Myös korttimaksu toimii

Alumiinin valaminen

Aloittaja Paul M, 10.01.12 - klo:08:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuomas

NiValla on siisti ja viimeistelty laite.

Mä olen tähän mennessä muurannut 2 uunia. Ensimmäisellä sulatin n. 10 kertaa, ja lemppasin sen energiatehottomana. Jälkimmäisen muurasin teollisista massoista. Sisempänä on 15mm tulenkestävä massa, ja ulompana n. 80mm eristävää massaa. Koko hökötys on rakennettu 20l maalipurkin sisään. Sisähalkaisija on 160mm. Kyljessä on liekkireikä n. 50mm, joka osuu sisäosan tangentin suuntaan. Polttimena on joku ihan tavallinen, aika pieni käsipoltin. Jahka uuni lämpenee kuumaksi, johon menee 20 minuuttia sytytyksestä, sulattaminen käy tosi pienellä liekillä. Siis alumiinin sulattaminen rautametalliupokkaassa. Grafiittiupokas on kyllä hommattu, mutta en ole vielä ehtinyt sulattaa siinä. Arvelen, että siinä ei sula yhtä nopeasti.

-Toimikoo homma esim tälläsellä pöhöttimellä ja ihan perus nestekaasulla: http://www.ikh.fi/NESTEKAASUPOLTIN_60MM

Se mun poltin on joku 30mm. Toi 60mm voi olla ehkä vähän isokin johonkin pieneen uuniin.

Sinne uuniin olis hyvä saada vähän hapettava atmosfääri, eli vähän laihaseoksinen liekki. Näin sulaan liukenee vähemmän vetyä. Vapaasti hengittävä, venturilla ilmaa imevä poltin saattaa aiheuttaa rikkaan seoksen, jos uuni tekee kovasti virtausvastusta. Poltin ja liekkireikä pitäis olla jotenkin sopivassa suhteessa.

Työturvallisuudesta, kengät olis hyvä saada nopeasti pois jalasta. Jos lipsahtaa sulaa metallia sisään, ei ole aikaa avata naruja. Tai sitten valaa sandaaleissa tai kokonaan ilman.. Rautaa..

http://www.youtube.com/watch?v=KtbWVp3xEqI

NiVa

Moikka!

Tuli tosta videosta mieleeni ammattikoulun yx tapaus.
Olimme valimossa ja olimme kuumentaneet pönttöä koko päivän (siis 5m korkea masuuni). Lapioin hiiliä ja rautaromua yläkerrassa uuniin kun alhaalla muut oppilaat valmistautui valamaan lattiaan tehtyihin muotteihin, juuri kuten videossa. Opettaja ei paljoa puhunut kuin valitsi vain muutaman "riskin" äijänalun toiseen päähän aisoihin ja itse oli valukipan toisessa aisassa (kaatajana) Kun käsky kävi, Tökkää tappi irti!! elikkä savitappi pois masuunin reiästä. Alkoi sula valurauta virrata kourua pitkin alas ja kuonakipinät lenteli pitkin valimoa. Tästä kipinäsuihkusta oppilaat eivät pitäneet vaan juoksivat ulos valimosta,,,Menkää ,,,,,kele, kyllä mää yksinkin selviän! huusi ope. No onekksi tämä tappimies tajusi tökätä uuden savitapin reikään, ettei ihan kaikki rauta valunut ulos, jota olin ylhäällä lapioinut uuniin. Valut onnistui kuitenkin hyvin ja saimme monta pientä 1-syl. moottorin lohkoa valettua, joita muut sitten koneisti ja kasasi toimivaksi moottoriksi. Mites nykyään noi amattikoulun työt??? taitaa olla enemmänkin virtuaalihommia!

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

Ozz

Upokkaat ajattelin hommata sar-machinesta ( http://www.sar-machine.fi/Upokkaat.pdf ) mutta kertoisko joku mitä eroa on näillä upokkailla SALAMANDER SUPER A / KARBUX PIIKARBIDIA / FOSSATI PRÄSSÄTTY GRAFIITTI / FOSSATI KERAAMINEN SUPER ALUMINAATTI.

Vai pitäiskö pölliä emännältä joku pikkukattila tohon tarkoitukseen  8)

Tänään tein tuon uunin valun weberin tuli valumassasta. Tuossa kuvassa spraypurkki on tungettu molemmien läpi ja on aseteltu semmoiseen kulmaan että pitäis lähtee lämpö kiertämään.


TeacDance

_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

Tuomas

Lainaus käyttäjältä: TeacDance - 15.12.12 - klo:22:20
http://youtu.be/tNaq2BqGaRo

Tuolla ainakin komeet kengät ;)

Mulla on kans tollaset! Vielä ei ole tullut tarpeeseen.. Niitä saa hitsauskaupasta nimikkeellä "damastit".

Ozz

Noi varoitukset ja vihjeet työturvallisuudesta ei mene ikinä hukkaan.

Kyllä mä ajattelin varautua tähän hommaan kaikin mahdollisin turvavälinein.

Onneks ei ole sattunut mitään pahempaa mutta kyllä sekin opettaa kun joskus 20v sitten osu kellon ranneke lentokone akun napojen väliin (normi akussahan ne on niin erillään että ei onnistu).
Hetki meni että sai sen käden sieltä irti ja sitten vaistomaisesti yritin avata sitä kellon hihnaa että sais pois kädestä (toisen käden sormi palo) mutta sehän oli hitsautunut kiinni. Viimeisenä tajusin että hanan alle ja äkkiä... Iho oli osasta rannetta kuin sulatejuustoa ja sitä kelloa sitten loppujen lopuksi pois ottaessani osa siivuitui pois ja sitä voi muistella kun kattoo rannetta. Ei paha mutta siisti 3cm*1cm polttomerkintä.

Toinen mieleenpainuva juttu on joskus 25v sitten kun vedin rälläkällä hiomalaikalla sormeen niin että meni luuhun asti. Verta ei tullut koska se poltti suonet...onneksi pelkkiä pintavaurioita ja sitäkin voi kattella ja miettiä miten homma kannattaa tehdä...

Ainakun lähtee uusia juttuja tekeen niin tulee katottua noita arpia niin muistaa että homma pitää miettiä loppuun ennen toteutusta.


Onko kenelläkään mitään ideoita noista eri upokkaiden materiaaleista? Mitähän sieltä kannattais hommata tämmöseen amatööri hommaan?

NiVa

Moikka!

Tein upokkaan samasta tulenkestävästä massasta, jota käytin ton uunin sisuskaluihin. Kyllä siinäkin homma onnistui mutta olin kait hätänen kun alkoi halkeilemaan. Ei ollut vissiin tarpeeksi kuiva, viikon kuivunut kun eka kerran sai lämpöä. No tein uuden 2.5mm ruostumattomasta putkesta. Tuli ihan hyvä ja helposti. Sama tauti vaivaa kuin rautapyttyäkin, elikkä ohenee kuin meikun rahapino. Kestää n.20 sulatuskertaa ja sitten tulee reikä johonkin kohtaan. Elikkä, kunnon upokas kestää hieman pidempään jos ei käsittele väärin. Maksaa aika paljon, tosin pieniin valuihin (alle 0.5kg AL) varmaan kannattava hankinta. Isompiin (yli 2kg AL) käytän jatkossakin noita RST-pyttyjä. Saattais toi haponkestävä olla parempaa??? no kokeillaan sitäkin kun kohdalle osuu.
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

Tuomas

Metalliupokkaille kannattaa tehdä sisäänajo ennen ensimmäistäkään sulatusta. Eli upokas tyhjänä uuniin, ja kunnolla lämpöä. Sillai, että tulee hyvä oksidikerros sinne sisäpuolellekin. Sula metalli liuottaa kyllä toista metallia, mutta ainakin ruostumattomalle teräkselle voi tulla muutamia sulatuksia kestävä oksidikerrros siihen väliin. Mustalla raudalla se ei varmaan kestä montaakaan sulatusta. Kyllä ne jotkut silti näkyy sulattavan säilyketölkeissä..

Niistä epämetallisista upokkaista, en nyt muista perusteita, mutta itse ainakin ostin sar-machinelta sellaisen perus salamanterin. Vajaa litra siihen mahtuu sulaa. Muistaakseni se on jotain grafiittia. Piikarbidi- ja alumiinioksidiupokkaat ei kai ole tarpeen alumiinin kanssa.

mpr

Lainaus käyttäjältä: Ozz - 16.12.12 - klo:00:03
Noi varoitukset ja vihjeet työturvallisuudesta ei mene ikinä hukkaan.

Kyllä mä ajattelin varautua tähän hommaan kaikin mahdollisin turvavälinein.

Onneks ei ole sattunut mitään pahempaa mutta kyllä sekin opettaa kun joskus 20v sitten osu kellon ranneke lentokone akun napojen väliin (normi akussahan ne on niin erillään että ei onnistu).
Hetki meni että sai sen käden sieltä irti ja sitten vaistomaisesti yritin avata sitä kellon hihnaa että sais pois kädestä (toisen käden sormi palo) mutta sehän oli hitsautunut kiinni. Viimeisenä tajusin että hanan alle ja äkkiä... Iho oli osasta rannetta kuin sulatejuustoa ja sitä kelloa sitten loppujen lopuksi pois ottaessani osa siivuitui pois ja sitä voi muistella kun kattoo rannetta. Ei paha mutta siisti 3cm*1cm polttomerkintä.

Toinen mieleenpainuva juttu on joskus 25v sitten kun vedin rälläkällä hiomalaikalla sormeen niin että meni luuhun asti. Verta ei tullut koska se poltti suonet...onneksi pelkkiä pintavaurioita ja sitäkin voi kattella ja miettiä miten homma kannattaa tehdä...

Ainakun lähtee uusia juttuja tekeen niin tulee katottua noita arpia niin muistaa että homma pitää miettiä loppuun ennen toteutusta.


Onko kenelläkään mitään ideoita noista eri upokkaiden materiaaleista? Mitähän sieltä kannattais hommata tämmöseen amatööri hommaan?

Auton akun kanssa kävi itsellä teininä sellainen vahinko kun irroitin akunkenkää kiintoavain otti kiinni sormukseen ja kun väänsin niin sormus otti runkoon. Kivulias palovammahan siitä tuli, ja sellainen oppi että nykyään tiedän kumman akunkengän otan ensin irti.  ;)  kaikki pitää opetella kantapään kautta.

Ozz

#54
Tässä on nyt viikko valusta ja tänään pistin pikkasen enemmän lämpöä kuin ennen mutten uskaltanut vielä upokasta punaiseksi vetää.
http://www.youtube.com/watch?v=saI-2ONBiRY

Niinkuin näkyy niin töhöttimen kanssa täytyy keksiä vielä jotain. Kotiverstaan foorumilla pikku vinkkejä jo sainkin mutta jos jollakin tulee mieleen hyviä vinkkejä (linkkejä) millainen siitä suuttimesta kannattais tehdä.

EDIT: ja kun puhuttiin vahingoista niin justiinsa toissapäivänä 4mm terän jyrsintä oli loppunut ja vaihdoin terää ja kun terä ja se kressin "clamp nut" oli irti piti vetää se terä siitä irti niinkuin aina ennenkin... Oli vissiin sen verta lämminnyt että oli tiukassa ja terä veteli kahdesta sormesta ihot pois melko syvältä. Verta ainakin tuli ihan mallikkaasti ja täyty lähtee pois autotallista hakeen sidettä ettei tuotteet likaannu verellä. Kaikista näistä oppii  ::)

NiVa

Moikka!

Kyllä noita polttimia on monenmoisia, yx esim. http://www.backyardmetalcasting.com/oliverburner1.html ja muutenkin sivustoa http://www.backyardmetalcasting.com/index.html kannattaa tutkailla.
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

Ozz

Lainaus käyttäjältä: NiVa - 23.12.12 - klo:10:02
Moikka!

Kyllä noita polttimia on monenmoisia, yx esim. http://www.backyardmetalcasting.com/oliverburner1.html ja muutenkin sivustoa http://www.backyardmetalcasting.com/index.html kannattaa tutkailla.

Nopeesti väsäsin nurkista löytyneistä kappaleista tuon mallisen polttimen. Putki kylläkin on vähän turhan paksu eli sisämitta on 27mm, suutin on n.1mm, reiät on 10mm ja pituus on 200mm.
Ei oikein toimi vaan tekee samaa kuin mitä ko tyypillä kun koitti liian pienellä suuttimella. Mulla johtunee tuon putken paksuudesta ehkä?
Voishan tota koittaa virittää tai sitten pyhien jälkeen käydä hakemassa oikein kokoista putkea jne...

Tässä video: http://www.youtube.com/watch?v=YR78B_Q13ns
sama pimeessä: http://www.youtube.com/watch?v=n5aBGF5HZHA

Beton

Tuossa polttimessasi on sellainen pieni suunnitteluvirhe
että kaasu seostuu väärässä paikassa.
Lisäksi kaasunvirtauksen nopeutta pitää kasvattaa
joka onnistuu kaventamalla runkoputkea jonka jälkeen
taas palaminen nopeutuu kun virtaus lisääntyy ja kaasuseos
saadaan optimaaliseksi.
Erittäin hyviä ohjeita hyvän polttimen rakentamiseksi
löydät T-Rex burner haulla.
Tuolla löytyy kaupallisia ja tee se itse malleja joista on helppo
suunnitella omansa.

Ozz

Lainaus käyttäjältä: Beton - 23.12.12 - klo:23:44
Tuossa polttimessasi on sellainen pieni suunnitteluvirhe
että kaasu seostuu väärässä paikassa.
Lisäksi kaasunvirtauksen nopeutta pitää kasvattaa
joka onnistuu kaventamalla runkoputkea jonka jälkeen
taas palaminen nopeutuu kun virtaus lisääntyy ja kaasuseos
saadaan optimaaliseksi.
Erittäin hyviä ohjeita hyvän polttimen rakentamiseksi
löydät T-Rex burner haulla.
Tuolla löytyy kaupallisia ja tee se itse malleja joista on helppo
suunnitella omansa.

Itse mietin tässä sitä että itse nestekaadun syöttö on turhan kaukana noista reijistä mutta pystykkö tarkentaan että mitenkä ne on vääräässä paikassa? Mitenkä pitäis olla jotta toimis?

Täytyypä tutkia tuo linkkin.

Peruna

Lainaus käyttäjältä: Ozz - 23.12.12 - klo:22:53
Nopeesti väsäsin nurkista löytyneistä kappaleista tuon mallisen polttimen. Putki kylläkin on vähän turhan paksu eli sisämitta on 27mm, suutin on n.1mm, reiät on 10mm ja pituus on 200mm.
Ei oikein toimi vaan tekee samaa kuin mitä ko tyypillä kun koitti liian pienellä suuttimella. Mulla johtunee tuon putken paksuudesta ehkä?
Voishan tota koittaa virittää tai sitten pyhien jälkeen käydä hakemassa oikein kokoista putkea jne...

Tässä video: http://www.youtube.com/watch?v=YR78B_Q13ns
sama pimeessä: http://www.youtube.com/watch?v=n5aBGF5HZHA

Kaasun virtaa liian hitaasti, virtauksen putkessa pitää olla palonopeutta nopeampi. Laita isompi suutin tai lisää painetta.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk