Myös korttimaksu toimii

softaa ostan

Aloittaja masaV, 29.03.07 - klo:08:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uke

Mach3 löytyy ILMAISEKSI, jos osaa etsiä ;). Latasin sen jo itselleni mutta tämän foorumin säännöt kieltävät tekijänoikeuksilla suojatun materiaalin jakamisen, joten en sitä aio täällä jakaa mutta muitakin reittejä löytyy.

Martzis

Lainaus käyttäjältä: uke - 04.05.07 - klo:20:36
Mach3 löytyy ILMAISEKSI, jos osaa etsiä ;). Latasin sen jo itselleni mutta tämän foorumin säännöt kieltävät tekijänoikeuksilla suojatun materiaalin jakamisen, joten en sitä aio täällä jakaa mutta muitakin reittejä löytyy.

Nämä ware-softakeskustelut voisi mun mielestä pitää poissa muuten hyvältä harrastajafoorumilta. >:(

Machin hinta 150€ ei minusta ole paha kun yhtään huomioi mihin softa pystyy. Itse käytän tosin Linuxissa toimivaa EMC -softaa, joka on vapaasti ladattavissa osoitteesta http://www.linuxcnc.org/. Ohjelmaa voi kokeilla live-CD:ltä asentamatta mitään kovalevylle.

Katselin että CAD ja CAM softiakin löytyy avoimen lähdekoodin projekteina melko monta: http://www.editthis.info/opencam/Main_Page#OpenCAM
Onko kellään kokemuksia näistä?

saulij

Olen samaa mieltä. $159 eli n. 125€ ei ole mikään hinta Mach3:sta. Itse ostan heti lisessin kun ilmaisversiosta paukut loppuu.

CAMBAMia ja GCAMia olen jonkun verran kokeillut. Lupaavia, mutta kehitys molemmilla aikalailla vaiheessa.
Tuntuu, että OpenSource "CAMien" kehittäjät ei ymmärrä itse koneista ja koneistamisesta mitään, tai sitten minä en ymmärrä niiden intuitiivista lähestymistapaa aiheeseen  ???

Paras "ilmaisista" on mielestäni rajoitettu SheetCam.

OpenSource CADit on melko kehnoja. Käyttäisin Alibrea tai ProgeCADia mieluummin.

Sauli

JuKa

Kiitos tuesta ! Mach on hintansa väärti!

VCarve:n tuli päivitys, nyt pystyy terän laskemaan haluamassaan kulmassa tai mitassa alas.
Toimii todella hienosti!

Jussi

IdigGold

Moro
mulla on tuo Mach3

otappas yhteyttä jos tarvitset vielä


awallin

Lainaus käyttäjältä: saulij - 05.05.07 - klo:18:51
CAMBAMia ja GCAMia olen jonkun verran kokeillut. Lupaavia, mutta kehitys molemmilla aikalailla vaiheessa.
Tuntuu, että OpenSource "CAMien" kehittäjät ei ymmärrä itse koneista ja koneistamisesta mitään, tai sitten minä en ymmärrä niiden intuitiivista lähestymistapaa aiheeseen  ???

tai toisinpäin: koneistajat ja kaikenmaailman kappaleenvaihtajat eivät ymmärrä tietokoneista ja ohjelmoinnista yhtään mitään... :)

Jos halutaan CAM-koodia joka tekee hyvää jälkeä jollain xx keur koneistuskeskuksella tarvitaan yhteistyötä sellaisen ohjelmoijan välillä joka osaa hommansa (c++, geometria, trigonometria, vektrorianalyysi, jne jne) ja koneen omistaja/käyttäjä jolla on riittävä kokeiluhalukkuus tehdä uusia asioita.
minun pessimistinen kuva useista konepajoista on että siellä ajetaan jotain 1980-luvulla hankittua ja hyväksi todettua CAD/CAM ohjelmaa (vaikka DOSin alla) ja sitä ei todellakaan olla vaihtamassa yhtään mihinkään...

HeeksCAD/CNC on jo melko hyvässä kunnossa, ja BSD-lisenssin alla. Dan Heeks on yrittänyt hieman viedä hommaa kaupalliseempaan suuntaan, mutta kiinnostus teollisuuden puolelta on nolla (kts. yllä), ja kiinnostus maksaa edes jotain vähän pientä harrastajapuolelta on hyvin lähellä nolllaa. Eli siis open-source CAM ohjelmiston kehitys jää sellaisten harvinaisten yksilöiden varaan joilla on tarvittavat taidot, koneet, ja ilmaista aikaa/innostusta tehdä tätä - joten kehitys on hidasta.

pave

Lainaus käyttäjältä: awallin - 22.09.10 - klo:09:29

minun pessimistinen kuva useista konepajoista on että siellä ajetaan jotain 1980-luvulla hankittua ja hyväksi todettua CAD/CAM ohjelmaa (vaikka DOSin alla) ja sitä ei todellakaan olla vaihtamassa yhtään mihinkään...


Tai niinkuin meillä: 1980-luvun koneilla käytetään samanikäistä CAMiä.
Kokeilin tuoreempaa "kokeiluversiota" tuon koneen kanssa ja täytyy sanoa, että ero oli huomattava.
Vanha Fanuc taipui vaikka mihin...
Vaan minkäs teet: Kone ostettu konkurssipesästä neljääntonniin ja CAD/CAM maksaa seitsemästätonnista ylöspäin...

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk