vaatii jotakin korkeampia voimia jos sitä rupeais modaamaan. Tässä vaan mietityttää että uskaltaisiko gekon y- ja a akselit kytkee sarjaan ja ohjata molempia y-akselina. Saisi enemmän virtaa läpi ja vois käyttää nema34 mottia väkevämmillä väännöillä.
Muussa tapauksessa pitäänee vaihtaa y:lle erillinen ohjain joka kestää isommat virrat. Jotenkin musta alkaa tuntumaan että toi perkuleen motti on pieni. Pyörittää se sentään kahta 1100mm pitkää 1610 kuularuuvia jotka on synkattu peräpäistään at10 hammashihnalla yhteen.  -Mutta kun... esim.1800mm/min sitä voimaa on ihan saakelisti. No, noilla mikrostepeillä oli vissiin vaan 20% jäljellä :(

Kremmen

Jos motissa tuntuisi kuitenkin olevan sitä voimaa, niin eihän vaan ole mahdollisuutta, että se resonoisi jossain vauhdissa?
Pystytkö testaamaan niin, että ajat liikesarjan jollain hitaahkolla nopeudella ja sen jälkeen sama mutta niin, että pöydällä on runsaasti (kunnolla kiinnitettyä) kuormaa?
Jokainen systeemihän voidaan mieltää massan, jousen (jouston) ja vaimentimen (kitkan) muodostamaksi systeemiksi jolla on massasta ja joustosta riippuva ominaisvärähtelytaajuus. Askelmoottorien ikävä piirre on löytää noita resonansseja ja hukata askelia jos toiminta sattuu resonanssin alueelle. Autohan on juuri tällainen systeemi ja kaikki tiedämme mitä tapahtuu kun ajaa hiekkatiellä nimismiehen kiharaan sopivaa vauhtia. Kaikki irtokama alkaa elää omaa elämäänsä ja kojelaudasta löytyy ihan uusia narinoita jne jne. Sama ilmiö.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

-j-

Tota mää vähän oon kanssa pelännyt. Noi kuularuuvit on niin pitkät läpimittaansa nähden että jos ne pirut joustaa. Ja kun siellä perärässä on vielä n.50mm läpimittaiset aluhihnapyörät vauhtipyörinä. Jos tässä on syy, onko mitään tehtävissä?
Tuosta gekosta olen säätänyt sitä trimmeriä jolla saadaan resonanssia pois. Kun säätää ihan persiilleen->jurisee kunnolla->isompi heitto. Kun hakee sellaisen kohdan missä motti menee "sukkasillaan" on kaikkein tarkin.  Jos taas säätää gekon "pitovirranrajoittimen" (joka on tällähetkellä potikka) ylivirralle, menee huonompaan suuntaan. Samoten käy jos laittaa alakanttiin.  Niin, mottinahan on tällähetkellä nelipiuhainen 57BYGH56-401A. Käyttöjännite noin 50v.
Konetta on koitettu ajaa aika väkevälläkin kuormalla ja tosiaan tyhjillään, mutta aina samat vaivat. Tötterö painaa about 150kg, pitäiskö valaa rungon alahäkin sisään betonikönni ;)

mpr

Ookko kokeillu vaihtaa x-akselin hilut y:lle tällä sais pois suljettua ohjain / moottori viat.

-j-

Moottoreita on kokeiltu pariakin eri sorttia, parani muttei korjaantunut. Samalla toki lisättiin tuo planeettavaihde kun vääntö pieneni. Oli alunpitäen liian isolle jännitteelle tarkoitettu motikka. Ohjarista ei ole toki toista porttia koklattu, mutta tarvii testata. -Jotenkin musta vaan yhä tuntuu että sen saaklarin mikrosteppauksen kun sais tapettua gekosta, homma olis ok. Kokoaskeleellakin tulee 600p/r ja vaikka ruuvi on 10mm nousulla, kyllä tarkkuus puutöihin riittää. Kun ne johteetkaan ei ole kuin 0.07mm tarkkuuteen säädetty.

Miguel-

Eli veto menee näin: Moottori -> hihnavälitys -> 1. kuularuuvi -> hammashihna eri päässä, kuin moottori -> 2. kuularuuvi? Tällaisella järjestelyllä saadaan vetojärjestelmään aika monta värähtelijää sarjaan..
Jos näin, niin kannattaisi yrittää saada hammashihna samaan päähän, kuin moottori ja laittaa välikiristimiä tms. hihnalle jakamaan hihnan pituutta. Tai sitten laittaa motille oma hammaspyörä ja laittaa se hammashihnan keskelle tai siitä kahdella hammashihnalla ruuveille.

-j-

Eli näin: moottori (1,95Nm)  ->planeettavaihde 3:1-> kuularuuvi (1610)->hammashihna (AT10)->kuularuuvi.
Tämä hassu kombinaatio on yllättäen oman kehittelyn tulosta. Koneen suunnittelun lähtökohtana käytettiin saksalaista TRONia jossa oli molempien ruuvien päissä moottorit ja lisäksi ruuvit peräpäistään hihnalla yhdessä. Jotenkin vierastin tuota tuplasynkronointia ja päädyin tällaiseen ratkaisuun.

Kremmen

Tuossa kuullostaa olevan sen verran pitkä voimansiirto että systeemin mekaaninen resonanssitaajuus saattaa olla vaarallisen alhainen. Eikö olisi mitenkään mahdollista vetää kuularuuveja samasta päästä jolloin resonanssitaajuus luultavasti kaksin-nelinkertaistuisi?
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

-j-

Jos ongelmasta ei millään muulla konstilla päästä eroon, toki sitten on pakko muuttaa vetoa.

Kremmen

Aina on valitettavasti olemassa se riski, ettei tuo muutos sitten kuitenkaan auta jos syy lopulta onkin muualla. Toisaalta jousto voimansiirrossa + massiivinen kuorma on tappava yhdistelmä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

saulij

Kannattaa kokeilla pudottaa hieman kiihtyvyyttä.  Saattaa kiihdyttäessä hukata jonkun mikroaskeleen. Jos Y-akselin massa on suurempi kuin muiden, sille pienempi kiihtyvyys.

-j-

Ramppeja on sahailtu suuntaan jos toiseen ja hassuinta on se, että kun ramppi on niin lyhyt että randomisti jurahtaa, on kone tarkin. Tosi loivalla, mummu hangessa-tyyppisellä rampilla sekoo eniten. Eli mitä hitaampi vauhti, sitä pahempi heitto :-\

ttontsa

Ootkos tehny diaknostiikan eet annat kaiken muun olla ennallaan, mutta vaihdat y akselin moottoripiuhat x akselin moottorille ja ajat y:tä x:nä? Erotteludiaknostiikkana kuseeko mekaniikka, elektroniikka vai softa vai looginen aivopieru jossain välissä.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk