Myös korttimaksu toimii

5 Akselinen CNC-Jyrsin

Aloittaja Jussik, 31.01.08 - klo:00:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

johan86

Hieno projekti!  ;) mitä sä aiot valmistaa koneella?

Jussik

Terve

Jaa-a Pitkään haaveissa on ollut tehdä oma polttomoottori....
Mutta taitaa tuo haaveeksi jäädä.

Mitään niin tähteellistä suunnitelmaa tuolla valmistettavile osille ei ole.
Suurin toive on ettei jäisi nurkkaan pölyyntymään kun saa valmiiksi, sen verta siihen on rahaa uponnut.

No moottorin osia on tarkoitus lähinnä koneistella. Esimerkkinä kampiakselia, kiertokankia alumiinista.
Saisi iskun semmoiseksi kuin haluaa.

Hiukan lisäyksiä projektiin.

Omronin servojen tilalle vaihtuu nyt rexroth indramat servot.
isommat noin 2kpl 2,2kw 6000rpm ja pienemmät 3kpl 400w 9000rpm.
servoissa on resolverit mutta ohjaimet tulkkaavat ne A,B ja I pulsseiksi.

Lisäksi X-akseliin vaihtui mekaniikka, tilalle tuli melkein metrin liikkeellä oleva
noin 35kg painava starin lineaariyksikkö.

Huomenna saan viimeisiä koneeseen teetettäviä osia.
Näyttää että vielä tänävuonna on mahdollisesti akselit liikkeellä.

Lisäilen kuvia jahka edistystä tapahtuu.



johan86

Terve
Oma polttomoottori!  8)
olet varmasti jo nähnyt tämä youtube video http://www.youtube.com/watch?v=QsmiIeAkE-o&feature=related
se vois antaa lisää inspiraatio!

Jussik

Juu kyllä tuo vastaan on tullut.

Eipä tuossa lohkossa mitään ongelmaa olisikaan,
suurin ongelma tulee tuon kannen kanssa.
Lohkon voi tehdä kuten moottoripyörässä, eli erilliset sylinteriryhmät,
jotka vedetään kiinni kampikammioon pinnapulteilla kannenkera.


Se on ollut semmoinen haave,
saas nähä tuleeko siitä mitään kun koneen saa kasaan.
Ei vaan tahdo aika piisata joka paikkaan.


Jussik

Noniin

mkuivamaki ollut auttelemassa projektin kanssa, oman ajan puutteen vuoksi.
"Yhteistyötä" jo pitemmän aikaa hänen kanssaan harrastettu josta tässä hyvä näyte:
http://picasaweb.google.com/JSSKangas/VALU?authkey=Gv1sRgCLWXh5mFpZfvaw#

Niin kones kasaantuu taas pitkän välin jälkeen ja osaa on uusittu projektiin urakalla.
Karaksi BT30 kartiolla ja käytöksi ac-servo 8Nm 6000rpm.
Y-akselille samanlainen mötikka mutta 4500 kierroksinen.
Z ja Y akselille tulee 2,7Nm ja 6000rpm servot.

Kuularuuvi Y-akselilla on NSK:n hiottu 32mm 6mm nousulla, tuolla servolla sille sadaan 7500N työntövoima
ja 250kg akselimassalla vielä 3G kiihtyvyys.
Pikaliike nopeus Y-akselilla tulee olemaan max 27000mm/min.
Nämä tietysti vain jos kuularuuvi sen sallii.

X-akselille tulee pikaliike noin 40000mm/min.
Työntövoima akselille jää noin 2300N paikkeille, ja kiihtyvyys
100kg hyötykuormalla jää karvan verran alle 2G:n.

Z akselin nosto voimaksi tuli 311kg ja kiihtyvyyn noin 1G ylöspäin.
Pikaliikenopeus 30000mm/min.
Taas mikäli kuularuuvi sen sallii.
Voi olla että Z-akselille tehdään välitys, tällä saadaan lisää kiihtyvyyttä ja voimaa aksellille.

4-akselin maksimi pyörimisnopeus on noin 33 rpm.
Välys / Lost motion on noin 5 kulma sekuntia, maksimi vääntö noin 120Nm luokkaa.


Kone on vielä muutos vaiheessa, tällä kokoonpanolla tarkoitus tutkia kuitenkin tuon nykyisen
runkoratkaisun jäykkyys, ja toimivuus.

Seuraavassa vaiheessa muutetaan Z-akselin jatkopala korkeammaksi
ja tehdään X-akseli kokonaisuudessaan uusiksi.
Siihen hyllystä löytyy kaksi uutta 315mm halkaisijaltaan olevaa harmonista vaihteistoa,
joiden momentinkäsitetely kyky on "riittävä".
Kiitos Ebay:n.... ;)
Vaihteistot tulevat kääntelemään ihan täysiveristä 4/5 akselin sisältämää kehtoa.

Jokseenkin tämän tyyppinen:
http://www.youtube.com/watch?v=H5373EPKoPk


Kuvia projektista löytyy täältä:
http://picasaweb.google.com/JSSKangas/CNC#




Jussik

Projekti edistyy....

Takarajana koneen käymiselle olisi vuodenvaihde.
Pitäisi nimittäin muutama kotelo saada jyrsittyä.

Tänään tuli koneistamolta BT30 karan osat ja Z-akselin pylkkä.

Karassa on 80mm parihiotut viistokuulalaakerit + normi ura laakeri alhaalla.
Ylhäällä 1kpl urakuulalaakeri.
Karasta tulee remmivetoinen servolla, karateho noin 4,5kW.
Remmen välitystä en ole vielä päättänyt.

Pitää huomenna ajaa kara sisälle, pyörii moitteetta vaikka onkin jo momentissa, tiivisteet ainoat jotka harraa vastaan.
Kara on täytetty lukkoperä öljyllä voitelun vuoksi.

Kuukausi takaperin Mesalta saapui kortit servojen ohjailuun ja pitihän noita mötiköitä heti EMC2 kautta pyöritellä.
Laitoin PID parametrit melkein nollille ja lähtihän noi pyörimään.

Tulossa Z-akselille jarrullinen servo joka kytketään suoraan kuularuuviin.
Näin vältytään valumis ongelmalta ja saadaan A-akselille isompi servo.

Vielä puuttuu:
Rajakytkimet.
harmonisen vaihteiston öljy ja iso stefa.
3 joustamatonta akselikytkintä
X-akselin kelkka
Z-akselin kuulamutterin pidin
Lastusuojat







Jussik


Piti vielä yötä myöden kokeilla kasata gripperi karaan.
Otti hyvin kiinni työkalusta, irroitus liike on 13mm, ehkä hiukan liian pitkä.

No aika hyvä ensi yrittämällä.


Kiitokset nimimerkki: Juvan, sain idean gripperin toteuttamisesta häneltä.

tomi667

Oisko sulla tuosta gripperin päästä mitään piirustuksia itellä on ylimääräsenä fanucin robodrillistä tommonen gripperi jousipaketti. Loput
osat uupuu. Haulet kuulus tulla siihen kara päähän mutta niitä ei ole.

Jussik

Terve

Pelkästään siitä ei ole apua.
tarvitset piirrustukset kara-akselista myös.

Täältä saa paremman mallin:
http://www.transconn.com/components/berg/tool-clamping-systems/spindle-tool-holder-grippers.php

tomi667

Laitoitpa hyvän linkin muuten. Kiitos tästä!

Jussik


Kara kasattu puuttuu enää paineilmasylinteri työkalun irroitukseen.

Linkki karan ensi pyörittelyyn:
http://www.youtube.com/watch?v=0GjcS9LBOXg

Tiiviste laahaa liian paljon akseliin ja lämmittää sen suuremilla kierroksilla.
Tiiviste on lineaariliikkeelle tarkoitettu, pitänee etsiä parempi stefa tuohon
alapäähän. Kara on täytetty lukkoperäöljyllä, sattui olemaan hyllyssä.
;)

Karan resolverin tarkkuus on 3600 pulssia kierrokselle.


JuKa

#26
Moi,

Omassa vastaavanlaisessa karassa oli luultavasti samanlainen lämpenemis ongelma.
Jos karassa ei ole mitään huohotusaukkoa, niin alkaa karan lämmetessä sinne tulla painetta.
Jos tiivisteenä on stefa niin paine alkaa painamaan kara-akselia ja kitka lämmittää sitä edelleen.
Lähes kaikissa tiivisteissä max kehänopeus on aika pieni. Eli ainakin huohotinreikä karan runkoon kannattaa porata. Itse luovuin stefasta ja tein teflonista labyrintti tiivisteen.

Jussi

Jussik

Terve

Kiitoksia vinkistä kaima.

Ainakin huohotus tuosta omasta karasta puuttuu, pitää katsoa jos
se sillä paranis.

Jos ei niin sitten pitää miettiä jotain vaihtoehtoista.
Käytetäänhän autoissakin stefoja ja pyörimisnopeudet on 6000-8000 ja
silti hyvin kestää, en usko että se tiiviste on ongelma.

Tuo paine voi kyllä olla, silloin se tosiaan painaa tiivisteen huulen akseliin.
Ja näin entistä enemmän kitkaa.

Pitänee huomenna pistää kara paloiksi ja tehdä siihen huohotus
Pitänee miettiä vain miten sen tekisi, laakerit jo paikoillaan ja ne joutuisi hakkaamaan irti, eli tulisi entistä tavaraa.
varmaan reijitän päällimmäisen laakerin tiivisteet isolla neulalla niin että paine pääsee sieltä purkautumaan.

Jos tällä pääsisi lämpö ongelmista.
pitää katsoa jos huomenna sorvailisi työkalun irroitus sylinterin.

JuKa

#28
;)

Omassa karassani, joka on kotoisin Saulij:n ylijäämästä on yläpäässä ihan tavallinen kuulalaakeri ja olisi kuvitellut että paine purkautuisi sen läpi. Eipä anna laakerin toinen jäljellä oleva tiiviste periksi. Karassani on rasva voitelu Isoflex NBU15, joka saatta myös vaikuttaa tiiveyteen. Stefaankin voisi porata pienen reijän, mutta sinun tapauksessa öljyt tulisi pihalle...

Otin ensiksi stefasta jousen pois, mutta ei sekään vaikuttanut asiaan. Kara alkoi lämmetä 750rpm jälkeen niin paljon että sylki kiehui ja tietty käsi paloi :)

Jussi 

Tapani Honkanen

Puhuiko joku auton peräöljystä. Se on hyvin suurivisksositeettistä ja EP-lisäaineistettua öljyä, joka kitkan vuoksi lämpiää ja lämmittää karaa myös. Onko laakerien lämpölaajeneminen hallittua laakeroinnin osalta? Kiristääkö lämpölaajeneminen välyksiä pois. Huulitiiviste toimii vielä melko hyvin noin 8m/s nopeudella. Karoissa voi käsittääkseni käyttää rasvavoitelua pyörimisnopeudella ainakin 3000rpm. Mitähän tuli kirjoiteltua. Olinkohan lukenut koko ketjuakaan?  Miksi jokaisen sanan alle tulee omassa koneessa punainen pisteviiva. Onkohan se syynä kun eka kertaa käytän hallituksen Mäkkikonetta. On outo kone

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk