Myös korttimaksu toimii

Alumiinin valaminen

Aloittaja Paul M, 10.01.12 - klo:08:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ttontsa

#60
Onhan sulla kuitenkin käytössä korkeapainesäädin ettei perinteinen matalapainegrillisäädin?

Videon perusteella melkein virittäs pienemmän suuttimen ja enemmin painetta eli virtausnopeutta lisää että liekki tulee pois sekoitusputkesta.

kookkeliin kuvahaku "furnace burner" ja ottamaan oppia muiden virheistä ;D
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Ozz

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 24.12.12 - klo:13:18
Onhan sulla kuitenkin käytössä korkeapainesäädin ettei perinteinen matalapainegrillisäädin?

Videon perusteella melkein virittäs pienemmän suuttimen ja enemmin painetta eli virtausnopeutta lisää että liekki tulee pois sekoitusputkesta.

kookkeliin kuvahaku "furnace burner" ja ottamaan oppia muiden virheistä ;D

Siinä on pöhöttimen säädin olisko ollu joku 3kg/h.
Tuo pienempi suutin kuulostai järkevältä koska nyt jos lisää virtausta niin se virtausmäärä rupee oleen niin iso että se puskee liekin aika kauas. Voi johtua myös siitä että ei saa ilmaa tarpeeksi. Sen suuttimen sijaintikin pitäis saada varmaan reikien paikkeille ja ehkä vähän ohikin.

No ton rakensin nurkista löytyneistä romuista joten tarttee varmaan suunnitella jonkinmoinen ja sitten pyhien jälkeen hakea tarvittavat tarvikkeet.

ttontsa

Suutinrungon päälle vois tehä toisen putken jossa ilmareiät samalla kohtaa sisemmän kanssa. Ulkokehää kiertämällä saa passattua ilmamäärää.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Beton

Olen tehnyt oman polttimeni tämän ohjeen mukaisesti:

http://kcrucible.files.wordpress.com/2010/08/provburner.pdf

Tuo on toiminut hyvin ja siinä ei ole mitään ylimääräistä.
Onhan tuo hienosti suunniteltu ja tehty mutta sen voi tehdä yksinkertaisimmista
aineksista soveltamalla.
Tuo laajennusosa suupuolella tulee olla jotta kaasu voi palaa sen
jälkeen kun se on ensin seostunut tuossa virtausta nopeuttavassa
ohuemmassa osassa ja jälleen vapautuu palotilaan.

Ozz

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 24.12.12 - klo:20:16
Suutinrungon päälle vois tehä toisen putken jossa ilmareiät samalla kohtaa sisemmän kanssa. Ulkokehää kiertämällä saa passattua ilmamäärää.

Ajatuksena on ollut tehdä jonkinlainen juttu siihen jolla voi säätää ilmamäärää. Ehkäpä ihan joku nihkee metalliputken pala jolla sitten sitä liuttamalla sulkee niitä mutta tosin toi sinun idea on paljon parempi... no katotaan kun saa ne perusjutut tossa kuntoon niin sitten säädettävä ilmanotto ja sitten säädettävä se "virtauksen hidastin" siellä päässä. Jotain videota katoin jossa sitä säätämällä saatiin kanssa liekki kohdilleen.
Täytyyhän siihen tietty tehdä se säädettävä suuttimen paikka eli kappale jossa se suutin on niin liukuu siellä putken sisässä ja kun hyvä paikka löytyy niin tekee siihen sitten ruuveilla lukitukset.

Kun näistä ei kokemusta ole eikä tarkkoja mittoja niin kaikki pitää olla vähän säädettävää että löytyy se oikea yhtälö. Tosin mitä noita on netissä kattellut niin voihan noissa olla toleransseja aika paljon ja kuitenkin yllättäen toimii vaikka nestekaasun ja ilman seos pitää olla suhtkoht tarkka (10%?) jos verrataan esim asetyleeniin joka palaa melkein aina.

BETON: Tänään imuroin tuon saman ohjeen mutta en vielä ole kerinnyt sitä tutkia mutta kiitos vinkistä.



Ozz

Sain nyt pöhöttimen toimimaan ja se nyt on melko alkeellinen joten täytyy sitä parannella joltain osin myöhemmin mutta toimii ihan lositavasti jo nyt.
Yllättävän nopeesti rupesi testissä upokaskin vaihtamaan väriä.

Seuraavaksi pitää askarrella ne upokaspihdit ja sitten jossain vaiheessa rakennan eristyksen ton uunin ympärille.

Pikkasen olen kerinnyt miettimimään niitä pihtejä ja ajatus olis että niistä tulee sellaiset jotka saa ns lukkoon ja upokas ei voi sieltä millään keinolla pudota. Autotallissa ei paljoa ole ihanteellista materiaalia siihen hommaan mutta katotaan nyt mitä niistä saa aikaiseksi



Tuomas

Tässä on on mun tekemät upokkaan nostopihdit 1.0. Aika vauhdikkaasti laitettu kasaan, saranasta ainakin huomaa. En ole vielä kokeillut miten ne suoriutuu. Jos hyvin käy, huomenna pääsee valamaan uudenvuodenalumiinin.

Mun käsittääkseni upokaspihdit toimii, jos upokas pysyy ehjänä, ja näin ollen pysyy myös sula metalli siellä upokkaassa..

Asiaan. Niitä muutamaa aikaisemmin valamaani biittiä on yritetty sorvata, huonolla menestyksellä. Lastu on ... tai siis se mikä siitä irtoaa, on sellaista mujua. Vähän niinkuin automaattimessinki, mutta vielä hienompaa. Ja sulaa kiinni terään, lisäksi pinnanlaatu on sellanen laahaava. Ja kovametalli kuluu.

Käsittääkseni se sula pitäisi käsitellä ennen kaatamista, alumiinioksidin poistamiseksi ja ehkä raekoon hienontamiseksi. Vedynpoisto vielä sen lisäksi, mutta se ei aiheuta harmia samalla tavalla kuin nämä kaksi ensimmäistä. Backyardmetalcasting tms. muistaakseni ehdottaa alumiinioksidin poistamiseksi 5%fluorisuola+ loput Ca/K Cl ja NaCl 50/50 -suolaseos, joka hämmennetään sekaan, jolloin oksidin pitäisi nousta pintaan, skimmattavaksi pois..

Mä en halua fluoria höyrystymään mun autotalliin. Mitä muita sulakäsittelyjä, tai muita toimenpiteitä, kotitarvevalurin valujen koneistettavuuden ja mekaanisten ominaisuuksien parantamiseen on olemassa ilman pelottavia myrkkyjä? Silkkaa ruokasuolaa? Romun käsittely ensin harkoiksi? Lämpökäsittely? Seostus?

olli henttonen

Jollakin ulkolaisella foorumilla oli juttua tuosta romu alumiinista jota sulatetaan ja hän valitsi tarkkaan sen materiaalin ja heitti pois kaikki jotka ei ollut ennen valettu, juuri noiden lisäaineiden takia, limu ja kaljatölkit, eikä eloksoidut kuuluneet joukkoon. Muuten hän ei tehnyt muuta kuin kuori kuonan pois pinnalta ja lopputulokset olivat loistavia ja hyvin koneistettavissa.
dyykkari

timopen

Lainaus käyttäjältä: olli henttonen - 31.12.12 - klo:04:35
Jollakin ulkolaisella foorumilla oli juttua tuosta romu alumiinista jota sulatetaan ja hän valitsi tarkkaan sen materiaalin ja heitti pois kaikki jotka ei ollut ennen valettu, juuri noiden lisäaineiden takia, limu ja kaljatölkit, eikä eloksoidut kuuluneet joukkoon. Muuten hän ei tehnyt muuta kuin kuori kuonan pois pinnalta ja lopputulokset olivat loistavia ja hyvin koneistettavissa.

Juu. Pii taitaa olla valualumiinin tärkein seosaine ja muistelisin, että se lisää sulan juoksevuutta. Sama taisi olla noissa alumiinin hitsauslisäaineissa... jos ei ole täysin varma mitä alumiinia on hitsaamassa niin valulle soveltuva piiseosteinen lisäaine on silloin ensimmäinen mitä kannattaa kokeilla, koska se taitaa toimia suurimmalle osalle alumiinilaaduista jossain määrin.

Ozz

Kovasti myös kiinnostaa alumiinille aineet joita vois tallissa käyttää ilman että henki lähtee.
Onko suola ja ruokasooda käypiä aineita (oliko se tässä ketjussa vai missä joku niitä käytti)?

ttontsa

#70
Kookkeli haulla "aluminium degassing tablet" pääsee aineista jyvälle.

Briteistä valukamaa, valuhiekkoja, upokkaita, tarpeita:
http://artisanfoundry.co.uk/oscommerce/product_info.php?products_id=67

Nappeja:
http://www.technologystudent.com/equip1/alumin3.htm

http://www.budgetcastingsupply.com/Aluminum_Degas_Tablets-601.php

Keraamisten upokkaiden kohdalla kannattanee sitten muistaa lämpökäyttäytyminen eli ettei hajota turhanpäiten.
Eli suositeltavaa ei olisi lisätä kuumaan upokkaaseen kylmää materiaalia. Kuin ei myöskään laskea upokasta kylmälle hyvin lämpöä johtavalle pinnalle eikä varsinkaan veteen, lumeen jäälle näin talvisaikaan. Hiekkapeti, villlaa, vanerinpalaa..
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Ozz

Kiitos noista vinkeistä!
Osan olenkin niistä lukenut mutta mulla ensimmäinen vaihe on pistää se alumiini harkoiksi niin mitä siinä tarvitaan?
Ilmeisestikkään ne kuplat ei siinä vaiheessa ole ongelma mutta siinä joukossa tulee olemaan jotain pientä sontaa ja oliko niin että sen sai pintaan jollakin?

Täytyypä vähän googletella....

NiVa

Moikka!
Alumiiniromu kannattaa jakaa osiin lähinnä sen alkuperän mukaan. Esim autonmoottorien valuosat omaan ryhmään, eloksoidut ja muut epämääräiset omaansa. Nämä sulatellaan johonkin vakiomuotoon (harkkoja, muffinsseja, etc)  Jatkossa voi sitten valaessa sitä oikeaa tuotetta kontrolloida, mikä on lopputuloksen laatu. Toistaiseksi noi auton valuosat on ollut parasta materiaalia moneen kohtaan. Lisäaineina ihan edellämainittu suola ja sooda alumiinifolioon pakattuna.
Kyllä se kuona nousee pintaan ilman temppuja, senkun kaapii pois tarpeen mukaan. http://www.youtube.com/watch?v=oP7uaPbXGpM 
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

Ozz

Tuli jonkinlaiset pihdit väsättyä. Ei nätit oo mutta toivottavasti toimii  ???
Sellainen lukko mekanismi tohon vielä tulee että se lonksahtaa lukkoon kun ne pistään kiinni.
Upokas/uunikin tarttee pikkumodausta eli upokkaan alle esim muttereita jotka sitten väistyvät tieltä ja noi alapuolen tassut menee helpommin sinne upokkaan alle.

NiVa

Moikka!

Noita kädenpuoleisia latikoita taivuttaisin vielä lähemmäksi toisiaan. Saa otteet yhdellä kädellä ja toisella voi tukea saranakohdasta nosto/kaatovaiheessa. Mahtuuko aukeamaan tarpeeksi siellä valu-uunissa?

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk