Myös korttimaksu toimii

Myyty: M: työkalu/yleisjyrsin TOS FN-32, Hki

Aloittaja hj, 13.12.12 - klo:13:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hj

Myynnissä siis Tos:in jyrsinkone, dro löytyy. Koneessa vaakakara ok, pystykaran laakereissa ongelmaa.
Mukaan 1 ISO40 er-holkki-istukka ja jokunen holkki sekä 100mm otsajyrsin sekä muut romppeet, mitä kaapin pohjalta löytyy. Kone on muuten siisti, mutta seissyt jonkun aikaa karan keskeneräisen korjausprojektin takia. Uuden koneen oston takia tarvitaan lattiatilaa, joten tästä pitäisi päästä eroon piakkoin.

Linkissä tietoja liikeeistä ym, ei ole myytävä kone, mutta samanlainen: http://www.werktuigen.de/produktinformation/models/9391/tos-fn32.html

hp. 1400€ tai kohtuullinen tarjous, hinta sis. ALV:n

nollaneljäyksi- 592 9I2 tai yv:tä tänne.

Harri

Harri Joy

ttontsa

Jollei neulalaakerien pinnat oo totaalisen paskana niin neulalaakerit saa kyllä uudet.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

hj

Neulalaakerien pinnat eivät ole totaalisen paskana, mutta pientä vauriota on. Painelaakerit on vaihdettu, mutta neulalaakereita en äkkiseltään löytänyt. Sitten loppui aika ja into, kun koneelle ei ole mitään käyttöä ja kiirettä tuntuu riittävän ;)

Huomioin tämän hintapyynnössä siten, että varusteineen tuossa on ihan kohtuullinen vaakajyrsin, minkä lisäksi joku saattaa saada kohtuullisella askartelulla pystyjyrsimen.

Harri
Harri Joy

viilari

Mulla on Tos FN 22 vm.1963,enkä vaihtaisi kiinankoneeseen:
http://www.practicalmachinist.com/vb/deckel-maho-aciera-abene-mills/buying-advice-needed-tos-fn22-109646/
Karanlaakerit on normi työstökonelaakereita,niitä saa paremmista laakerikaupoista. Tuo kannattaa tuolla hinnalla ostaa pois.

hj

Viilari on kyllä oikeassa kiinnankoneiden suhteen, Tos painaa yli tonnin ja johteet on käsin vimmeistellyt. Karasta kuitenkin seuraava huomautus: karaputki sekä pinoli ovat karkaistuja laakeripintoja, neulalaakerit vaihdettavissa. Eli jos putki tai pinolin sisäpinta menee p____ksi, joutuu melko tavalla temppuilemaan. Kunto ei sinänsä näytä pahalta, mutta en ole laakeriguru...

Harri
Harri Joy

viilari

Tuossa mun värkissä laakerissa on sisä ja ulkorenkaat,sisärengas kartiolla jotta voi vähän kiristää.

ttontsa

En tietä onko mun kone vanhempaa kaliiperia mutta kara on neulalaakereilla ja rakenne todellakin erilainen.

Onkos FN22 ISO40 vai ISO30 karalla?

Eli onkelman ydin, pystykaran laakeripinnat on koneistettu suoraan karkaistuun ulkoputkeen ja sisäpinnat karaan. Paksuudet on niin ohkasia että minkään muuntyylisen laakeri sovittaminen originaaliosoiin ei onnistu.

Itse pohdiskelin oman koneen tiimoilta josko sovittaisi neulalaakerit joissa irrallinen ulko ja sisäkehä, mutta kuten totesin tila on aika kortilla ja kaikki työstö tarttis tehdä todella karkaistuun materiaaliin.. ja hiomalla kenties.

Itse ajoin laakeripinnat huopalaikalla kirkkaaksi ja vaihdoin uudet neulalaakerit ja karapään ölkäksi spartan 680 vaihteistoöljy joka on jotakuinkin keskusvoitelu vaseliinista pykälä alaspäin. Kara pelaa eikä juuri muista rahinoista eroa. Välystä siinä on 0,04mm.

Vaihtoehto

A) hiotuttaa laakeripinnat kirkkaiksi ja tilata skf:ltä pari satskua isommat neulat jotka vaihtaa vanhaan pitimeen.
B)tekee uuden kara akselin kiinteästi ER32 holkki-istukasta, tällöin mahtuu sovittamaan erilaisen laakeroinnin miinuksena että karan saa kiinni tavaraa vain holkki istukalla
C)heittää karan porausliikkeen mäkeen ja rakentaa koko sielun uusiksi
E)heittää koko pystykaran mäkeen ja rakentaa tilalle esm servovetoisen pysty karan. Originellissä laippakiinnitys niin on helppo rakentaa
F) tekee kuten minä, sen minkä voi ja on tyytyväinen

Kone on kuitenkin kone kiinalaiseen verrattuna ja voin näin sanoa koska vieressä seisoo myös HBM45D. Johteet, syötöt ja liikeruuvit kun on kunnossa niin on hintansa veronen.

Kone ois hyvää autotallikaliiperia, mutta se originaali sähkökaappi on yhtä iso kuin jyrsin... oma ratkaisu kun syötötkin prakas 600x400 kaappi ja kaikki sähköt uusiksi.

Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

viilari


ttontsa

Jonkunlainen kutina ois että TOS:sta ois jossain vaiheessa tullut EMCO. Esm emco FN20 on päällisin puolin ilmetty FN32 tahi
FN25

http://www.sst.cz/ger/katalog/product/id/243

Hyvällä tsäkällä uuden koneen koko pysty kara vois käydä
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

mpr

Kuinkahan neulalaakereiden tilalla toimisi liukulaakerit. Sorvaisi punametallista puslat.

hj

Harri Joy

eemeli

Hep.

Minusta toi porauspinooli kandeis kyllä säästää, jos mahdollista. Itte tykkään että on kätevä.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

ttontsa

pitäs nähhä notta vois viitata kintaalla notta elä huoli huomisesta ;)

Hemmetin siistin näkönen kone muuten!

Liekö seisonu sateessa, pitkässä säilytyksessä, saanu ńesteet sisälleen vai jääny öljyttä.

Karahan on siitä mystinen ettei siinä ole alapäässä mitään tiivistettä. Eli huoltoohje opastaa lisäämään jokusen millilitran öljyä päivittäin mikä valuu karan läpi ...TOS(i) jyrsijän huomaa siitä että hällä ei oo verkkatakissa adidas raitaa vaan rinnan korkeudella vaaka öljyraita :D
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Hiekkaranta_92

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 13.12.12 - klo:17:27
Jonkunlainen kutina ois että TOS:sta ois jossain vaiheessa tullut EMCO. Esm emco FN20 on päällisin puolin ilmetty FN32 tahi
FN25

http://www.sst.cz/ger/katalog/product/id/243

Hyvällä tsäkällä uuden koneen koko pysty kara vois käydä

Kyllä pojat edelleen olomoucin tehtaalla jyrsinkoneita tekee... ettei merkki varsinaisesti emcoksi ole muuttunut, mutta tämän mallin tuottamiseen käytetty tehdas ja malli on varmaankin myyty emcolle.  Noita tos yhtiöitähän on edelleen monta

http://www.tos-olomouc.cz/
http://www.tosvarnsdorf.com/
http://www.tosas.cz/
http://www.trens.sk/

ttontsa

Tos, intos, emco

Joksenkin ois kutina et juuri pikku manuaalikoneet ois valunu emco:lle.

Tos ja intos läheskään sama asia??

Jonkunlainen yhteenliitymä 2004

http://www.czechexporters.eu/f/179/INTOS-spol-s-r-o
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk