Myös korttimaksu toimii

Nettikoneessa myynnissä mielenkiintoinen työstökeskus

Aloittaja Jonne, 21.09.11 - klo:21:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jonne


Tsekatkaapa tämä ilmoitus:

http://www.nettikone.com/muu-merkki/bemeco-matsuura/954510

Itseäni tuo kone ei kiinnosta (kun nurkat ovat täynnä muutenkin kaiken maailman koneita), vaan tuo ohjaus; Fanuc 30 B-series. Ensimmäinen Fanucin ohjaus 70-luvulta (ilmeisesti ensimmäinen Fanuc-merkin alla myyty ohjaus), todellinen graalin malja CNC-ohjauksia keräävälle friikille, siis minulle ;)

Myyjä ei noita erikseen mielellään myy, joten jos joku on kiinnostunut ostamaan tuon koneen modernisointiaihioksi, ostaisin mielelläni tuon vanhan ohjauksen pois.  ;D

Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Kremmen

No mitäs tuon koneen hinnaksi sinun mielestä voisi jäädä?
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Jonne

Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Kremmen

Minä sitten tein kaupat tuosta Jonnen "mainostamasta" Matsuuran jyrsimestä. Käytiin se tänään hakemassa Kauhajoelta tutun kuorma-autoilijan kanssa. Olin siis nähnyt ne nettikoneen valokuvat ja niistä koettanut zoomailla koneen kokoa. Sanotaan jo tässä vaiheessa, että jos siellä oli tikkuaski mittatikkuna, niin se oli sitten alle yhden pikselin kokoinen.
Kävelin perillä myyjän pajahalliin ja aloin etsimään jyrsintä, että missä mahtaa kaupan kohde olla. Keskikokoinen levyleikkuri näkyi, jotain tuumasia plootuja näkyi pojat siinä pätkivän. Ei näkynyt jyrsintä mutta keskellä hallia oli raanan ketjuissa joku harmaa, puolen mount Everestin kokoinen möykky.
Aivotoiminta pysähtyi hetkeksi siinä vaiheessa kun huomasin möykyn pöydän reunassa tekstin "Matsuura".
Olen siis nyt sirkusnorsun kokoisen jyrsimen omistaja. Tuossa se on pihassa kuorma-auton lavalla pressun alla odottamassa, että huomenna saadaan paikalle niin iso Palfinger että se heilahtaa siitä pihan tasoon. Sitten on enää pari pikku juttua kun tallin ja verstaan ovet on liian matalat, ei tullut tällainenkaan aikanaan mieleen. No, helppohan puurakenteista tallinoven kamanaa on sen verran purkaa, että korkeus alkaa riittämään. Työläämpää vaan ottaa nosto-ovikin vielä pois edestä...

Onkohan foorumilaisilla käytännön kokemusta tällaisen 3-4 tonnin painoisen koneen liikuttelusta lattiatasossa ilman nosturivoimaa? Nyt olisi meinaan hyvät neuvot arvossaan. 3 metriä eteen ja siitä 4 suoraan sivulle pitäisi saada liikkumaan.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

stenberg

Jos löytyy koneen alta suorat pinnat jalkojen välistä niin 20-30mm paksuilla akselinpätkillä ja rautakangella liikkuu vielä noin kevyt kone. Kuulemma todella helposti jos on joku kaveri katsomassa minne kone rullaa ja missä akselit pyörivät.
Rautakangen alle joku 2-10mm alumiinipelti rautakangen kärjen alle suojaamaan lattiaa. Tähän kannattaa värätä pieni kynnys josta saat lykättyä pelitä eteenpäin kangella ettei tarvi joka kerta nostaa kankea.

Toinen kikka, jos löytyy joku tukeva kiinnityspiste jostain päin seinää (esim. toinen kone), on kiinnittää tukeva kuormaliina näiden väliin. Jos vetää liinan keskikohdasta (käytännössä kiristimen kohdasta) ylöspäin on se käytännössä vipuvarsivälitys joka on saman pituinen kuin etäisyys nostopisteen ja liinan pään välissä.

Koneensiirtorullilla ja parin kaverin voimin saa sitten sen lykättyä ilman kankea tai muuta vastaavaa. Mieti tarkkaan missä kohtaa lattiakaivo on jos sellainen löytyy. Kaivon "ylämäki" voi vaikeuttaa siirtämistä yllättävän paljon.

Nimimerkillä "7 tonnin sorvi rautakangella 10 metriä ylämäkeen yksin"

PS. Täällä menee Grundig Eltropilot 1 ohjaus roskiin pian.

ttontsa

Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Kremmen

Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: stenberg - 24.09.11 - klo:00:08
Jos löytyy koneen alta suorat pinnat jalkojen välistä niin 20-30mm paksuilla akselinpätkillä ja rautakangella liikkuu vielä noin kevyt kone. Kuulemma todella helposti jos on joku kaveri katsomassa minne kone rullaa ja missä akselit pyörivät.
Rautakangen alle joku 2-10mm alumiinipelti rautakangen kärjen alle suojaamaan lattiaa. Tähän kannattaa värätä pieni kynnys josta saat lykättyä pelitä eteenpäin kangella ettei tarvi joka kerta nostaa kankea.

Toinen kikka, jos löytyy joku tukeva kiinnityspiste jostain päin seinää (esim. toinen kone), on kiinnittää tukeva kuormaliina näiden väliin. Jos vetää liinan keskikohdasta (käytännössä kiristimen kohdasta) ylöspäin on se käytännössä vipuvarsivälitys joka on saman pituinen kuin etäisyys nostopisteen ja liinan pään välissä.

Koneensiirtorullilla ja parin kaverin voimin saa sitten sen lykättyä ilman kankea tai muuta vastaavaa. Mieti tarkkaan missä kohtaa lattiakaivo on jos sellainen löytyy. Kaivon "ylämäki" voi vaikeuttaa siirtämistä yllättävän paljon.

Nimimerkillä "7 tonnin sorvi rautakangella 10 metriä ylämäkeen yksin"

PS. Täällä menee Grundig Eltropilot 1 ohjaus roskiin pian.
Kiitos vinkeistä, tuo oli lohdullista tietoa. Pystyn kyllä järjestämään vetopisteitä lattiaan isoilla kiila-ankkureilla joita voi porailla tarpeellisiin paikkoihin. Seuraavaksi mietityttää miten pitäisi järkätä siirtymä betonin päälle hiekkapihalta johon kone on pakko laskea oven eteen. Piha piru vielä viettää ovesta poispäin kuten ajoluiskat usein tekee. No, olen varannut hyvä kasan kakkosviitosia joista täytyy kehittää umpipuinen platta oven eteen ja laskea kone sen päälle. Mahtaisko 8 senttiset kestopuiset pyöreät aidantolpat kestää rullina alla jos laittaisi koko koneen matkalle. Pelkään että muutama teräksinen akseli uppoaa puuhun niin syvään ettei setti lähde rullaamaan. Vaihtaisi teräkseen sitten betonin päällä jos tarvii.

Kerro lisää tuosta Grundigista, minulle se on entuudesta tuntematon. Myyjän mukaan jyrsin on ollut käsinajossa viimeksi, toki siinä on se Jonnen himoitsema Fanuc kiinni, mutta se minulta kyllä joutaa. Jossain vaiheessa olisi kyllä tarkoitus vehje automatisoida joten kaikki sen suuntainen kiinnostaa.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

stenberg

Jos vain mahdollista, niin laske vain etureuna oven kynnyksen yli rullille ja laske takareuna lankuille. Irroita ketjut edestä ja lyhennä takaa niin, että pääset lykkäämään koneen etureunan rullia pitkin sisälle hiabilla kunnes saat tarpeeksi konetta sisälle, että sen saa tuettua toiselle rullaparille.
Tämä siis jos portin korkeus on ongelmana ja ketjut tulevat liian pitkiksi.

Kysele naapuripajoista löytyisikö mistään koneensiirtorullia lainattavaksi muutamaa kymppiä tai pullakahveja vastaan. Kunnon siirtovehkeet helpottavat kyllä niin paljon ettei uskoisikaan.

Grundigin (sorvin) ohjaus on lähinnä museo-objekti :) 70-luvun loppupuolella suunniteltu länsisaksalainen miljoonaohjaus. Oli lähinnä Jonnelle tarkoitettu vinkki jos on tarpeeksi vanhaa tavaraa.

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: stenberg - 24.09.11 - klo:01:45
Jos vain mahdollista, niin laske vain etureuna oven kynnyksen yli rullille ja laske takareuna lankuille. Irroita ketjut edestä ja lyhennä takaa niin, että pääset lykkäämään koneen etureunan rullia pitkin sisälle hiabilla kunnes saat tarpeeksi konetta sisälle, että sen saa tuettua toiselle rullaparille.
Tämä siis jos portin korkeus on ongelmana ja ketjut tulevat liian pitkiksi.

Kysele naapuripajoista löytyisikö mistään koneensiirtorullia lainattavaksi muutamaa kymppiä tai pullakahveja vastaan. Kunnon siirtovehkeet helpottavat kyllä niin paljon ettei uskoisikaan.

Grundigin (sorvin) ohjaus on lähinnä museo-objekti :) 70-luvun loppupuolella suunniteltu länsisaksalainen miljoonaohjaus. Oli lähinnä Jonnelle tarkoitettu vinkki jos on tarpeeksi vanhaa tavaraa.
Pitää koettaa jotain tuollaista. Kone saattaa juuri mahtua olemaan tiukasti oven edessä osin betonilla kun kamanaa puretaan. Jälleen kiitti vinkeistä, ehkä tämä tästä vielä.
Grundig siis menköön Jonnen museoon :)
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

mpr

Jos kone ei paina kun sen 3-4 t. niin 2- 3 pumppukärryä on hyvä tapa liikutella (pystyy ohjailemaan). Niitä ainakin löytyy joka pajasta, itse olen n. 6 t. sorvia liikutellut 3 kpl pumppukärryjä.
Niin ja onnea uuden koneen rakenteluun aihio näyttää todella hyvältä, millä kartiolla kara on?

nirkkow

Moi

3,5t painoisen sorvin siirtelin kuvaamasi matkan ainesputkesta (halk 38mm ja seinä jotain 6mm) 300mm pitkiksi katkottujen rullien päällä. Rautakangella kulkee kyllä betonilattian päällä. Suunnan muutoksissa (siis rullien käännössä 90ast) ja konetassujen asennuksissa käytin apuna 3,5t hallitunkkia. Sorvi tuotiin verstaalle sisään siten, että etupää ensin ovesta hiabilla sisälle niin pitkälle kuin mahdollista ja rullat alle. Sitten siirrettiin nosturin koukku sorvin takapäähän ja nostrilla työnnettiin masiina kokonaan oviaukosta sisälle. Rullat tietysti alle myös takapäähän.

5,5t painoisen työstkeskuksen asennuksessa käytin samaa metodia, paitsi että masiina laskettiin kahden pienenpuoleisen ratakiskonpätkän päälle, koska koneen pohja oli liian epätasainen rullien suoraan käyttöön. Ratakiskojen oven ulkopuolella olevista päistä nosturilla nostamalla tuli kone kätevästi kynnyksen yli sisään. Ainesputkirullat siis olivat lattian ja kiskojen välissä. Koneen laskeminen kiskoilta olikin aika tunkkailua yhdellä tunkilla, mutta vähitellen nurkka kerrallaan sekin onnistui, laittamalla aina väliaikaisia puukiiloja alle.

Nuo mainitsemani kokoiset rullat toimivat kyllä sorvia siirrettäessä puulankkuakin vasten kohtalaisen hyvin, tosin kangella sai kyllä vääntää enemmän kuin normaalisti. Työstökeskuksen siirrossa en edes uneksinut käyttäväni lankkuja missään vaiheessa, koska rullat olisivat ehkä purreet puuhun vähän liiankin kovin kiinni.

Lattiaan porattuja ankkureita ja ketjutaljaakin olen siirroissa kokeillut, mutta ainakin meikäläisen käyttämät ankkurit olivat niin heppoisia, että hommasta ei tullut mitään. Kankisysteemi oli lopulta paljon helpompi.

Kremmen

Kiitoksia taas kokemusten jakamisesta. Täytyy koettaa ottaa opiksi. Harmi ettei pumppukärryjä ole kätevästi saatavilla mistään. Toisaalta niille tulisi aika ahdasta kun ei rinnan saa kahta; koneen jalusta on vain 90 cm leveä. Jollain palkkisysteemillä tietty, mutta sitten alkaa loppua korkeusvara kattoon.
Nyt sain manuaaliakin auki sen verran, että paljastui tehtaan mielipide koneen painosta: 6t. Toivottavasti nosturimies oli enempi oikeassa kun arveli vähän päälle 4 tonnia. Tosin ei aamulla nosturin jatkovarsi jaksanut, piti nostaa lyhennetyllä puomilla...
Vaikuttaisi siltä, että tuossa on ISO40 kartio. Kovasti sen näköisiä tuli pari ämpärillistä mukana (tässä on 15 työkalun karuselli+vaihtaja).
Nyt kone on tallin oven edessä kakkosviitosista ristiin kyhätyllä umpipuuplatalla, viiden aidantolpan päällä. Yllättävänkin hyvin ne kantaa, yksikään ei ole silminnähden rusentunut. Tästä konetta on helppo vielä työntää perseestä joten kyllä se sisälle menee kunhan saan seinän purettua auki asti. Nosto-ovi siitä jo lähti ja huomenna lähtee loput.
Ei kellään satu olemaan tietoa Fujitsu-Fanucin HiPulse moottoreista. Lähinnä kiinnostaisi mikä niiden perusteknikka on ja millainen anturointi niissä on. Kone on siis vuodelta -76 joten perässä saattaa olla resolveri, mutta hyvällä tuurilla kvadratuurianturi tms. En ole vielä kuin kurkannut ohjauskaappiin, joten sieltäkään ei ole mitään havaintoja jotka toisivat tähän lisätietoa. Servovahvistimet toki menevät uusiksi, samoin koko cnc mujtta nuo moottorit voisi olla käypäiset elleivät ole ihan mahdotonta tekniikkaa. Kiva olisi jos kävisivät, samankokoiset uudet kun voi olla aika hintavat.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Jonne

Lainaus käyttäjältä: Kremmen - 24.09.11 - klo:18:45
Kiitoksia taas kokemusten jakamisesta. Täytyy koettaa ottaa opiksi. Harmi ettei pumppukärryjä ole kätevästi saatavilla mistään. Toisaalta niille tulisi aika ahdasta kun ei rinnan saa kahta; koneen jalusta on vain 90 cm leveä. Jollain palkkisysteemillä tietty, mutta sitten alkaa loppua korkeusvara kattoon.
Nyt sain manuaaliakin auki sen verran, että paljastui tehtaan mielipide koneen painosta: 6t. Toivottavasti nosturimies oli enempi oikeassa kun arveli vähän päälle 4 tonnia. Tosin ei aamulla nosturin jatkovarsi jaksanut, piti nostaa lyhennetyllä puomilla...
Vaikuttaisi siltä, että tuossa on ISO40 kartio. Kovasti sen näköisiä tuli pari ämpärillistä mukana (tässä on 15 työkalun karuselli+vaihtaja).
Nyt kone on tallin oven edessä kakkosviitosista ristiin kyhätyllä umpipuuplatalla, viiden aidantolpan päällä. Yllättävänkin hyvin ne kantaa, yksikään ei ole silminnähden rusentunut. Tästä konetta on helppo vielä työntää perseestä joten kyllä se sisälle menee kunhan saan seinän purettua auki asti. Nosto-ovi siitä jo lähti ja huomenna lähtee loput.
Ei kellään satu olemaan tietoa Fujitsu-Fanucin HiPulse moottoreista. Lähinnä kiinnostaisi mikä niiden perusteknikka on ja millainen anturointi niissä on. Kone on siis vuodelta -76 joten perässä saattaa olla resolveri, mutta hyvällä tuurilla kvadratuurianturi tms. En ole vielä kuin kurkannut ohjauskaappiin, joten sieltäkään ei ole mitään havaintoja jotka toisivat tähän lisätietoa. Servovahvistimet toki menevät uusiksi, samoin koko cnc mujtta nuo moottorit voisi olla käypäiset elleivät ole ihan mahdotonta tekniikkaa. Kiva olisi jos kävisivät, samankokoiset uudet kun voi olla aika hintavat.


Aikamoinen kommelusten sarja, mutta samaa kuule tapahtuu paremmissakin piireissä  ;) ...jouduin muinoin paloittelemaan Bridgeportin, että sain sen ovesta sisään...

Itse olen vetänyt koneet viputaljalla talliin, välillä lankkujen päällä, välillä tankojen päällä. Tulee vaikka nahkoineen taljalla, kunhan on piste mistä vetää. Pumppukärryt ovat mukava ylellisyys, mutta eivät välttämättömät, ei niitä tarvittu silloinkaan kun pyramideja rakennetiin  ;D

Kivikautisissa Fanuceissa (2000/3000) on käytetty resolvereita, mutta HiPulse voisi viitata askelmoottoriin. Koneeseenhan on täysi kirjallisuus, eiköhän sieltä kytkentäkuvat löydy..?

Joka tapauksessa 70-luvun Fanucit ovat painumassa historian hämärään, uudemmasta 2000/3000-sarjasta ei ole mitään tietoa nykyisin löytettävissä, 20/30-malleista ei sitäkään vähää.
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Kremmen

Joo ei tämä tallin purku niin iso juttu ole kuin voisi luulla; itse minä olen sen rakentanutkin niin tiedän mitä siellä seinässä on sisällä ja naulaukset aukeaa aika helposti :)
HiPulset voi tosiaan olla askelmoottoreita, mutta takaisinkytkentä niissä varmasti on, kun moottoriin menee kaksi kaapeliletkua eri liittimiin juuri uskottavsti sellaisiin kohtiin että toisesta menee voima sisään ja toisesta tulee asentotietoa ulos. Tuhannen taalan kysymys on siis että millä tekniikalla. Harmi kyllä koneen käyttöohje on nimenomaan käyttöohje; ohjausjärjestelmän toteutuksesta ei ole juurikaan kuvia vaikka muuten on ihan kohtuullinen. Mutta toisaalta onhan minulla se ohjausjärjestelmä joka toimii ja jota voi tutkia. Kyllä se käytetty tekniikka sieltä lopulta selviää.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk